Maken jullie wel eens gebruik van AI bij je muziek?

Dozart

Ouwe rot
Tegenwoordig zijn er natuurlijk al heel wat manieren om gebruik te maken van AI bij je muziek. Je kunt zelfs met prompts hele nummers uitpoepen waar je zelfs niks aan gedaan hebt.
Zeker dat laatste lijkt me niet wenselijk en geen ene klap aan. Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk.

Ikzelf heb tot nu wel eens gebruik gemaakt van Neural frames om filmpjes te maken bij m'n muziek. Maar dat is takke duur...
En ik maak zeer veel gebruik van chatGPT voor technische vragen. Ook maak ik regelmatig screenshots om frequentiespectrums te helpen analyseren en te kijken waar nog eventueel een gat zit of juist te veel. ChatGPT komt dan vaak echt met goede, gerichte tips om toe te passen. Werkt zeer goed voor mij.
Verder wel eens een vocal zelf ingezongen, maar dan wilde ik het laten klinken alsof een echte zanger of zangeres het had gezongen. Dan kun je je vocal klonen, en krijg je het geluid van 'iemand' anders. Geen idee meer hoe het heette.. kits.ai dacht ik? Ook een erg handige mogelijkheid als je verder toch niet echt in de zangmuziek zit (in mijn geval: ik ben vooral van de psychedelic music). Maar tot nu toe maar één keer gedaan. Ze weten overigens wel een flink verdienmodel te maken van dergelijke tools. Bepaald niet goedkoop.

Verder voor m'n antwork @ soundcloud maak ik ook gebruik van chatGPT. En dan ga ik net zo lang door met aanwijzingen geven totdat het plaatje voor m'n gevoel perfect is.

Wat mij betreft allemaal reuze handig. Als je het wat dat betreft van menselijke hulp moet hebben, is alles oneindig veel trager. Dus ik vind de mogelijkheid van AI tegenwoordig voor mezelf echt perfect en ben er zeer blij mee. Ben met sprongen vooruit gegaan de afgelopen 2 jaar mede door deze mogelijkheden tot snel digitaal hulp kunnen vragen. Dus wat mij betreft voegen deze nieuwe mogelijkheden écht wat toe. Echter, zal ik het nooit muziek 'voor me laten maken'. Dat vind ik echt geen klap aan en gaat totaal tegen m'n gevoel voor muzikale ambacht in...

Hoe denken jullie erover, en in hoeverre maken jullie er gebruik van? En waar ligt de grens voor je?

1777198652183.png

Laatst gewijzigd:
Hebben we hier niet al 3-4 draadjes over lopen momenteel?
Hmmmm... ik heb nog ff gezocht, maar kwam zo gauw ff niks tegen. Waar dan?
Ja, anders kan dit topic wel weg natuurlijk. Allemaal moeite voor niks getypt :P

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Het is ook wel wat verspreid en rommelig, maar ieder argument voor of tegen is inmiddels al zeker tientallen keren gemaakt:

Oke die laatste over chatGPT raakt idd wel aan de discussie die ik wou aanzwengelen. De rest niet echt. Ik ga ff dat chatGPT topic doorlezen...

Laat je niet misleiden door de titels, uiteindelijk gaan al die discussies dezelfde kant op.

Ach, misschien kan dit topic gewoon blijven en doen jullie net alsof dit de eerste topic over AI ooit is op SF. 👻😎

AI als ondersteuning is prima, en goede tip om ChatGPT te gebruiken voor spectrumanalyse. Maar voor creatie is het een no-no (zie ook de nieuwe forumregels :D). Maargoed, je hebt al veel generatieve vsts, om akkoorden-progressies te maken, arps en sequences te genereren, of zelfs iets simpels als een randomizer binnen een vst. Dus waar ligt inderdaad de grens. Ik denk dat in rap tempo steeds meer AI functies binnen de mainstream plugins (of misschien zelfs hardware synths) worden geintegreerd.

