Xv3080/rm1x performance patch selecteren

monotone

Ingeburgerd
Dag allen.

Sinds kort heb ik een 3080 in mijn set up staan. Ik kom er alleen even niet uit hoe ik deze effectief multitimbraal inzet.

Als sequencer gebruik ik de rm1x.

Ik wil de performance mode nu gebruiken om met de rm1x via midi de verschillende parts aan te sturen. Ik kom alleen even niet verder.

Ik heb een patch aangemaakt in de 3080. Deze klinkt goed de rm1x stuurt m op kanaal 1 prima aan. Nu wil ik in de performance mode deze patch aansturen. Dat lijkt te gaan. Ik kan de patch vinden met shift/part en dan zoekrn in user. Alleen kom ik nu tegen dat deze anders klinkt. Minder goed. Maar ook gewoon anders kwa karacter. Het lijkt er wel op maar minder rijk kwa sound. Zeker als ik dan buiten performance mode de patch weer selecteer. Daarbij verschiet de tewijzing van het geluid wanneer ik de performance verlaat.

Ik heb de manuals hier op doogespit. Maar ook als ik het doe zoals er staat dan gaat het niet zoals ik dat wil. Op een goed moment staat er ook dat je moet bevestigen met enter. dan zou hetgeluid in de part blijven staan. Maar dat gebeurt niet. Als ik naar write ga dan wil ie het geselecteerde patch(slechte versie) onder de user:001 opslaan/overschrijven. Dat wil ik niet. Want dan ben ik de originele goede patch kwijt.

Het staat hier nu al 4 dagen zo. Ook chatgtp en een slimme vriend kom ik niet verder mee.

Weet iemand hoe ik verder kom?

Mijn slimme vriend zei ook dat ik het kon uitvoeren/aansturen via de rm1x dat die dan per part een geluid toe kon wijzen. Alles staat aan. Prog chainge op de rm1x en de 3080 staan aan. Maar als ik op de rm1x in paternmode/voice ga scrollen gebeurt er niets. Overigens wel wanneer ik op mijn midi keyboard de prg chainge draai dan kan ik gewoon geluiden scrollen. Zijn er kenners van de rm1x die hier meer over weten. Is dit een methode? Kan ik dan via de rm1x de performance/parts souds selecteren en ok onthouden?

Ik heb een patch aangemaakt in de 3080. Deze klinkt goed de rm1x stuurt m op kanaal 1 prima aan. Nu wil ik in de performance mode deze patch aansturen. Dat lijkt te gaan. Ik kan de patch vinden met shift/part en dan zoekrn in user. Alleen kom ik nu tegen dat deze anders klinkt. Minder goed. Maar ook gewoon anders kwa karacter. Het lijkt er wel op maar minder rijk kwa sound. Zeker als ik dan buiten performance mode de patch weer selecteer.
In patch-mode wordt de klank mee bepaald door 3 effecten (Chorus / Reverb / Multi-EFX).

In Performance mode (16 midi-channel mode), worden de effecten die oorspronkelijk bij een patch horen, helaas nooit 1-op-1 identiek overgenomen. De JV/XP/XV-serie heeft nl. maar een beperkt aantal effect processors aan boord. De verschillende patches die je plaatst op de 16 midi-kanalen, moeten de beperkt beschikbare effect processors dus met elkaar delen.

JV-2080 / XV-3080 / XV-5080 hebben 3 multi-EFX blocks beschikbaar in Performance mode, maar dus geen 16.

Zodra je in Performance-mode een patch selecteert, gaat die dus meestal anders klinken dan in Patch-mode. Dat is helaas een beperking van de JV / XV serie. Maar dat ligt dus in ieder geval niet aan je RM1x.

Als je in Performance mode toch graag exact dezelfde sound, hetzelfde karakter wil van een bepaalde patch zoals die klinkt in Patch-mode, dan is een workaround om alle effects settings van je patch in Patch-mode na te kijken en ze op de gewenste Part in Performance-mode gelijkaardig in te stellen.

In patch-mode wordt de klank mee bepaald door 3 effecten (Chorus / Reverb / Multi-EFX).

In Performance mode (16 midi-channel mode), worden de effecten die oorspronkelijk bij een patch horen, helaas nooit 1-op-1 identiek overgenomen. De JV/XP/XV-serie heeft nl. maar een beperkt aantal effect processors aan boord. De verschillende patches die je plaatst op de 16 midi-kanalen, moeten de beperkt beschikbare effect processors dus met elkaar delen.

JV-2080 / XV-3080 / XV-5080 hebben 3 multi-EFX blocks beschikbaar in Performance mode, maar dus geen 16.

Zodra je in Performance-mode een patch selecteert, gaat die dus meestal anders klinken dan in Patch-mode. Dat is helaas een beperking van de JV / XV serie. Maar dat ligt dus in ieder geval niet aan je RM1x.

Als je in Performance mode toch graag exact dezelfde sound, hetzelfde karakter wil van een bepaalde patch zoals die klinkt in Patch-mode, dan is een workaround om alle effects settings van je patch in Patch-mode na te kijken en ze op de gewenste Part in Performance-mode gelijkaardig in te stellen.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik snap t. Wel onhandig dan dat je niet 1 op 1 een geluid kunt inladen van patch naar part. Zoon workaround klinkt ook wat omstachtig. Werkt echt tegen in de flow...

Maar volgens mij gebeurt hier iets anders. Het geluid blijft totaal niet staan. Attach en decay zijn anders. Klinkt zacht en modderig en... zoveel had k niet aangepast. Het enige wat ik gedan heb in de patch is 2 octaven naar beneden.

Iedere performance heeft zijn eigen (gedeelde) FX, in patch mode heb je die fx dedicated voor die patch alleen

Stel je hebt de 128 piano als patch, dan heb je de juiste reverb en delay, maar stel diezelfde 128 piano is nu onderdeel van een performance die heet caves en daar is de fex een delay en reverb 100% wet. Dan klinkt die piano geheel anders.

Je moet dus niet alleen een patch kiezen, maar eigenlijk je eigen performance vanaf scratch opbouwen.

Back