Roland TR-1000 Rhythm Creator

tr-1000_top_gal.jpg

Voor de liefhebbers, u kunt zich inschrijven op de site ,

Last edited by a moderator:
Dat ik dit nog mag meemaken. Na al die jaren is Roland eindelijk een keer aan het werk gegaan en hebben ze geluisterd naar hun klanten.
Ik vind hem heel interessant, maar ik ben voor 1 ding bang. Veel en eindeloos gepiel en gescroll via dat kleine schermpje.
Voor de directe parameters vind ik Roland altijd heel fijn werken, maar als je echt de synthese in wilt, dan is het vaak helemaal ruk vind ik.
Met name sinds de introductie van Zencore op de groovebox divisie.
Aan de andere kant zit er blijkbaar wel een editor bij, maar dat zal niet iedereen kunnen bekoren (mij meestal niet).
En 6 encoders onder het schermpje doet ook een beetje aan elektron denken (om maar niet te spreken over de crossfader :luv:)
Ah wel, we zien wel. Wel machtig gaaf om nu weer eens iets echt bijzonders te zien van Roland.
Wanneer kan je hem bestellen..... :o:

Ja waarom niet?

Wie belt Jochanan om even wat te regelen voor zijn meest loyale klantenkring?

Ik mail 'm wel ff of er iets van een speciale Synthforum-korting te regelen valt.

Laatst gewijzigd:
Maar euh, wat is de klacht precies?

De SP-404 mk2 heeft de afgelopen jaren ieder jaar rond 4 april een HUGE update gekregen met zoveel nieuwe features dat ze nog amper onder de sneltoetsen passen. En gratis.
Die zullen zich zeker niet verlaten voelen.
En je hebt zeker een punt. Sommige lijnen krijgen veel updates.
De TR-8S/6S heeft meerdere updates gekregen met hele nieuwe synthesevormen (FM) en nieuwe ACB modellen (vrij recent nog de CR78 ). En gratis.
De Aira's uit 2014 werken volgens mij nog op ieder modern systeem. En die hebben ook updates gehad, zowel gratis als betaald. Voor de System-8 is nog niet zo heel lang geleden nog de JX8p uitgekomen dacht ik.
Volgens mij is het op de MCs, Jupiter X, Juno X en Fantoms niet heel anders?
Maar de MC lijn heeft al meer dan 2 jaar geen updates meer gehad.
Dat is mijn klacht.

sep-19​
dec-19​
91​
mrt-20​
91​
jun-20​
92​
sep-20​
92​
mei-21​
242​
sep-22​
488​
nov-22​
61​
jun-23​
212​
okt-25​
853​

We gaan al weer 853 dagen zonder update...
En ja, ik mis dingen die (IMHO) makkelijk te implementeren zijn en die je zou 'mogen' verwachten van een groovebox (een goed browser systeem bijvoorbeeld, of het doorsturen van sustain pedal messages naar externe synths tijdens het inspelen)

Ik ben toe aan een 707 Mk 2 denk ik :P :P .

Mja ok, maar je hebt 9 updates gehad in 4 jaar. Zijn er dan nog steeds bugs of missende features over? Of is het product gewoon "af"?

Bij gebrekkige updates denk ik eerder aan toestellen als de eerder genoemde Kyra of Drumlogue die gewoon na een jaar of 2 al opzij worden geschoven terwijl er nog van alles mis is of ontbreekt. Bij de Moog One hebben we jarenlang geen updates gehad terwijl er nog behoorlijk wat bugs inzaten, gelukkig is dat recent weer opgepikt. Maar er komt in iedere product life cycle wel een moment dat er een strik omheen gaat en het product gewoon klaar is - is het niet functioneel (alles zit er nu in) dan wel economisch (de vaart is uit de verkoop en updates gaan het tij niet meer keren). Dan is het inderdaad wachten op de Mk2. Overigens ben ik sowieso van mening dat je een apparaat altijd moet kopen op basis van wat het op dat moment kan, en niet wat je hoopt dat het in de toekomst ooit nog gaat doen. Over het algemeen denk ik dat Roland dit beter doet dan de meeste andere fabrikanten, in elk geval de afgelopen 10+ jaar.

