Waldorf Protein

Misschien is dit wat vroeg voor een nieuws-topic (maar het is wél nieuws): Waldorf zal komende donderdag 27 november een nieuwe hardware synthesizer aankondigen. Ze hebben inmiddels een Roland-achtige teaser gemaakt en het is nog niet officieel, maar dit is wat er vandaag voorbij kwam op het internet.

WALDORF PROTEIN

The price is expected to be € 329 Euro

Waldorf Music has released the Protein, a new 8-voice polyphonic wavetable synthesizer. The instrument combines the technology of earlier Waldorf instruments with modern features in a compact and portable design.

The Protein utilizes the original ASIC oscillators of the Microwave 1, reproducing its characteristic digital vintage sound at a 250 kHz sample rate and retaining the original 8-bit quantization and aliasing characteristics. Its design and architecture are particularly noteworthy. The Protein boasts a new, portable form factor. Measuring 252 x 170 x 48 mm and weighing just 0.9 kg, it is designed for both studio and mobile use.

The user interface is designed for intuitive operation and direct access. At its core, the Protein offers 8 voices and a flexible 4-layer concept that enables complex sound layering, round-robin modes, and polytimbral operation via MIDI. The Load Layer function allows for quick recombination of existing layers from the library. The device stores over 150 factory presets and up to 250 user presets. Each layer has access to an 8-slot modulation matrix for sound design, complemented by modern support for polyphonic aftertouch. A special feature is the "Flavor" control, which adds organic micro-fluctuations to digital sounds.

Modern features from the Iridium family are also integrated, including an arpeggiator, step sequencer, and various effects. The Protein aims to offer an affordable entry into the world of classic Waldorf wavetable synthesis. The official launch of the Protein will take place on November 27, 2025, at 8 p.m. in Berlin. Following the launch, the artist Zavoloka will perform a 30-minute live set using the Protein.

Screenshot 2025-11-24 at 19.33.17.png

Laatst gewijzigd:
De og's zijn wellicht niet zo belangrijk tenzij je og sounds wil maken.
Maar 8bit audio door een mooi filter kan heel erg tof zijn.
Die low bit wavetables hebben een hoop karakter.
Maar goed hifi kan ook goed werken.

Ja precies, met Iridium & Quantum kun je ook zeer toffe hifi wavetables maken. Maar deze Protein heeft een iets meer klassieke insteek qua techniek en sound, kwestie van positioneren.

Ik snap die hang naar de originele wavetables niet. Waarom geen nieuwe? Waarom nog steeds 8 bit (mits ik het goed begrepen heb)? Dat vroeg ik me bij de M ook al af. De eerste patches uit de Deepdive klinken voor mij als Ghost&Goblins op de C64.
Ik heb hypermoderne wavetables in mijn Quantum mk2 (en uiteraard plugins als Serum 2), maar ik vind juist die aliasing/retro sound in de demo's erg tof, zeker met wat extra processing erachter (Saturn 2 precies op de problematische frequenties zetten om ze omhoog te trekken, en dan een goede delay/galm erop).

Mijne komt morgen binnen als ik DHL mag geloven :D

Ik vind de sound van de demo's niet zo.
De M vind ik juist heel erg goed.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Ik heb 'm nog niet aangesloten, maar de interface is zeker niet priegelig. Het is allemaal wat lichter gebouwd (kunststof onderkant en metalen frontplaat), maar het voelt niet goedkoop. De indeling is qua knopafstand en knopgrootte vergelijkbaar met een fullsize Quantum en zelfs ruimer dan de Iridium. Het gebruikt dezelfde kunststof knoppen als de Iridium. Dus zeker geen Boutique of Volca ervaring, maar gewoon een compacte module met fullsize controls.

IMG_8184.JPG

Laatst gewijzigd:
Er zit een Random en een S&H LFO in, dus ik denk 'ja', al weet ik niet of ze hetzelfde zijn als in de Quantum.

