SessionDock: nieuwe plugin voor projectmangement

bombario

Gepokt en gemazeld
SessionDock is een nieuwe projectmanagement plugin voor iOS. Het idee is net zo eenvoudig als effectief.

Begin je aan een nieuw project, dan maak je een record aan. Daarin zet je zoveel mogelijk gegevens, zoals titel, toonhoogte, lyrics, een audiosnippet, tags en een link naar de projectfiles op je harde schijf. Op deze manier kun je halve nummers, hele opzetjes en bijna afgeronde songs snel terugvinden en archiveren. Is het idee.

Er is een gratis en betaalde versie, met automatische sync-mogelijkheden.

Geen idee hoe de plugin in de praktijk werkt, want ik gebruik Windows. Maar ik vind het idee slim 👌

Andrew Huang heeft een systeem wat mee aanspreekt, waarmee hij bijhoud wat hij nog aan een track moet doen. Een gitaar opnieuw opnemen. Iets fixen aan de mix ect. Dat helpt hem aan meerdere tracks door elkaar te werken en toch af te maken. Dat zou je met sessionsdock dus ook kunnen doen.
Het zou handig zijn (voor mij) als je er ook playlists mee kan maken. En een Windows versie 😁
Zelf zoek ik ets voor playlists met aantekeningen per track.

Zelf zoek ik ets voor playlists met aantekeningen per track.

Je kunt in Google Sheets makkelijk labels maken, met kleurtjes. Misschien is dat iets? Doe ik ook voor mijn tracks:

1762949364725.png

Doet me denken aan Splice. Is dit heel anders? Of beter? Bij Splice kreeg ik op den duur problemen met synchronisatie, erg jammer, want het concept vond ik erg tof.

Hmm, zodat muziek maken nog meer voelt als werken. Ik denk dat ik pas. Maar op zich geen slecht idee.

Ik vind het wel echt een gemis dat je geen preview in Ableton hebt van je projecten.
Een specifiek project zoeken is daarom een pain in the *ss.

De rest doe ik liever op werk.

De rest doe ik liever op werk.

Volgens mij is de plugin ook vooral bedoeld voor professionals. Tijd is geld als je een studio huurt, dus daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Dan wil je geen tijd verspillen met bestanden zoeken.

Ik vind het zelf wel leuk om oude projecten en opzetjes later te openen. Soms zelfs na jaren, er zitten meestal wel leuke dingen tussen.

Nou ja sommige mensen zijn een stuk georganiseerder.
Soms zijn project ook ingewikkelt en is wat planning nodig.

Ik begin altijd met de filenaam met datum in cijfers, jaar maand dag, en dan meestal de stijl en of BPM. En mijn WAV hebben dezelfde naam als het project en de datum en tijd.
DAW Projecten terugvinden bij tracks dat lukt me wel daardoor.

Mijn tracks zijn een soort one night stands of vakantieliefdes. Het houdt me kort en intens bezig, daarna vergeet ik ze snel weer.

Een centraal overzicht is altijd handig, maar ik vind de meerwaarde t.o.v. een nette bestand-structuur in combinatie met notes/Excel nog wat dunnetjes. En het voelt als meer managen en minder muziek maken.

Mijn grootste uitdaging qua project management is niet zo zeer overzicht in tracks/DAW-files creëren, maar de total recall binnen één project van een DAW-bestand in combinatie met het patch management per synth. Iedere synth heeft weer z'n eigen nummering en patch-structuur, en het is niet zomaar duidelijk in welke tracks je welke synth-patches hebt gebruikt. Je weet daarom niet zomaar of je een patch veilig kan editten en overschrijven. Zeker de combinatie van patches/layers/partials (hallo Roland) maakt 't complex om te managen en betrouwbaar te houden.

SessionDock lijkt vooral handig voor mensen die voornamelijk in-the-box werken, dan weet je zeker dat je gehele track stabiel in een DAW-bestand zit.

Klopt, maar creatieve mensen - volgens mij - toch vaak net iets minder. Als je naar mijn projectnamen kijkt, vreselijk 😅 Die klinken alleen op de dag zelf logisch.
Ik ben daarom lang geleden gaan nummeren. Ieder jaar een nieuwe map en pas richting dat een track af komt is er een titel. Ik kan cijfers goed onthouden dus weet het altijd te vinden.

Ff gechecked. Lache, lijkt voornamelijk met AI gemaakt.
Inclusief AI stem die uitleg geeft.
De enige feature die me aantrekt zuigt want je moet nog steeds manual bouncen en dan in die app attachen.

Dat lijkt me echt tof als je door je projecten kunt scrollen en een preview kan luisteren.
Dat lijkt me een toffe feature in Ableton.
Maar goed....

Dus ik snap niet de meerwaarde behalve dat die app je programma en sessie start met wat meta data.
Dan kun je ook zoiets als google notes gebruiken. Daar audio toevoegen.

@Phontaq en @Martinez: kunnen jullie een voorbeeld geven? Hoe ziet jullie bestandsnaam er dan bijvoorbeeld uit?
Niks speciaals, meestal gewoon een dag-timestamp + projectnaam (bv. 20251113 Ambient) voor de initiële map en daar binnen dan één of meerdere Ableton-bestanden, afhankelijk van of het een losse track of een serietje/album/EP is.

Versie- en tijdsbeheer van bestanden doet OS X wel voor me (via Time Machine en de Date Created en Date Modified timestamps van bestanden). Hoe minder ik hoef te beheren, hoe beter. Als ik iets moet vinden, doet de zoekfunctie van Finder het prima. Less = more!

Ik begin altijd met genre en dan datum, maar na een tijdje weet ik echt niet meer hoe het klonk. Voorbeeld: Progressive House 13-11-25. Ik hoop dat Bitwig een keer wat doet aan een betere project management want nu is het zo dat als ik er eentje op start deze weer bovenaan staat zonder dat ik er iets mee gedaan heb, betekent dat als ik oude projecten luister om te checken of ik er nog wat van kan breien de nieuwe uit beeld verdwijnen. ik zal Sessiondock eens proberen. :okdan:

Ik begin altijd met genre en dan datum, maar na een tijdje weet ik echt niet meer hoe het klonk.

Dan kun je misschien ook een snippet van een minuut renderen en die onder de projectnaam opslaan in een inspiratie-map. Denk ik even hardop. Speel je ze later achter elkaar af en vind je het project er zo weer bij, als je wat interessants hoort. Misschien moet ik dat ook weer eens gaan doen 😊

Laatst gewijzigd:
Back