ASM Leviasynth

De nieuwe synth van de mensen achter hydrasynth. Even kort overzicht, valt veel meer over te zeggen.

* 16 stemmen, 8 oscillatoren per stem
* Per stem 1 digitale filter (18 types waar je ook doorheen kan morphen) 1 analoge lpf filter.
* Beschikbaar als desktop (16 pads met poly AT) of als keyboard versie (61 toetsen PAT en 4 oktaaf ribbon controller)
* Honderden golfvormen per oscillator
* Touch screen met kleur
* Als ik het goed begrijp is het een FM synth met 144 mogelijke algorythmes (presets) waar je doorheen kan scannen zoals je bij een wavetable synth doet met osc golfvormen.
* 5 envelopes per stem
* 5 lfos per stem
* modmatrix
* multi fx
* sequencer met 3 lagen
* Deze prijzen komen van Synth Anatomy

ASM Leviasynth 3299euro
desktop version 2399euro

Attachments

• ASM-Leviasynth-filters-.jpg
    ASM-Leviasynth-filters-.jpg
    148,3 KB · Bekeken: 8.215
  • ASM-Leviasynth-Synthesizer.jpg
    ASM-Leviasynth-Synthesizer.jpg
    121,9 KB · Bekeken: 1.025
Vind hem er ook een stuk mooier uitzien dan de Hydrasynth,

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind het een zeer aantrekkelijke bak om te zien, maar verder doet hij me (nog) niet veel.

Wij hebben weer voor 200 miljoen euro aan hellfire raketten besteld las ik. Daar betaal ik met alle plezier belasting voor. Hebben we tenminste iets om de Belgen tegen te houden.
.
Voor Amsterdam komt dat nieuws te laat. Ik lees net voor het eerst dat we in Amsterdam een Belgiëplein hebben...

Ik wilde deze zo graag geweldig vinden, maar tot op heden lukt het me niet als ik hem hoor.
Ik heb hetzelfde, ook nog altijd met de Hydrasynth. Paar keer mee gespeeld maar ik hou niet van het schelle/harsh karakter dat er maar moeilijk uit te krijgen lijkt.

Ik heb hetzelfde, ook nog altijd met de Hydrasynth. Paar keer mee gespeeld maar ik hou niet van het schelle/harsh karakter dat er maar moeilijk uit te krijgen lijkt.
Hmmmm….das wel jammer ja. Ik moest ook enorm wennen aan de Prophet 12. Een beetje vergelijkbaar misschien, maar het is soms ook een kwestie van je instrument leren kennen, en dan kunnen tweaken. En krijg je dat scherpe randje er niet uit met EQ? De Prophet 12 vind ik inmiddels echt top. Het is ook maar wat je zoekt. Wat ik bij de Prophet 12 tof vindt is de spread feature. Dat is bijna instant Oberheim OB-… terrein. Lekker brede en warme pads. De Leviasynth lijkt mij een echte sound designer synth. Dus net als de Prophet 12. Zou in mijn straatje kunnen passen.

Nou ja er zijn zoveel synths. Dan koop ik liever iets anders dat me meer aanspreekt.

Afgelopen donderdag had ik wat tijd stuk te gooien en heb ik bij Bax een halfuurtje zitten spelen met de Leviasynth.

Dat was een aangenaam halfuurtje.
Ondanks de complexiteit vond ik snel de weg. Het scherm is mooi, kleurrijk en uitermate informatief en de hele interface is goed doordacht.
Een erg prettig instrument om op te werken, maar klankmatig ben ik nog altijd niet overtuigd.

Afgelopen donderdag had ik wat tijd stuk te gooien en heb ik bij Bax een halfuurtje zitten spelen met de Leviasynth.

Dat was een aangenaam halfuurtje.
Ondanks de complexiteit vond ik snel de weg. Het scherm is mooi, kleurrijk en uitermate informatief en de hele interface is goed doordacht.
Een erg prettig instrument om op te werken, maar klankmatig ben ik nog altijd niet overtuigd.
Kun je ook proberen te beschrijven waarom je klankmatig nog niet overtuigd bent? Wat voor type geluiden ben je naar op zoek, wat je er niet bevredigend uit kreeg? Of is het het algemeen karakter, en zo ja, kun je dat dan omschrijven?

Kun je ook proberen te beschrijven waarom je klankmatig nog niet overtuigd bent? Wat voor type geluiden ben je naar op zoek

Het is niet dat ik op zoek ben naar en specifieke klank. Het is meer dat ik niet iets heb gehoord dat ik met mijn huidige spullen niet zou kunnen.
Ik heb overigens niet echt geprobeerd een 'zinnige' klank te maken, dus mijn indruk komt vooral van de presets die ik heb beluisterd.

Overigens was dat ook mijn eerste indruk bij de Hydrasynth waarvan ik er nu (nog) twee heb en ook bij de Iridium was ik niet meteen verkocht.
In dit opzicht laat hij zich misschien enigszins vergelijk met de Iridium omdat daarvan de interface doorslaggevend was voor mij.
Zoals gezegd vond ik de Leviasynth een heerlijke bak om mee te pielen, dus dat zou een reden kunnen zijn dat ik ooit een keer overstag ga.

