Ervaringen gevraagd met de Meta Quest 3S

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik zit af en toe naar zo'n Quest te kijken omdat je steeds meer van die AI filmpjes krijgt bijv art of sci fi, psychedelic videos en je hebt natuurlijk ook van die mooie natuurfilms.
Tot nu toe kijk dan op m'n tv waar m'n mini pc op aangesloten zit maar met zo'n Quest zou dat nog wel een extra dimensie zijn lijkt me.
Nou zit ik met wat vragen, natuurlijk allereerst de ervaringen van jullie hoe dat is maar ook het aansluiten en zo want ik heb een usb c 3.1 aansluiting en werkt dat dan op die manier of moet ik aan andere dingen denken, laadt zo'n Quest dan ook meteen op en hoe is de batterijduur als je via wifi streamt en hoe lossen jullie het headphone probleem op want ik zag dat er geen aparte ingang op zit dus moet je een een adapter met usb c en een aux ingang gebruiken maar dan krijg je wel wat gewicht aan de zijkant terwijl het de bedoeling is dat je zo min mogelijk last hebt van al het spul op je hoofd, is dat nog comfortabel op die manier?
Zomaar wat vragen dus ik hoor graag hoe jullie er mee bezig zijn en waar je tegen aan liep.

Ik kan je er alles over vertellen. Ik had vorig jaar in Mei een Quest 3s gekocht, ik dacht een leuke gadget maar er ging opeens een compleet nieuwe wereld voor me open, zo tof dat dat ding was, echter moest ik constant dat ding corrigeren op mijn kop, want die lenzen hebben echt maar een minimale hoek waar je door kan kijken, dat begon te irriteren aan mijn ogen en ook de schijfruimte van 128 gb was wel erg weinig. Ik had de 3s dus verkocht en een Quest 3 gekocht, want die lenzen zijn stukken beter en 512 GB. Totaal geen spijt van en een gigantisch verschil, ik doe er sindsdien elke dag wel wat mee, 3d films, concerten, tennissen, pokeren, youtube, beat saber, bodycombat. Overigens is het wel zo dat de standaard Strap echt dramatisch slecht is, ik heb dus een 3rd party strap gekocht van bobovr met een ventilator, want zo'n ding wordt ook nog kneiterheet.
Om antwoord te geven op je vragen: De batterij gaat snel leeg, maar die bobovr strap heeft ook een (verwisselbare) batterij en dan kan je er best lang mee doen, je kan hem gewoon aansluiten op elke willekeurige USB-C aansluiting om hem op te laden. De Quest 3 heeft in tegenstelling tot de 3s wél een koptelefoon aansluiting, maar ik gebruik mijn Sennheiser bluetooth oordopjes gewoon, want er zit ook bluetooth op en geen enkele vertraging, supermooi geluid. Ik zet wel eens een concert op van Pink Floyd, je kan dan plaats nemen in een virtuele bioscoop (bijv Skybox vr player), en het is alsof je er echt zit, je streamt dan gewoon van je computer. Als je van plan bent hem te kopen kan ik je wel meer vertellen welke strap ik erbij heb en welke apps heel goed zijn.

Ik heb de Quest 3 (512 GB) nu zo'n 2,5 jaar, vanaf de release. De laatste weken gebruik ik 'm weer wat minder, meestal gebruik ik 'm om wat extra beweging te krijgen (fitness apps, (tafel)tennis of spellen als Elven Assassin). Maar af en toe ook om dingen op een groot scherm te kunnen kijken (de nieuwere Dune films wilde ik bv graag op een groot scherm zien). De audio vind ik daarvoor goed genoeg, ik heb dan niet persé aparte oortjes er voor nodig. Een hele film kijken op de Quest is wel minder comfortabel dan gewoon op TV kijken.
Voor de batterijduur vond ik een extra batterij in de headstrap essentieel. Ik ben voor de KIWI Designs SPC battery strap gegaan, ik vind de sandwich/"Elite"-stijl fijner zitten dan het helm-stijl gebeuren van Bobo-VR, maar dat is voor iedereen anders. De mijne is ook zonder ventilator want hij blijft koel genoeg. De standaard strap is inderdaad niet best. Met battery pack aan de achterkant is het geheel ook wat beter in evenwicht.

Het aanbod aan echt interessante VR films vind ik niet heel erg groot. Daarvoor zou ik geen VR bril aanschaffen.

