Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

milobravemusic

Ingeburgerd
Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Is voor iedereen anders. Alleen talent is niet genoeg, alleen dedication ook niet. Je zult toch denk ik een beetje van beide moeten hebben. Mijn ervaring is wel dat hoe meer tijd en energie en research je erin stopt, hoe meer je ervoor terug krijgt.

Ik beschouw m’n eigen muziek nog steeds niet als een “aardig level” ondanks dat ik wel meerdere releases heb uitgebracht.

Ook moet er goed in beschouwing worden genomen hoe iemands muziek is gemaakt.

Als iemand een paar samplepacks downloadt en door middel van drag and drop een nummertje in elkaar zet dan moet je je afvragen hoeveel talent daar bij komt kijken.

Als iemand alles from scratch synthetiseert, begrijp je dat de learning curve ook veel langer is.

wat noem je goed? ik denk dat dit voor iedereen anders is het belangrijkste is dat je er lol aan hebt want dat zorgt dat je er mee bezig blijft en dus meer leert

ik vind mijn eigen muziek goed in de zin dat ik er zelf van kan genieten om naar te luisteren en om het te spelen maar ik verwacht niet dat ik er echt geld mee ga verdienen

daarnaast ook nog eens de vraag goed voor live of goed voor studio opnames? en wil je keys spelen of alles bijvoorbeeld sequencen en dan kun je nog eens dingen outsourcen zoals preset packs/samples kopen of een professional je muziek laten masteren

wat noem je goed? ik denk dat dit voor iedereen anders is het belangrijkste is dat je er lol aan hebt want dat zorgt dat je er mee bezig blijft en dus meer leert

ik vind mijn eigen muziek goed in de zin dat ik er zelf van kan genieten om naar te luisteren en om het te spelen maar ik verwacht niet dat ik er echt geld mee ga verdienen

daarnaast ook nog eens de vraag goed voor live of goed voor studio opnames? en wil je keys spelen of alles bijvoorbeeld sequencen en dan kun je nog eens dingen outsourcen zoals preset packs/samples kopen of een professional je muziek laten masteren

Ik denk dat je jezelf goed kan noemen als je een beetje kan maken wat je in je hoofd hoort, niet letterlijk, maar zo ongeveer.

En met “goed”, tja, dat is voor iedereen anders. Ik zou mezelf pas goed vinden als ik groepen mensen met m’n muziek energie en vrolijkheid zou kunnen bijbrengen. Maar idd zoals jij zegt als je zelf blij bent met wat je maakt, ben je ook al goed, tis maar net hoe hoog je de lat wil leggen voor je zelf ig

Ik krijg 't idee door de antwoorden dat je met producen een track maken bedoelt dus inclusief het bedenken van een track?
Voor mij is een song of track schrijven wat anders dan de produktie, dat is voor mij eigenlijk de afwerking, hoe alles in het arrangement klinkt.
Ik ben hobbyist dus zodra het behoorlijk door m'n monitoren klinkt dan is het goed.
Als ik een track post hoor ik bijna nooit iets over een slechte produktie van de andere leden dus dan is 't voor mij wel goed, met produktie bedoel ik dan de geluidskwaliteit, hoe de opname is, da's een andere tak van sport dan een track bedenken en spelen.
Ik denk dat je jezelf goed kan noemen als je een beetje kan maken wat je in je hoofd hoort, niet letterlijk, maar zo ongeveer.
Dat lukt me eigenlijk nooit, ik ben gewoon niet zo goed in instrumenten bespelen dat ik wat ik hoor ook daadwerkelijk door m'n vingers krijg, soms kom ik in de buurt.
Ik heb soms jazz of funk in m'n hoofd en dat wat ik maak is dan een slap aftreksel al klinkt het soms wel aardig maar het wordt nooit Herbie Hancock of Stevie Wonder om maar iets te noemen, ik kan al niet echt behoorlijk gitaar spelen dus een Gilmour solo dat zit er niet in, ik moet het met plugins doen of wat hardware synths and that's it.
Het is wel een verschil of je een paar four on the floor beats in de pianoroll programmeert/intekent of een ingewikkelde jazz of een progressive track wil maken waarbij je echt een instrument goed moet bespelen.
Maar om eerlijk te zijn; ik ben ook een beetje lui want als ik een of twee dagen aan een track heb gezeten en m'n arrangement 40 x langs heb horen komen dan weet ik het wel effe en is de gein er wel af.

Na bijna 2 decennia een beetje aankloten met keyboards ben ik nu bijna 3 decennia 'serieus' bezig met muziek maken.
Ik laat het je weten wanneer ik het echt onder knie heb in de toekomst.

Hoe meer je weet, hoe meer je ziet wat je allemaal nog niet weet 😮

Ik vond mezelf na 2 jaar best goed. En nu na 25 jaar totaal niet meer.

Gelukkig kan ik tegenwoordig wel snel maken waar ik tevreden genoeg mee ben.

- Ik ken mijn DAW en alle sneltoetsen goed
- Mijn set-up werkt fijn
- Ik maak arrangementen veel sneller af
- Ik gebruik voor het mixen slechts een paar plugins die waarmee ik snel stappen zet.