Voor mixing en mastering lijkt me AI wel bonafide en superhandig. Er zijn natuurlijk de Sonnible AI plugins en Ozone voor mastering. Maar ik zou het heerlijk vinden als je een basis mix bijv. met losse stems simpel zou kunnen processen en gelijk een neutrale master kunt uitpoepen. De vraag hierbij is dan ook of mixen zelf al onderdeel van het creatieve proces te noemen is. De lijn is dan ook dun, zo'n plugin zou dan al snel even een suggestie kunnen doen om bijv. een drop wat beter te maken, of net wat meer variatie in de percussie toe te voegen. Als het echt zo simpel wordt (en dat gaat het worden) dan vraag ik me af wie dat 'even oppoetsen' kan weerstaan.

Ach, misschien kan dit topic gewoon blijven en doen jullie net alsof dit de eerste topic over AI ooit is op SF. 👻😎

In dat geval :D

Ik ben niet per se pro- of anti AI, het hangt er vooral vanaf wat en hoe je het gebruikt.

Vanuit creatief oogpunt: Als ondersteuning bij het proces kan het heel handig zijn. Op het moment dat het creatieve taken van je overneemt (zoals het inspelen van partijen of genereren van vocals) vind ik het rap richting armoe gaan en als je (bijna) alles helemaal prompt ben je gewoon slop aan het uitkakken. Daarentegen denk ik wel weer dat de output van AI tools prima bronmateriaal kan zijn om zelf weer creatieve dingen mee te doen, net als met collages of 'found sounds'. In die zin zie ik niet veel verschil tussen het werken met AI materiaal of samples/beeldmateriaal van anderen.

Vanuit commercieel oogpunt: Als jij puur productie moet draaien waarbij snel en adequaat leveren belangrijker is dan iets moois en eigens maken (zoals stockmuziek of iets dergelijks), go for it.

AI als ondersteuning is prima, en goede tip om ChatGPT te gebruiken voor spectrumanalyse. Maar voor creatie is het een no-no (zie ook de nieuwe forumregels :D). Maargoed, je hebt al veel generatieve vsts, om akkoorden-progressies te maken, arps en sequences te genereren, of zelfs iets simpels als een randomizer binnen een vst. Dus waar ligt inderdaad de grens. Ik denk dat in rap tempo steeds meer AI functies binnen de mainstream plugins (of misschien zelfs hardware synths) worden geintegreerd.

Voor mixing en mastering lijkt me AI wel bonafide en superhandig. Er zijn natuurlijk de Sonnible AI plugins en Ozone voor mastering. Maar ik zou het heerlijk vinden als je een basis mix bijv. met losse stems simpel zou kunnen processen en gelijk een neutrale master kunt uitpoepen. De vraag hierbij is dan ook of mixen zelf al onderdeel van het creatieve proces te noemen is. De lijn is dan ook dun, zo'n plugin zou dan al snel even een suggestie kunnen doen om bijv. een drop wat beter te maken, of net wat meer variatie in de percussie toe te voegen. Als het echt zo simpel wordt (en dat gaat het worden) dan vraag ik me af wie dat 'even oppoetsen' kan weerstaan.
Bij Ozone is de AI-assistent een goed startpunt. En daar kun je het bij laten, voor een 'snelle' simpele master, zonder al te veel risico. Heb je echter verstand van mastering (heb ik niet btw), en wil je het op eigen smaak brengen, dan kom het toch nog wel op jezelf aan.
Maar goed punt idd. Die verleiding kan groot worden.
Toch vind ik het wel belangrijk dat je het allemaal zelf leert, al dan niet met behulp van. Ik vraag dan ook veel door aan AI. Waarom, hoe zit dat dan, kun je dat begrijpelijk verhelderen? etc. Minstens zo belangrijk als 'hoe moet dit en dat'.
In dat geval :D

Ik ben niet per se pro- of anti AI, het hangt er vooral vanaf wat en hoe je het gebruikt.

Vanuit creatief oogpunt: Als ondersteuning bij het proces kan het heel handig zijn. Op het moment dat het creatieve taken van je overneemt (zoals het inspelen van partijen of genereren van vocals) vind ik het rap richting armoe gaan en als je (bijna) alles helemaal prompt ben je gewoon slop aan het uitkakken. Daarentegen denk ik wel weer dat de output van AI tools prima bronmateriaal kan zijn om zelf weer creatieve dingen mee te doen, net als met collages of 'found sounds'. In die zin zie ik niet veel verschil tussen het werken met AI materiaal of samples/beeldmateriaal van anderen.

