Waldorf Protein

Misschien is dit wat vroeg voor een nieuws-topic (maar het is wél nieuws): Waldorf zal komende donderdag 27 november een nieuwe hardware synthesizer aankondigen. Ze hebben inmiddels een Roland-achtige teaser gemaakt en het is nog niet officieel, maar dit is wat er vandaag voorbij kwam op het internet.

WALDORF PROTEIN

The price is expected to be € 329 Euro

Waldorf Music has released the Protein, a new 8-voice polyphonic wavetable synthesizer. The instrument combines the technology of earlier Waldorf instruments with modern features in a compact and portable design.

The Protein utilizes the original ASIC oscillators of the Microwave 1, reproducing its characteristic digital vintage sound at a 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit quantization and aliasing characteristics. Its design and architecture are particularly noteworthy. The Protein boasts a new, portable form factor. Measuring 252 x 170 x 48 mm and weighing just 0.9 kg, it is designed for both studio and mobile use.

The user interface is designed for intuitive operation and direct access. At its core, the Protein offers 8 voices and a flexible 4-layer concept that enables complex sound layering, round-robin modes, and polytimbral operation via MIDI. The Load Layer function allows for quick recombination of existing layers from the library. The device stores over 150 factory presets and up to 250 user presets. Each layer has access to an 8-slot modulation matrix for sound design, complemented by modern support for polyphonic aftertouch. A special feature is the "Flavor" control, which adds organic micro-fluctuations to digital sounds.

Modern features from the Iridium family are also integrated, including an arpeggiator, step sequencer, and various effects. The Protein aims to offer an affordable entry into the world of classic Waldorf wavetable synthesis. The official launch of the Protein will take place on November 27, 2025, at 8 p.m. in Berlin. Following the launch, the artist Zavoloka will perform a 30-minute live set using the Protein.

Screenshot 2025-11-24 at 19.33.17.png

Laatst gewijzigd:
Alle parameters zijn CC aan te sturen, dus die editors zullen vast wel komen. Misschien is het zelfs niet eens zo moeilijk zelf iets te prutsen met Lemur of TouchOSC ofzo.
ik wil 'm natuurlijk eerst ff testen voor ik 'm aanschaf en dan eens kijken of hij lekker werkt met de Rotocontrol

Ik vind het een leuk ding, goed klinken en voor de prijs erg verleidelijk.
Met een TR-1000 op komst en een multi/poly in het verschiet laat ik deze toch even aam mij voorbijgaan.
Voor mobiel is het een leuk ding, maar mijn koffertje zit inmiddels vol en ik heb een paar aardige wavetable apps op de iPad.

Maar goed.....verleidelijk dus....

Eerst mn digitale synthforum winkeltje even goed afwerken.. Kan me kont niet keren meer sinds vandaag..

Als je er naast de traditionele wavetablesound ook absolute terror mee kan maken, ben ik verkocht.
Blush Response is niet echt mijn theekopje, maar dit geeft Wnb wel aan dat je er qua sounddesign alle kanten mee op kan

Hij zegt ergens halverwege de meest overstuurde noise met droge ogen dat het altijd 'pleasant' blijft klinken :)

Ik weet het nog niet helemaal. Het triggert mij dat er iets van Waldorf is te verkrijgen met een leuk prijskaartje. Dat kleine display lijkt me wel een mogelijks hekelpunt.
Zit ook nog steeds met een hydrasynth desktop in mijn hoofd dus denk dat ik beter even doorga en gewoon daarvoor ga of zeg ik nu iets onlogisch?

Voorheen triggerde ik daar ook sterk op toen ik alles op DIN-MIDI had draaien, maar nu ik tegenwoordig alles via USB-MIDI aansluit vind ik 't wel handig om slechts één kabel voor voeding en MIDI te hebben.
Moet zeggen dat het me ook handig lijkt alles via 1 kabel te doen. Mijn weerzin komt door slechte evaringen met deze "standaarden." Minijack is gewoon niet zo robuust en via mijn werk al zoveel haperende usb -c gezien....