Voor mij is dat voor nu goed genoeg. En wat @Tom 32 zegt: ik ben pas echt goed over nog eens 25 jaar 😅

Zoals ik al in het andere topic zei, je hóórt het direct, pro of niet. Zet op vrijdag eens de mixmarathon aan op Slam, stuk voor stuk super geproduceerde tracks. En iedere week komen er honderden top tracks bij. Zet je eigen track daartussen en wat voel je dan? Daaronder zit een stroom met “me too” tracks en daaronder onze broddels. Er zijn geen shortcuts. Iets pakkends maken met maar 3 samples is ook talent. Dunning Kruger is a bitch.
Je hebt sowieso een muzikaal oor nodig, visie, maar ook de skills om iets te kunnen bouwen. Dan nog ben je één van de velen die vraagt om aandacht.

Zoals ik al in het andere topic zei, je hóórt het direct, pro of niet. ...

Zet je eigen track daartussen en wat voel je dan?

Eens! Heel veel tracks klinken technisch fantastisch, maar zijn muzikaal magertjes of raken totaal niet. Daarom is Aviccii denk ik nog steeds populair, ook al waren zijn eerste tracks productioneel helemaal niet top: zijn melodieën en originaliteit zijn dat wel.

Pro zijn zit hem - wat mij betreft - in een combinatie van goed klinken en echt iets toevoegen.

Ook mee eens dat je dan nog steeds een van de velen bent, als je geen uitzonderlijk talent hebt. "De wereld zit totaal niet op je te wachten" vind ik altijd wel een geruststellende gedachte. Heerlijk rustig.

Ik ben al zo'n 35 jaar bezig en ik ben nog steeds zoekende. Het ambacht heb ik nu wel aardig onder de knie, ik kan een fatsoenlijke mix maken en beheers alle tools wel. Ik kan vrij redelijk keyboard spelen en ook uit mijn gitaar krijg ik inmiddels wel meer dan alleen kattengejank. Zelfs mijn kennis van muziektheorie is redelijk op orde na wat les. Maar een track maken die me prikkelt, gedurende de looptijd blijft boeien en overbrengt wat ik wil vind ik nog altijd een struggle. Hierbij helpt het ook niet mee dat ik niet echt van de genres ben en mijn muzikale interesses all over the place zijn waardoor ik ook niet echt een scherpe focus heb op wat ik nu eigenlijk wil maken. Dit is de afgelopen jaren alleen maar erger geworden sinds ik nog meer afwijkende muziekstijlen en subculturen ben gaan omarmen. Misschien ga ik hier nog weleens een apart draadje over maken.

Laatst gewijzigd:
Maar een track maken die me prikkelt, gedurende de looptijd blijft boeien en overbrengt wat ik wil vind ik nog altijd een struggle.

Muziek kan ook een momentopname zijn, he? Zo kijk ik er althans naar. Dit is gewoon wat het op dit moment kennelijk is (of moet zijn). Dat zei een componist ook ooit treffend: "Luister naar waar de muziek je heen leidt. En probeer het niet te sturen naar iets waarvan jij vindt dat het moet zijn. Dan wordt het geforceerd." Loslaten dus.

Ik zie ook wel overeenkomsten met fotografie. Niet elk plaatje is een voltreffer, was het maar zo 😅 "Hoe kan het dat je alleen maar mooie foto's heb," vroegen fans vaak aan een Belgische natuurfotograaf. "Omdat ik 99% van de opnames weggooi," luidde zijn antwoord.

Hierbij helpt het ook niet mee dat ik niet echt van de genres ben en mijn muzikale interesses all over the place zijn waardoor ik ook niet echt een scherpe focus heb op wat ik nu eigenlijk wil maken.
Herkenbaar, ook ik maak hele verschillende tracks, soms hoor ik iets en denk dan wel van; "laat ik ook 'ns wat in die richting maken" en dan heb je geen geautomatiseerd proces of een template waar meteen van alles al ingevuld is.
Ik vind dat juist leuk want elke keer een beetje hetzelfde kunstje zou mij gaan vervelen op den duur, ik zoek wel die uitdaging, een beetje uitzoeken hoe zo'n track gemaakt is en zelf proberen is juist een leuk avontuur.

Wat is goed, tracks bouwen lukte me vanaf het begin vrij aardig, maar de boel mixen dat kan ik nog steeds niet heel erg goed.
Aan de andere kant, de ene track is de andere niet, de ene track is moellijker te arrangeren dan de ander, en niet alle tracks zijn even moeilijk om te mixen.

Leg de lat niet te hoog zou ik zeggen, in ieder geval niet in het begin.

Mag ik overigens genotuleerd zien dat ik spontane uitslag krijg van het woord 'producen'?
Vroeger was de producer de technicus in de studio en daarnaast had je de artiesten/muzikanten en je had wel muzikanten die ook producer waren maar volgens mij wordt de term tegenwoordig steeds meer gebruikt om aan te geven dat je een track maakt.

Ik weet het, ik kan ook leven met het woord 'produceren'. Maar 'producen' als Nederlands werkwoord is wat mij betreft een milde lijfstraf waard. Een tik op de vingers en/of mond uitspoelen met groene zeep bijvoorbeeld.

Ik produce
Hij producet
Wij producen

De voltooid deelwoorden en verleden tijd vormen zijn zo mogelijk nog akeliger.

Hij producede een cover van een nummer dat al eerder was geproduced.

Nee sorry.

Echt niet.

Laatst gewijzigd:
Back