Muziek plannen met beperkte tijd.

StefanV

Ingeburgerd
Ik ben nu een klein half jaartje bezig met wat hardware, en ondanks al mijn aankopen in het eerste half jaar is mijn voorkeur op dit moment gewoon de Roland MC707 voor me op tafel te zetten headset opzetten en voor je het weet is het 2-3 uur later. Ik ben nog steeds van plan meer gear te kopen (wil graag modx m8 en wat kleinere synths) maar wil eerst eens naar een winkel voor het te zien/te voelen voor ik hier verder met geld ga gooien.

probleem is alleen naast mijn andere muzieklessen, trainingen voor certificeringen voor werk, sporten en verdere verplichtingen heb ik niet veel tijd om echt diep te gaan.
Het resultaat is dat ik eigenlijk iedere keer opnieuw begin en niet verdere technieken leer of vaak genoeg probeer om stukjes te evolueren of (optioneel) echt iets te produceren.

Nu is entertainment en ontspanning mijn hoofd doel, en dat lukt wel. Maar ik zou ook graag ergens naar toe werken, dus een stuk afmaken of verder door ontwikkelen. alleen met de hoeveelheid pauze tussendoor ben ik volledig uit de vibe van het eerste stuk en begin ik opnieuw. In het kader van lekker met muziek spelen heb ik wat ik wil, echter lijkt me leuk om daarnaast toch eens ergens naar toe te werken.

Nu is mijn hoofd vraag: heeft iemand een advies voor een methode om ideeën te documenteren/op te slaan waardoor de vibe blijft bestaan of waardoor ik ergens naartoe kan werken.

Mijn tweede vraag uit nieuwschierigheid: ik heb in principe de impulsieve entertainment met het jammen (wat dus ook mijn doel is/was), zijn er hier leden die dit altijd zo hebben gedaan en lekker op deze manier blijven genieten en hoe houden jullie het dan interesant?

Hoe gepolijst wil je je eindresultaat?

Is het bv ok als je jamt met een looper, een take opneemt eens jewat leuks bij elkaar hebt en dat was het dan? Zo te lezen niet.

Als dat niet genoeg is, kijk je naar een DAW met total recall op alles, en/of een notitieboekje voor hardware settings. Tenzij je aan 1 nummer tegelijk werkt, dan vooral niks aanraken tussendoor. Zo doe ik het, ik noteer enkel patchnamen en neem midi van mijn project op. Zi bouw ik het over een periode op.

... voor je het weet is het 2-3 uur later. ... alleen met de hoeveelheid pauze tussendoor ben ik volledig uit de vibe

Je zou kunnen proberen om periodiek, in plaats van een lange tijd, een vast blokje dat wat korter is eraan besteden. Je activiteiten zo plannen dat je bijvoorbeeld elke dag een half uurtje ermee bezig bent. Je kunt in die korte tijd niet zo heel veel doen, maar je blijft wel continuïteit houden. En daarnaast, wat je al doet, zo nu en dan als je meer tijd hebt een langere sessie doen en je alles wat je in de periode daarvoor dagelijks hebt gedaan samenbrengen en het stuk afmaken.

probleem is alleen naast mijn andere muzieklessen, trainingen voor certificeringen voor werk, sporten en verdere verplichtingen heb ik niet veel tijd om echt diep te gaan.
Het resultaat is dat ik eigenlijk iedere keer opnieuw begin en niet verdere technieken leer of vaak genoeg probeer om stukjes te evolueren of (optioneel) echt iets te produceren.
Ik zou eens beginnen met stoppen met sporten. Dan krijg je meer tijd én het figuur dat bij deze hobby past.

Ik maak aan t einde van de meeste van mn sessies een MP3 tje van wat ik gemaakt heb.
Als ik me verveel blader ik vaak ff door mn onafgemaakte troep. Soms denk ik dan "mmmm... Dat was wel geinig... Daar ga ik vanavond eens mee verder".

Maar eigenlijk is afmaken nooit echt een doel voor me. Ik heb ook wel vrede met opzichzelf staande avondjes prutsen en doen zonder dat het een vervolg krijgt.

Ik maak aan t einde van de meeste van mn sessies een MP3 tje van wat ik gemaakt heb.

Dat vind ik een slimme.

Ook een leuke, die zag ik laatst in een YouTube-studio: maak muziek in fases. Hij noemde het: stenen > muren > huizen.

Stenen is lekker jammen. Loopjes maken van 8 of 16 maten. Die sla je dan op in map 1. Muren maken is arrangeren. Voeg ideetjes samen en maak een arrangement. Bij stap 3 maak je het huis en zet je de puntjes op de i. Ik vind het wel een aardige vergelijking.

Wat verder helpt is afmaken. Dat geeft ook gewoon een lekker en opgeruimd gevoel. Je kunt zelfs net doen alsof het een deadline is van een denkbeeldige klant. "Zondag om 20.00 uur moet ik het nummer aanleveren." Gewoon als stok achter de deur.