Ik had hem eerst direct met USB-C aangesloten op mijn Mac Studio, maar dat was qua USB noise vrij naar. Daarna heb ik hem met de USB Isolator (meegeleverd!) in USB-A geprikt en hij is fluisterstil. Zit nu met de manual erbij een beetje te graven om te zien wat er allemaal in zit, maar op het eerste gezicht ziet het er allemaal wel goed en overzichtelijk uit. Eerste presets klinken ook goed. Alleen degene die heeft bedacht dat het een goed idee zou zijn om de shift functies in vrij donker blauw op zwart te drukken mogen ze van mij kaltstellen. Te vroeg nog voor eerste indruk, maar bouw voelt solide, knoppen voelen goed, schermpje is klein maar informatief, duidelijk en scherp (ook onder direct licht en verschillende inkijkhoeken). Het is geen tank als de Quantum mk2, maar ik zou dit ding rustig in mijn koffer durven gooien en overal heensleuren. Heel netjes dat er een USB-C naar C kabel, USB-A naar C kabel, USB Isolator en verloopkabels voor de TRS MIDI poorten zijn bijgeleverd. Zelfs nog een gedrukte quickstart. Het is echt een zeer gul pakket dat je krijgt voor je schamele €329.

Fun fact: in de manual komt "Iridium Core" heel vaak (per abuis) voor. Dus dan weet je waar de copy/paste dingen in deze synth vandaan komen :D

Laatst gewijzigd:
Net even een half uurtje zitten spelen voor 't werk, een paar eerste indrukken:
  • Geen last van USB-noise, maar ik had de Protein dan ook aangesloten via de Anker USB-hub die @Nap mijn een tijdje geleden getipt had. De ironie! 😇
  • Bediening is prima. Ik heb de handleiding nog niet aangeraakt, maar ik kan alles tot nu toe vrij makkelijk vinden. Die blauwe tekst had wel wat meer contrast gemogen inderdaad, maar is hier qua licht net werkbaar.
  • Qua sound zijn de wavetables even wennen na al het analoge geweld van de afgelopen tijd. Maar tegelijkertijd klinkt deze machine op z'n eigen manier wel echt heel goed, een mooie variatie op mijn klankpalet en het dwingt me weer op een andere manier muziek te maken. Hele diepe glasachtige sounds met bijzondere harmonics die je nooit uit een analoge synth zal kunnen halen. Als je niet van wavetables houdt, moet je dit ding vooral niet kopen.
  • Qua sound design biedt de Protein behoorlijk veel diepgang. Vier layers, twee wavetable-oscillators per layer, en heel veel modulatiemogelijkheden,
  • De envelopes voor wave/filter/amp instellen werkt prima. Vooraf was ik hier wat bang voor omdat er geen dedicated ADSR controls zijn, maar in de praktijk werkt dit behoorlijk intuïtief. Een slim gevonden interactiepatroon om zo op de productiekosten te kunnen besparen.
  • De multi-layer mode met max 4 patches is tof, maar gaat wel hard ten koste van je 8 voices. Dus 4 layers parallel zal vooral iets als complexe drone- of bass-sounds zijn denk ik. Het beste resultaat kreeg ik met 2 layers, waardoor je met 4 voices hele mooie brede stereo-dingen kunt doen (vergelijkbaar met twee layers op een OB-X8 of Jupiter-8, maar dan met wavetables). In combinatie met de wavetable travel gaf dat hele mooie resultaten.
  • Het schermpje is klein maar informatief en prima leesbaar.
  • Presets nog niet beluisterd, gewoon init patch en gaan.
  • Heel tof dat er in deze prijsklasse zoveel kabels en zelfs een echte Waldorf-branded USB isolator is meegeleverd. Daarom, Waldorf! 👌
  • Het belangrijkste: vanaf het eerste moment ben ik in de machine gezogen en heb mij kunnen focussen op de klankverkenning en het patch design. Dat betekent dat er weinig afleidende frustratiefactoren zijn qua gebruiksvriendelijkheid.

Hello World Pads Patch:

Laatst gewijzigd:
Ik heb ook nog wat door zitten pielen, toch ook wel tegen wat minpuntjes aangelopen:
- In de UI vind ik het soms hinderlijk dat bepaalde parameters onder een shift functie zitten waardoor je twee handen nodig hebt om ze te bedienen. Niet handig als je tegelijkertijd keys aan het spelen bent. [Edit: al geloof ik dat de SHIFT knop ook kan latchen waardoor het met 1 hand zou moeten kunnen]
- Ik heb best wat goede sounds gehoord in de presets, maar ik had gehoopt op nóg wat meer gritty/low fi achtige sounds. Al valt hier vast nog wel wat te halen met eigen sound design, hier heb ik nog niet serieus naar gekeken.
- De dynamiek in sommige sounds is erg hoog, maar de headroom beperkt. Zeker bij heftigere filtersettings liggen clipping/distortion op de loer, en deze is zeker niet altijd mooi.
- Ik vind sowieso dat het filter vrij makkelijk over de nek gaat en erg veel fluit met hogere resonantie. Niet op een mooie manier.

