Presonus Studio One is niet meer

Fender ziet natuurlijk ook dat de muziekmarkt voor de helft uit EDM bestaat en dat zij daar geen enkele aandeel in hebben. Dan is de overname van een van de top 5 DAWs best handig. Wie weet komen er weer Fender keyboards en synths.

Fender ziet natuurlijk ook dat de muziekmarkt voor de helft uit EDM bestaat en dat zij daar geen enkele aandeel in hebben. Dan is de overname van een van de top 5 DAWs best handig. Wie weet komen er weer Fender keyboards en synths.
Alsof gitaristen geen DAWs gebruiken ;)
Als ze met keyboards hadden willen komen hadden ze dat veel eerder moeten doen. De markt lijkt me op dit moment eerder bijna oververzadigd en de naam en historie hebben ze sowieso niet bij de toetsen bespelers. Dan kunnen ze beter een bekende naam overnemen.

Alsof gitaristen geen DAWs gebruiken ;)
Als ze met keyboards hadden willen komen hadden ze dat veel eerder moeten doen. De markt lijkt me op dit moment eerder bijna oververzadigd en de naam en historie hebben ze sowieso niet bij de toetsen bespelers. Dan kunnen ze beter een bekende naam overnemen.
Ze hebben dit pad al heel lang terug verlaten idd.. maar bij vintage toetsenbespelers zijn de Fender versies van de MKI Electrische piano nog steeds de versies die er toe doen. Geen idee waarom.
Rhodes produceert nog steeds deze electrische piano trouwens, het principe met de 'tines' die klank genereren.. ze zitten nu op versie 8.

Laatst gewijzigd:
Ze hebben dit pad al heel lang terug verlaten idd.. maar bij vintage toetsenbespelers zijn de Fender versies van de MKI Electrische piano nog steeds de versies die er toe doen. Geen idee waarom.
Ach ja, helemaal vergeten dat Rhodes piano's onder Fender label verkocht zijn ;)
Zelfs nog een synth (Chroma Polaris), maar die heeft ook niet echt de reputatie waarop je een nieuwe lijn kan marketen...

Heb nog een Chroma Polaris, zelfde CEMS in een Oberheim expander.. en vooral moeilijk te vinden. Heeft niet zoveel met Fender te maken nee.
De synth hieronder is eigenlijk door Arp gemaakt maar werd uitgebracht onder de naam Rhodes Chroma.. Maar ook dit was nadat Fender en Rhodes niet meer als 1 en hetzelfde merk genoemd werden. Oh.. houten keys.. redelijk uniek.

Laatst gewijzigd:
Iemand hier al overgestpat naar Fender Studio Pro?
Wat ik begrepen heb is dat het minder stabiel zou zijn, het geluid zou sneller gaan stotteren. Ik wil geen €100 investeren in een upgrade om er eigenlijk op achteruit te gaan.
Ik draai nu nog Studio One 6.

Wat zijn jullie bevindingen?

Ik gebruik studio pro niet als hoofd DAW maar wel regelmatig als componeer-DAW, op een of andere manier is het voor sommige experimenten enorm inspiratief voor mij.
Daarbij merk ik totaal geen verschil tussen 5, 7 of 8 (wat gewoon Studio One 8 is maar met de naam van de nieuwe eigenaar). 8 is dus de upgrade van 7 met een klein beetje een andere look met nieuwe functionaliteiten upgrades en updates.

De reacties op de naamsverandering zijn extreem hysterisch op Onsch Fijn Interweb, het lijkt de Bitwig community wel.
imho
( ik heb inmiddels 7 al een tijdje van beide pc's verwijderd, dusch )

Ik denk dat Fender ook beter op edm of dance zou kunnen inspringen. Waarom kan je geen gitaar in edm of dance gebruiken. Je hebt zo’n dj san holo die speelt gitaar over zijn liveset. Maak daar bijvoorbeeld een signature gitaar voor. Of maak een midipickup zoals sommige andere fabrikanten. En je kan een gitaar ook laten klinken als een synth. Ik heb zelf teveel pedalen dus ik heb wel eens een pedalboard gemaakt met het idee dat is mijn synth met signaal splitten filters ertussen attack decay pedalen, wah voor filtereffect, detune en pitch pedalen, freeze, feedback en dan Fuzz distortion en phaser chorus vibrato tremolo delay reverb. Kan veel verschillende geluiden maken. Cello strijkstok noem het maar op. Kan je zo elecktronische nummers mee maken. Klinkt soms gewoon als een synth. Ik denk zelf dat de gitaar en veel gitaristen te traditioneel zijn. En er zit bij Fender ook te weinig vernieuwing in hun gitaren. Bij synths zie ik veel meer vernieuwing. Fender verkoopt nog steeds dezelfde modellen als waar ze mee zijn begonnen in de jaren 60. En de muziekmarkt is natuurlijk behoorlijk veranderd sinds de jaren 60.

Daarbij merk ik totaal geen verschil tussen 5, 7 of 8 (wat gewoon Studio One 8 is maar met de naam van de nieuwe eigenaar).

Dat viel mij dus ook op toen ik van 4 overstapte op 7. Het oogt allemaal wat mooier en er zitten een paar extra functies in. Maar die gebruik ik eigenlijks nauwelijks.

Ik denk dat Fender ook beter op edm of dance zou kunnen inspringen.

Dat zou ik niet doen, die markt is al zwaar geclaimd door Live en FL Studio. Bij Fender denk je ook meteen aan gitaren en Studio One positioneerde zich vanaf het begin als toegankelijker alternatief voor Protools.