Maar... je kunt dit ook allemaal niet doen en lekker klooien. Helemaal niks mis mee.

Als ik met de hardware zit te klooien en wat leuks heb, neem ik het direct op in audio, maar wel per spoor/track (dus geen totale mixdown). Ik ben nogal laks met saven (laat staan organiseren) van patches etc, dus dan weet ik in elk geval zeker dat ik op een later moment altijd dat exacte geluid nog heb. Naarmate het project groeit kun je op een gegeven moment zelfs alle hardware uit laten staan en met de stems aan de compositie werken. Wat ook meteen de verleiding kleiner maakt om er steeds maar dingen bij te blijven maken.

Ja multitracken is wel de manier om verder te gaan dan alleen een jam stereo opnemen. Ook een goede naam geven helpt. Naam-vibe-bpm-key. En notities over ideeën, patches etc.

Aan de andere kant als je nog maar pas bezig bent en weinig tijd hebt, is het denk ik ook goed om realistische verwachtingen te hebben.

Richt je aandacht dan op datgene waardoor je wel verder iets kan afmaken en werk daar eerst aan, verdieping is schijnbaar wat je nodig hebt.

Nu is entertainment en ontspanning mijn hoofd doel, en dat lukt wel. Maar ik zou ook graag ergens naar toe werken, dus een stuk afmaken of verder door ontwikkelen. alleen met de hoeveelheid pauze tussendoor ben ik volledig uit de vibe van het eerste stuk en begin ik opnieuw. In het kader van lekker met muziek spelen heb ik wat ik wil, echter lijkt me leuk om daarnaast toch eens ergens naar toe te werken.
Je bent niet de enige, ook ik heb daar last van want als ik lekker bezig ben dan heb ik een bepaalde state of mind, als ik dan iets opsla en na een paar dagen er weer mee verder wil dan lukt het vrijwel nooit om weer in diezelfde state of mind te komen waardoor ik of het niet afmaak of het wordt compleet anders.
Inspiratie en creativiteit da's meer een momentopname en is wat anders dan werk waarbij je vaak vaste patronen hebt.

Bedankt voor de antwoorden.

@Nicolas 2000
Een noteblok erbij als ik bezig ben doe ik technisch al (onenote). en ik heb geen verwachtingen, doel is puur entertainment. Maar ondanks dat wil ik wel beter worden i het technisch opbouwen van een nummer en dat lukt niet zo snel als ik telkens opnieuw begin. Ik maak inderdaad vaak op iedere track wat opgenomen midi clips en daar doe ik ook nog een stukje live bij, loopers gebruik ik nog niet echt ik heb wel gekeken hoe dat werkt met externe inputs en van een andere track opnemen maar dat was het zon beetje meestal maak ik zon 10-15 clips waarvan tenminste 4-5 drum clips 1-2 baslijnen, de rest meestal maar een enkele en de lead/improvisatie de rest maar ben nog zoekende wat beste werkt hier. En dan zie ik de klok en denk ik oh.. bedtijd... :)

Ik ben overigens niet echt gemotiveerd om met een DAW te werken, ik heb er een paar keer mee gespeeld met het midikeybord waar een arturia vst tool bij zat en dus best wel veel instrumenten heeft maar dat is niet dezelde ontspanning als de luie stoel met een krukje er voor en de roland met een headset erop.

@Disharmonic
Continuïteit zou ik zeker beter worden als ik dagelijks iets zou doen. Maar dat is denk ik momenteel een discipline kwestie, met name omdat ik iedere avond wil leren voor mijn werk en stukje pianolessen doe. En na een werkdag is dat al een aardige taxatie op mijn discipline. Maar in plaats van iedere avond maar 2-3 keer per week zou al verschil maken.

@rvanommen
Goed idee, ik zal een keer een preset file in Ableton maken voor de Roland standaard op te nemen, apparaat werkt best wel als een goede audio interface voor alle interne kanalen.

@bombario
Hier heb ik ook naar lopen kijken. De roland leent zich er goed voor om een hoop clips te bouwen en op te slaan. Ik had op youtube een aantal filmpjes gezien met hoe ze hier livesets voor bouwen, maar het lijkte me voor stenen, muren en huis concept ook uitermate geschikt en herbruikbaar. Ik weet niet of het me helpt met een vibe behouden maar gaat me zeker denk ik helpen met verder te komen wat indirect al voor meer progressie zorgt.

Wel goede tips voor verbetering, en ik ben inderdaad nog echt een starter (en waarschijnlijk te ongeduldig) ik moet zoiezo nog wat muzikaliteit ontwikkelen. Als ik soms zie met wat voor simpele basis concepten sommige mensen in 20 minuten maken waar ik met 3 uur werk niet in de buurt kom dan is het wel duidelijk wat voor level ik zit. maar dit is nu exact de reden dat ik verder wil, maar muziek is voor mij echt een state of mind. Exact zoals @krautrock1958 uitlegt, als ik lekker bezig ben dan ga ik door met wat ik prettig vind en zit ik in een soort "zone" en die state en ideeën komen gewoon niet meer terug.