Het is niet echt liefde op het eerste gezicht, maar ik heb nog veel uit te zoeken dus ik bewaar mijn FINALE OORDEEL tot later. Op dit moment schat ik de kans ongeveer 50-50 dat 'ie voor de Kerst weer weg is.

Laatst gewijzigd:
Ja, tegen die filter headroom liep ik ook aan en ik heb gewoon de oscillators wat zachter gezet toen. Veel digitale synths hebben daar last van, maar hier ligt de grens wel aan de lage kant. Ik merk dat ik het filter sowieso wat anders gebruik bij een wavetable-synth, omdat veel van de hoge frequenties al wel/niet uit de gekozen wavetable komen.

En qua Shift-functie: meestal zit een Shift-knop ergens linksboven op een synth, maar omdat de Shift-knop midden op het panel zit, lukte het mij vrij goed om met één hand de Shift-functies te bedienen terwijl ik met mijn andere hand kon blijven doorspelen. Een Shift-functie is niet ideaal, maar ik vind dit niet een nadeel dat uniek voor deze synth is, eerder een algemene trade-off van synths met meer sound design mogelijkheden dan controls. Maar liever een Shift-functie dan een toggle, want op bijvoorbeeld de OB-X8 vind ik het mega-irritant dat je vaak onbewust nog in de Page 2 controls zit en vervolgens je patch om zeep helpt. Dan liever Shift-functionaliteit die direct na het loslaten de control weer in de 'default' modus laat komen. Hoe dan ook, alles beter dan menu-diving.

- De dynamiek in sommige sounds is erg hoog, maar de headroom beperkt. Zeker bij heftigere filtersettings liggen clipping/distortion op de loer, en deze is zeker niet altijd mooi.
- Ik vind sowieso dat het filter vrij makkelijk over de nek gaat en erg veel fluit met hogere resonantie. Niet op een mooie manier.
Is dat niet met al die Waldorfs (en veel andere synths). ? Niet alles 100% in de mixer knallen. En Filter EG instellingen aanpassen?

Ik ga af op de presets, heb nog niet gekeken hoe ze in elkaar zitten. Bij de Iridium en Quantum liep ik hier niet zo direct tegenaan in elk geval dus het viel me op. Zoals gezegd moet ik nog een hoop uitzoeken dus het kan zijn dat ik er langs zit (user error). Het filter heeft wel duidelijk een ander karakter in elk geval, het moet geloof ik een Curtis filter voorstellen maar het klinkt toch anders dan wat ik uit de Prophets en OBs ken 😅

De Quantum kan idd ook over de emmer bij verkeerde gain staging. Bij de Protein gebeurt dit voor mijn gevoel wel sneller/makkelijker. Maar ik zal er nog eens verder induiken, misschien dat ik vanavond wel even op beide een initpatch kan starten en kijken waar ik zoal tegenaan loop als ik probeer ongeveer dezelfde dingen te doen.

Leuk om te lezen, althans ik geloof dat eventueel een update dingen wel kan verbeteren. Zoveel voice kracht, heeft headroom nodig. ik had wel liever een analoog filter gezien eerlijk maar de demo’s klonken goed! Chill dat jullie even doortesten! Voor mij zou het namelijk ook echt wel leuk voor erbij zijn..

Voor erbij en als compact en goedkoop synthje zeker leuk, maar als je de middelen hebt zou ik doorsparen voor een Iridium.

Ik vind alles wel mooi van Waldorf..
maar ik ben behoorlijk doorgeslagen met de Eurorack modules van waldorf en ik zie dat niet plaatsmaken. Mijn NW1 modules kunnen de Protein ook samplen.. dus zie wel interessante combi.. zeker met eurorack vca/filters/compressie

Een Iridium is absoluut veel krachtiger en veelzijdiger inderdaad, maar alleen de Iridium Core is al 4-5x zo duur dan de Protein, en de Desktop of Keyboard versie nog meer. De Protein is helemaal geoptimaliseerd voor de klassieke wavetable-sound, maar heeft nog verrassend veel diepgang vind ik.

Back