Hoelang duurde het jullie om goed te worden in producen?

Maar ik erken wel dat ze een bijzondere plaats in de muziekgeschiedenis innemen.

Dat hebben ze zeker. Ze waren op z'n minst een opzienbarende verschijning en hebben vele mooie- en leuke liedjes gemaakt. Daarmee heb je alles er wel over gezegd denk ik.

Ze waren op z'n minst een opzienbarende verschijning en hebben vele mooie- en leuke liedjes gemaakt. Daarmee heb je alles er wel over gezegd denk ik.
Toch bijzonder dat iemand als Junkie XL een jaar of 16 terug in het programma zomergasten van de VPRO bij z'n favoriete fragmenten de videoclip van Strawberry Fields liet zien en vol bewondering vertelde hoe ver vooruit de Beatles daarmee vooruit waren en daar een grote bewondering voor had.
Ik kan m'n eigen mening wel vormen als het over muziek gaat maar ik denk dat de meeste mensen toch eerder op de mening van Junkie XL afgaan dan de mening van @Nightly Build.

Ja en nou kan je grapjes maken met die oude hitjes maar een buitenlandse act die in de Ed Sullivan show kwam dat gebeurde niet zomaar want op dat moment keken er 73 miljoen mensen, dat was een record in die tijd voor die show, er zijn vooruitstrevende Duitse bands geweest die zo'n aandacht niet kregen.... :D

Maar zullen we nu even ophouden met grapjes maken, anders kunnen we er beter een apart draadje over maken en kunnen we alle voors en tegens van de Beatles en Krraftwerk nog een keer helemaal uitpluizen.

Ik maak al sinds me 13e 'muziek' (44 ondertussen) en doe dat voor de lol.

Ooit serieus overwogen om de muziek in te gaan (rond de eeuwwisseling), maar ik ben geen virtuoos op een instrument en ken m'n beperkingen qua produceren.

Voor het spelen van een instrument heb je allereerst talent nodig en zul je dat talent ook moeten hebben ontwikkeld.
Of dat voor produceren ook geldt weet ik niet, volgens mij is dat gewoon een kwestie van doen en vooral goed weten hoe het eindresultaat moet zijn.

Tegenwoordig kan iedereen met een laptop en een koptelefoon zich producer 'noemen' en die lat zal alleen maar lager komen te liggen met AI.

Nou en? Als je graag schaakt kan je dat toch ook gewoon blijven doen ookal zul je nooit van een computer winnen?
Toen de fotografie opkwam zullen er vast ook veel schilders er de brui aan hebben gegeven omdat toen ineens iedere boerlul met één druk op de knop een prachtige afbeelding kon maken.

Het ligt natuurlijk aan de muziekstijl, maar over het algemeen is het handig als je behoorlijke kennis van muziektheorie hebt en een goed oor om te begrijpen wat je hoort en wat er nodig is.
Een deel is te trainen, een deel is talent, een deel is meters maken.

Ik denk dat dit grotendeels klopt alleen of je er echt kennis van muziektheorie voor nodig hebt weet ik niet.
Je moet denk ik een sterk idee hebben van hoe iets moet klinken.
Verder is het dan vooral afgaan op wat je zelf goed en niet goed vindt en zorgen dat het geen je maakt daaraan voldoet.

En om door te breken, heb je ook andere skills nodig (geluk, netwerk, fysieke eigenschappen, sociale vaardigheden etc.)

En dan breek je niet door.. so what, zolang het maar voldoening blijft geven.
Maarja het is nou eenmaal menselijk om een sucker voor aandacht te zijn.

Voor mijzelf denk ik dat ik een aardig level heb en ik vind het leuk om me te blijven ontwikkelen, maar vind vooral het 'spelen van muziek' leuk.
Het produceren zelf vind ik vooral snel saai.

Het belangrijkste is dat je lol blijft hebben in hetgeen je doet.
Misschien vind je produceren snel saai omdat je nooit een muziekstuk van begin tot eind hebt geproduceerd?
Daar horen ook dingen als mastering, publishing en distributie bij.
Niet dat je dat allemaal zelf hoeft te doen ookal kan dat wel maar als dat stuk ontbreek heb je eigenlijk niet echt iets geproduceerd.