Ik ben overigens niet echt gemotiveerd om met een DAW te werken, ik heb er een paar keer mee gespeeld met het midikeybord waar een arturia vst tool bij zat en dus best wel veel instrumenten heeft maar dat is niet dezelde ontspanning als de luie stoel met een krukje er voor en de roland met een headset erop.
Als het ontspanning is dan is dat toch prima, gewoon een beetje pielen op die Roland?
Zodra je jezelf een doel stelt dat je meer uitgewerkte tracks wil maken dan zal je er tijd aan moeten spenderen, een vast template in Ableton is een goed idee zodat je snel een beginnetje hebt staan, maar als je verder wilt dan een beginnetje dan heeft dat tijd nodig.
Dingen verder uitwerken tot complete tracks daar kan best veel tijd over heen gaan tot je tevreden bent, bij mij is het heel normaal dat ik m'n track al 40 keer langs heb horen komen voor ie af is, tot vervelens aan toe soms.
Het lastige is ook dat creativiteit zich wat moeilijk in een tijdsvenster laat stoppen, juist die fijne zone van ontspanning is lastig te combineren met een strak schema, dan wil je die tijdsdruk niet voelen.

Ik heb me op een gegeven moment gerealiseerd dat ik het gewoon erg leuk vind om te jammen en minder leuk om nummers echt af te maken. Ik probeer elk jaar wel wat af te maken, maar sinds ik me niet meer 'schuldig' voel als ik alleen maar wat heb zitten jammen/kloten heb ik er weer veel meer plezier in gekregen. Ik haal veel plezier uit het spelen met hardware, kijken naar nieuw spul en daar weer wat mee te experimenteren. Dat ik van veel gear dat ik heb, maar 10% gebruik of begrijp boeit me niet zoveel, als ik er maar plezier mee heb :).

Lang verhaal kort: zorg dat je er vooral plezier uit haalt en hou je doelen realistich/leuk.

Iets teveel en-en en te weinig of-of. Ook een hobby kan teveel van je mentale ik eisen. Zeker met het idee iets af te willen maken.

Het enige advies dat ik kan geven is: pas op jezelf. Het brein houdt niet van losse eindjes en zou zonde zijn als je hobby tegen je keert.

Advies dat ik kan geven, maak er een meerjarenplan van; met wel een deadline wat je op een bepaald punt aan kennis hebt bereikt.
Verder is de focus werk/studie/sport. Wil je toch muziek maken zou ik op zoek gaan naar aparatuur met een lage leercurve; dat het plezier naarboven haalt met minimale mentale inspanning. Hier op het forum zijn genoeg leden die je daar meer over kunnen vertellen/adviseren.

Haal er je voordeel uit zou ik zeggen!

Het schappen van nodeloze mediaconsumptie kan ook helpen. De tijd die veel mensen doorbrengen voor de TV maakt ze vooral dommer en minder creatief.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
...maar sinds ik me niet meer 'schuldig' voel als ik alleen maar wat heb zitten jammen/kloten heb ik er weer veel meer plezier in gekregen.

Raak! 🎯 Uiteindelijk 'moet' je doen waar je blij van wordt. Als dat alleen jammen is? Prima! Eindeloos films kijken? Ook prima. Hoewel ik denk dat creëren meer voldoening geeft dan consumeren. Maar er hoeft helemaal niks.

Raak! 🎯 Uiteindelijk 'moet' je doen waar je blij van wordt. Als dat alleen jammen is? Prima! Eindeloos films kijken? Ook prima. Hoewel ik denk dat creëren meer voldoening geeft dan consumeren. Maar er hoeft helemaal niks.
Zelfs consumeren kan ook "laten inspireren" beteken :)

Een band als Iron Maiden (vind ik persoonlijk heel goed) heeft meer dan 1 nummer geschreven die over een film of serie gaat :)

Ik kijk zelf niet veel tv of film meer, maar videogames en ook wel veel bord spellen. Soms ook pure inspiratie voor mn muziek hobby :D

Alles wat ik leuk vind aan elkaar knopen en lekker obsessief aan de slag met wat ik op dat moment leuk vind...(Of dat nou een game, een synth of zelfs een tv serie is...) Daar geniet ik altijd van :)

Stress krijgen van een hobby lijkt me nooit goed sowieso. De vraag lijkt me vooral wat je eruit wilt halen, en als je daar te weinig tijd voor hebt uitzoeken of er dingen zijn die je er voor op kunt/wilt offeren. Zo niet je verwachtingspatroon bijstellen. Helaas zitten er maar 24 uur in een dag, iets waar ik dagelijks tegenaan loop omdat ik ook naast muziek nog heeeel veel andere dingen leuk en interessant vind.

Back