Een vraagje over bass pedals...

Op papier zou een Volca sample kunnen maar het is in de praktijk een enorm pielding, net speelgoed.
Sp-404 mk2 lijkt me dan fijner.
Da's ook zo maar zo'n Sp-404 mk2 loopt meteen weer zo op als het maar om een paar akkoorden gaat, da's eigenlijk een beetje zonde omdat je er veel meer mee kan.

Is een app op je telefoon Garageband of iets op Android en zo'n midipedalenset van Korg of Behringer niet wat, je kan van die adapters kopen en sluit je zo'n pedalenset er op aan.
Denk dat dat een goede oplossing voor weinig kan zijn want ik neem aan dat de ts wel een telefoon heeft zoals de meesten.

Ik begrijp dat hij live in een band speelt, lijkt me dat je dan niet met brol en apps gaat lopen hannesen toch. Dat moet gewoon degelijk zijn, aansluiten en meteen werken.

Ik begrijp dat hij live in een band speelt, lijkt me dat je dan niet met brol en apps gaat lopen hannesen toch. Dat moet gewoon degelijk zijn, aansluiten en meteen werken.
Ja voor iemand met een Moog One is het al gauw niet goed genoeg natuurlijk, wat een flauwekul vertel je weer man. :D
Er zijn er genoeg die met een midipedalenset op een podium staan, als je een one man band bent dan moet je wel op die manier, je hebt toch niet zes handen of zo?
Daar is niets geks aan en een goede betrouwbare app op je telefoon kan prima werken.
Ik heb vaak genoeg artiesten gezien die met een keystep on stage werken, da's ook midi en ook die met een laptop en een keystep werken, da's ook brol natuurlijk want er staat geen Moog op?
Het gaat bij de ts om af en toe een akkoord te spelen en niet een hele symfonie met 30 verschillende tracks.

Ach Calimero weer. Het gaat niet om (dure) merken maar om betrouwbaarheid en robuustheid. Je livesets op een telefoon zetten kan natuurlijk, maar is vragen om problemen*. Ik geloof ook niet dat ik het ooit 1 band heb zien doen. Daarnaast is een SP-404 mk2 goedkoper dan de meeste telefoons.

* Gezeik met batterij/opladers, gezeik met plotse OS of app updates, vastlopers, vernifte volumeinstellingen, notifications van andere apps, etc. etc.

Ik zou voor weinig een Korg M3 proberen module proberen te scoren. Topsound en is tevens sampler. Dat is nog niet het voornaamste want hij heeft ook Akkoordpads die je simpel kunt proggen via midi of in een menu en daarnaast ook via externe midi aansturen, Footswitch bv.. Ik heb het weleens met een gitaarfootswitch gedaan maar volgens mij kon je de pads gewoon toewijzen aan een notenumber.

Laatst gewijzigd:
Als je bas moet spelen bij een band en dan met je voeten samples moet triggeren dan moet t allemaal niet te ingewikkeld zijn.

Die midi pedalen die Krautrock1958 hierboven linkt lijkt mij de beste optie. En als telefoon apps niet stabiel zijn, kan je ook een macbookje of laptopje er aanhangen en samples triggeren met bv. Mainstage of Ableton Live.

Samplers uit vervlogen jaren zou ik niet voor kiezen, dan sjouw je je een breuk en loop je tegen allerlei beperkingen aan.

ls je bas moet spelen bij een band en dan met je voeten samples moet triggeren dan moet t allemaal niet te ingewikkeld zijn.
Als ik het goed begrijp wil de TS juist akkoorden met een voetbas aansturen. Sowieso wordt dat een beperkt akkoord aanbod (met 13 footkeys??) als je niet wil wisselen van presets.. maar ik ken de muziek verder niet. :)
Ik ga even verduidelijken wat het doel is van de pedalen want ik heb het nogal onduidelijk gesteld:
Ik speel momenteel bas in een band en wil de sound ondersteunen met pianoakkoorden, strijkers en orgelklanken
daarom die pedalen. Ik weet echter niet goed hoe ik het moet aanpakken maar een sampler blijkt de oplossing
te zijn. Nu heb ik geen enkele ervaring met samplers maar ik denk dat het mogelijk is om zelf akkoorden te sampelen
met mijn keyboard met een bepaalde klank en deze dan met het pedalboard af te spelen, dus elke pedaal een akkoord toewijzen.
Dus blijkbaar ben ik op zoek naar een sampeler :-)
Die 1010music nanobox lijkt me al iets waar ik verder mee kan?

Laatst gewijzigd:
Ik zou voor weinig een Korg M3 proberen module proberen te scoren. Topsound en is tevens sampler. Dat is nog niet het voornaamste want hij heeft ook Akkoordpads die je simpel kunt proggen via midi of in een menu en daarnaast ook via externe midi aansturen, Footswitch bv.. Ik heb het weleens met een gitaarfootswitch gedaan maar volgens mij kon je de pads gewoon toewijzen aan een notenumber.

Deze lijkt me wel iets, wel niet echt compact maar wel praktisch om akkoorden te sampelen

Deze lijkt me wel iets, wel niet echt compact maar wel praktisch om akkoorden te sampelen
Hij kan sampelen maar de pads hebben meer de functie dat je er akkoorden (midi note nr.) onder zet. Ik dacht dat het ook per preset kan varieëren..