Voor het spelen van een instrument heb je allereerst talent nodig en zul je dat talent ook moeten hebben ontwikkeld.
Of dat voor produceren ook geldt weet ik niet, volgens mij is dat gewoon een kwestie van doen en vooral goed weten hoe het eindresultaat moet zijn.
Het zal afhangen van wat je produceert, maar de meeste producers die ik volg kunnen hun instrumentenarsenaal goed (genoeg) bespelen.

Nou en? Als je graag schaakt kan je dat toch ook gewoon blijven doen ookal zul je nooit van een computer winnen?
Toen de fotografie opkwam zullen er vast ook veel schilders er de brui aan hebben gegeven omdat toen ineens iedere boerlul met één druk op de knop een prachtige afbeelding kon maken.
Maakt voor mij ook niks uit, maar de waarde van een producer zal er wel door verminderen (dus ook hoeveel werk er in te vinden is) en daarmee ook de prikkel om dit eventueel professioneel te gaan doen (voor mij iig).
En dan breek je niet door.. so what, zolang het maar voldoening blijft geven.
Maarja het is nou eenmaal menselijk om een sucker voor aandacht te zijn.
De OP vroeg hoe we dat 'niveau' (van die bekende producers) konden bereiken.
Dus daar antwoordde ik op dat je nog meer nodig hebt dan enkel 'muzikale eigenschappen'

Het belangrijkste is dat je lol blijft hebben in hetgeen je doet.
Eens.
Misschien vind je produceren snel saai omdat je nooit een muziekstuk van begin tot eind hebt geproduceerd?
Nee, het heeft meer met mijn interesse te maken als het om muziek gaat.
Ik vind spelen leuker dan produceren.

Niet dat je dat allemaal zelf hoeft te doen ookal kan dat wel maar als dat stuk ontbreek heb je eigenlijk niet echt iets geproduceerd.
Heb ik zeker gedaan voor de band. Maar vind er weinig aan.
Gewoon niet m'n ding.

Heb ik zeker gedaan voor de band. Maar vind er weinig aan.
Gewoon niet m'n ding.
Zelf ben ik pas gaan opnemen toen dat kon zonder bandrecorder of cassetterecorder. Jarenlang prachtige muziek gemaakt ook voor groepen mensen. En dan nooit wat opgenomen.
Omdat ik baalde van het geflutter en koppenslijtage. M`n eerste miskoop was een Philips digitale recorder die zijn geheugen vergat. Na 2007 twee Rolands recoders gekocht Mp3 en wav. Gewoon strereo.
De computer komt er pas bij te pas bij de nabewerking.

Ik denk dat tegenwoordig veel producers ook DJ zijn.
Die willen gewoon dingen maken die ze kunnen draaien voor (dans) publiek.

Zo zijn denk ik ook die re-edits onstaan.. gewoon ouwe disco tracks oppimpen zodat ze mee kunnen met de andere moderne tracks

goed zijn in iets wil zeggen dat er plaats is voor verbeteringen. En sinds 2004 is dit nog steeds het geval. Ik durf niet te zeggen dat ik "goed ben".

:beard:

Ik ben nu in totaal 8 a 9 weken geleden voor het eerst ooit begonnen met producen en ben benieuwd hoe lang het jullie heeft geduurd om op een aardig level te komen.

Ook vraag ik me af hoe sommige mensen zo goed worden als Calvin Harris of Avicii bijvoorbeeld, is dat talent, of puur dedication?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Beiden. En je hebt een goeie manager nodig met een uitgebreid netwerk die in je geloofd en je kan introduceren bij de juiste mensen. Reken alleen eerder op 8 a 9 jaar dan 8 a 9 weken voordat je doorbreekt. Ontwikkel daarom een dikke huid tegen de onvermijdelijke meedogenloze kritiek die je te verduren zult krijgen. Valse en eerlijke kritiek.
Verder hoop ik dat je kunt terugvallen op een goeie opleiding mocht je onverhoopt tot de conclusie mocht komen dat een muzikale carrière er gewoon niet inzit. De concurrentie is moordend. Er is (te) veel talent in Nederland.
Kun je trouwens wat van je werk laten horen want als ik het goed zie heb je geen bijdrage voor de contest ingestuurd.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd.

Al het succes van de wereld toegewenst en de groeten, Frank.

Back