Jouw synth van het jaar in 2025?

Phontaq

+---O---+
Het is voor veel mensen weer de tijd van reflectie en toplijstjes. Bohemian Rhapsody zal wel weer op #1 staan in de Top-zoveel, maar op synth-gebied zijn de lijstjes waarschijnlijk wat onvoorspelbaarder. Dus ik ben toch een beetje nieuwsgierig en moet er zelf nog even over nadenken:

Wat is voor jou dé synth van het jaar in 2025?

Het apparaat hoeft niet per sé dit jaar verschenen te zijn, maar als je er één moet kiezen: uit welke hardware/software synth heb jij dit jaar persoonlijk het meeste plezier/waarde/voldoening/muziek/etcetera gehaald? En waarom?

Lastig. Ik heb dit jaar met zowel Access Virus TI2 als Roland JV2080 met veel fun mee gespeeld, maar ik kies toch voor de Access Virus TI 2

Programmeren gaat voor mij goed af, zit een latch/arpp op en makkelijker te bedienen tegenover een Waldorf Iridium.

De Minilogue (niet de XD): dat ding kan álles wat een analoge synth zou moeten kunnen (behalve filter-fm, en oké, een tweede LFO zou tof zijn). Zit nu op een kleine 300 patches en ben nog altijd niet uitgepatcht.

Making Sound Machines Plinky+. Klinkt erg goed. Door UI kom je op andere stijl van muziek maken, behoorlijk wat parameters, ben ik nog wel even zoet mee.
Expressive E Osmose. Heerlijk zweefmachine.
Moog Studio set. Zet je echt aan het nadenken over synthese, de units vullen elkaar heel goed aan.

Veel te weinig gedaan dit jaar, maar wat ik heb gedaan was vaak met de Pioneer SP-16.
Die werkt heerlijk snel en klinkt goed en kan stiekem best veel.
Op de 2e plaats komt de OB-6.
Leuk dat je de SP16 zo digged.
Ik iig ook.
Heb net een octatrack binnen en heel leuke bak maar de sound is echt niet zo als de Sp16.

Mijn Crumar Seven heb ik afgelopen jaar het meest gebruikt, erg goed klinkende Rhodes en effecten. Kan er veel kanten mee op qua muziekstijlen. Heb door deze aankoop het toetsen spelen weer her uitgevonden.

Op 2 mijn drum modular die nog wat kleine metamorphoses ondergaat, maar ook daar erg blij mee omdat ik hiermee mijn drums kan sculpten tot iets wat niet als een 13 in een dozijn drumsounds klinkt.

Modules die ik nu vooral gebruik, ssf bassdrum, ssf entity percussion, 2x plonk en 2x plaits. Komt nog wel wat bij komende dagen omdat ik weer wat modules binnen heb. Sequencing is iets waar ik nog niet uit ben of dat dat modular moet zijn of iets extern.

Voor mij is dat de Waldorf Quantum Mk2. Vorig jaar rond deze tijd had ik een hele mooie deal op een B-stock Iridium met nog extra Black Friday korting waardoor ik deze synth eindelijk na lang omheen draaien heb aangeschaft, Hij overtrof al mijn verwachtingen, en wel zodanig dat ik er eigenlijk vrij snel uit was dat ik gewoon het vlaggenschip in de reeks wilde. Ergens begin dit jaar heb ik de Iridium verkocht en een mooie inruil kunnen doen bij Turnlab met mijn Moog Matriarch en staat de Waldorf Quantum Ml2 hier te shinen. De combinatie van een fantastische diepe, uitgebreide synth met oerdegelijke en gelikte hardware en een ontzettend fijne user interface maakt de Quantum mijn go-to synth voor zo'n beetje alles dat geen drums of classic analog sound hoeft te zijn (en zelfs daar is ie nog best goed in).

Runner up is de Roland TR-1000. In veel opzichten de ultieme drumbak want hij kan zo ongeveer alles, heeft het beste van analoog en digitaal, en is ook nog eens prettig in gebruik. De kinderziektes (sync issues, al zijn deze nu grotendeels opgelost en toch nog regelmatige vastlopers) houden hem echter weg van de top spot.

Verder eervolle vermeldingen voor de Roland SP-404 mk2 en Chompi Club Chompi sampler omdat ze hardware samplen weer leuk maken ipv een chore.

Voor mij ook de Quantum. Ik twijfelde nog over de ISE-NIN, omdat ie qua sound met stip op #1 staat en zo'n heerlijke hands-on bediening heeft. Maar onder de streep heeft de Quantum mij meer gebracht door o.a. mijn soundpack-projecten, verbreding qua synthese-skills, en vele fijne studio-uurtjes. Dankzij de Quantum (en daarvoor de Iridium) heb ik dit jaar voor mijzelf ontdekt dat ik soms meer plezier haal uit sound design dan uit tracks maken, volledig uitwerken en releasen. Sound design kun je in de drukte van het leven makkelijker even tussendoor doen, en daarvoor is de Quantum de ultieme hardware synth.

Uno synth Pro X, zo uitgebreid mooie sound zo veel opties, dikke fx, morphing 3 oscillators.. wil je beginnen met eurorack? Zou eerst dit proberen en leren. Ik pak hem als ik even geen zin heb in patchen en meteen wil knallen.

Riffline drumlogue unit for poly gepiel met een extern klavier. Eigenlijk gister pas echt getest en klinkt ook boven verwachting na even goed voor gaan zitten met een delay unit van Boochow (delaylab)

Laatst gewijzigd:
De moog Muse.
We hadden wat hobbels met de Muse, maar uiteindelijk doet het nieuwe exemplaar wat het belooft en ben ik erg content met deze bak.
Goede tweede is de MPC Key 37. Niet de best klinkende synth in mijn arsenaal (uitstekend klinkend trouwens), maar een heerlijk schetsboek om mijn ideeën vorm te geven.
Ik wacht nog op de TR-1000, maar dat zal voor het nieuwe jaar zijn vermoed ik.

Drumsynth vh jaar de ds 4 m

Meeste plays vh jaar track met de arp axxe

Duurste nog niet aangesloten synth vh jaar roland vp330

Duurste herstelling synth vh jaar yamaha cs30

Brons(tigste) synth de waldorf xt

Ik kan zo nog even doorgaan maar t wordt enkel ongemakkelijker

Leuk dat je de SP16 zo digged.
Ik iig ook.
Heb net een octatrack binnen en heel leuke bak maar de sound is echt niet zo als de Sp16.
Ja zeker! Moest er even aan wennen, sommige dingen hebben ze een beetje vreemd geregeld, maar als je je weg hebt gevonden is het een snele bak om mee te werken.
De OT komt hier ook nog wel een keer, de elektron sequencers blijven heer en meester en als je die eenmaal gewend bent, dan mis je bepaalde opties bij alle andere apparaten.
Komende maandag wslk een As-1 halen, ben erg benieuwd naar de sound en hoe die samenwerkt met de SP.

Back