welke synth is dit?

4-operator FM bak.

In de nineties gebruikte of zocht de hele dancewereld de Yamaha FB01. (tot we er doodziek van werden hahaha)

Laatst gewijzigd:
WEllicht een EG101 van Roland.

4-operator FM bak.

In de nineties gebruikte of zocht de hele dancewereld de Yamaha FB01. (tot we er doodziek van werden hahaha)
Dat klopt niet helemaal want in de 90's kon je die dingen aan de straatstenen niet kwijt.
50 gulden kreeg je ervoor als je geluk had....

Dat klopt niet helemaal want in de 90's kon je die dingen aan de straatstenen niet kwijt.
50 gulden kreeg je ervoor als je geluk had....
In de scene waar ik als producer werkte (A’dam - Gooi- en Vechtstreek) was de 4 operator bass enorm populair. Niet bij mij overigens want mijn Minimoog blies die FM-bakkies omver.
Misschien dat jij ergens anders je platen maakte en dat daar andere synths hip waren.

De Yamaha DX modellen waren en zijn nog altijd populair maar de FB01 stond en staat nog steeds onderaan de FM voedselketen. Eind jaren '90 gingen ze voor 50 gulden, soms zelfs 40.
Heb er meerdere gehad en ook weer weggedaan. Zit nog weleens te kijken op Marktplaats en Kleinanzeigen en nu zijn de vraagprijzen 70-120 euro.

Anthony Rother heeft er 1 te koop:)
Even googlen als je niet weet wie dit is......

Laatst gewijzigd:
Was de TX-81z niet de populaire 4-op FM synth uit die tijd? En de FB01 meer een budgetding?

De TQ5 / V50 de leukste wat mij betreft, want kan je kaartjes inprikken, waaronder de gehele YS100/200 ROM cards lijn (iets van 8/9 cards totaal).

Klopt.

de jaren negentig waren best lang, zo'n 10 jaar, in het begin en er net voor, toen creatief de elektronische muziek/dance ontstond werden vooral oude bakken gebruikt die voor andere doelen ontworpen waren. Die waren toen heel zeldzaam en gezocht en er werden magische krachten aan toebedeeld en de speurtocht was geopend naar die specifieke apparaten, want veel eigenaars wisten niet beter en dachten dat het ouwe troep was.
Het waren leuke tijden voor de liefhebber, ik kocht een 303 en een 808 voor 150 gulden, kreeg een sh1000 en een sh5 gratis bij een Crumar Bit One en kocht 2 FB01's als orgel expansie apparaten van een reizende orgelmuzikant voor weinig want die ging naar digitaal, en nog veel meer maar het is wel duidelijk zo.
Later tegen het eind van de jaren 90 en het begin van de copy/paste tijd (2000+) was er een grote markt ontstaan voor duurdere synths etc. want ineens was iedereen een DJ en/of producer en waren de bakken waar het mee begon niet meer zo hot en dus goedkoper (op wat legendes na, bijv de 303).

• Duimpje
Duimpjes: Pim
De TQ5 / V50 de leukste wat mij betreft, want kan je kaartjes inprikken, waaronder de gehele YS100/200 ROM cards lijn (iets van 8/9 cards totaal).
Heb beiden en ook de YS serie gehad incl de B200. Leuke bakken allemaal.

Ik heb hier sinds kort ook een YS100 en dat is gewoon echt een toffe FM synth.
Voldoende user memory (100) zodat je niet met kaarten hoeft te gaan klooien,
ingebouwde effecten (basic en lofi maar super bruikbaar, waaronder distortion)
en je koopt ze voor een prikkie tegenwoordig.

Lekker basje :) Ik heb ooit in mijn FB01 die ik rond 2013 ofzo kocht (betaalde 30€ ofzo) de Latel/Solid bas patch uit een DX100 proberen over te nemen want die zit er niet standaard in.. Ik herinner me nog vaag dat de Operatorlevels niet overeen kwamen. Iets met 7bit waardes in de DX en in de FB01 was 99 het maximum. Toen ik de levels onderling matchend probeerde te maken merkte ik hoe klein de sweetspot was waarin dit 'layered octave' effect, karakteriserend voor dit basje, eigenlijk is.

Het betere budget TX81z alternatief is idd nog steeds de YS100 en YS200.
Of idd de V50.. maar ik begreep laatst dat als je aanbod onder de 300 ziet, de kans bestaat dat je opgelicht wordt. Ik volg de prijzen niet zo meer. De V50 heeft dubbele polyfonie en diskdrive en volledig editbaar. Ook nog drumsounds die bovenop de polyfonie komen. Ooit 100 tot 125 en dan moest je echt geduld hebben.
Aan de andere kant zou ik voor wat meer (300-400) een SY77 kopen...

oops.. my bad. V50 was een DX11. Yamaha DX11 op Marktplaats.nl is een scam

Laatst gewijzigd:
Back