Vanuit commercieel oogpunt: Als jij puur productie moet draaien waarbij snel en adequaat leveren belangrijker is dan iets moois en eigens maken (zoals stockmuziek of iets dergelijks), go for it.
Mee eens dat als je het taken laat overnemen, het al gauw richting armoe gaat. Generiek dan ook. Algoritmisch verantwoord wordt het dan ook allemaal. AI moet voor mij iets zijn om mee samen te werken. Niet voor me te laten werken.

Verder wel eens een vocal zelf ingezongen, maar dan wilde ik het laten klinken alsof een echte zanger of zangeres het had gezongen. Dan kun je je vocal klonen, en krijg je het geluid van 'iemand' anders. Geen idee meer hoe het heette.. kits.ai dacht ik? Ook een erg handige mogelijkheid als je verder toch niet echt in de zangmuziek zit (in mijn geval: ik ben vooral van de psychedelic music). Maar tot nu toe maar één keer gedaan.
Ik vond de kwaliteit van die vocal kloners nog niet geweldig maar wie weet is het nu wel beter geworden.

Ik heb nu Synthesizer V een AI stemgenerator, dan moet je zelf de melodie inspelen en de lyrics maken maar je kan zo'n stem net als een instrument op allerlei manieren aanpassen zodat het naar je smaak is.
Sommigen zullen er tegen zijn maar als je zelf niet zingt dan kan het een goede oplossing zijn, vooral ook omdat het verder helemaal je eigen ding is.

Hier een voorbeeld maar vergis je niet want ik was een paar weken geleden met een track van mij er mee bezig en voor ik het eerste verse redelijk had was ik een paar uur verder, waarschijnlijk ook omdat je toch weer van alles moet leren voor het een beetje oké klinkt, wat dat betreft is het net als elke andere plugin;

Waarom ben je hier tegen, maar voor maken van filmpjes/afbeeldingen niet?
Dat zal wel zijn omdat ik zelf muziek kan maken, maar afbeeldingen/filmpjes maken niet, en minder bereid ben dat te leren maar wél artwork wil. 🫣😛

Ik vind een artworkje om bij een track te zetten ook wel iets anders omdat het slechts ter ondersteuning / een placeholder is. Beter dan een grijs vlak. Als iemand AI slop in een gallerie zou ophangen als eigen werk zou ik er net zo mijn neus voor ophalen als voor iemand die een Suno stuk als zijn werk claimt. Daarentegen denk ik dat ook een creatief brein iets tofs met AI moet kunnen doen, misschien juist door het op manieren te gebruiken waar het helemaal niet voor bedoeld is. Dogmatisch technologie afwijzen is daarom nooit een goed idee imo.

Het is ook wel wat verspreid en rommelig, maar ieder argument voor of tegen is inmiddels al zeker tientallen keren gemaakt:
Ik zag dat er net weer een nieuwe AI-topic is gestart, namelijk "AI-vrij werken: tips, links en informatie". En vanmorgen is er een andere verwijderd. Het gaat inderdaad nagenoeg allemaal over hetzelfde. Mijn tip: lekker samenvoegen al die AI-topics.

Laatst gewijzigd:
Nee, ik maak geen gebruik van ai bij het muziek maken. Ik vind trouwens dat als je ai gebruikt zoals je eerder google gebruikte, of als analyse dat daar niks mis mee is zolang je maar geen geluiden maakt met prompts en deze in je tracks gebruikt. Ik vind prompten dus echt wat anders dan samples of vst presets van anderen gebruiken maar daar kun je natuurlijk een discussie over opstarten.

To the effector!

AI
was in de '90s ook een groot buzzword bij games.

@vipal in dit geval stoort het AI prentje me niet, omdat het een afbeelding is die je natuurlijk nooit als echte foto voor elkaar krijgt.

Back