Hij speelt basgitaar en wil akkoorden triggeren vanaf een voet bas pedaal. Een van de ideeën is om akkoorden te samplen en die met het pedaal dan af te spelen.
ow.. nu lees ik het ja..

Ach Calimero weer. Het gaat niet om (dure) merken maar om betrouwbaarheid en robuustheid. Je livesets op een telefoon zetten kan natuurlijk, maar is vragen om problemen*.
Heeft niets met Calimero te maken, je doet het meteen af als niet bruikbaar, volgens mij heb je de vraag van de ts niet begrepen?
Je moet beter lezen, hij wil af en toe tijdens het spelen een akkoord triggeren als extra, niet een complete liveset ermee aansturen, dat kan prima met zo'n pedalensetje en zoals @trigg opmerkt kan je ook een ipad of een laptop aansluiten bijv.

Heb nog even gekeken omdat het toch wel een interessante midi vraag is.
In plaats van de akkoorden zelf te gaan samplen kan je ook op zoek gaan naar een module met een chord trigger functie. Die zet de inkomende midi noot van je pedaal om in een akkoord.

Er bestaan trouwens ook foot controllers die per pedaal de noten van een akkoord kunnen uitsturen ipv een enkele midi noot. Dan kan je elke willekeurige soundmodule eraan hangen.

Deze kan volgens de specs akkoorden triggeren:

Muse Kinetics 12 Step v2.0 USB-Fußcontroller | Nederland Muse Kinetics 12 Step v2.0 USB-Fußcontroller favorable buying at o...

Laatst gewijzigd:
hij wil af en toe tijdens het spelen een akkoord triggeren als extra, niet een complete liveset ermee aansturen, dat kan prima met zo'n pedalensetje en zoals @trigg opmerkt kan je ook een ipad of een laptop aansluiten bijv.

Hangt er wel vanaf hoe je het gebruikt, ook als het maar beperkt is. Gebruik je het in het oefenhok, of tijdens een optreden met publiek? Voor het laatste zou ik ook huiverig zijn om dan te moeten vertrouwen op een smartphone, Ipad, laptop etc. Precies om de redenen die @Nap noemt:

* Gezeik met batterij/opladers, gezeik met plotse OS of app updates, vastlopers, vernifte volumeinstellingen, notifications van andere apps, etc. etc.

Dan liever een dedicated apparaat dat gewoon doet wat het moet doen in deze rol met een geringe kans op problemen, denk ook niet dat het veel met duur of goedkoop te maken heeft. Oplossingen met een smartphone, Ipad enzo, kan 100x goed gaan in het oefenhok, 99x tijdens een optreden, maar als het ook maar 1x fout gaat voor een publiek, je gaat gewoon af als een gieter als band. Niet dat de kans 0% is dat andere oplossingen een probleem zullen geven, maar je wil het risico zo klein mogelijk houden en iets dat dedicated en robuust is zal die kans verkleinen.

Laatst gewijzigd:
Heeft niets met Calimero te maken, je doet het meteen af als niet bruikbaar, volgens mij heb je de vraag van de ts niet begrepen?
Je moet beter lezen, hij wil af en toe tijdens het spelen een akkoord triggeren als extra, niet een complete liveset ermee aansturen, dat kan prima met zo'n pedalensetje en zoals @trigg opmerkt kan je ook een ipad of een laptop aansluiten bijv.
Ten eerste moet ik helemaal niets, ga lekker tegen je hond blaffen als je een gesprek op dat niveau wilt. Ten tweede kan ik prima lezen, vandaar mijn suggestie om een dedicated en veelgeprezen apparaat van een respectabel merk van zo’n €400 in te zetten dat uitermate geschikt is precies voor wat TS vraagt en de helft goedkoper en vele malen meer hufterproof is dan een laptop en veel telefoons. Maar dat zou elitair zijn ofzo. Goed verhaal weer :okdan:

Ten eerste moet ik helemaal niets, ga lekker tegen je hond blaffen als je een gesprek op dat niveau wilt. Ten tweede kan ik prima lezen, vandaar mijn suggestie om een dedicated en veelgeprezen apparaat van een respectabel merk van zo’n €400 in te zetten dat uitermate geschikt is precies voor wat TS vraagt en de helft goedkoper en vele malen meer hufterproof is dan een laptop en veel telefoons. Maar dat zou elitair zijn ofzo. Goed verhaal weer :okdan:
Jij begint toch met een verhaal over brol en je veegt alles in één keer van tafel en begint over een liveset wat niet de bedoeling is zoals ik al eerder zei.
Het begint met de toon die je aanslaat alsof het helemaal niets is dus reageer ik op die manier,
Als jij niet begint met blaffen zal ik ook normaal reageren maar er klonk weinig respect in de toon die je hanteerde, wie kaatst kan de bal verwachten, denk daar maar 'ns over na.
Er zijn anderen die wel normaal reageren en eventueel aanvullingen geven of met een ander idee komen op een neutrale toon, misschien dat je daar wat van kan leren?

Back