JX3P, PG-200 en Midi In

nlight

Stamgast
Hallo,

Een tijdje geleden een JX3P gekocht en vandaag de midi aangesloten.
Nu kom ik erachter dat de PG-200 en Midi In niet tegelijk gebruikt kunnen worden.
Ik zag dat er upgrade-kits voor zijn maar vind dit toch wel erg jammer.

Dat is zuur inderdaad. Nooit geweten. MPG-80 heeft een midi in en out waardoor het wel werkt op de manier die je zou willen. Ik zou zelf wel voor de upgradekit gaan. Onmisbaar lijkt mij.

Dat is ruk.... Weer wat geleerd vandaag. De MKS 70, JX8-P hebben dat niet... upgrade is onmisbaar. Succes.

Tsja, was ook de eerste synth met (beperkte) MIDI. Tijd van Apple II en Commodore C64. Die PG is wel handig om mee te programmeren, fijner dan zo’n k”t computer. Het is ook altijd wat ee.

Ik herinner er vaag iets van

Maar ik ben destijds overgeschakeld op de rackversie die dat niet heeft

Verkopen die pg en de nieuwe controller kopen., je houdt vermoedelijk geld over. Ok, niet zo mooi, wel midi in.

There are some limitations to the MPG-200. Most importantly: Because it works exactly like the PG-200, it won't let you use midi for playing notes on the JX-3P at the same time as you tweak parameters through the MPG-200.

Het is idd een beetje knullig om die Pg200 op die manier te moeten gebruiken. Maar je kan desnoods nog altijd de slider op de Jx3p zelf gebruiken om 1 parameter te veranderen terwijl die op midi staat.

De PG200 stuurt 9 bit data + start stop bits en de Jx3p cpu kijkt naar de stand van die switch (midi of programmer) om te kijken hoe hij de data op zn UART moet interpreteren (midi is 8 bit ). Zelfs met die Seriescircuits(organix) mod denk ik niet dat je kei veel midi controller data moet sturen zonder daar ergens een bottleneck te krijgen. Als ie note on data krijgt moet je nl. x aantal ms wachten vooraleer je controller data kunt sturen etc ... het bijven IMO dus vnl. workarounds . De enige manier om dat ergens niet te hebben is denk ik als je het knob matrix zou automatiseren op de Jx3p zelf maar dat is misschien te traag en ook een hoop ontwikkel werk en gedoe.

Kiwi mod vind ik sowieso ook niet super ... wordt een compleet andere synth IMO

Ik veronderstel dat een midi merger niet gaat werken omdat de pg200 geen midi berichten stuurt en die switch ertussen zit.

Nee, dan waren al fie kits niet nodig geweest.

Je kan je er ook bij neerleggen dat je een hele mooie doch wat primitieve retrosynth hebt met beperkingen die je stimuleren om juist (muzikale) workarounds te vinden die eat unieks opleveren.

Ik sequencete mijn DX27S met de midinoten uit de TR-707. Geen volledige toonladders en klein bereik. Nou en?

Ik zal me er inderdaad bij neer moeten leggen vrees ik.
Had eigenlijk verwacht dat hier wel een oplossing voor bedacht was.
Misschien toch maar een keer pianolessen gaan volgen :)

Die Organix kit is toch niet duur? Inderdaad, verkoop de PG-200 en schaf van de opbrengst die kit aan. (Laten) Installeren is ook niet te duur. Fijne synth hoor, heb er ook twee van gehad (een met Organix en een met PG-200)

Volgens mij komt de Organix tegenwoordig uit Australie wat hem een stuk duurder maakt dan vroeger. Wel jammer, want oorspronkelijk een product uti NL van twee van onze leden, @organix en @rutgerjv

Je vergeet de importtax nog.
Das nog eens 40 a 45 euro.

Back