Eerste jam met de Digitakt 2

Montfrooij

Gepokt en gemazeld
Zo, ik kon niet wachten.
Na al die heerlijke inspiratie van de contest en de recente aanschaf van de Digitakt 2 (iets met Black Friday korting) wilde ik een oude jam afmaken die als nr 113 op de planken lag (de 113e met deze setup)
De Digitakt 2 is de lang verwachtte uitbreiding van de setup. Ik ben al meer dan 3 jaar op zoek naar hoe ik een sampler wil / kan gebruiken en welke dan (heb diverse goede suggesties gekregen hier en geprobeerd).
Het ging beter dan verwacht, al is er nog heeeel veel te leren, vooral dat ik dus samples kan maken die heel anders klinken dan wat ik eerst heb gesampled.
Maar zoals ze dan in goed NL zeggen : Uitdaging aanvaard, ik ben er klaar voor.

Het extra laagje met geluid wat ik niet met de instrumenten zelf kan maken was wat ik soms miste, dus bij deze de eerste poging om dat te gebruiken in m'n jam.

Ik moet ergens nog een DT og hebben.. ik vond em leuk om korte samples achter elkaar te muten en wat te vermangelen.. maar zoals jij em inzet zijn het eerder lange clips begrijp ik? Wel fijn dat ie stereo kan sampelen nu en verdubbeling van de polyfonie.

Blijft ie op die plaats staan? Het is nu wel een behoorlijke afstand van de MC707. Maar mooie setup.. en lekker jam.. mooie transities.. :luv:

Lekkere jam.
Ben het met @Eclectic eens, dat stukje met die chords duurt te kort.
Zou ook al eerder mogen beginnen.
Heb je net een lekkere groove te pakken, wordt het al direct losgelaten.
Ook een snare- of clap af-en-toe zou niet misstaan.

Verder lopen er meerdere melodielijnen doorelkaar.
Het zou sterker kunnen zijn als je op 1 of 2 melodielijnen focust samen met 1 of 2 chord progressies.
Dan wordt het wat dieper.
Je zou zo 3 songs van deze jam kunnen maken zegmaar.

Laatst gewijzigd:
Dit klinkt als Minimal Techno, niewaar?

Vind hem mooi, leuk ende interessant. Fijne "boel" zoals ze hier zeggen.

Minpuntje: sommige melodieën zijn wel erg simpel en veel-gebruikt.

Succes ermee! Fijne dag.

Gloomy :)

Ik moet ergens nog een DT og hebben.. ik vond em leuk om korte samples achter elkaar te muten en wat te vermangelen.. maar zoals jij em inzet zijn het eerder lange clips begrijp ik? Wel fijn dat ie stereo kan sampelen nu en verdubbeling van de polyfonie.
Thnx man.
Het idee is dat ik 'iets' speel op m'n setup (4 akkoorden op de YC61 oid), dat als clip opneem in de MC-707 en de rest mute.
Vervolgens sample ik die akkoorden progressie in de DT2.
De simpele optie is dan 'gewoon afspelen' (omdat ik de YC61 voor iets anders wil gebruiken). In dit geval deed ik dat halverwege, omdat ik de lage tonen met de cutoff halverwege wilde laten spelen en de 'lead' melodie met het filter open. Dus die lage tonen heb ik gesampled en afgespeeld via de DT2 terwijl ik de BOUM filter open kon trekken voor de lead tonen.

Maar de optie die ik (denk ik) meer ga gebruiken, is om die sample dan te slicen en sequencen zodat het iets nieuws wordt.
Ik merk dat je dan leuke patroontjes kunt maken die heel anders klinken dan wat ik met de instrumenten zelf kan en omdat ze 'met de setup' gemaakt zijn, is alles in key, in tempo etc. etc.
En als ik een B sectie wil, kan ik een nieuwe sample maken met andere akkoorden etc. en hetzelfde doen.

Maar de mogelijkheden zijn natuurlijk niet beperkt tot 1 instrument samplen. Mogelijk ga ik meer tegelijk samplen, of 'andere samples' gebruiken.
Dat ga ik de komende tijd ontdekken, m'n brein moet de nieuwe mogelijkheden een plekje geven (en daar was het deels ook om te doen, die grijze massa een beetje triggeren, want het jammen gaat verder op de automatische piloot).

Blijft ie op die plaats staan? Het is nu wel een behoorlijke afstand van de MC707. Maar mooie setup.. en lekker jam.. mooie transities.. :luv:

Ehm. Ik denk het wel. Hopelijk hoef ik hem in de toekomst niet echt aan te raken tijdens het performen. Maar omdat het program change vanuit de 707 zenden niet lekker werkt (die stuurt de change 'als het moet gebeuren' en Elektron verwacht hem 'er net voor'), moet ik de patterns handmatig kiezen.

Heb met Roland support gesproken en een suggestie gedaan : Stuur de change zodra je een clip selecteert (dat is de cue, dan start hij nog niet).
Hij vond het een interessante suggestie, redelijk makkelijk te implementeren ook.
Nul garantie natuurlijk, maar ik vind dat de 707 weer een update verdient, dus Roland heeft maar te luisteren :P :P :P

Al met al, heb ik maar 1 brein en 2 handen, dus wat ik kan doen is beperkt. Ik verwacht dat de DT2 geen heel actieve jam interface wordt in deze rol, zeker omdat ik (bijv) het filter ook vanuit de 707 kan bedienen.

