Presonus Studio One is niet meer

Het verschil met de synth markt en de gitaarmarkt is. Dat de originele synths beter zijn dan de Behringer synths. Maar bij fender gitaren en fender versterkers zie je wel dat de clones kwalitatief vaak beter zijn dan het origineel en dan ook nog goedkoper. Maar ja het merk Fender is wel waardevast.
Ik denk dat een “made in USA” strat van Fender wel beter is dan een kloon? Snap wel dat de mexicaanse versies een stuk minder in kwaliteit zijn. Maar het zit hem idd vooral in de naam, sommige versies kosten een godsvermogen maar dat komt niet door de kwaliteit maar is dan vooral een hebbeding.

Laat ik het zo zeggen ik heb een fender Princeton versterker fantastisch geluid alleen ik kwam er achter thuis dat er veel ruis op de reverb zat weer terug gebracht nr 2 uit de doos in de winkel had een ander probleem nr 3 was wel goed en dat blijkt dus best vaak voor te komen. Ik heb een Gretsch (is ook van fender) na een maand problemen met bedrading terug naar winkel nr 2 zelfde probleem nr 3 kwam dealer zelf brengen was wel goed. Mijn fender jaguar bass had best wel scherpe randjes bij de frets eerst onder handen genomen daarna goed. Alleen de goedkoopste squier jazzmaster was wel helemaal goed. Met andere merken Yamaha, g&l, Hagstrom had ik die problemen niet. Maar ja het geluid en de verkoopwaarde is Fender wel meer interessant. Alleen de kwaliteitscontrole schort het wel wat aan.

Vanuit branding oogpunt is het een stap vooruit voor Studio One (bekende naam in met name gitaarwereld) en een stap terug voor Fender (verwatering, link met b-keuze product) in mijn beleving.
Ja Presonus is helemaal geen b-merk meer.
Heb zelf twee high end Presonus ADL600 pre-amps. Die staat gewoon tussen de grote jongens zoals de Neves, Focusrite, Chandler, UA etc.

Sterker nog toen Antoni Di Maria Labs die pre voor Presonus maakte was dat een turning point voor het merk. Zo wilde ze laten zien dat ze dus ook serieus spul voor pro Studio's kunnen maken.

Anyhow toch jammer dat zo een relaxte Daw nu weer naar zo een uber commerciële club gaat. Zeker geen goed nieuws voor de huidige gebruikers.

Ik denk dat een “made in USA” strat van Fender wel beter is dan een kloon? Snap wel dat de mexicaanse versies een stuk minder in kwaliteit zijn. Maar het zit hem idd vooral in de naam, sommige versies kosten een godsvermogen maar dat komt niet door de kwaliteit maar is dan vooral een hebbeding.
Het hangt nogal van de clone maar ook van de Fender af. Fender heeft zelf verschillende productlijnen die variëren van 'redelijke kwaliteit voor een habbekrats' tot onnodig dure customs met eenhoorn-ivoren inlays. In de clones heb je goedkope Chinese meuk van minder dan €100 die om de 2 minuten gestemd moeten worden tot handgemaakte premium customs van duizenden euro's. Euro voor euro zullen clones waarschijnlijk vaak beter zijn dan het origineel, want natuurlijk betaal je een premium voor het Fender merk. Maar uitzoeken welke clone je dan wel of niet moet hebben is ook weer een taak op zich. Met Fender is de kwaliteit redelijk in lijn met de prijs, je weet wat je ongeveer mag verwachten aan de hand van wat hij kost (even uitgaande van de standaard series, geen exotische customs of collectible vintage modellen). Maar @Illumination1979 's punt over QA is ook terecht, ik heb een keer een dure American Professional II Telecaster gekocht waar het chroom spontaan afbladderde. Maar goed, ik hoefde Fender maar te mailen en ik kreeg meteen zonder enig gezeur nieuwe parts en toen was het ook weer goed. De Fender American Vintage II '61 Stratocaster is op dit moment mijn favoriete gitaar :)

Laatst gewijzigd:
Ja Presonus is helemaal geen b-merk meer.
Ik heb het niet over Presonus als b-merk, maar Studio One als b-keuze. Dat is niet per se negatief bedoeld, misschien had ik het anders moeten verwoorden. Ik bedoel vooral dat het niet een van de meest bekende DAWs is die 'iedereen' kent/gebruikt zoals Cubase, Logic of Ableton Live. Dat zie je ook wel aan de reacties op dit nieuws, het doet niet heel veel stof opwaaien heb ik het idee. Dat zou bij overname/branding door Fender van een van de grote jongens wel anders zijn.

Studio One heeft idd niet een groot aandeel in de DAW wereld.
Maar dat zou mij niet boeien.
Ik vond Studio One 6 of zo erg fijn vooral om idd gewoon gitaar ed op te nemen.

Ik lees hier dat er in 2025 zo'n 3.9 miljard dollar omging in de DAW-markt. Dan hoef je ook niet per se de grootste te zijn.

Verder eens met wat je zegt: Studio One is gewoon echt een fijne en betrouwbare DAW.

P.S. Ik weet nooit hoe betrouwbaar die insight rapporten zijn. Ze hebben ook wat te verkopen. Maar goed, je moet ergens vanuit gaan.

Ik lees hier dat er in 2025 zo'n 3.9 miljard dollar omging in de DAW-markt. Dan hoef je ook niet per se de grootste te zijn.
Ze hebben het daar over de volledige markt inclusief hardware en plugins. Dat valt me eigenlijk best tegen. Maar volgens hun gaat het de komende 10 jaar dus meer dan verdubbelen.

Maar dat zou mij niet boeien.
Ik vond Studio One 6 of zo erg fijn vooral om idd gewoon gitaar ed op te nemen.
Wat doet deze beter in het opnemen van gitaar dan andere DAW's? Het feit dat er ingebouwde amps in zitten of zo? Ik heb ooit wel deel 1 en 2 geprobeerd en was ook best verrast maar dat is al lang geleden.

Als ze wat echt goede amp/fx models meeleveren is dat wel een pre voor gitaristen. Uiteindelijk kun je in iedere DAW prima gitaar opnemen met iets als TH-U, NeuralDSP of Guitar Rig oid, maar dat is meestal wel iets wat je er dan nog los bij moet kopen.

Wat doet deze beter in het opnemen van gitaar dan andere DAW's? Het feit dat er ingebouwde amps in zitten of zo? Ik heb ooit wel deel 1 en 2 geprobeerd en was ook best verrast maar dat is al lang geleden.
Voor mij is het vooral dat mijn gitaar audio niet gewarpt werd.
Dat vind ik in AB echt irritant.
Verder is het gewoon een heel ellegant DAW.
Beetje Emagic Logic maar in een modern jasje.
Dus weinig overdreven toeters en bellen.

Maar goed nu is het dus Fender dus is maar de vraag waar het naar toegaat.
Ik zit al jaren vast aan Ableton en de meest irritaties zijn er wel uit.

Back