Muziek maken, spelen, GAS, het creatieve process en jezelf ontwikkelen

dat komt ook omdat je jezelf van alles vergeeft, maar op een grid vallen je skills snel door de mand.
ik heb met gitaar vaak dat het ding wat ik wil/moet inspelen net iets te moeilijk is om zomaar even een take charismatisch erop te krijgen
dan moet ik t ding echt oefenen tot ik t beheers, dan pas kan ik het muzikaal maken.
daarnaast warp ik me suf om timingsprobleempjes her en der op te lossen.
Dat werkt veel beter dan heel erg krampachtig precies te willen zijn. dat precies willen zijn drukt idd snel het muzikale ervan weg
overigens kan je altijd beter wat minder spelen, en dat heel mooi maken dan teveel willen spelen en falen.
en sws kapot veel oefenen natuurlijk

Ik heb ook een hekel aan een Metronome. Dwing mijzelf soms om ermee te oefenen. Maar ik heb liever een drumtrack. Af en toe werkt een cowbell ook beter dan een click. Het werkt voor mij ook niet om creatief iets te verzinnen op een clicktrack.

hier loop ik ook vaak tegenaan zeker als ik de cosmos ook nog eens gebruik
Gewoon tempo en click tracks loslaten. Je kunt opnames van Cosmos magic perfect gebruiken als textures voor beats. Maar als je de synced versie van de firmware gebruikt kun je vrij makkelijk syncen met bv Ableton Live (warp functie).

Laatst gewijzigd:
Ja hier heb ik met gitaar ook moeite mee. Ik vind gitaar maar lastig opnemen, heb het zelfs zo'n beetje opgegeven.
? Hoezo dan
Vind je het moeilijk te spelen zodra record aan staat?

Als je een leuk progressie of lick hebt speel je die toch zo in onder een click of drumtrack?

Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.

? Hoezo dan
Vind je het moeilijk te spelen zodra record aan staat?

Als je een leuk progressie of lick hebt speel je die toch zo in onder een click of drumtrack?

Hoe vaker je het doet hoe beter het gaat.
Ja dat lukt meestal wel maar als ik de opname eenmaal heb dan weet ik er meestal weinig van te brouwen, terwijl als ik het speel het lijkt alsof het veel beter klinkt. Zal wel een soort van mindf*ck zijn. Ik hou het voorlopig nog even gescheiden. Producen en gitaar spelen.

Ook iets wat ik lastig vind - als ik zit te pingelen met keys of gitaar oid en er loopt geen metronoom of beat mee, krijg ik vaak best toffe resultataen. Maar omdat het 'off the grid' is, is het daarna heel lastig er meer mee te doen. Terwijl als ik in volledige 'DAW-mode' aan de slag ga, zit je juist weer met het statische/dwingende van de grid en is dat hele gevoel weg.
Je kan toch ook de live loop die je hebt opgenomen als basis gebruiken? Netjes knippen in het aantal bars dat het is en dan het project bom syncen aan de loop? Dan wordt de loop je "grid" waar je de rest op kan bouwen.

In Ableton kan je trouwens ook de Looper gebruiken. Dan synced het project tempo automatisch aan je looper.

John Makes beats speelt vaak gewoon vrij en daar chopt hij de akkoorden en maakt er dikke tracks mee.

Dat gezegt hebbende loont het als muzikant om ritme te oefenen.
Soms met een metronoom spelen, drummen, mee drummen met muziek of juist je eigen interne tempo gevoel oefenen.

Dat heeft mij een hoop opgeleverd.

Metronoom zie je meestal als tips van pro's en word vaak over het hoofd gezien.
Ik bedoel een drumbeat helpt maar een metronoom hoor je nog beter je tempo variaties.
Niet alleen 4/4 maar bv ook 1 click per bar of 2 per bar. Dat is best pittig
Overigens ben ik niet zo van de grid en vind ik niet dat je je clicktrack je feel moet laten dicteren.

Lijkt wellicht saai maar uiteindelijk levert het juist veel meer plezier op.
Daar ben ik niet vies van, af en toe een zure appel iets aan ritme, melodie, harmonie of timbre ( soundesign, tone ) leren om daar later van te genieten.

Ritme is zeker belangrijk in de meeste genres en ik kan ook wel spelen met een ritmetrack, maar de vibe en resultaten die je krijgt zijn dan gewoon anders. Vergelijk het met een verhaal vertellen, dat doe je ook niet op een grid. Zelfs binnen één zin wissel je vaak al van tempo.

maar waar hebben we t dan eigenlijk precies over. een ritmisch gitaarding moet sws strak zijn. niet vierkant op een click maar wel gewoon strak
een melodie mag natuurlijk sws wel losjes gespeeld zijn, afhankelijk van het ding en war het in moet.
en als t eoa los gespeeld off beat jammetje toestandje is dan is t toch een los gespeeld off beat jammetje toestandje en dan hoef je er verder ook niks mee

Mijn punt is dat als je vrij speelt je nog steeds ritme hebt.
Als je ritme traint zal je vrije spel ook beter worden.
Dan heb je ook nog het switchen tussen vrij en weer naar een meer gedefinieerde groove.
Dat laatste kunnen goede muziekanten heel goed.

