Controller gedoe in Ableton

rubbah

Ongewassen Lid
OK, ik heb een Ableton issue waar ik niet uitkom. Misschien zie ik iets over het hoofd of ben ik juist te koppig dat ik t blijf proberen, maar....
Het lukt me niet om voor een VST synth een dedicated controller (novation launchcontrol mk3) te mappen die ik ergens kan opslaan, zodat ik m in een nieuwe track, of nieuwe projecten weer kan gebruiken met dezelfde synth. Heb wel gelezen dat mappings per set/project zijn, maar is hier dan helemaal niet omheen te vogelen?

Geprobeerd om:
_ gewoon direct te mappen. dan onthoud ie de settings niet bij een nieuwe track, of nieuw project. kan je alles weer bij elk project opnieuw doen.
_ het instrument in een rack te mikken, en die te mappen naar de 16 macros. Dan kan ik maar 16 van de 48 controls mappen, najah ok, maar zelfs dat slaat ie niet op. wel de controls van mn controllers naar de macros, maar de settings van de macros naar het instrument is ie kwijt, wanneer ik dat rack opsla, en in een nieuw project of track laad.

Nu zie ik een M4L device waarmee je macros kunt forken die overal op elke track kunnen werken, maar dan zit ik nog steeds maar aan 16 macros. dus beetje hutje touwtje net niet oplossing.

Als ik dan Logic open (mn 'oude' Daw) dan map ik meteen alle controls naar de vst, en die kan ik meteen in een nieuw project gebruiken, op meerdere tracks. in 7 min direct alle controls gemapt :)

Mis ik iets, of is Ableton gewoon zo ruk dat dat gewoon echt niet kan?

Laatst gewijzigd:
Ik meen dat je dit kan oplossen met 'Save as Default Configuration', dus mappen en dan saven als default.

1767373079059.png

Owhhh aha, ik ga m zo ff testen, thanks! πŸ‘ŠπŸ‘Š

ok, de controller settings zijn nu wel gesaved, en bij een nieuwe track met deze plugin komen nu alle opgeslagen controls mee.

Maar dan is ie weer de midi kwijt die naar deze parameters verwijzen. ;/ Hij onthoud dus wel binnen de liveset dat deze instellingen bestaan, maar buiten je liveset kun je dus geen midi mappings opslaan en of hergebruiken. Tenzij je een standaard template maakt, waar die mappings in zitten. Nadeel is dan weer dat je dat instrument dan maar 1x kunt gebruiken.

iemand anders nog ideeen of aanvullingen?

Misschien snap ik je niet, maar vanuit een template kan je toch meerdere nieuwe tracks toevoegen?

Ja de enige en ook gelijk makkelijkste optie is: alles mappen zoals je wilt, de project als een template opslaan en op die manier gebruiken.

Je kan ook proberen een control service te gebruiken/zelf maken en daarmee de macros aansturen. Dan heb je max 16 inderdaad.

Mocht je een endless encoder hebben op je controller kan je die ook in BMT mappen naar up/down arrows. Dan kan je klikken op een parameter en met die knop alles (tijdelijk) aansturen en dan doorklikken op het volgende. Dat vind ik zelf erg relaxt werken.

Misschien snap ik je niet, maar vanuit een template kan je toch meerdere nieuwe tracks toevoegen?
Mijn issue is dat wanneer ik met midi map een controller aan een vst 'koppel' en alle knoppen map, dit niet wordt opgeslagen, en je dus geen nieuwe vst kan laden met diezelfde controller settings.
Ja de enige en ook gelijk makkelijkste optie is: alles mappen zoals je wilt, de project als een template opslaan en op die manier gebruiken.

Je kan ook proberen een control service te gebruiken/zelf maken en daarmee de macros aansturen. Dan heb je max 16 inderdaad.

Mocht je een endless encoder hebben op je controller kan je die ook in BMT mappen naar up/down arrows. Dan kan je klikken op een parameter en met die knop alles (tijdelijk) aansturen en dan doorklikken op het volgende. Dat vind ik zelf erg relaxt werken.
Thanks voor het meedenken πŸ«΅πŸ‘πŸ‘Š

die optie van een template maken is gewoon shit en geen oplossing. Je kan dan namelijk maar 1x een plugin gebruiken om naar je controller te mappen, en ik wil meerdere plugins gebruiken die gemapt zijn naar m'n controller. (waar ik 15 custom templates in kan maken) of meerder instances van dezelfde plugin, maar t liefst gewoon meerdere plugins; dus na kanaal switchen, controller weet waar ie is, en controllt vrolijk de plugin die op het geselecteerde kanaal staat.

