Maken jullie wel eens gebruik van AI bij je muziek?

De grens wordt de laatste tijd wel steeds vager, ik denk dat meeste mensen zelf (nog) geen local AI zullen draaien. Maar wat ik onlangs tegenkom:

- een Ableton Live AI arranger (kan ook lokaal, of via compelete prog) - waarmee je een loop automatisch kan laten arrangeren
- drumbreak filler - die op basis van je huidige drums een fill genereerd

Beide genereren technisch geen nieuwe geluiden, en dat is iets wat je zelf ook nu handmatig zou doen.

- een Ableton Live AI arranger (kan ook lokaal, of via compelete prog) - waarmee je een loop automatisch kan laten arrangeren
- drumbreak filler - die op basis van je huidige drums een fill genereerd
ik kende deze oplossingen nog niet, maar een google search gaf aan dat er al veel meer van dat soort tools zijn voor ableton (van de gratis magenta studio van google voor ableton M4L) tot de andere oplossingen, die overigens prijzen vragen, echt niet normaal, bijvoorbeeld die ableton live arrenger kost tussen de 9 en 79 euro per maand, afhankelijk van het aantal token, bizar, dat kun je zelf ook wel maken in comfy met een koppeling naar een midi agent vst connecter in ableton. Ik kan me niet voorstellen dat hier veel mensen gebruik van gaan maken.

Een volgende stap is denk ik dat AI expres foutjes gaat maken om het menselijker te laten lijken en zo die tools probeert voor de gek te houden.
Het wordt gewoon een wapenwedloop.

AI kan in je muziekproduktie een handige tool zijn zoals @quifster al vertelt maar wat ik tot nu toe mis bij al die programma's is dat je niet een zanglijn kan laten produceren door deze programma's als puur uitvoerend want ik ik wil zelf de controle houden over m'n melodielijn en de frasering en waar je accenten legt om de juiste intentie en het gevoel er in te leggen.
Ik heb nu Synthesizer V wat op basis van fonemen (klanken) werkt maar dan is het ondanks dat er zo'n fonemen database is soms een hele klus om de juiste uitspraak van een woord te krijgen.

Ik maak alles met cubase, AI gebruik ik als een computertool:
Indelen van harde schijven, organiseren van je pc/Mac en het optimaal/efficiënter te laten draaien.
verder probeer ik die Steinbergs AI separation tools en de OmniVocal nog wel eens uit.
Als mijn gehoor weer beter is...😟

Een volgende stap is denk ik dat AI expres foutjes gaat maken om het menselijker te laten lijken en zo die tools probeert voor de gek te houden.
Het wordt gewoon een wapenwedloop.
dat kan nu al als je dat wil, gewoon een aantal teksten waarin je fouten maakt van jezelf laten analyseren en daar een persoonlijkheidsprompt van laten genereren door een LMM en die in de persoonlijkheid settings van de LMM zetten, dan maakt die dezelfde soort fouten als jij bewust in die tekst hebt gedaan (inclusief je schrijfstijl), voor het maken van samples of songs, kun je hetzelfde doen, maak minimaal 25 korte demo tracks met subtiele foutjes en maak daar een lora van, die kun je dan gebruiken voor het genereren van je samples of songs. Daar zitten dan ook dat soort fouten in.

Je kan ook zelf die AI tools gebruiken die de labels gebruiken ook al willen ze tot nu toe niet prijs geven welke tools dat zijn.
Ik gebruik SH Labs want dat gebruiken sommige online download platforms ook (zoals Traxsource).

Als het als AI geflagged wordt kan je er beter zelf achter komen voordat je het naar een label stuurt want als die het flaggen zijn ineens al je tracks 'besmet'.
Loop je voor de rest van je leven met AI op je voorhoofd getatoeëerd 😬

Kan AI ook luisteraars vinden voor mijn shit? Juist. Dacht ik al.

ik kende deze oplossingen nog niet, maar een google search gaf aan dat er al veel meer van dat soort tools zijn voor ableton (van de gratis magenta studio van google voor ableton M4L) tot de andere oplossingen, die overigens prijzen vragen, echt niet normaal, bijvoorbeeld die ableton live arrenger kost tussen de 9 en 79 euro per maand, afhankelijk van het aantal token, bizar, dat kun je zelf ook wel maken in comfy met een koppeling naar een midi agent vst connecter in ableton. Ik kan me niet voorstellen dat hier veel mensen gebruik van gaan maken.

Subscription models zijn hier geband dus dat gaat hem sowieso niet worden. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat je veel tijd bespaart, ook op de niet leuke klusjes, zoals markers in je project zetten, alle tracks goed benoemen. Wat de prijs ook mag zijn is dat dan relatief hoe je tijd letterlijk waardeert. Zelfs 80 euro ofzo per maand vind ik dan betaalbaar (terwijl ik over een plugin van 20 euro 2 maanden nadenk :D)

Maarja, dan krijg je een popup dat de drop nog wel iets spannender kan en of de tool je sample library mag doorzoeken voor iets passends. Uiteindelijk zie ik dit nog wel geintegreerd in DAWs zelf over een tijdje.

Ik ben wel begonnen met Ai (Mistral Vibe) bij het bouwen van modules te gebruiken, maar daar blijkt het nog heel erg onwetend te zijn wat betreft hardware.
Ik moet zo ongeveer alles voorkauwen en de stompzinnige dingen die het uitbraakt zijn niet zelden ten hemel schreiend, zo erg dat ik af en toe gewoon aan het schelden ben op Vibe als het voor de zoveelste keer in een cirkeltje redeneert en weer bij af is met een stompzinnige opmerking...

Ik ben wel begonnen met Ai (Mistral Vibe) bij het bouwen van modules te gebruiken, maar daar blijkt het nog heel erg onwetend te zijn wat betreft hardware.
Ik moet zo ongeveer alles voorkauwen en de stompzinnige dingen die het uitbraakt zijn niet zelden ten hemel schreiend, zo erg dat ik af en toe gewoon aan het schelden ben op Vibe als het voor de zoveelste keer in een cirkeltje redeneert en weer bij af is met een stompzinnige opmerking...
Ik ken mistral vibe niet, maar als je daar je eigen models aan toe kunt voegen dan zou ik eens op hugging face kijken of je een model kan vinden die meer aan je eisen voldoet, in jouw geval met name de tool en reasoning models (beide moeten gesupport worden in het model).

Ik weet niet precies wat je precies bedoelt met modules bouwen, maar als het om programming gaat kun je bijvoorbeeld beginnen met Qwent3.6 of gemma 4 coding als models eronder, die zijn best goed kwa support.

Ik gebruik zelf lmstudio gekoppeld aan vs code, maar als het je alleen om chat gaat dan zou je lmstudio of lmstudio bionic (is wat laagdrempeliger) kunnen gebruiken, daarin kun je in realtime wisselen tussen je gedownloade models in de chat om te kijken of je een beter model kunt vinden. Alternatief is dat je zelf een model bouwt (als het om hardware componenten gaat), dan pak je een basis model en voeg je bijvoorbeeld een eigen skill toe die je laat genereren op basis van een pdf die de hardware beschrijft. Dan is de kennis er wel ineens in zo'n AI chat window.

Het gaat denk ik iets te ver om dat allemaal uit te leggen hier en heeft ook weinig met synths en muziek te maken, maar het is simpeler dan het lijkt, en er zijn zat youtube tutorials voor te vinden hoe je die eigen skills maakt.

Back