Wie helpt me om weer analoog te worden?

Ik zou in ieder geval een synth met zoveel mogelijk knobs per function aanraden, zodat menu diving niet persé nodig is. Want anders kan je net zo goed in de pc blijven werken. Daarbij zou ik ook een polyfone synth aanraden. Een monofone is leuk, maar natuurlijk ook vrij beperkt.

Qua moderne synths maakt analoog of digitaal niet zoveel uit naar mijn mening. Je kan een moderne digitale synth behoorlijk analoog laten klinken en vice versa.

Weet niet wat je budget is, maar mijn suggesties zouden zijn:
  • Oberheim TEO-5
  • Behringer (ja echt) UB-XA
  • Behringer JN-80
  • Moog Muse (hogere prijsklasse)
Maar ik zou vooral aanraden om eens naar een winkel te gaan om ze uit te proberen en te zien welke jou het beste bevalt. Bijvoorveeld bij Musicstore hebben ze een leuke selectie van synths staan.

Als je echt zo verlangt naar een p5 zou ik die ook niet uitsluiten. Ga je met meer synths dan echt gelukkiger zijn. Tweedehands is p5 mogelijk ook wel te doen. Heb zelf ook tweedehands een mooie p5 rev4 gekocht voor een goede prijs en toen mijn p6 module verkocht. Geen spijt van. Qua looks vind ik de p5 ook een van de mooiste synths.

Stoute schoenen aan:
prologue

700s

Ms10 en 20

Pro one

Polivoks

Cs30

Cs40m

Moog prodigy

Minilogue xd als de prologue wat groot is

Mooi die 770, stond op de synthmeet in de studio te bewonderen, maar ik heb de 700 en 800dv dus dat moet volstaan om de 770 te skippen

Bijvoorveeld bij Musicstore hebben ze een leuke selectie van synths staan.
Da's wel een goed plan ja.
Qua looks vind ik de p5 ook een van de mooiste synths.
Amen! :engel: DAT dus. Toch wel een soort van Rolls Royce onder de synths.

Misschien heb je een uitgesproken hekel aan Behringer maar als je de oude Prophet sound lekker vindt dan is een Pro-800 van Uli een heel goede keuze voor een klein bedrag, superromige sound.
Hier een review van SF lid @Solidtrax ;

Stoute schoenen aan:
prologue

700s

Ms10 en 20

Pro one

Polivoks

Cs30

Cs40m

Moog prodigy

Minilogue xd als de prologue wat groot is

Mooi die 770, stond op de synthmeet in de studio te bewonderen, maar ik heb de 700 en 800dv dus dat moet volstaan om de 770 te skippen
Zijn wij familie? op de CS's na... want die ken ik gewoon niet. Allemaal synths naar mijn smaak.

Pro-800 van Uli
Ja, daar heb ik dus inderdaad wat moeite mee – vanwege de agressieve bedrijfsvoering aldaar – totale hippie die ik ben. 8>
Nu durf ik niet te luisteren naar die Pro-800, bang dat ik 'm mooi vind...
Maar wel bedankt voor de suggestie! Ik neem 't stiekem wel mee in het achterhoofd.
Die prijzen... damn wat gruwelijk verleidelijk allemaal. Alsof er zo'n overheerlijk glanzend rood appeltje in Eden boven je hoofd bungelt.

Iemand nog een ziel kopen? :D :duivels:

Laatst gewijzigd:
Herkenbare zoektocht. Ik ben uitgekomen op:

- Expressive E Osmose
- Sequential Fourm

Misschien kun je de Fourm eens checken als je P5 cool vindt? Hier een video die ze vergelijkt.
Ik weet niet of je veel ruimte hebt. Ik vind het zelf wel fijn dat de Fourm compact is. Bouwkwaliteit lijkt erg goed.

Ik weet niet of je veel ruimte hebt. I
Ruimte is hier het probleem niet :)
Die Fourm is inderdaad ook een serieuze kandidaat in combi met een Minitaur o.i.d.
Lijkt i.d. behoorlijk op de P5 qua toon. Leuk dingetje!

Damn wat een opties allemaal.

Even een stukje out of the box, ik zat 10 jaar geleden met dezelfde twijfel en toen dacht ik, waarom niet zelf m'n droomsynth samenstellen met eurorack modules?
Je kan je eigen oscs, filters, etc samenstellen. Ben je er eentje zat, dan vervang je het voor een andere totdat je een mooi setje hebt. Het hoeft tegenwoordig nieteens extreem duur te worden met de alternatieven van behringer, doepfer en ladik. Je kan kiezen voor alles analoog, hands-on, en midi besturing is ook toe te voegen. Er zijn zelfs cases met ingebouwde keys. Misschien ook een leuk idee voor jouw probleem.