Ik heb ook een aantal apps/synths op mijn Quest. Het is een soort tussenstap tussen hardware en in the box werken. Het leuke is dat je met MIDI de VR instrumenten kunt gebruiken om bv Ableton Live aan te sturen (nog steeds zelf niet gedaan overigens). Maar je kunt dus je synth/drum/theremin te bespelen in je kamer met augmented/mixed reality. In een app als Patchworld kun je je eigen (bizarre) instrumenten maken. Interessant om eens een andere benadering te proberen om muziek te maken .

Ik heb bv Virtuoso en Patchworld als instrumenten:

En als leertool PianoVision:

De Quest ken ik niet specifiek, maar ik heb PSVR2 op mijn PS5 Pro, en ik vind het wel vet maar ook erg intensief en vermoeiend. Ik gebruik het alleen voor games. Als ik film oid ga kijken heb ik geen zin in zo'n ding op mijn kop, net zo min als 3D brilletjes of andere ongein. Daar duurt het te lang voor.

Ik kan je er alles over vertellen. Ik had vorig jaar in Mei een Quest 3s gekocht, ik dacht een leuke gadget maar er ging opeens een compleet nieuwe wereld voor me open, zo tof dat dat ding was, echter moest ik constant dat ding corrigeren op mijn kop, want die lenzen hebben echt maar een minimale hoek waar je door kan kijken, dat begon te irriteren aan mijn ogen en ook de schijfruimte van 128 gb was wel erg weinig. Ik had de 3s dus verkocht en een Quest 3 gekocht, want die lenzen zijn stukken beter en 512 GB. Totaal geen spijt van en een gigantisch verschil, ik doe er sindsdien elke dag wel wat mee, 3d films, concerten, tennissen, pokeren, youtube, beat saber, bodycombat. Overigens is het wel zo dat de standaard Strap echt dramatisch slecht is, ik heb dus een 3rd party strap gekocht van bobovr met een ventilator, want zo'n ding wordt ook nog kneiterheet.
Oh dat had ik niet verwacht, ik ging er juist vanuit dat zo'n 3S beter zou zijn en die hebben een voordeel heb ik begrepen als je bijv wilt gaan schilderen want ik gebruikte vroeger wel 'ns zo'n projector waar ik dan een foto in kon stoppen en die projecteerde dan het op een paneel zodat ik dan makkelijk een schets kon maken en de Quest 3 is een stuk slechter wat dat betreft ivm transparantie.
Dat die lenzen dan beter zijn dat valt wel tegen dat het laatste model dan slechtere lenzen heeft.
Voor mij is de schijfruimte niet belangrijk want ik wil direct streamen vanaf de pc dus ik hoef niets op te slaan of ik mis iets?
Om antwoord te geven op je vragen: De batterij gaat snel leeg, maar die bobovr strap heeft ook een (verwisselbare) batterij en dan kan je er best lang mee doen, je kan hem gewoon aansluiten op elke willekeurige USB-C aansluiting om hem op te laden. De Quest 3 heeft in tegenstelling tot de 3s wél een koptelefoon aansluiting, maar ik gebruik mijn Sennheiser bluetooth oordopjes gewoon, want er zit ook bluetooth op en geen enkele vertraging, supermooi geluid. Ik zet wel eens een concert op van Pink Floyd, je kan dan plaats nemen in een virtuele bioscoop (bijv Skybox vr player), en het is alsof je er echt zit, je streamt dan gewoon van je computer. Als je van plan bent hem te kopen kan ik je wel meer vertellen welke strap ik erbij heb en welke apps heel goed zijn.
Ik had begrepen dat als je de Quest via de usb kabel aansluit dat die afspeelt en tegelijk oplaadt dus dan zou een extra batterij niet nodig zijn.
Nog een vraag over die Sennheiser; welke heb je want er zijn verschillende modellen zag ik.

Een hele film kijken op de Quest is wel minder comfortabel dan gewoon op TV kijken.
Oké, voor mij is wel één van de redenen juist wat van die AI te kijken wat je nu steeds meer krijgt .

Voor de batterijduur vond ik een extra batterij in de headstrap essentieel. Ik ben voor de KIWI Designs SPC battery strap gegaan, ik vind de sandwich/"Elite"-stijl fijner zitten dan het helm-stijl gebeuren van Bobo-VR, maar dat is voor iedereen anders. De mijne is ook zonder ventilator want hij blijft koel genoeg. De standaard strap is inderdaad niet best. Met battery pack aan de achterkant is het geheel ook wat beter in evenwicht.
Goed te weten, ook al een extra batterij dus maar zoals ik al eerder zei heb je via usb c geen extra batterijen nodig of ik heb iets niet goed begrepen?
Het aanbod aan echt interessante VR films vind ik niet heel erg groot. Daarvoor zou ik geen VR bril aanschaffen.

Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar het ging mij vooral om die hele grote kijkhoek die je hebt itt een gewone tv of heb je zodra het geen VR is ook geen voordeel meer van die kijkbeleving zeg maar?
Ik ben echt een noob dus misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van zo'n VR bril.
Ik heb ook een aantal apps/synths op mijn Quest. Het is een soort tussenstap tussen hardware en in the box werken. Het leuke is dat je met MIDI de VR instrumenten kunt gebruiken om bv Ableton Live aan te sturen (nog steeds zelf niet gedaan overigens). Maar je kunt dus je synth/drum/theremin te bespelen in je kamer met augmented/mixed reality. In een app als Patchworld kun je je eigen (bizarre) instrumenten maken. Interessant om eens een andere benadering te proberen om muziek te maken .
Dat is iets wat ik nog niet wist maar dat lijkt me ook wel leuk moet ik zeggen, ook wat je vertelt over Patchworld klinkt interessant.
Werkt dat Augmented Reality ene beetje goed want juist op dat onderdeel vertelden ze dat de 3S beter was in transparantie maar misschien heb ik dat verkeerd opgepikt.

In ieder geval; alle drie bedankt even want ik hoor nu echte ervaringen en ook weer nieuwe dingen. :okdan:

Oh dat had ik niet verwacht, ik ging er juist vanuit dat zo'n 3S beter zou zijn en die hebben een voordeel heb ik begrepen als je bijv wilt gaan schilderen want ik gebruikte vroeger wel 'ns zo'n projector waar ik dan een foto in kon stoppen en die projecteerde dan het op een paneel zodat ik dan makkelijk een schets kon maken en de Quest 3 is een stuk slechter wat dat betreft ivm transparantie.
Dat die lenzen dan beter zijn dat valt wel tegen dat het laatste model dan slechtere lenzen heeft.
Nee de Quest 3s is gewoon een budget model van de Quest 3, dus ze kunnen precies hetzelfde, alleen heeft de Quest 3s dezelfde lenzen als de Quest 2 en de Quest 3 flink verbeterde pancake lenzen, het verschil is echt enorm vind ik, met de Quest 3s zie je alleen scherp als je precies voor je kijkt, maar door de Quest 3 kan je ook wat meer rechts en links en onder en boven scherp zien, gewoon een veel bredere camerahoek dus. Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een keuze wat je ervoor wilt betalen. Ik denk dus dat wat jij hebt gelezen over dat voordeel voor schilderen wellicht een vergelijking met een ander model was? De mixed reality is erg goed op de Quest vind ik.
Voor mij is de schijfruimte niet belangrijk want ik wil direct streamen vanaf de pc dus ik hoef niets op te slaan of ik mis iets?
Ja er zijn een hoop apps waarop je kunt streamen vanaf de PC, werkt perfect. Je hebt ook vrijwel alle streaming services tot je beschikking mits je een abbo hebt. De meeste schijfruimte wordt ingenomen door games, er zitten wel een paar grote tussen namelijk maar die 512 GB krijg ik echt niet vol.
Ik had begrepen dat als je de Quest via de usb kabel aansluit dat die afspeelt en tegelijk oplaadt dus dan zou een extra batterij niet nodig zijn.
Nog een vraag over die Sennheiser; welke heb je want er zijn verschillende modellen zag ik.
Ja dit kan als je alleen maar wat filmpjes wilt kijken, maar als je beweeg games wilt doen dan is dat niet handig natuurlijk. Daarnaast geeft zo'n extra batterij achterop wat tegengewicht en is comfortabeler daardoor omdat het gewicht beter verdeelt is.
Ik heb de Sennheiser Momentum True Wireless 4 maar er zullen vast wel betere op de markt zijn, alle doppies zouden het moeten doen lijkt me.

Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar het ging mij vooral om die hele grote kijkhoek die je hebt itt een gewone tv of heb je zodra het geen VR is ook geen voordeel meer van die kijkbeleving zeg maar?
Ik ben echt een noob dus misschien heb ik wel een heel verkeerd beeld van zo'n VR bril.
Je hebt VR filmpjes maar dat aanbod is inderdaad niet supergroot maar je kan gewoon tv kijken alsof je in een bioscoop zit of voor een mega grote tv, daarnaast kan je ook 3d content kijken, ik kijk veel op Photon, dat is een mooie app voor 3d content. Ik vind de kijkbeleving mooier dan een normale TV alleen worden mijn ogen wel een stuk sneller vermoeid.

