Eerste live jam met anderen, ervaringen ?

StefanV

Ingeburgerd
Vanuit onze personeels vereniging is er een Jam georganiseerd.
Met verschillende instrumenten vooralsnog (sax, 2 gitaren, bas, vocals, drums en kom dan met de groovebox/toetsen)
Geluidsysteem is onze Mediahal, niet supergroot maar voldoende dat mijn volume met de rest mee kan.

Ik dacht meh waarom niet doe ik eens mee.
Ik heb echter nog nooit samen gespeeld, speel pas 2,5 jaar piano en net begonnen met synths/groovebox.
Redelijk goed in notenlezen en theorie, maar daar eindigt het zon beetje. Oh ja en waarschijnlijk plankenkoorts....

En ik heb er echt zin in!
Neem een Roland MC707 mee met wat standaard bas en akkoordlijnen voor geprogrrameerd, paar open kanalen met wat presetser op gezet.
En als het mee zit heb ik dan een MODM M8 gekocht waar ik waarschijnlijk op dat moment niet eens weet hoe die werkt.
Nogmaals heb er zin in en zie het een beetje als mezelf uitdagen.
We openen morgen een chat en dan gaan we verder in op welke nummers en muziek we gaan maken, ben benieuwd waar ik mee weg kom.
Mijn doel is vooral gewoon meedoen, desnoods zwaar versimpeld zodat ik mee kan blijven doen zonder teveel fouten ed.

Heeft iemand hier leuke verhalen van eerste Jam of samenspel met anderen ? Al is het maar om een beeld te schetsen of pure entertainment, ik deel graat later mijn verhaal.

Een jamsessie kan vele kanten op,
Het is wel handig om een soort bedoeling te hebben van een jamsessie.

Wat je vaak ziet is dat er mensen graag een bekend liedje willen spelen/zingen. Et alvast wat websites in je favorieten zou ik zeggen:

Ultimate-guitar.com
Chordie.com

Jamsessies waarbij spontaan zaken ontstaan, zijn het leukste. Laat je niet weerhouden door muzikanten die verder gevorderd zijn. Ze hebben het allemaal een keer geleerd. Let vooral op de interactie, je zal merken dat er mogelijk wat gebarentaal op het podium rondgaat: vlakke hand op het hoofd = terug naar het begin.
Als er naar je wordt gewezen = solo voor jou
Wijs je naar een ander = seintje dat solo naar diegene mag.

Geniet en ook leer vooral, hoe beter je luistert opgaat in de interactie, hoe liever muzikanten graag met je op het podium staan.

1 ding wat ik persoonlijk heel belangrijk vindt: neem geen drinken mee op het podium, of zet het dusdanig ergens weg waar het niet kan worden omgegooid etc.

Nog een tip: zorg voor oordopjes! Op het podium zijn veel weerkaatsingen van frequenties een oordopje kan soms net het verschil maken dat je alles en iedereen beter hoort. Liefst zou ik zeggen zorg voor een persoonlijke monitor/koptelefoon/in-ear.

Nog een tip: Als een ander soleert, geef deze persoon de ruimte en wacht netjes op je beurt, jamsessies hebben sneller de neiging, dat het een brei wordt.

En het allerbelangrijkste heb vooral heel veel plezier en het is niet erg dat je foutjes maakt, het is geen optreden en op een podium is in het begin even spannend, leun waar nodig op de meer gevorderde muzikanten dat mag en zullen ze begrijpen. Verder benadruk ik nog even dat plezier voorop staat! :D

Dat is wat mijn docent tegen me zei, leun op iemand met goede kennis spreek wat toonladders en maten af.
Verder probeer zoveel mogelijk in je eigen range te blijven, ik kan voor arps, chords en pads zorgen mischien wat effecten ik zie mezelf niet echt spelen op een mc707 . Daarnaast kan ik de gitaren bassen en voices samplen en effecten geven. Mischien een baslijn, maar uhm tja daar is de bas voor.

Ik hoop dus echt dat ik dan de modxm binnen heb, die zal het spel denk ik wel leuker maken, echter weet ik niet wat de learning curve is van dat ding is :).
Ik zie het ook als leren maar iets als dit moet ik echt vaker doen als het me bevalt, geeft me ook een doel.

We gaan overigens vantevoren wat nummers stijlen en andere zaken afspreken. Dus als ik in key blijf en hier de akkoorden volg en paar keer probeer te improviseren (zei het minimaal) zal het iig in harmonie blijven.

Hou het simpel,

Midi klavier op de MC707 op kanaal 16z

En op ieder kanaal een andere patch.
je speelt dan mee met het geselecteerde kanaal, hoef je de sequencer niet eens te starten πŸ˜‰

Plezier! πŸŽ‰

Dat is wat mijn docent tegen me zei, leun op iemand met goede kennis spreek wat toonladders en maten af.
Verder probeer zoveel mogelijk in je eigen range te blijven, ik kan voor arps, chords en pads zorgen mischien wat effecten ik zie mezelf niet echt spelen op een mc707 . Daarnaast kan ik de gitaren bassen en voices samplen en effecten geven. Mischien een baslijn, maar uhm tja daar is de bas voor.