16 macros is te weinig dus niet echt een optie. in dit geval wil ik de JE8086 gaan aansturen, dan is 16 macros voor 2 synthengines gewoon niet genoeg.

Ik heb op de novation Launchcontrol mk3 idd endless encoders, daarom kwam ik ook op dit idee, aangezien het met gewone rotaries altijd zit te klooien bij een nieuwe plugin/track om 'het punt op te pikken' waar die waardes op dat moment staan. Zo'n parameter aanklik shizzle heb ik ook op m'n sslUF8, en dat werkt prima, maar het hele idee van mn controller mappen was om die frikkin muis gewoon minder aan te raken :)

Lang verhaal kort, ik denk dat ik de Ableton suite gewoon lekker verkoop, want ik heb Logic pro ook nog liggen, en dat werkt perfect. In elk geval het mappen van de controller.....wat dan weer niet lekker werkt in logic zijn de track kleuren die je niet ziet op mn ssl controller. even om aan te geven dat elke DAW z'n eigen quirks heeft, en dus niets perfect is.

Als je de instellingen hebt zoals je wilt gewoon dat project saven als basis template?

Ja, maar dan zit je dus vast aan 1 plugin die ik kan controllen, dus ook geen zelfde plugin op een nieuwe track, of andere plugin, nee, 1 plugin per controller. dus das gewoon ruk. :)

Kan je de mapping op je novation opslaan i.p.v. in live. Dat deed ik toen ik nog veel midicontrollers gebruikte. Moet je wel op de novation per vst de juiste present selecteren.

eerljik gezegd snap ik het probleem niet zo goed, ableton is juist perfect voor midi controller mapping.

Als jij in de launchkontrol voorbeeld 64 midi controllers kan toewijzen (in banks bijvoorbeeld) dan kun je die gewoon mappen als default. dat werkt voor elke vst.

ik heb een paar jaar geleden er een tutorial voor gemaakt voor de wavestate native vst en de push 2, maar het principe is hetzelfde voor elke midi controller en elke vst, dus misschien heb je er wat aan en doe ik het anders dan jou. Maar hier draaien alle vsts gewoon met 64 controls gemapped.

eerljik gezegd snap ik het probleem niet zo goed, ableton is juist perfect voor midi controller mapping.

Als jij in de launchkontrol voorbeeld 64 midi controllers kan toewijzen (in banks bijvoorbeeld) dan kun je die gewoon mappen als default. dat werkt voor elke vst.

ik heb een paar jaar geleden er een tutorial voor gemaakt voor de wavestate native vst en de push 2, maar het principe is hetzelfde voor elke midi controller en elke vst, dus misschien heb je er wat aan en doe ik het anders dan jou. Maar hier draaien alle vsts gewoon met 64 controls gemapped.

ik heb 20 jaar met logic geklooid, en daar werkt het heel anders (voor mij logisch), en dus verwachtte ik ook zoiets in ableton.

in logic; je hele controller, midi learn; schuifie wiebelen; knoppie draaien (en dat dan x48) , opslaan, en klaar. per plugin. en per track... dus meerder plugins mogelijk die je kunt controllen. hij onthoud alles wanneer je een nieuw project opent. het fijne hiervan is, dat wanneer je bezig bent, en merkt dat er een control iets anders moet worden ingericht, je dat meteen kan doen. In ableton zit je dan in een project met allerlei elementen, en die kan je dan niet als template opslaan. (dus uit je project, opnieuw mappen in een nieuwe template. dat opslaan. en dan kun je dat dus niet toepassen in het project waar je in zat.