Je hebt ook vrijwel alle streaming services tot je beschikking mits je een abbo hebt.

maar die 512 GB krijg ik echt niet vol.
Bij mij zit die nagenoeg vol maar het hangt er vanaf wat je er mee doet. Op zich is het ook een kleine moeite om er dingen af te gooien.

heb je via usb c geen extra batterijen nodig of ik heb iets niet goed begrepen?
Nee, dan hoef je geen extra batterij. Maar ik hou er niet van om vast te zitten als ik met de Quest bezig ben. Enige keer dat ik dat wel doe is als ik een ontwerp van Blender "van binnen" wil bekijken. Zo heb ik onze verbouwing van het huis eerst in Blender gemaakt en dan met de VR bril er in rondgelopen. Maar ik geloof dat dat nu ook zonder kabel kan, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Werkt dat Augmented Reality ene beetje goed want juist op dat onderdeel vertelden ze dat de 3S beter was in transparantie maar misschien heb ik dat verkeerd opgepikt.
Dat is inderdaad verkeerde informatie. Waar heb je dat vandaan?

ik ging er juist vanuit dat zo'n 3S beter zou zijn en die hebben een voordeel heb ik begrepen als je bijv wilt gaan schilderen want ik gebruikte vroeger wel 'ns zo'n projector waar ik dan een foto in kon stoppen en die projecteerde dan het op een paneel zodat ik dan makkelijk een schets kon maken en de Quest 3 is een stuk slechter wat dat betreft ivm transparantie.
Wat @Jason31 idd aangeeft; het is inderdaad misschien wel het meest recente model wat ze hebben uitgebracht maar dat was waarschijnlijk om meer mensen het Meta universum in te lokken met een apparaat met een kleiner prijskaartje. In dit geval betekende dat ook concessies op de hardware. Ik zou eerder voor een gewone 3 gaan en niet de 3S. 2e hands op Tweakers is meestal wel wat te vinden, zo ben ik ook begonnen met mijn Quest 2.

Voor dat soort werkzaamheden zou je StencilVR of Contour kunnen gebruiken.

Je hebt ook vrijwel alle streaming services tot je beschikking mits je een abbo hebt.
Nou... er zijn er maar een paar die een eigen Quest app hebben en die zijn vaak ook verouderd. Als ik iets wil streamen ga ik naar de website van de streaming service en kijk dan via de browser.

Overigens is de Quest Game Optimizer wat mij betreft ook een must; de kwaliteit van het beeld wordt dan nòg een stuk beter. Dat is het tientje ofzo wat die kost w.m.b. dubbel en dwars waard.

Zo'n echt goeie VR-bril lijkt me ook wel gaaf. Ooit eens een Quest 2 gehad, maar die vond ik echt niet overtuigend. Je zag echt dat screendoor effect nog, en die god rays. Ik wil áls je dan zo'n ding gebruikt, echt wel in een andere wereld komen op zo'n manier dat je vergeet dat je er een op hebt. Die Varjoo Aero's schijnen dat wel echt te geven. Maar die zijn enorm duur. Pimax schijnt ook een hele goeie te hebben.

Quest 3, is die echt realistisch? Heb je dan ook echt een spatzuiver beeld?

@Jason31 en @SmartBits; bedankt voor jullie reakties, schijnbaar had ik het niet opgemerkt in de topics dat jullie opnieuw hadden gereageerd.

Oké de Quest 3 is dus het model wat je moet hebben begrijp ik, schijnbaar ging ik er te snel van uit dat het laatste model ook de beste was, de letter S er achter geeft ook een beetje dat idee.

