Ontwerp voor voltage controlled waveforms?

Ja, mooi! :) Iets in deze lijn heb ik ook in gedachten om te maken met 74xx/4000 series. Bouwkosten lopen dan wel al vrij snel op, als je bv. een hoop potmeters nodig hebt, dat zou je op een iets andere manier moeten oplossen. Totale bouwkosten, inclusief alles zoals een behuizing e.d., het moet niet meer worden dan 100 euro, dat is zo ongeveer de max wat ik in gedachten heb.

Het aantal mogelijke (hoorbaar te onderscheiden) golfvormen is gigantisch, wil je daar een flink aantal van kunnen instellen dan ontkom je er niet aan een groot aantal verschillende CV-signalen (of potmeters) te gebruiken. Het simpelste lijkt mij eigenlijk additive synthesis waarbij je de golfvorm door het toevoegen van harmonischen opbouwt. Je zou voor een hybride opzet kunnen kiezen waarbij je de golfvorm op een schermpje tekent en dan de computer via Fourier analyse laat uitrekenen hoe je dat met harmonischen kunt opbouwen, wat daarna dan analoog gerealiseerd wordt.

Of je zou bij een analogie computer kunnen afkijken hoe ze daar functie-modules realiseren, en dat dan via een zaagtand aansturen.

Ik vrees dat het makkelijk en goedkoop niet gaat lukken, tenzij je het volledig softwarematig doet. Dan kan het met iets als Pure Data of Faust zelfs gratis.

Weinig zin om te programmeren. :D Voor dit althans, een project waarbij het geheel softwarematig is om op je PC te draaien bijvoorbeeld, dat is een ander verhaal. Maar voor dit project wil ik het liefst geheel hardwarematig oplossen. Solderen, niet code kloppen. :)

Om het aantal pots iets te verkleinen dacht ik aan een oplossing waarbij je dmv. logica al enigzins een voorselectie kan maken van de golfvormen. Niet alle golfvormen zijn even interessant, als je iets kan bedenken dat je wat gemakkelijker vooral de 'sweet spots' tegenkomt, dat zou al schelen.

Voor additief, ik heb gekeken naar hoe de RMI Harmonic Synthesizer dat deed, destijds. Maar ook dat zal vrij snel aardig complex worden.

Screenshot_20251010_213346_YouTube.jpg

Ik heb deze ontworpen gemaakt, en het is redelijk simpel om de verschillende golfvormen te kiezen met een spanning > ADC.

Iedereen bedankt voor het meedenken. :) Goede, bruikbare ideeën, kijken hoe ik e.e.a. wellicht kan gebruiken. Zonder dat het erg complex en daarmee veel meer gaat kosten dan eerst gedacht. Ga daar 'ns goed over nadenken. Ondertussen heb ik ook van een ander projectje een dikke laag stof afgeblazen, dat is meer handwerk dan een ontwerptechnische uitdaging, zal daar ook nog 'ns over posten. Kan daar mee aan de gang totdat ik erover uit ben wat ik met het project in dit draadje wil gaan doen.

Hier nog een voorbeeldje van wat in principe kan:

Dus ik denk dat het wel kan wat je wil, maar waarschijnlijk niet op een simpele manier...

Dus ik denk dat het wel kan wat je wil, maar waarschijnlijk niet op een simpele manier...

Ja, precies. Het mag eventueel op een wat ingewikkelder manier, als de kans maar klein is dat je tegen problemen aanloopt wanneer je het gaat bouwen. Dit met het oog op eventuele nabouw door anderen. En dat de kosten ook niet echt heel hoog worden.

Ik ga weer verder met mijn Storing-Synth want ik heb door jouw topic (en een lekkere Gulden Draak :mega:) daar weer wat inspiratie voor opgedaan. Dus zie daar. Misschien heb je er voor je eigen project ook iets aan... ;-)

@ProgHead ; goed om te horen dat je inspiratie opdoet. :) Was het niet Edison die zei dat het 99% transpiratie en 1% inspiratie is om een doel te bereiken? Dat laatste is niet veel, maar toch onontbeerlijk.

Een leuke video die ik net zag:

Het is dus een kwestie van veel proberen waarvan het meeste mislukt, maar dan toch steeds weer iets nieuws uitproberen...

Back