Jouw synth van het jaar in 2025?

Dit jaar geen nieuwe binnenkomers, maar gear die ik al had, en steeds vaker gebruik.
  • De Ableton Push 3 standalone als de beste all in one en flexibele studio en live synth, FX bak, sequencer, controller, mixer en audio interface
  • De Waldorf Iridium als de meest veelzijdige übersynth met de, op de Quantum na, beste UI. Het is altijd een feest.
  • De NI Kontrol S61 mk3 controller

Laatst gewijzigd:
Absynth 6

images.jpeg

De elektron digitone II is de meest gebruikte synth voor mij dit jaar. Lekker compact om mee te nemen. Ik gebruik hem om electronische muziek te maken. Tot synths voor in de band. Ideeen uit te werken. Sequencer is top ook om andere synths aan te sturen.

Ik heb de afgelopen 50 jaar ontzettend veel synths mogen bezitten maar deze zijn voor mij persoonlijk momenteel het best:

Hardware:
1. Virus TI Snow
2. V-synth
3. MPC-One
4. Deepmind 12
5. EMU E5000 Ultra
6. MicroMonsta

Software:
1 Tal Sampler
2. Omnisphere 3
3. Pigments

Nu is het zo dat je al met heel weinig hulpmiddelen muziek kunt maken. Dus wat het best is staat in de sterren. Het allerbelangrijkst is creativiteit, uithoudingsvermogen en durf, maar dat kun je niet kopen.

Mag ik nog een addendum doen en de Waldorf Protein nomineren? Dat is hoe dan ook de 'punching above its weight' synth van het jaar. Laat je niet foppen door het kleine hokje en de lage prijs, er zit echt een prachtige synth in verscholen.

Leuk dat je de SP16 zo digged.
Ik iig ook.
Heb net een octatrack binnen en heel leuke bak maar de sound is echt niet zo als de Sp16.
nou dat.. al die Elektron bakken klinken helemaal platgeslagen en geknepen tov die SP16.. dat ding klinkt onwijs transparant.. vandaag de RYTM ff naast de SP16 gehad.. nou dan val je van je stoel.. wat een meuk die summing van elektron bakken..

nou dat.. al die Elektron bakken klinken helemaal platgeslagen en geknepen tov die SP16.. dat ding klinkt onwijs transparant.. vandaag de RYTM ff naast de SP16 gehad.. nou dan val je van je stoel.. wat een meuk die summing van elektron bakken..
Hoeft geen probleem te zijn natuurlijk. Ik vind de elektron er sound er goed naast passen, omdat het meer digitaal of “glassy” klinkt. Als alles zo dik als de sp16 klinkt moet je hard met de EQ aan de slag (en je arrangement).

Heeft het ook niet met gain staging te maken? Ik vind mijn Elektrons prima klinken (heb wel al jaren geen Rytm meer), maar misschien scheelt het als je niet alles vol volume door de mixer jast.

Had gehoopt te kunnen zeggen de TR1000, maar die wordt maar niet geleverd. En is ook niet echt een synth.
3rd wave / Moog modular waren wel de winnaars dit jaar.

Denk niet dat het gain staging is. Lijkt er meer op dat de SP16 een soort speciale saus voor het geluid gebruikt. Wellicht iets wat ze ontwikkeld hebben voor de DJ lijn.
Dingen die je in de SP16 laad klinken vaak beter dan het origineel. Meer 'air' en 'punch'.
Juist daarom heb je minder eq nodig.
In vergelijking met de Octatrack. Daar moet je echt met eq werken om het goed te krijgen.
Ik zou haast denken dat die intern op een lage bitrate werkt. Iig niet 32 bit.
Op die manier kun je relatief veel functionaliteit uit de cpu knijpen.

Mijn Octatrack klinkt dus plat en steriel. Maar met mijn Analog keys heb ik die 'issue' niet.

Back