Ik word ook niet erg warm van deze daw. Ooit wel eens een fender mustang versterker gehad. Maar weer snel verkocht. Was het net niet. Maar ik snap dat deze daw sommige gitaristen kan aantrekken. Maar ik denk dat mensen die beginnen en in de electronische hoek zitten dit niet zo interessant vinden omdat er veel gitaar in gepromoot word.

Voor gitaardingen in een daw heb ik heel veel dingen geprobeerd en er zijn 2 dingen die goed werken voor mij. Mijn Fender Princeton gewoon clean pedalboard ervoor en een microfoon. Of een goede emulatie van een fender versterker (tonex met amalgam capture fender Princeton clean) en dan mijn Pedalboard rechtstreeks de audio interface in en dan in Reaper.

En voor synths vind ik het niet echt aantrekkelijk als ik het promofilmpje zie.

Maar ik denk dat mensen die beginnen en in de electronische hoek zitten dit niet zo interessant vinden omdat er veel gitaar in gepromoot word.
:stupid hoezo veel gitaar gepromoot? :stupidHet is gewoon de opvolger van Studio One 7 met een extra plugin (een versterker/stompbox VSTplugin) das al.
Alleen de eigenaar heeft iets met gitaren....
Ook al zouden ze van nu af aan alleen de focus op gitaren leggen heb je nog van Studio One 1 t/m 7 aan functionaliteit dat niets, maar dan ook niets, met gitaren van doen heeft. En dan is het nu ineens niet voor synths?

:doei:

Je kan ook voor Luna kiezen van UAD, maar die heeft een minder goede midi implementatie. Prima voor op te nemen en een beetje het console gevoel te krijgen.
Voor mij is in ieder geval de basis functionaliteit belangrijk en dan nog wat midi output naar apparatuur sturen

Dat viel mij dus ook op toen ik van 4 overstapte op 7. Het oogt allemaal wat mooier en er zitten een paar extra functies in. Maar die gebruik ik eigenlijks nauwelijks.
ik bedoel dat ik niets merk van stotteren of instabiliteit. :) Ik vind 7 (en ook acht best weer een verbetering met de panelstrips, en cliplauncher.

:stupid hoezo veel gitaar gepromoot? :stupidHet is gewoon de opvolger van Studio One 7 met een extra plugin (een versterker/stompbox VSTplugin) das al.
Alleen de eigenaar heeft iets met gitaren....
Ook al zouden ze van nu af aan alleen de focus op gitaren leggen heb je nog van Studio One 1 t/m 7 aan functionaliteit dat niets, maar dan ook niets, met gitaren van doen heeft. En dan is het nu ineens niet voor synths?

:doei:
Ik had alleen op hun website gekeken en ik vond dat het heel erg richting gitaar gaat en dan haak ik al af.

Ik vind dit ook wel duidelijk "focus op gitaar". Wel tof overigens, misschien is dat best een slimme richting die ze kiezen, kan me alleen voorstellen dat gebruikers van Studio One die niks met gitaren heeft op den duur gaan afhaken. Persoonlijk ben ik altijd wel fan geweest van de "Fender" strats, ook al heb ik zelf een G&L, waar de L staat voor Leo Fender. Ben benieuwd wat ze in de toekomst gaan toevoegen op gitaar gebied.

Ik word ook niet erg warm van deze daw. En voor synths vind ik het niet echt aantrekkelijk als ik het promofilmpje zie.

Het is wel serieus een goede DAW, als je lineair werken prettig vindt. Hij werkt logisch, is super stabiel en intuïtief, vind ik. Het mixing-gedeelte zit ook goed in elkaar.

Dat ze zich nu - kennelijk - positioneren als rock-DAW lijkt me puur een kwestie van marketing. De markt is verzadigd en je probeert ergens een nieuwe markt aan te boren.

ik bedoel dat ik niets merk van stotteren of instabiliteit. :) Ik vind 7 (en ook acht best weer een verbetering met de panelstrips, en cliplauncher.

Aah, zo! Hier werkt hij ook rock solid en ik heb zelden tot nooit vastlopers. En dat op Windows 11, ongelooflijk! 😄

De cliplauncher heb ik nog niets mee gedaan, het doet me een beetje gepikt van Ableton Live aan. Dan kies ik liever voor het origineel.

Ik vind de marketing richting gitaristen wel slim, want ik denk dat er een hoop thuisklungelaars zijn die best iets zouden willen doen met gitaar opnemen en bewerken, maar door de bomen het bos niet zien. Als er dan Fender op een DAW staat is dat waarschijnlijk toch de eerste die je serieus gaat bekijken. Aangezien de gearriveerde DAWs al een duidelijke doelgroep hebben die waarschijnlijk niet heel snel verleid zullen zijn om over te stappen vanwege de Fender naam, is dit mogelijk een 'witte vlek' in muziekland.

Fender rhodes, Fender Chroma, Fender jazz bass, Fender stratocaster... als er maar fender op staat.

Slimme marketing. Wellicht dat @bombario ook aan de snaren gaat ? :)

Ik denk dat het wel meevalt, je ziet bij andere software reclames ook regelmatig onderwerpen waarbij de marketeers bepaalde, op dat moment volgens hen, kwetsbare groepen ontvankelijk voor suggestieve beelden kunnen zijn. Eigenlijk altijd de plank misslaand wat doelgroep betreft maar het geld van de klant al in de zak hebbend :stupid

Het verschil met de synth markt en de gitaarmarkt is. Dat de originele synths beter zijn dan de Behringer synths. Maar bij fender gitaren en fender versterkers zie je wel dat de clones kwalitatief vaak beter zijn dan het origineel en dan ook nog goedkoper. Maar ja het merk Fender is wel waardevast.

Back