jazz on the rocks!

Je hebt nu alleen een sub bas die alleen op de wat geavanceerdere audiosystemen hoorbaar is.
Daar kan je distrotion en/of saturation op zetten zodat hij ook op 'gewone' audio systemen hoorbaar wordt.

Of je kan een 2 bas laten meelopen waarbij je dan met dynamic eq het frequentiegebied van de sub weghaalt.
Een 303 bas bijvoorbeeld of een kopie van je subbas waarbij je de eerste subbas in tact laat en de tweede door de mangel haalt en dan weer met dynamic eq de originele bas ontzien.
ah zo, nou ik houd daar altijd wel rekening mee hoor. in dez in dat ik probeer voor die. videos het ook hoorbaar te maken op een telefoon oid, nu heb ik wel een iphone (13) maar daarop hoor ik de bas wel :)

ik heb overigens ook een voorliefde wel met dit soort low freq bassen moet ik zeggen, maar het is wel leuk om idd eens wat te proberen met een 303 ofzo :)
en dan idd dattie dan af en toe via een cutoff erin glijd en soms weeer verdwijnt :D
dat kan wel dope worden! thnx

Pardon, ik moet wel verwijzen naar deze versie dan, betreft de hoorbaarheid vd bass:

@lloydwebster ik hoorde deze track eerst op mijn laptop waar ik helemaal geen bas hoorde.
Dus vandaar mijn reactie. Maar later hoorde ik hem op mijn monitor speakers en toen klonk de bas wel lekker.
Maar je zou en ook een hele nieuwe soort bas onder kunnen zetten.

Bij deze song heb ik een subbass met distortion en satrutation bewerkt zodat het ook op laptop speakers hoorbaar is:

@lloydwebster ik hoorde deze track eerst op mijn laptop waar ik helemaal geen bas hoorde.
Dus vandaar mijn reactie. Maar later hoorde ik hem op mijn monitor speakers en toen klonk de bas wel lekker.
Maar je zou en ook een hele nieuwe soort bas onder kunnen zetten.
Ah wat voor laptop heb je? Heb je t ook op je telefoon? (Als je n android hebt) ben ik wel bvenieuwd naar.
Op t speakertje in mn macmini hoor. iuk em wel

Bij deze song heb ik een subbass met distortion en satrutation bewerkt zodat het ook op laptop speakers hoorbaar is:

Ja klinkt goed, wat is de signalchain(mits je t in ableton hebt gedaan ofc() ga ik eens kijken of ik dat als after ding in ableton kan doen

Ah wat voor laptop heb je? Heb je t ook op je telefoon? (Als je n android hebt) ben ik wel bvenieuwd naar.
Op t speakertje in mn macmini hoor. iuk em wel

Ik luisterde hem in eerste instantie op MacBook Air 13-inch M4

Screenshot 2026-02-14 at 21.41.00.png

Bas was gemaakt met Albino 3.
De Color Limiter aan het eind is uit de Max For Live creative pack en is niet gebruikt als limiter maar voor extra saturation.
Pro-Q 4 heeft geen correctie maar zit er voor dynamic EQ op de kick
Helemaal aan het eind zit Nicky Romero's Kickstart voor de sidechain van de kick.

Laatst gewijzigd:
Color Limiter kan je eruit laten. De standaard Saturator doet hetzelfde alleen ik ben fan van de saturation in de Color limiter.
FabFilter Pro-Q4 kan je ook zonder.. die geeft alleen informatie aan de andere Pro-Q4 die op de kick zit maar doet niets met het geluid van de bas.
SideKick van Nicky Romero is wel nodig maar kan je ook met een standaard compressor doen of met LFO tool

Het lijkt wel hogere wiskunde bro!

In zekere zin is dat het uiteindelijk ook alleen lijkt het ingewikkelder dan het is:
Sub bassen zijn alleen hoorbaar op speakers die sub-laag kunnen weergeven.
Distortion en satruation vervormen en verstrooien het geluid zodat het mid-hoog van de bas op de kleinste speakers ook hoorbaar wordt.
Dynamic EQ is er om het frequebtiegebied van de bas in de kick terug te brengen zodat ze elkaar beter aanvullen en ten slotte is side-chaining er voor om de bas te 'ducken' als de kick valt zodat ze elkaar niet in de weg zitten.

In zekere zin is dat het uiteindelijk ook alleen lijkt het ingewikkelder dan het is:
Sub bassen zijn alleen hoorbaar op speakers die sub-laag kunnen weergeven.
Distortion en satruation vervormen en verstrooien het geluid zodat het mid-hoog van de bas op de kleinste speakers ook hoorbaar wordt.
Dynamic EQ is er om het frequebtiegebied van de bas in de kick terug te brengen zodat ze elkaar beter aanvullen en ten slotte is side-chaining er voor om de bas te 'ducken' als de kick valt zodat ze elkaar niet in de weg zitten.
Ahaa ja eigenlijk is het simpel! :D

Back