Laatst gewijzigd:
Mja ok, maar je hebt 9 updates gehad in 4 jaar. Zijn er dan nog steeds bugs of missende features over? Of is het product gewoon "af"?
Een deel was bugfixen van updates ervoor en tevens zat er een aantal releases bij die gewoon commercieel waren (verkoop van soundpacks mogelijk maken)
Maar ze hebben best wat updates gedaan idd. En ik kan me er wel mee redden, maar er zijn IMHO nog wat dingen die beter moeten / kunnen in de huidige versie.
Wat me zo te binnen schiet :
- Sustain pedal message wordt niet doorgestuurd tijdens het spelen naar externe synths. (alleen met THROUGH aan, maar dat wil je niet als je er meerdere synths aan hebt hangen)
- Fatsoenlijke browser waar je meer met presets kunt dan nu (verbergen, filteren, favorieten, zoeken, soundpacks integreren in de default bank)
- Uitsturen midi via de faders (kan TR8-s wel)
- Sample editen lijkt een afterthought te zijn en zit verstopt op bijzondere plekken (UI), dit kan echt makkelijker en beter.
- Samples browsen en opslaan idem.
- Overige drumsamples beschikbaar maken (al kon je ze maar kiezen om te vervangen)
- LFO waardes via midi uitsturen naar externe synths

En nog wat wishlist items (waar je van kunt zeggen dat dat ook voor Mk2 bewaard kunnen blijven)
- Meer clips (regels) per track voor langere sets
- Extra midi tracks om meer gear aan te kunnen sturen (ja, dat wordt een extra track bank oid, maar ik zie geen probleem, ze hebben al zoveel onder shift functies zitten, dit kan er nog wel bij).
- Random startpositie samples

En hardwarematige wensen, maar die zijn echt voor Mk2 want de beperking zit hier meer in de hardware.
- Meer polyphony (128 'voices' is marketingpraat, in de praktijk loop ik bij 4 tonal tracks tegelijk al tegen voicestealing aan bij patches die lekker klinken)
- Fatsoenlijke samplememory
- Loopergeheugen wat meer is dan 90sec.
- Reverb als track FX (extra, zal nu qua processor niet werken)
- Shift knop rechts voor betere 1 hand bediening.
- Lengte sequencer per pad (drums) kunnen veranderen.

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap

Bij gebrekkige updates denk ik eerder aan toestellen als de eerder genoemde Kyra of Drumlogue...
Drumlogue werkt prima nu os 1.3. vlak voor discontinued. Daarnaast weten we niet of korg toch nog dingen doet ermee. En er zijn C++ types gewoon mee bezig dus hier geen klachten meer.

Dikke kans dat er ook wel een keer een MC-1000 komt ja..

Hopelijk blijven ze de TR-8S en MC-707 nog wel ondersteunen en updaten.

Die nieuwe revised 8X en 9X ACB modellen zou ik ook wel in de TR-8S willen zien. En sampling/resampling zou ook super zijn voor de TR-8S. Maar dat laatste zal er wel niet in zitten denk ik..

Als deze TR-1000 ook een volledige en goed klinkende VA synth engine bevat die goed te gebruiken is om bijv. basslines en leads mee te maken (dus ook fatsoenlijk melodisch te sequencen zijn en niet zoals op de TR-8S door de course tune knop te automaten), dan zou het wel eens kunnen zijn dat naast mijn TR-8S ook mijn MC-707 plaats gaat maken hiervoor.

Dit is op het eerste oog ook niet misselijk

Dit is op het eerste oog ook niet misselijk
Wel cool, maar niet vergelijkbaar m.i. Vrij basic en heeft niet eens digitale control, laat staan dat ie iets kan met midi cc en program changes.

Ik zou mijn adem niet inhouden...

Ik vind het design wel ok. Zakelijk, strak, geen fratsen, misschien een beetje klinisch. Maar een leuke 'break' met de groene LED Kerstboom van de originele Aira range of de LHBTQIAP+ regenboog van de 8S. En ja, er zit altijd wel iets wel of niet op dat je wel of niet zou willen. De ene hoeft geen synth, de ander geen aparte outputs, zo is er altijd wel iets. Ik vind het juist wel tof dat Roland eindelijk eens een keer ALLES er in gooit. Iemand op zoek naar een Perkons?
Niet meer. Iemand interesse in een TR-8S? :D

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Mijn TR-8S laat ik nog maar even staan tot de eerste golf over is.
Ik denk dat ik de TR-1000 boven m'n Muse in de woonkamer plaats en de TR-8S maar even in m'n hok laar naast m'n LM Drum.
Nou ja, mijn maandelijkse dosis eerstewereldproblemen is weer binnen. ;)

Back