My First Atari ST1040 + Cubase Track

Welke synths hingen eraan?
Een Roland U220 en een Yamaha FB01, beiden waren 19" modules en ik speelde alles in met mijn ELKA MK88 master keyboard waarmee je je live setup kon organiseren maar zelf geen toongeneratoren aan boord had. Ik gebruik dit masterkeyboard nog steeds tot op de dag van vandaag. Hij doet alles wat ik wil en ik kan zelfs system exclusive strings schrijven en uitvoeren.

Het enige probleem dat ik ervoer in mijn 'studio' was dat de MIDI out van de ATARI te weinig MIDI nootjes tegelijk kon produceren waardoor ik sommige nootjes net even een stukje naar voren of naar achteren moest verschuiven om een crash te voorkomen..
Een ander probleem waren de program changes die teveel tijd kostten waardoor sommige nootjes in timing problemen kwamen.

Leuke tijd.
Hoop geleerd ook.
Vooral het goochelen met de timing om alles strak te te houden.

Wat voor ST was het? Ik heb nog nooit een nootjescrash gehad, en ik durf parts identiek kopiëren om te layeren. Verder heb ik nog niet veel gequantized dus liggen mijn noten waarschijnlijk minder op elkaar.

In ieder geval, met 12 MIDI kanalen met pressure data werkt het nog steeds. Zou het misschien door mijn 4mb ram komen? Al maakt dat hem niet sneller. Vreemd. Misschien loop ik er ook tegenaan als ik dadelijk alles ga quantizen.

Program changes via de Atari doe ik niet, dus daar geen ervaring mee.

Program change kan ik me ook nog wel wat van herinneren.. Maar nootjes schuiven, omdat het anders te laat was? Ten opzichte van wat??
De vertagende factor met mijn eerste Atari ST was de Roland D70. Ik kocht (met heel veel ondersteuning van mijn ouders) die toen ie net nieuw uit was. En heel kort daarna ook een Atari erbij. Dat moet dan rond 1990 geweest zijn..

De D70 had echt moeite met de beloofde 30 stemmen polyfonie, en vooral als er dan 3 layers in zaten, dan kon ik eigenlijk alleen maar een akkoord spelen. Drums werd ondanks de priority geven super sloppy.. Toen later maar een sampler erbij (voor akkoorden sampelen) en drums, een Casio FZ1. Nog iets later een Alesis D4; Yamaha DX11; Roland MKS50 met PG300. :okdan: Ergens '91 was dat mijn setup. Ik liet zo'n beetje alles toen al staan voor deze uit de hand gelopen hobby.. klauwen met geld.. :D
Maar klonk in mijn oren heel strak, nooit nootjes hoeven verschuiven gelukkig. :) Maar het was maar één midipoort, dus als je meer noten tegelijk eruit gooit zou het idd kunnen dat er wat lichte vertraging optreedt. Ik heb dat toen echt nooit opgemerkt iig. Opname hieronder was de drums toch best bedrijvig..

Laatst gewijzigd:
Met een Midex kan je door die ene MIDI poort 64 kanalen tegelijk voeden! Laat die ST maar wat werken hoor.
Nou, die floppy drive moest anders al behoorlijk zweten om de software te kopiëren van de floppy naar het RAM geheugen.
Ik haatte die eerste minuten omdat het telkens leek alsof die drive wanhopig probeerde harakiri te plegen. Iets wat mijn buren konden beamen als ik weer eens zo nodig midden in de nacht muziek moest gaan maken. UHHH, UH-UH. UUUUUUUHHH, UH!
Jezus, wat een kut geluid was dat. (rare uitdrukking trouwens omdat, afgezien van wat bescheiden gesop en een zeldzame scheet, ik dit orgaan verder nooit enig geluid heb horen maken)

Ik heb een Gotek (geruisloos, wel even traag), een ultrastille fan in de voeding (ik heb een Mega ST) dus dat gerakketak heb ik gelukkig niet meer. Ook een LCD en optische muis aan gehangen omdat ik niet helemaal masochistisch ben. Als je een ST heden nog gebruikt moet je ook wel zorgen dat hij je niet smeekt om op iets modern over te stappen natuurlijk.

Ik ben blij dat ik er ooit een Midex bij gevonden heb. Moet ik me realistisch gezien nooit zorgen maken over een tekort aan MIDI kanalen (mogelijk wel wat extra splitters kopen). Alweer een wapenfeitje van Axel Hartmann.

Back