Muziek plannen met beperkte tijd.

@L3N Dont worry, ik kader alles voldoende. Dat is waarom ik eigenlijk advies vraag. de piano is mijn hoofd instrument, en daar ligt de aandacht het meeste op. Dit is ook de reden dat ik zon modx m8 wil kopen. En zou leuk zijn als de combo van de 2 instrumenten leuke hybride/tijd muziek zou opleveren en uiteindelijk gedeelde tijd (dus progressie op beide), maar dat is voor later. Nu eigenlijk vooral prutsen met de mc707.

Ik krijg geen stress van de hobby maar merk wel dat ik er niet zoveel tijd in stop als ik wilde van plan was.
Mijn doel was eigenlijk gewoon wat tips te krijgen om eficient wat ideeen op te slaan/te onthouden. Er zijn wel goede suggesties uitgekomen, maar mischien moet ik gewoon lekker blijven spelen met het spul zoals nu.

Ik ben niet ontevreden of zo met wat het apparaat doet, en geeft me zeker extra doelen voor de toekomst om aan te werken.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
@StefanV , dat is het allerbelangrijkste! Zolang het goed voelt en plezier oplevert. Weet wel dat een Yamaha Montage of Modx ook wel eventueel een nodige leercurve met zich meebrengt als je zelf in de synthese duikt.

Verder, aan ingebouwde klanken is er volop keuze om gewoon mee te spelen 8)

Klopt maar die modx is voor mij een digitale piano met weighted keys die synth stuff kan, dus die learn curve is de extra. Denk dat ik daar toch niet van af kan blijven tijdens het oefenen:)

Als je weet dat je toch nooit tijd genoeg hebt geniet dan van wat je doet. Je wordt altijd stukje bij beetje beter, en als je merkt dat je niet snel genoeg vooruitgaat en je daarvan baalt dan weet je dat je eens wat lessen zou kunnen nemen, en dus een keuze moet maken. Je bent een hobbyist, misschien met dromen, die heb je wellicht ook op andere gebieden. Hoe ga je daar mee om?

Als de MC-707 jouw go-to apparaat is, kun je ook de lessen volgen op de Roland Cloud Academy
Roland - Roland Cloud Academy
Dan leer je gericht the ins&outs van deze groovebox zodat je vanzelf ook dieper gaat in de mogelijkheden.
Beetje off-topic, maar ik kan zeker de Roland Academy aanraden!
Naar aanleiding van deze post eens gaan kijken en er was gisteren een sessie over de MC-101.
3u uitleg gekregen over deze groovebox van een Roland trainer.
Er waren slechts 2 deelnemers dus we konden er ook een zeer interactieve sessie van maken en zelf aandragen waar we het over wilden hebben.
Trouwens: de andere deelnemer kwam later opdagen, maar de trainer zou de sessie zelfs 1 op 1 laten doorgaan. Met wat geluk heb je dus gratis privé les!

Ik zal eens kijken, ik heb wel roland tutorials gevolgd maar weet niet of dit hetzelfde is als wat je bedoelde.

Ik heb zelf de MC-707 ook en vind dat een heel fijne jam machine.
In de loop van de tijd is er van alles bijgekomen qua hardware en nu staat er een kleine cockpit met instrumenten.

Tip 1 :
Wat voor mij het beste werkt, is om de gear opgesteld te laten staan (dat moet praktisch natuurlijk kunnen).
Elke hobbel die er is om muziek te gaan maken, kan er één teveel zijn waardoor je maar gaat zitten youtuben ofzo.
Een klein hoekje is al genoeg met wat creativiteit. Die van mij is ondertussen ongeveer 1.50 breed en alles wat ik aan hardware heb staat daar altijd aangesloten klaar om te jammen. (twee schakelaars om en de hoezen er af, dat duurt 2 minuten ongeveer).

Tip 2:

Op de 707 werk ik heel gestructureerd, ik heb een default project (template) die ik altijd open als ik een nieuwe jam begin.
Ik sla hem op als jamnummer met eventueel een versie er achter 115a ofzo.
(jam 115 versie a)
En dan begin ik.

De tracks zijn al gevuld en goed ingesteld :
1 = Drum track
2 = Midi track voor Minitaur
3 = Midi track voor Subsequent 37
4 = Midi track voor Peak
5 = Midi track voor YC61
6 = Midi track voor Digitakt 2

De laatste 2 zijn flexibel inzetbaar voor onboard sounds.

Het voordeel is dat ik nooit hoef te denken : waar gebeurt wat. Dat zit in m'n muscle memory.

Tip 2 is dus, begin met een template project die je steeds opslaat als nieuwe project. Hierdoor kun je beter onthouden wat waar gebeurt.
Natuurlijk zijn niet alle projecten altijd gelijk, maar met 8 tracks kom je een heel eind en je hebt vaak toch wel dezelfde elementen nodig
(drum, bas, arp, lead, chords, pads, fx etc.)

Tip 3 : leg vast wat je per project / instrument doet. (dit is vooral nodig met externe synths)

Ik heb een Excel document waar ik in vastleg welke patch voor welke synth ik gebruik

Schermafbeelding 2026-02-04 105723.jpg

Zodat ik nog weet wat ik per synth heb gebruikt.

Voor de 707 is dat natuurlijk niet nodig, die onthoudt z'n eigen patches netjes in het project.

Tip 4 :
De 707 is bij uitstek geschikt om te jammen en snel je ideeën vast te legen in scenes.
Gebruik die om je creativiteit wat te kanaliseren en om structuur aan te brengen nadat je lekker hebt gejamt.