Het is niet dat ik op zoek ben naar en specifieke klank. Het is meer dat ik niet iets heb gehoord dat ik met mijn huidige spullen niet zou kunnen.
Ik heb overigens niet echt geprobeerd een 'zinnige' klank te maken, dus mijn indruk komt vooral van de presets die ik heb beluisterd.

Overigens was dat ook mijn eerste indruk bij de Hydrasynth waarvan ik er nu (nog) twee heb en ook bij de Iridium was ik niet meteen verkocht.
In dit opzicht laat hij zich misschien enigszins vergelijk met de Iridium omdat daarvan de interface doorslaggevend was voor mij.
Zoals gezegd vond ik de Leviasynth een heerlijke bak om mee te pielen, dus dat zou een reden kunnen zijn dat ik ooit een keer overstag ga.
Heb je ook kritisch geluisterd naar de klank/karakter van de analoge filter en de analoge pre drive? Heb je die ook vergeleken met de digitale filters?

Alle zogenaamde synthfluencers beweren dat dat analoge gedeelte wel echt een goeie toevoeging zijn en dat de Levia daardoor ook dikker/beter zou klinken dan de Hydra met vergelijkbare patches. Ik geloof dat op zich ook wel, maar ben tegelijkertijd sceptisch, omdat ik ondertussen wel heb geleerd dat die synthfluencers over het algemeen biased zijn en niet altijd hun eerlijke mening geven (of bewust dingen niet benoemen, etc).
Ben daarom wel benieuwd wat jouw mening is over het analoge gedeelte, daar hecht ik meer waarde aan dan de mening van een synthfluencer ;)

Ik vond de Hydrasynth qua concept en UI geweldig, maar er zaten een aantal quirks in waar ik uiteindelijk niet mee kom leven. Het lijkt erop dat deze dingen in de Leviasynth allemaal opgelost zijn doordat ze het op een heel andere manier benaderen.

Toch is het idee van beide nog vergelijkbaar: je start met een waveform, die manipuleer je op verschillende manieren:

Bij de Hydrasynth zijn dit de mutators, wat in feite een soort audio effect op single cycle niveau is, wat in sommige gevallen daardoor voor variabele latency zorgde, afhankelijk van de gespeelde noot - dit was voor mij de grootste no-go. Hier kon ook niks aan verbeterd worden, omdat dit gewoon inherent is aan de manier hoe de mutators werken, sommige hebben gewoon eerst een audio buffer van 1 cycle nodig voor ze iets kunnen uitsturen.

Bij de Leviasynth worden de waveforms gemanipuleerd door verschillende soorten audiorate modulatie met oscillators als modulators. Zoals ik het begrijp wordt de uiteindelijke output dus realtime berekend (geen audio buffer oid) en zonder (variabele) latency (al zou het super zijn als iemand die hem heeft dit kan bevestigen, want ik weet het niet zeker).

De Hydraynth heeft dan wel meer verschillende mutators, dus meer keuze om je waveform op verschillende manieren te morphen, maar ook minder flexibiliteit qua signaalpad. Het is max 2 mutants achter elkaar for osc 1 en 2. Bij de Leviasynth kun je zelf de routing en dus het aantal stappen van modulatie in de “chain” bepalen. Zo heb je oneindig veel mogelijkheden (wel een stuk complexer om het overzicht te houden daardoor). Ook verwacht ik dat de lijst met modulatie modi ook nog wel zal worden uitgebreid.

Toen de Levia net uit kwam, schreef ik hem snel af, omdat ik dacht dat het toch wel voornamelijk een FM synth was. Ben er pas net een paar weken achter dat het toch eigenlijk ook meer een “wavemorping” synth is, net als de Hydra, maar met een heel andere (IMO betere) aanpak. Nu dus keihard aan het GASsen..

Ik raak onder de indruk van de specs maar niet de sound ondanks het feit dat veel gerenommeerde muzikanten daar hun best op hebben gedaan. Dat laatste is niet best want uiteindelijk gaat het alleen daarom. De prijs is ook nog eens behoorlijk. Ergo: dikke no-go. Doe mij maar een oude sampler met karakter en veel mogelijkheden zoals b.v. de Emu Ultra of V-synth

IMHO ga je ook niet voor deze synth als je op zoek bent naar een zoveelste analoge poly of een "oude sampler met karakter". Ik heb er mee gespeeld op superbooth en inderdaad de UI/workflow is ontzettend inuitief, net zoals bij de hydra. Daar komt bij dat de mogelijkheden zo'n beetje eindeloos zijn. Ik vind de Leviasynth persoonlijk een stuk minder hard en schel klinken dan de hydra, mede door het analoge filter denk ik.

edit: Het scherm/de UI is veel vloeiender dan bij de hydra, waar de hydra nog wel eens wil hikken/stotteren als het teveel wordt gaat de leviasynth als een speer.

