Sequential FOURM

Voor spel en opname gebruik ik alleen volwassen klavieren. ik zie het nut van die kleine toetsen wel bij het maken van geluiden. Daarom geef ik altijd de voorkeur aan toetsenversies.

Voor spel en opname gebruik ik alleen volwassen klavieren. ik zie het nut van die kleine toetsen wel bij het maken van geluiden. Daarom geef ik altijd de voorkeur aan toetsenversies.

Heb m inmiddels eens uitgeprobeerd als masterkb. Is best te doen met die slim keys, alhoewel ik nog wel eens misgrijp (beetje alsof je van een volwaardig toetsenbord naar een laptopkeyboard gaat).
Als masterkb komt de poly-at ook meer tot zn recht, vind ik. Hij zal mn master niet snel vervangen, maar best handig voor erbij. Zie m nog wel eens als onderdeel van een setup om eens onbeschaamde 80s EBM in de geest van DAF/Nitzer Ebb/Dave Harrow te maken. #whereistheyouth

Wat zijn tot nu toe de ervaringen van mensen die hem hebben (gehad/gehoord in het echt)? Qua sound en gebruikers gemak (Los van de slim keys, want dat boeit mij minder)?
Ik hem de Fourm sinds gisteren in huis. :) Hij is robuuster gebouwd dan de plaatjes doen vermoeden. Stevige zwart gelakte metalen bak met solide knoppen. Een Prophet 5 is qua uiterijk wel een stuk sjieker met die houten panelen, maar daar is de prijs van de Fourm ook naar.

Qua sound is het in mijn oren helemaal een Prophet 5, mooie diepe vintage sound, maar wel met 4-stemmen polyfonie i.p.v. 5. Dat kan beperkend zijn, dus daar moet je omheen (kunnen/willen) werken als je met akkoorden en lange sustains werkt. In de bassen is de Fourm kennelijk wat "warmer" dan de Prophet 5 rev 4 (wat ik zo online las).

Gebruikersgemak: Zelf kon ik er vrij snel mee overweg, maar dat is ook omdat ik de Prophet 600 al door en door kende (= de 600 is de vintage kleinere broer van de P5). Er zitten verder geen effecten in en hij is mono. Zonder reverbs/delays/chorus e.d. is het vrij recht voor je raap wat er aan sound uit komt, maar wat er uitkomt staat als een huis en is 0,0 op aan te merken, dus als je er stereo effecten achter plaatst, is je sound eenvoudig gelikt te maken.

Links bovenin is er een modulatiion panel waar ik nog niet mee gespeeld heb, maar daar gaan we vanavond even voor zitten :)

Als je meer wilt weten dan roep je maar!
Groet, Dorian

Laatst gewijzigd:
Deze synth krijgt wel een heel goede review in de Interface van deze maand. Dat heeft mijn interesse gewekt. Wat zijn tot nu toe de ervaringen van mensen die hem hebben (gehad/gehoord in het echt)? Qua sound en gebruikers gemak (Los van de slim keys, want dat boeit mij minder.

Heb m nu een paar maanden, gebruik hem vooral voor bassen en sequences met een rauw randje. De pro-1 modmatrix was ff wennen, ik grijp nog wel eens mis. Verder is het aanzetten, wat effecten erop en los gaan. Zitten een paar rare quirks in de UI, zoals het al veel beklaagde dubbel bevestigen van menuinstellingen. Dat mogen ze nog even oplossen.

Als je meer wilt weten dan roep je maar!
Groet, Dorian

Dank jullie beide. Klinkt veelbelovend. Dubbel bevestigen voor menu instellingen lijkt me wel irritant inderdaad. Effecten haal ik toch meestal uit plugins. Al is een delay nooit weg op een synth.
Ik ben wel benieuwd hoe de sequencer werkt.

Ik heb nog wel een vraagje: stuurt hij wel meer dan 4 noten polyfoon midi uit? Voor als ik hem als keyboard/input wil gebruiken voor vst synths?

In hoeverre komen de envelopes en filter van de Fourm in de buurt van een Pro One ?

stuurt hij wel meer dan 4 noten polyfoon midi uit?
Geen idee. Ik gebruik voor alles één los midi keyboard. Staat misschien in de manual? :

De Unison mode lijkt me ook wel geinig, maar wat dat betreft zou je ook een mode kunnen bedenken van 8 voice en inplaats van de nu 4 voices met 2 vco’s. 8 enkele vco’s met Pwm ofzo.

Zeker, en best gevoelige polyAT. De slim keys zijn even wennen als je van full size afkomt.

Kun je die PolyAT ook uitschakelen? Misschien handiger als je hem als midi keyboard wil gebruiken om drumpartijen of wat anders wil inspelen etc.
Mocht ik de Fourm ooit kopen dan wil hem dus ook als midi keyboard gebruiken voor mijn DAW. Ik heb geen plaats voor nog een extra (midi) keyboard op mijn bureau.

Laatst gewijzigd:
Zeker als meespelend alternatief voor een midikeyboard bruikbaar. En polyAT kan je (ook) in je daw instellen. Als controller overigens zeer bruikbaar, ook bij (sommige) drumpartjen, maar das voor een andere thread.

Laatst gewijzigd:
Zeker als meespelend alternatief voor een midikeyboard bruikbaar. En polyAT kan je (ook) in je daw instellen. Als controller overigens zeer bruikbaar, ook bij (sommige) drumpartjen, maar das voor een andere thread.

ok dank! nog even uitvinden hoe iik de PolyAF in Ableton kan uitzetten...waarom zeg je 'sommige' drumpartijen?

ok dank! nog even uitvinden hoe iik de PolyAF in Ableton kan uitzetten...waarom zeg je 'sommige' drumpartijen?
Op de Fourm kan je de aftertouch, channel of AT kiezen of helemaal uitzetten. Ik gebruik 'm alleen niet als masterkb, maar in het algemaan kan je de at aan van alles toewijzen, kan best instellingen bedenken die een drumtrack interessanter maken

Starksy Carr is niet erg goed in vergelijken, zou er niet teveel waarde aan hechten.

Synthanatomy doopte 'm eerder al Pro-4. Die Pro-Onevergelijking is ook lekker klikbijterig makkelijk gemaakt, omdat de modmatrix van de Fourm ervan is afgekeken. d eFourm doet lekker zijn eigen ding, maar is zeker niet de nieuwe synthsound van de 2020's.
Kan er best makkelijk Pro One-achtige geluid uitkrijgen, net zo goed als Prophet 5-achtige sound, maar of het er 1-1 op lijkt, weet ik niet en interesseert me ook niet. Daarvoor ben je ws bij Ulli beter (en goedkoper) uit.

Zou leuk zijn als Sequential zelf een Pro One uitbrengt, die Behringer Pro 1 is het niet voor mij.

Back