Zijn wij familie? op de CS's na... want die ken ik gewoon niet. Allemaal synths naar mijn smaak.
Cs40m heeft geheugens. De cs30 in n quasi modular zonder kabels. Lekker geen idee wat je doet en op t gehoor knopjes draaien, totaal mijn ding. Cs30 is onoverzichtelijk maar da s enkel als je weet wat je wil doen. Heb ik nooit last van 😅

Ivm keuze en smaak: ik informeer me al sinds t begin en ga dan luisteren online. Dat werkt goed voor n droom lijstje te vormen. Er staan er nog enkele op die niet absoluut hoeven afgevinkt.

Even een stukje out of the box, ik zat 10 jaar geleden met dezelfde twijfel en toen dacht ik, waarom niet zelf m'n droomsynth samenstellen met eurorack modules?
Je kan je eigen oscs, filters, etc samenstellen. Ben je er eentje zat, dan vervang je het voor een andere totdat je een mooi setje hebt. Het hoeft tegenwoordig nieteens extreem duur te worden met de alternatieven van behringer, doepfer en ladik. Je kan kiezen voor alles analoog, hands-on, en midi besturing is ook toe te voegen. Er zijn zelfs cases met ingebouwde keys. Misschien ook een leuk idee voor jouw probleem.
Haha, ja die gedachte had ik dus ook jaren geleden. :okdan: Het staat hier dus... 672 HP... oeps :)
Geen andere synths ernaast momenteel, op een kleine Minibrute na, oh en een circuitbend Casio SK-1, maar die is zo raar dat ie niet helemaal telt als synth.

Eurorack is geweldig als meditatief tijdsverdrijf, met soms happy accidents. Wat daarin echter mist is presets bouwen + opslaan, polyfonie en snelle toegankelijkheid van geluiden tijdens songs bouwen. Ook wil ik niet altijd mooie progressieve patches afbreken, terwijl er inmiddels alweer een nieuwe song op de planken ligt. En dan val ik tijdens dat soort momenten vaak terug op VSTs, wat jammer is. Vandaar dat ik die nu eindelijk eens wil vervangen door klassieke analoge synths met mogelijkheden om presets te bewaren. Eurorack krijgt dan z'n mooie eigen plekje ernaast. :luv:

Laatst gewijzigd:
Oké helemaal out of the box. Een Elektron Analog 4 enige beperking is dat die maar 4 voices heeft. Maar 1 voice is wel 2 osc met 2 sub osc die je een 5th om laag kan tunen en dus een 4 note akkoord kan maken met 1 voice. En dan die sequencer natuurlijk, en voor het opslaan van je patches overbridge, 4x cv out. En de mk1 kost 2e hands niet zo veel voor wat je er voor krijgt. En een ladderfilter en multimode filter per voice! Het is een hele hoop synth voor je geld!

de dreadbox artemis wegens mooi geluid ook wel naar gekeken maar heeft schijnbaar een heel erg beperkte modulatie opties
moog minitaur is echt een heerlijk geluid voor bas dat makkelijk in je mix gaat maar ook heel erg beperkt en met onhandige secondary opties die niet te zien zijn op het device zelf slechts op je pc daarom zelf weer vrij snel verkocht

je zou ook naar virtual analog kunnen kijken ik ben zelf nog steeds erg te spreken over mijn multi/poly die kan zowel analoog als digitale karakters en heb je keuze uit verschillende filter types met veel meer voices

Zijn we al op het punt aangeland dat iedereen de vragen/wensen van TS overslaat en gewoon zijn eigen favorieten gaat noemen?

Zijn we al op het punt aangeland dat iedereen de vragen/wensen van TS overslaat en gewoon zijn eigen favorieten gaat noemen?
Ableton Drift en de Moog one heb ik ook goede dingen over gehoord:)

Oh dat heeft toch juist z'n charme? Leuk om te zien waar mensen warm van worden. En ik filter heus wel hoor (misschien niet op 24 db, maar dan toch wel minstens op 12 db :D

Inmiddels is er dankzij de lieve forum-mensjes die hier wonen al het een en ander in m'n opzet verandert. Met name die Sequential Fourm intrigeert me, vanwege de Prophet 5 vibe voor een laag bedrag, met dus financiële ruimte voor een Minitaur EN een Minikorg, al is die laatste wat prijzig voor wat ie kan. Wie weet waar dit nog eindigt... :)

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back