Jouw synth van het jaar in 2025?

De Octatrack is ook al oud. Neem aan dat de nieuwere Elektrons meer power hebben.

Denk niet dat het gain staging is. Lijkt er meer op dat de SP16 een soort speciale saus voor het geluid gebruikt. Wellicht iets wat ze ontwikkeld hebben voor de DJ lijn.
Dingen die je in de SP16 laad klinken vaak beter dan het origineel. Meer 'air' en 'punch'.
Juist daarom heb je minder eq nodig.
In vergelijking met de Octatrack. Daar moet je echt met eq werken om het goed te krijgen.
Ik zou haast denken dat die intern op een lage bitrate werkt. Iig niet 32 bit.
Op die manier kun je relatief veel functionaliteit uit de cpu knijpen.

Mijn Octatrack klinkt dus plat en steriel. Maar met mijn Analog keys heb ik die 'issue' niet.
Ja dat precies!!! Ik liep met die Rytm echt eindeloos te eq en…

Mag ik nog een addendum doen en de Waldorf Protein nomineren? Dat is hoe dan ook de 'punching above its weight' synth van het jaar. Laat je niet foppen door het kleine hokje en de lage prijs, er zit echt een prachtige synth in verscholen.
In de afgelopen maand heeft Waldorf ook al 2 vrij substantiele firmware updates uitgebracht met niet alleen bugfixes, maar ook nieuwe features als ring mod, 12dB filters, allerlei pitch dingen etc. Dit is er echt wel eentje om in de gaten te houden.

De Octatrack is ook al oud. Neem aan dat de nieuwere Elektrons meer power hebben.
De SP16 is maar 4 jaar ouder.
Oud denk is niet de reden.
Maar gewoon het ontwerp.
Ook de mk2 is geen verbetering.

Nou ja de SP16 is nog steeds mijn synth van het jaar.

Ik bedoel meer dat de oude Elektrons misschien minder power hebben dan de moderne waardoor er compromissen zijn op dingen als summing. De mk2 is intern precies hetzelfde als de mk1 toch?

Ja ik snap wat je bedoelt maar het is niet omdat het 'oud' is.
Het komt door het platform.
De SP16 heeft een krachtige Qualcom SOC met een Linux kernel en die is niet veel ouder dan de Octatrack.
Nu heeft de Tonverk ook zo een dergelijke SOC met Linux.

Back