Heb je ook kritisch geluisterd naar de klank/karakter van de analoge filter en de analoge pre drive? Heb je die ook vergeleken met de digitale filters?

Zoals gezegd heb ik er krap een halfuur achter gezeten, dus verder dan een indruk van verschillende zaken heb ik niet gekregen.
De mening van synthfluencers vind ik niet zelden oninteressant en in ieder geval is mijn mening altijd leidend bij aanschaf van een instrument.

Ik raak onder de indruk van de specs maar niet de sound ondanks het feit dat veel gerenommeerde muzikanten daar hun best op hebben gedaan.

Daar ben ik het vooralsnog mee eens met als toevoeging dus dat ik de bediening als erg prettig ervaar.

Ik heb er ook bij Bax een half uurtje op gespeeld, een paar weken geleden tijdens de pauze. Verder dan fabrieksgeluiden beluisteren kwam ik niet en daarbij viel me op dat er geen moddervette geluiden tussen zaten, wat ik wel had verwacht met acht oscillatoren per stem. De Hydrasynth heb ik ingesteld op een "warm" klankkarakter ten koste van wat hoog. Ik heb daardoor geen last van een te schel geluid maar de Leviasynth klinkt zoals te verwachten ronder.

Heb de desktop nu ruim een maand staan, maar door omgooien van de studio nog altijd niet echt de tijd voor gehad om er superdiep in te duiken.

wmb wordt de Leviasynth veel te veel afgezet tegen de Hydra, alsof het een soort superhydra is. De verschillen zijn volgens mij groter dan de overeenkomsten Alhoewel mn Hydra er tzt uitgaat vanwege iets teveel wavetablesynths.

De fabrieksgeluiden zijn (wanneer eigenlijk niet?) op een enkele uitzondering buitengewoon futloos en vooral doorsnee. Ik ben zelf niet van de koud-versus-warmdiscussie; beide hebben hun plek en beide zijn zonder probleem met de Leviasynth mogelijk. Er is vanaf init echt wel een diabolisch geluid uit te halen, meer dan genoeg oscs om zaken toe te voegen en het scherm zorgt ervoor dat je de weg niet kwijtraakt alhoewel er een aantal is waar ik nog steeds de manuel moet bijpakken. Heb er al een paar strakke EBM- geluiden of lange pads uit gekregen.Ben vooral enthousiast over het realtime morphen van de fm-algorythmes.

Is IMHO met de Iridium de beste digisynth en de meest intuïtieve synth zowel om geluiden te bouwen als realtime te bespelen.

Hoe bevallen de knoppen en looks van de desktop? Vind zelf de kleurtjes en algeheel design beetje onaantrekkelijk maar kan in het echt beter zijn?
Beetje zeuren op afstand mode..

Hoe bevallen de knoppen en looks van de desktop? Vind zelf de kleurtjes en algeheel design beetje onaantrekkelijk maar kan in het echt beter zijn?
Beetje zeuren op afstand mode..

Die rommelige, vooral overbodige belettering is verschrikkelijk, net als dat ziekenhuiskleurtje. En dan zit er nog eens de grootste hoeveelheid zinloze stickers bij ooit, wat natuurlijk de echte reden is voor die prijs :-)

Knoppen en bouw zijn supersolide op het stroeve af, maar dat kan ook nieuwigheid zijn. Pads vind ik te hard, wel polyat, maar die gebruik ik toch nauwelijs. Scherm is responsief als een iPad en wdb beter dan van de Iridium.

Blijft jammer dat er maar een enkele out op zit, dat had in deze klasse en met de multimogelijkheden echt wel dubbel mogen zijn. En blijft lastig dat aan/uit en koptelefoon diep verzonken achterop zitten net als bij de Hydra

Laatst gewijzigd:
Blijft jammer dat er maar een enkele out op zit, dat had in deze klasse en met de multimogelijkheden echt wel dubbel mogen zijn. En blijft lastig dat aan/uit en koptelefoon diep verzonken achterop zitten net als bij de Hydra
Ok thanks, ja die weinige outputs tegenwoordig valt mij ook op..

Terechte klacht. De Hydrasynth Deluxe heeft er wel vier. Daarentegen zijn de uitgangen wel gebalanceerd. Kom daar maar eens om bij Groove Synthesis en Sequential.

Ok thanks, ja die weinige outputs tegenwoordig valt mij ook op..

Zet die 'enige synth die je nog nodig hebt' uit de synfluencersphere ook weer in een heel ander daglicht :-)

Sowieso rare keuze in deze prijsklasse. Op de Iridium zit ook alleen unbalanced l/r (alleen Quantum heeft er 2), terwijl de MKII (of de MKI na upgrade) 4 parts heeft.

Terechte klacht. De Hydrasynth Deluxe heeft er wel vier. Daarentegen zijn de uitgangen wel gebalanceerd. Kom daar maar eens om bij Groove Synthesis en Sequential.

3rd wave heeft toch gebalanceerde uit? De 8M stond op mn alternatievenlijstje voor de Levia en die heeft er iig 2x2 het kan dus wel in deze prijsklasse.

Back