Ik maak al sinds me 13e 'muziek' (44 ondertussen) en doe dat voor de lol.
Ooit serieus overwogen om de muziek in te gaan (rond de eeuwwisseling), maar ik ben geen virtuoos op een instrument en ken m'n beperkingen qua produceren.
Voor het spelen van een instrument heb je allereerst talent nodig en zul je dat talent ook moeten hebben ontwikkeld.
Of dat voor produceren ook geldt weet ik niet, volgens mij is dat gewoon een kwestie van doen en vooral goed weten hoe het eindresultaat moet zijn.
Tegenwoordig kan iedereen met een laptop en een koptelefoon zich producer 'noemen' en die lat zal alleen maar lager komen te liggen met AI.
Nou en? Als je graag schaakt kan je dat toch ook gewoon blijven doen ookal zul je nooit van een computer winnen?
Toen de fotografie opkwam zullen er vast ook veel schilders er de brui aan hebben gegeven omdat toen ineens iedere boerlul met één druk op de knop een prachtige afbeelding kon maken.
Het ligt natuurlijk aan de muziekstijl, maar over het algemeen is het handig als je behoorlijke kennis van muziektheorie hebt en een goed oor om te begrijpen wat je hoort en wat er nodig is.
Een deel is te trainen, een deel is talent, een deel is meters maken.
Ik denk dat dit grotendeels klopt alleen of je er echt kennis van muziektheorie voor nodig hebt weet ik niet.
Je moet denk ik een sterk idee hebben van hoe iets moet klinken.
Verder is het dan vooral afgaan op wat je zelf goed en niet goed vindt en zorgen dat het geen je maakt daaraan voldoet.
En om door te breken, heb je ook andere skills nodig (geluk, netwerk, fysieke eigenschappen, sociale vaardigheden etc.)
En dan breek je niet door.. so what, zolang het maar voldoening blijft geven.
Maarja het is nou eenmaal menselijk om een sucker voor aandacht te zijn.
Voor mijzelf denk ik dat ik een aardig level heb en ik vind het leuk om me te blijven ontwikkelen, maar vind vooral het 'spelen van muziek' leuk.
Het produceren zelf vind ik vooral snel saai.
Het belangrijkste is dat je lol blijft hebben in hetgeen je doet.
Misschien vind je produceren snel saai omdat je nooit een muziekstuk van begin tot eind hebt geproduceerd?
Daar horen ook dingen als mastering, publishing en distributie bij.
Niet dat je dat allemaal zelf hoeft te doen ookal kan dat wel maar als dat stuk ontbreek heb je eigenlijk niet echt iets geproduceerd.