Ja er zijn een hoop apps waarop je kunt streamen vanaf de PC, werkt perfect. Je hebt ook vrijwel alle streaming services tot je beschikking mits je een abbo hebt. De meeste schijfruimte wordt ingenomen door games, er zitten wel een paar grote tussen namelijk maar die 512 GB krijg ik echt niet vol.
Wacht even, heb ik nog steeds apps of een abo nodig als ik gewoon youtube stream via m'n mini pc en wat kan je dan met zo'n abonnement, ik vraag me af of ik dat wel nodig heb?
Het enigste wat ik wil is op de bank liggen, de Quest en headphone op via usb c en lekker genieten, ik speel helemaal geen games dus daar liggen geen prioriteiten voor mij.

daarnaast kan je ook 3d content kijken, ik kijk veel op Photon, dat is een mooie app voor 3d content.
Dat ken ik niet, ik zal 'ns op yt kijken wat dat precies inhoudt.
Ik vind de kijkbeleving mooier dan een normale TV alleen worden mijn ogen wel een stuk sneller vermoeid.
De kijkbeleving is voor mij waar het om gaat, kan me wel voorstellen dat het vermoeiender is.

Voor dat soort werkzaamheden zou je StencilVR of Contour kunnen gebruiken.
Ja, zoiets zou ik overwegen voor wat schilderen bijv.
Overigens is de Quest Game Optimizer wat mij betreft ook een must; de kwaliteit van het beeld wordt dan nòg een stuk beter. Dat is het tientje ofzo wat die kost w.m.b. dubbel en dwars waard.
Is dat alleen als je iets met games doet of ook handig als je videos op yt kijkt?

Wacht even, heb ik nog steeds apps of een abo nodig als ik gewoon youtube stream via m'n mini pc en wat kan je dan met zo'n abonnement, ik vraag me af of ik dat wel nodig heb?
Het enigste wat ik wil is op de bank liggen, de Quest en headphone op via usb c en lekker genieten, ik speel helemaal geen games dus daar liggen geen prioriteiten voor mij.

Ja en Nee: De Quest 3 is stand-alone, en daar zitten dus al apps op zoals Youtube, Disney Plus en nog een heleboel streaming apps. Sommige hebben geen eigen apps maar de Meta browser kan video content van Netflix of Skyshowtime of NPO Start etc.. heel fijn in groot scherm afspelen. Je hebt dan dus wel de abbo's nodig van al die streaming services, de apps zijn meestal gewoon gratis. Wat jij wilt: Youtube streamen via je Mini pc zal niet nodig zijn, je logt gewoon in de youtube app op de Quest 3 zelf, echter weet ik niet of alle opties van een betaalde Youtube of gratis Youtube hetzelfde is. Als je van je PC content wilt streamen kan je daar Skybox of Moon VR voor gebruiken, Plex doet het ook in Spatial TV, dan krijg je een soort ambilight scherm te zien, is ook heel gaaf, dit zijn dan wel weer betaalde apps, meestal onder de 10 euro.

Quest 3, is die echt realistisch? Heb je dan ook echt een spatzuiver beeld?
Ik denk dat het verschil tussen de 2 en 3 behoorlijk groot is, ik las dat de Quest 2 de passthrough camera's alleen zwart wit zijn, nu is het kleur. Maar het zal vast niet zo mooi zijn als de Apple Vision Pro, maar daar betaal je je ook scheel voor. Ik denk wel dat als ze dit flink door ontwikkelen er in de toekomst hele gave brillen zullen komen.

Ja en Nee: De Quest 3 is stand-alone, en daar zitten dus al apps op zoals Youtube, Disney Plus en nog een heleboel streaming apps. Sommige hebben geen eigen apps maar de Meta browser kan video content van Netflix of Skyshowtime of NPO Start etc.. heel fijn in groot scherm afspelen. Je hebt dan dus wel de abbo's nodig van al die streaming services, de apps zijn meestal gewoon gratis. Wat jij wilt: Youtube streamen via je Mini pc zal niet nodig zijn, je logt gewoon in de youtube app op de Quest 3 zelf, echter weet ik niet of alle opties van een betaalde Youtube of gratis Youtube hetzelfde is. Als je van je PC content wilt streamen kan je daar Skybox of Moon VR voor gebruiken, Plex doet het ook in Spatial TV, dan krijg je een soort ambilight scherm te zien, is ook heel gaaf, dit zijn dan wel weer betaalde apps, meestal onder de 10 euro.

Ik denk dat het verschil tussen de 2 en 3 behoorlijk groot is, ik las dat de Quest 2 de passthrough camera's alleen zwart wit zijn, nu is het kleur. Maar het zal vast niet zo mooi zijn als de Apple Vision Pro, maar daar betaal je je ook scheel voor. Ik denk wel dat als ze dit flink door ontwikkelen er in de toekomst hele gave brillen zullen komen.
Precies. Die dingen zijn pokkeduur. Ik wacht nog wel een paar jaar, en dan kijk ik nog wel eens voor zo'n ding.

Back