Bottom line is dat je voor vrij spel ook een goed gevoel voor ritme nodig hebt.

De grid bestaat voor mij helemaal niet behalve in een daw.
Elke track, elke muzikant heeft zijn eigen grid.

maar waar hebben we t dan eigenlijk precies over. een ritmisch gitaarding moet sws strak zijn. niet vierkant op een click maar wel gewoon strak
Dat hoeft toch niet? Juist een lazy feel kan heel tof zijn.
Maar je kan ook een melodische interlude losjes met feel spelen.
Lees "losje met feel" dus niet helemaal verkeerd kwa timing.

Hier op 2:30 een voorbeeld.

Wat ook goed kan werken is jezelf een aantal beperkingen opleggen. Definieer van te voren wat je in ieder geval wil doen in een track en wat je niet mag doen.

Dus niet beginnen muziek te maken en wachten tot de inspratie komt, maar een set variabelen bepalen voor je track en daar mee werken. Of je je er dan aan houdt moet je zelf weten. Als het beter klinkt door je niet aan je beperkingen te houden dan lijkt me dat prima.

Misschien begrijp ik het probleem niet goed maar als je al een track hebt dan hoef je toch geen clicktrack meer te gebruiken en speel je met de gitaar de partij in, met wat comping plak je de beste stukjes aan elkaar en je hebt je gitaarpartij.
Maak je eerst wat op de gitaar dan draai je het om, je gebruikt de gitaarpartij als uitgangspunt en speel met andere instrumenten dan op een clicktrack in en dan speel je opnieuw de gitaarpartij in maar op de track die je al hebt en zonder de click.

Feel is juist wat de gitaar partij geslaagd maakt vind ik, een partij zonder feeling is zielloos.
Veel goede bluesgitaristen hebben vaak die lazy feel.

Dat gezegt hebbende loont het als muzikant om ritme te oefenen.
Soms met een metronoom spelen
dat is op zich wel een goed idee. Probleem bij mij is dat ik alleen thuis gitaar speel en mijn gezinsleden boeit het echt niet als iets niet op de maat is, dus ik focus me vooral op techniek en akkoorden. Voorheen speelde ik wel vaak op backing tracks maar dan ging het om blues solo's, nu ik vrijwel alleen nog maar akoestisch speel en in de huiskamer is het gewoon wat aanklooien. Ik ga even kijken of ik een metronoom kan vinden op de telefoon.

Als je het gewoon van de eerste 1 tot de volgende 1 looped kun je zo scheef naast de maat zitten als je wilt maar looped het wel. Als je dat een toffe groove vindt gebruik je de bpm van de loop toch? Goed uitgangspunt hoor. Ik neem zelf heel vaak freehand wat instrumenten op. Kan ik later dan loops van maken of choppen. Werkt super goed. En heeft het gelijk de feel die je wil ipv dat het te grid achtig gaat klinken.

Laatst gewijzigd:
Ritme is zeker belangrijk in de meeste genres en ik kan ook wel spelen met een ritmetrack, maar de vibe en resultaten die je krijgt zijn dan gewoon anders. Vergelijk het met een verhaal vertellen, dat doe je ook niet op een grid. Zelfs binnen één zin wissel je vaak al van tempo.
Daarom begin ik gewoon met spelen zonder vooraf te bepalen wat ik precies ga doen. Loopers zijn heel geschikt voor. Gewoon spelen, en loop 1 bepaalt dan het tempo van je track. Dat klinkt veel natuurlijker. Wat je ook kunt doen is 1 van de andere loops loop juist niet in sync te laten lopen, en bewust korter of langer. Dan wordt het vaak stukken interessanter omdat er continue op een organische manier dingen veranderen.

Hier op 2:30 een voorbeeld.

ik zeg toch ook strak, niet strak op een click.
uiteraard is een bepaalde feel noodzakelijk zou ik zeggen, maar die feel moet dan wel strak zijn. de pocket is altijd de baas

overigens heb ik Paultje inmiddels wel helemaal uit
hij is nu echt een contentmachine geworden waar het eerst allemaal nog wel tof was
Acoustic Adventure heb ik heel veel aan gehad, andere cursussen ben ik niet doorheen gekomen, saai

Back