Het is een heel beperkte rol voor zo'n duur instrument, dus wie weet dat dit ooit anders wordt en ik meer ga doen met de elektron sequencer tijdens het jammen.
Maar na 6 jaar 707 jammen, is dat second nature en dat is heel veel waard voor tijdens 'performen' en daarbij heeft de 707 gewoon een heel fijne layout voor het aansturen van meerdere instrumenten tegelijk met 8 rijen knoppen en clips + scenes.
Dat hebben Elektron boxes niet, dus dat is nog een brug te ver voor mij nu.

Lekkere jam.
Ben het met @Eclectic eens, dat stukje met die chords duurt te kort.
Zou ook al eerder mogen beginnen.
Heb je net een lekkere groove te pakken, wordt het al direct losgelaten.
Ook een snare- of clap af-en-toe zou niet misstaan.

Verder lopen er meerdere melodielijnen doorelkaar.
Het zou sterker kunnen zijn als je op 1 of 2 melodielijnen focust samen met 1 of 2 chord progressies.
Dan wordt het wat dieper.
Je zou zo 3 songs van deze jam kunnen maken zegmaar.
Helemaal mee eens.
Ik noem het jeugdig enthousiasme met een nieuw speeltje :) :)

Thnx!!

Dit klinkt als Minimal Techno, niewaar?
Het zal kloppen.
Stijlen doe ik niet echt aan. Ik ken ze niet zo goed en ze interesseren mij onvoldoende, omdat ik bijna alles wel leuk vind om te maken.

Vind hem mooi, leuk ende interessant. Fijne "boel" zoals ze hier zeggen.
Thnx Jan!
Minpuntje: sommige melodieën zijn wel erg simpel en veel-gebruikt.
Eens. Ik speel gewoon wat ik lekker vind klinken en dat is meestal niet al te ingewikkeld :) :)
Succes ermee! Fijne dag.

Gloomy :)
Jij ook!!

Helemaal mee eens.
Ik noem het jeugdig enthousiasme met een nieuw speeltje :) :)

Thnx!!

Ja en het is natuurlijk ook een jam waarbij het gewoon leuk om te doen waar je zin in hebt.
Deden we vreoger met de band ook vaak en dan kunnen daaruit soms nieuwe songs ontstaan.

Ja en het is natuurlijk ook een jam waarbij het gewoon leuk om te doen waar je zin in hebt.
Deden we vreoger met de band ook vaak en dan kunnen daaruit soms nieuwe songs ontstaan.
Dat ook idd.
Mijn jams zijn nooit bedoeld als 'tracks'.
Ik zie dit gewoon als een speeltuin.
Natuurlijk wil ik dat het goed klinkt en vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen en 'beter te worden', dus tips zijn altijd welkom. Ik probeer daar ook zeker wat mee te doen.
Maar het blijft een lekkere bubbel om mijzelf in terug te trekken waar ik zoveel mogelijk lol heb.

En ik moet het ook gewoon 'kunnen' met mijn beperkte brein (dus geen technische hoogstandjes qua spel oid)

Maar er is ruimte voor verbeteren en dat kan ook gewoon nog altijd leuk zijn, dus kom maar door met suggesties.
Ik neem ze altijd mee en kijk wat ik er mee kan.
Niet in de huidige jam, maar voor een volgende jam.

De leukste manier om met muziek bezig te zijn voor mij, naast spelen in de band idd.

Wanneer ik jam, komen er bij mij altijd momentjes, waar het samenvalt, dáár probeer ik dan in te duiken en een groove / identiteit te smeden. Net als in jouw video, kabbelt het dan vaak ook van koud, koud, lauw, warm, warm, héét exact waar het wezen moet. De kunst is dan te proberen dát vast te houden en verder te intensiveren. Dat is voor mij de fun van jammen.

Wanneer ik jam, komen er bij mij altijd momentjes, waar het samenvalt, dáár probeer ik dan in te duiken en een groove / identiteit te smeden. Net als in jouw video, kabbelt het dan vaak ook van koud, koud, lauw, warm, warm, héét exact waar het wezen moet. De kunst is dan te proberen dát vast te houden en verder te intensiveren. Dat is voor mij de fun van jammen.
Ja precies.
Daar ga ik meer op letten, niet alles hoeft te blijven. Gebruik enkel die momenten waar je bloed sneller van gaat stromen en bouw die uit.
Thnx.

Lekkere jam weer!

Ah nu krijg ik ook interesse in die Digitakt :/
Werkt het samplen op dat ding een beetje handig (loops etc) of is het meer een one shot machine.
Inmiddels ook de octatrack aan het checken :D

Ik neem nu Montfrooij jam bij m’n beschuitjes ipv aardbeien. Lekker man!

Lekkere jam weer!
Thnx
Ah nu krijg ik ook interesse in die Digitakt :/
Warning, anything you see can and will be used against you in your GAS
Werkt het samplen op dat ding een beetje handig (loops etc) of is het meer een one shot machine.
Het is geen looper. Dus hij gaat niet zelf na x tellen afspelen (wat een looper wel doet).
Volgens mij iig. (ben nog geen looper machine tegengekomen).
Maar dat heb ik zelf ook niet nodig. Ik neem mijn audio op, bewerk de sample (slicen etc. ) en dan sequence ik de slices om er iets (geheel) nieuws van te maken. .
De Octatrack kan dat volgens mij wel, maar die is dan weer behoorlijk wat taaier om te doorgronden (heb ik iig gehoord uit diverse hoeken).

Inmiddels ook de octatrack aan het checken :D

Back