Een gemiddelde jam ziet er alsvolgt uit bij mij:
  1. Vaak begin ik met een sound van één van m'n synths totdat ik inspiratie krijg.
  2. Ik neem tap tempo op wat de BPM is en neem de melodie op track 3 op in clip 1 (bijvoorbeeld)
  3. Dan programmeer een ritme en kies de geluiden waar ik zin in heb en neem dat op in clip 1 op track 1
  4. Dan probeer ik een baslijn erbij te maken en neem die op in clip 1, track 2.
  5. Ik werk zo verder aan de verschillende tracks (instrumenten / sounds) en neem iig één clip op per track.
  6. Nu is het veel te veel om 'tegelijk af te spelen' dus dan ga ik een beetje arrangen
  7. Ik kies welke clips als eerste moeten spelen (intro) en sla dat op als scene 1. (bijvoorbeeld alleen de synth melodie)
  8. De drums komen er in scene 2 bij.
  9. Bas komt er in scene 3 bij.
  10. Volgende scene laat ik de drums weg en introduceer ik bijv. een tweede synthlijn.
  11. Op die manier structureer ik het eerste stuk van de jam. Meestal heb ik dan wel 4-5 scenes. (combinaties van clips)
  12. Dit werkt heel snel en makkelijk met de 707, vandaar dat hij nog steeds in m'n setup staat.
  13. Meestal laat ik de drums eerst heel basic en werk ik vooral aan de 'tonal tracks', dan probeer ik een tweede sectie te maken met een andere synthlijn en begin ik eigenlijk weer van voren af aan, maar dan met de volgende scenes (dus weer een stuk of 5 scenes met nieuwe clips en een variatie op wat er in de eerste 4-5 scenes speelde)
  14. Vaak probeer ik dan nog een derde sectie te maken, weer met nieuwe clips met nog een variatie. Ik laat sommige clips ook terugkomen om wat samenhang te houden (dat werkt niet altijd bij elke variatie, maar ik probeer het vaak wel iig in één van de volgende secties)
  15. Hierna ga ik drum variatie programmeren.
  16. Uiteindelijk heb ik dan soms wel 30 scenes die in grote lijnen m'n jamstructuur bevatten en dan heb je het vaak wel over 2 of 3 avonden jammen.
  17. Daarna ga ik het geheel 'oefenen' (een paar keer doorspelen, ik ben vaak druk genoeg met tweaken van sounds, dus speel weinig echt live).
  18. Ik doe weinig automation, dat stukje doe ik met de hand, net als het selecteren wanneer de scene start.
  19. Als alles lekker loopt, zet ik de camera aan en de DAW en neem ik alles op in m'n DAW om af te kunnen mixen. (geen effecten oid, dat doe ik allemaal in de hardware, alleen mixen, EQ en compressie)
  20. Dat zijn dan de jams die je op m'n kanaal kunt zien .

Leer dus hoe je handig en snel met scenes werkt, dat maakt de 707 (voor mij) echt heel fijn om mee te jammen.
Je hebt 16 scene banken, dus je kunt veel meer dan 8 scenes opnemen. (dit hangt af van de scene mode die je gebruikt trouwens)
En een scene hoeft niet steeds allemaal nieuwe clips te zijn. Je kunt clips hergebruiken, in tegenstelling tot (bijv.) Ableton Live, waar je scene altijd één regel van clips is.
Beide heeft voor- en nadelen, maar hierdoor kun je dus met een beperkt aantal clips toch een grote variatie maken.

Tip 5:
Begin klein, niet teveel tegelijk en bouw pas verder uit als je 'dat' goed beheerst.
Mijn eerste jams waren alleen met de 707, pas later kwam er meer hardware bij (ok, ik had de Subsequent 37 al voordat ik de 707 had, maar die had ik nog niet aangesloten in het begin)
En het belangrijkste (voor mij), houd het vooral leuk. Het is psvr een hobby :)
Verwacht geen Armin v Buren resultaten, maar doe vooral wat je leuk vindt.

Ik doe dit al 5 jaar zo, waarbij de setup steeds iets verder is uitgebreid.

(iedereen is natuurlijk weer anders, maar dit is mijn workflow die lekker voor mij werkt. )

Ik leg alles vast voor m'n youtube kanaal, maar meestal is dat dus alleen de laatste stap (performen van de jam).
Een enkele keer heb ik (omdat mensen daarom vroegen) ook wat van het echte jammen vastgelegd.

Als je geïnteresseerd bent, hier is de playlist met alle hardware jams. De oudste zijn alleen met de 707 en zo langzamerhand kwam er meer bij .

Laatst gewijzigd:
Dankje voor de goede uitleg.

Tip 1 en 2 heb ik al uitgevoerd, tip 3 en 4 geven me veel handgrepen en maken me iig duidelijk dat ik niet in 1 jam alles af zal hebben ook niet als ik beter er in wordt.
tip 5 is er een waar ik op terug kwam, ik had meteen wat hardware ed erbij gekocht maar die gebruik ik nauwelijks. Ik ga ook gewoon lekker door met de 707, apparaat bevalt me goed.
ik ga in ieder geval eerst in een winkel hands-on ermee spelen voordat ik meer gear koop. Ik wat ik tot nog toe heb aangeraakt voelen toetsen erg goedkoop.

Bedankt voor de tijd en moeite, ik had je kanaal al eerder gevonden en gevolgd. Kijk altijd wel uit naar een update :)

Back