Zit ook nog steeds met een hydrasynth desktop in mijn hoofd dus denk dat ik beter even doorga en gewoon daarvoor ga of zeg ik nu iets onlogisch?
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de Hydrasynth qua specs prachtig maar qua sound helemaal niks. Ondanks dat ik een sucker ben voor digitale synths met veel diepgang is 'ie nog nooit op mijn GAS-lijst gekomen, want iedere keer als ik er eens op een speel denk ik alleen maar ... urgh. In de demo's klinkt de Protein in mijn oren echt veel en veel beter.

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind de Hydrasynth qua specs prachtig maar qua sound helemaal niks. Ondanks dat ik een sucker ben voor digitale synths met veel diepgang is 'ie nog nooit op mijn GAS-lijst gekomen, want iedere keer als ik er eens op een speel denk ik alleen maar ... urgh. In de demo's klinkt de Protein in mijn oren echt veel en veel beter.
Eens, ik vond de Hydra ijzig klinken. Ging binnen 30 dagen weer retour.

Voor wie serieus deze synth overwegen: ik ben benieuwd naar je overwegingen. Het lijkt me een nogal beperkt gepriegel voor een wavetable synth. Wellicht komt er een editor, maar als je dan toch die route gaat, wat is dan nog de meerwaarde van een hardware synth als deze versus een wavetable synth als Serum 2?

Ik vind het hem goed klinken in de demo's, en het lijkt me een leuk ding om mee te spelen, zeker in combinatie met wat andere portable dingen die ik heb. En goedkoper dan dit zal 'ie vast niet worden voorlopig.

Laatst gewijzigd:
Voor wie serieus deze synth overwegen: ik ben benieuwd naar je overwegingen. Het lijkt me een nogal beperkt gepriegel voor een wavetable synth. Wellicht komt er een editor, maar als je dan toch die route gaat, wat is dan nog de meerwaarde van een hardware synth als deze versus een wavetable synth als Serum 2?
Omdat het een Waldorf is en omdat hardware leuker is dan software.

Als je er naast de traditionele wavetablesound ook absolute terror mee kan maken, ben ik verkocht.
Blush Response is niet echt mijn theekopje, maar dit geeft Wnb wel aan dat je er qua sounddesign alle kanten mee op kan

Hij zegt ergens halverwege de meest overstuurde noise met droge ogen dat het altijd 'pleasant' blijft klinken :)

Hij maakt de meest grove herrie die er bestaat, dus denk wel dat hij t lekker vind klinken ;)

Ik ga m ook halen. Geld is op na de verbouwing, maar hier kom ik nog wel mee weg. Wat kostte dat ding nou weer? 150 piek schat ;) oh ok dan is t goed 🤪🤪🤪

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Als ik dat filmpje van blush blossom kijk 🤪 dan heeft ie toch echt sounds gemaakt met dat ding. Nu is hij wel een niveautje hoger dan de meeste van ons, maar t kan dus wel.

Lekker klein hands on bakkie, klein scherm dwingt je dat ding niet echt te gebruiken, dus voor mij ideaal als dingetje voor ernaast. Ben nu met de Xenia en Vavra toch al in de waldorf vibe, dus ik ga m nu in m’n mandje mikken, hopelijk rond kerst binnen (en dan dus toch onder de 🌲)

Sounds maken is niet heel moeilijk denk ik, de architectuur is op zich eenvoudig en de interface lijkt vrij doordacht.

Ik heb mijn gas voorkomen. Geen Protein lust meer…

Hoe? Even naar Den Haag een XT opgepikt 😅

Beperkt mag ook wel eens. Heb met de Wavestate en Iridium al meer dan genoeg knoppen :) Af en toe de Volca FM ipv iets met six operators vind ik ook heel bevrijdend.

Priegelknopjes staan me wel tegen, maar dat lijkt me hier meevallen.

Ik snap die hang naar de originele wavetables niet. Waarom geen nieuwe? Waarom nog steeds 8 bit (mits ik het goed begrepen heb)? Dat vroeg ik me bij de M ook al af. De eerste patches uit de Deepdive klinken voor mij als Ghost&Goblins op de C64.

Back