In UNableto(n) :) ; alles mappen, opslaan als template. en dan voor over ik t goed doe natuurlijk, niet afhankelijk van welke track je bent, heeft als voordeel dat je ongeacht waar je bent, altijd control hebt voor 1 plugin. Nadeel is dat je dus maar 1 plugin kan draaien waar je controle over hebt (heb ableton al weken niet geopend, dus ff alles uit t hoofd).
Ik zou willen; ik open een nieuwe xenia of JE8086 plugin, en heb hier controle over de plugin omdat ik op track die en die sta.

Ik heb onlangs op verschillende ipadjes controllers gemaakt voor de JE8086 en Xenia. Maargoed, wegens tijdgebrek ook niet meer aan toe gekomen. Volgens mij het laatste wat ik had ontdekt is dat de feedback naar de schuifjes van touchosc wel wekt, maar dat ik eerst aan de knop of schuit moest wiebelen om m de (huidige) stand door te geven.

Kan je de mapping op je novation opslaan i.p.v. in live. Dat deed ik toen ik nog veel midicontrollers gebruikte. Moet je wel op de novation per vst de juiste present selecteren.

Ja heb ik geprobeerd, was ook het hele idee aanvankelijk, maar dan stuit ik op het moeilijke gedoe dat ik er een handleiding bij moet pakken, en elke cc control moet opzoeken, en plaatsen bij de juiste knop schuif of button (en lang niet alles staat erin, en ook de vraag of ik in de orig JP 8000 handleiding tegenkom welke cc de waveform slectie is. kwam t niet tegen, dus daarbij ging dit plan de prullenbak in), toen dacht ik aan macros , maar das te beperkt met 16.

Ik stuur ook m'n digitakt en digitone aan met de Novation xl, dus die laat ik daarvoor, en voor de plugins ga ik verder met het maken van een controller in touchOSC.

Het liefste doe ik idd alles op de novation, en dan met templates switchen van plugins/ digitakt&tone template

Tis niet iets waar ik veel mee bezig ben maar ik wil ook wel een beetje meedenken.al is t maar om zelf iets te leren :)

Als je zegt "opslaan als template"
Wat bedoel je dan precies?

1) Druk je op het save-icoontje van de plugin?

Of

2) trek je de hele track (het spoor met het device in kwestie zeg maar) naar user library en sla je die op als template?

Met methode 1 heb ik wel eens issues als ik dat doe met plugins die niet ableton stock plugins zijn. Dat ie dan niet al mn instellingen onthoud.

Methode 2 onthoud ie vaak wel alles wat ik wil.

Wat ook zou kunnen werken is de VST eerst opslaan in een ableton instrument rack en dan het instrument rack met je instellingen opslaan.

Dat laatste werkte ooit ook eens als work around bij een beta versie van een plugin die t helemaal niks meer deed in ableton. Toen die vst in abletons eigen instrument rack zat konden ableton en de vst ineens weer met elkaar praten :)

Als ik het niet goed begrepen heb en met onzin aan kom zetten mag je dit bericht negeren ;)

Nee het is methode 3. Het hele project opslaan als template. Helaas worden midimappings niet in devices of tracks opgeslagen. Dus de enige manier is een template project op te slaan wat je vervolgens open maakt als je die specifieke mappings wil hebben en daarin een nieuwe track bouwen. Hartstikke raar dat dit zo moet. Er wordt Ableton al jaren gevraagd om dit te kunnen doen. Maar het is of erg moeilijk of ze vinden het niet zo belangrijk. Kan ook zijn dat ze liever hebben dat je hun dedicated controllers koopt (Push/Move).

Tis niet iets waar ik veel mee bezig ben maar ik wil ook wel een beetje meedenken.al is t maar om zelf iets te leren :)

Als je zegt "opslaan als template"
Wat bedoel je dan precies?

1) Druk je op het save-icoontje van de plugin?

Of

2) trek je de hele track (het spoor met het device in kwestie zeg maar) naar user library en sla je die op als template?

Met methode 1 heb ik wel eens issues als ik dat doe met plugins die niet ableton stock plugins zijn. Dat ie dan niet al mn instellingen onthoud.

Methode 2 onthoud ie vaak wel alles wat ik wil.

Wat ook zou kunnen werken is de VST eerst opslaan in een ableton instrument rack en dan het instrument rack met je instellingen opslaan.