Ik hoop dus echt dat ik dan de modxm binnen heb, die zal het spel denk ik wel leuker maken, echter weet ik niet wat de learning curve is van dat ding is :).
Ik zie het ook als leren maar iets als dit moet ik echt vaker doen als het me bevalt, geeft me ook een doel.

We gaan overigens vantevoren wat nummers stijlen en andere zaken afspreken. Dus als ik in key blijf en hier de akkoorden volg en paar keer probeer te improviseren (zei het minimaal) zal het iig in harmonie blijven.
Learning curve van een ModX is zeer toegankelijk. Mijn tip: Pak 'single' part geluiden.

Zo kan je 8 geluiden naast elkaar zitten, waar je onderling mee kan wisselen. Denk aan piano, rhodes, hammond orgel, eventueel een comp lead synth, en strings , desnoods nog een clavinet. Dit sla je dan op onder een Live set bijvoorbeeld genaamd: Jam sessie.

Zo heb ik dat zelf ook gedaan en kwam ermee weg:P (diep in menu's duiken zou ik voor op het podium laten, dat is voor de medemuzikanten verwarrend, dit geldt ook voor het freaken met live effecten dat invloed heeft op het podiumgeluid: Stem het even van tevoren af. Zeker bij onzekere muzikanten is een podium al doodeng die hebben liever een solide begeleiding.

Laatst gewijzigd:
Midi keybord kanaal 16 nog kende ik niet. Maar mijn midikeybord schakelt kanalen vrij rap. Ga het wel uit proberen.

Ziet er naar uit dat ik niet tijdig de modx binnen heb, maar we gaan waarschijnlijk een studio huren en in de studio staat een piano dus ben me op ritme oefeningen en akkoorden aan het focussen, muscle memmory trainen zeg maar :).

Onze presentatie hal op de zaak waar we eerst wilde plannen is een echofestijn en aparatuur is niet op muziek maken ingesteld dus vandaar dat dat we die studio willen huren.

Ook heb ik vandaag bij mijn muzieklessen de focus hier op kunnen leggen, dus waarschijnlijk gewoon op een piano en geen roland of modxm7 (wie weet wat er in de studio nog meer staat).

Eerste live jam met anderen, ervaringen ?
1 Op een zomerkamp niemand kon iets, ik ook niet, alles op potten, pannen, bekertjes. Drummen.
2 Met de radio soortgelijke geluiden maken. Op synth.
3 Met een band waarbij de meeste veel beter konden spelen dan ik en ook elke week oefende.
Die laatste opname heb ik nog. Helemaal niet zo slecht.

Ja ik zou het leuker vinden met mensen van eigen niveau, dan zou ik denk ik meer losgaan. NΓΊ probeer ik de ander Vooral niet in de weg te zitten.

Dit groepje speelt bijna iedereen in een band met 15-20 jaar muzikale ervaring.

Als het me bevalt ga ik kijken of het mogelijk is met beginners te doen. Dan voel ik me meer in sync denk ik.

Learning curve van een ModX is zeer toegankelijk. Mijn tip: Pak 'single' part geluiden.

Zo kan je 8 geluiden naast elkaar zitten, waar je onderling mee kan wisselen. Denk aan piano, rhodes, hammond orgel, eventueel een comp lead synth, en strings , desnoods nog een clavinet. Dit sla je dan op onder een Live set bijvoorbeeld genaamd: Jam sessie.

Zo heb ik dat zelf ook gedaan en kwam ermee weg:P (diep in menu's duiken zou ik voor op het podium laten, dat is voor de medemuzikanten verwarrend, dit geldt ook voor het freaken met live effecten dat invloed heeft op het podiumgeluid: Stem het even van tevoren af. Zeker bij onzekere muzikanten is een podium al doodeng die hebben liever een solide begeleiding.

Hier op terugkomend

Ik ben hier de onzekere muzikant ;)
de rest heeft 10-25+ jaar meer ervaring en meeste spelen in een band of orkest

Tevens de modx is opgestuurd dus ik krijg hem daadwerkelijk op tijd dat had ik niet verwacht . Ga inderdaad deze functie gebruiken. Heb nog 2 weekjes dus. Maar op dit moment zou ik graag met muzikanten op hetzelfde niveau willen prutsen met vergelijkbare interesses.

Als de beginneling maar in het goede ritme blijft. Als je al de toonsoort kan horen ben je al weer een stuk verder. Voor de toonsoort kun je als je begint het voorzichtig proberen zodat je die eerst alleen zelf hoort. Dan kun je het zolang als het duurt het volume opvoeren. De ervaring van StefanV heb ik ook gehad totdat ik voor het gemak bleef hangen in hetzelfde deuntje. Waarna ik van een zoveel jaar ervaren-ere muzikant de opmerking kreeg na een tijdje. :
Dat hebben we nu wel gehad. Laat die `ervaren gasten` dan maar de boventoon voeren.

Back