Dat laatste werkte ooit ook eens als work around bij een beta versie van een plugin die t helemaal niks meer deed in ableton. Toen die vst in abletons eigen instrument rack zat konden ableton en de vst ineens weer met elkaar praten :)

Als ik het niet goed begrepen heb en met onzin aan kom zetten mag je dit bericht negeren ;)
Ik heb alles al geprobeerd, en niks werkt echt lekker, behalve eerst mappen, dan hele project als template opslaan. Dat is de enige manier waarop alles blijft werken.

Alle andere opties in de plugin zelf werkt niet, dus ook niet de track opslaan, want de settings zijn niet plugin gerelateerd, maar project gerelateerd. Dat was ook het uiteindelijke antwoord van abletons helpdesk, nadat ze me eerst standaard 'hoe map ik mn midi controller' shit hadden gestuurd.

Nee het is methode 3. Het hele project opslaan als template. Helaas worden midimappings niet in devices of tracks opgeslagen. Dus de enige manier is een template project op te slaan wat je vervolgens open maakt als je die specifieke mappings wil hebben en daarin een nieuwe track bouwen. Hartstikke raar dat dit zo moet. Er wordt Ableton al jaren gevraagd om dit te kunnen doen. Maar het is of erg moeilijk of ze vinden het niet zo belangrijk. Kan ook zijn dat ze liever hebben dat je hun dedicated controllers koopt (Push/Move).
Ze hebben dit op een to do list staan, hoorde ik van de ableton helpdesk mevrouw, en ze zou me voor een +1 noteren. toen ik verder ging zoeken naar info hierover, zag ik inderdaad posts (reddit ofzo) van een jaar of wat geleden, dus haast hebben ze niet nee :)

Denk dat ik maar gewoon een template probeer te maken in de launchcontrol. Gebruik Serum niet, maar daar is een hele mapping voor beschikbaar, die je dan nog wel ff aan serum moet 'voeren' meen ik.

Heb net ableton ff opgestart, en merk dat dat hegannes met touchosc , netwerkjes maken ect, ook niet mn ding gaat zijn.
Ik wil gewoon spul aanzetten en gaan. niet eerst techneutje spelen :)

Bedankt voor t meedenken allemaal! Als ik eruit kom meld ik t ff.

ff off topic, maar ik heb altijd redelijk gestruggled met die hele midi implementatie van die dsp synth. die van de ostirus heb ik nooit goed aan de praat gekregen. Daardoor gebruik ik hem veel te weinig. Ondanks dat ik wel m’n echte virus er voor verkocht heb πŸ˜…

nou, das best on topic, want als t niet blijkt te lukken weet ik waarom ;)

Oeh wel wit dat je virus weg is, hoop dat je snel een nieuw virus oploopt 🦠 ;)

Ik werd ook β€œdoodziek” van dat hele menu systeem van dat Virus 🦠 πŸ˜… ben blij dat ik genezen ben. Maar misschien vind ik er ooit nog wel een als controller of zo als het heul goedkoop is.

Oeh, gister de midi layer 3 ontdekt in de SSL UF8. Vandaag ff een template gemaakt om de JE8086 te mappen, en das gelukt. De meeste (niet klikbarw) midi controls hebbik verdeeld over 4 pagina’s in de 3e layer, en kan nu, met een druk op de knop naar de juiste parameters van Synth engineer 1of 2 flippen, zodat ik de plug-in echt als synthetisch kan gebruiken, ipv kutten met een muis.

Met de launchcontrol XL zijn de non moving faders een issue met flippen naar een andere pagina. Maar met de uf8 heb ik daar geen last van, aangezien alles meebeweegt (nog niet van plug-in naar controller) maar da’s voor nu niet zo boeiend. Eerst eens klooien vanavond.m, kijken of ik nog wat mis. Op deze manier hoef je niet een hele ableton template om te gooien, en kun je in t midden van een project met deze plug-in toch gewoon aanpassingen doen πŸ‘

Als ik op een fader of knop klik (rechtermuisknop) kan ik de midi poort toewijzen: v control port 9. Die kan dus ook uit, waardoor ik verschillende plug-ins toch afzonderlijk kan bedienen, mocht dat nodig zijn. Gulden middenweg is gevonden! Blij met deze oplossing, denk ik ;)

Laatst gewijzigd:
Back