Afgehandeld AI discussies bundelen?

'wetenschap is ook maar een mening'.
Dat is idd ook zo. Maar wel een mening die word gedeeld, goed gedocumenteerd in dezelde setting tot dezelfde uitkomst lijd. Tot dat er een nieuwe ontdekking word gedaan en die mening word aangepast. 😘

@Demure Kennelijk wil je het hier ergens anders over hebben dan waar ik het over heb. Ik heb het over AI in het algemeen, en waartoe AI in het algemeen in de toekomst in staat zal zijn. Over waartoe AI nu in staat is hoef je geen discussie te houden, want daartoe volstaat het om je erover te informeren. Wat we van het bewustzijn van andere mensen of systemen kunnen waarnemen is het gedrag waartoe dat bewustzijn leidt en de informatieverwerking die daar in het menselijk lichaam of in de hardware waar AI op draait mee correspondeert. Net zo goed als we aannemen (want eigenlijk gezegd weten doen we dat niet) dat andere mensen net als wijzelf een bewustzijn hebben zouden we dat voor geavanceerde AI ook moeten doen. Dat is - tenzij we onszelf als mensen als iets heel bijzonders in onze wereld op een voetstuk willen zetten. En daarmee ben ik weer terug op mijn stelling.

Is het niet juist het omgekeerde, dat je de mens op een voetstuk zet door er zo makkelijk van uit te gaan dat de natuur valt na te bootsen in code?

Om maar een antwoord te geven op vragen zoals neuronen en de hersenen en zintuigen; er zijn gevallen bekend van mensen die vrijwel geen hersenen hadden maar een normaal leven leiden, waar zijn al die neuronen gebleven, de natuur is ingenieuzer dan wij denken.
Hier een voorbeeld van een Franse man gepubliceerd in Nature maar er zijn er meer; The man with a hole in his brain : Nature News

Mogelijk lees ik eroverheen maar waar staat dat de man een groot deel van zijn neuronen miste?

Is het niet juist het omgekeerde, dat je de mens op een voetstuk zet door er zo makkelijk van uit te gaan dat de natuur valt na te bootsen in code?

Nou ja, makkelijk? Het heeft de mens meer dan 100.000 jaar gekost om zoiets als AI te scheppen.

Maar ik stop ermee. De discussie wordt ook te filosofisch wat hier sowieso tot een slotje leidt. En er gaat me ook te veel tijd in zitten, zonder dat er iets te lezen valt wat in dergelijke discussies niet al eerder langs gekomen is.

Mogelijk lees ik eroverheen maar waar staat dat de man een groot deel van zijn neuronen miste?
Er zat vocht in zijn hersenen waardoor ze werden samengedrukt, er was niet 90% "weg". Daarnaast had 'ie een IQ van 75 dus ook niet echt wat je 'gemiddeld' noemt. Een klein medisch wonder is het wel, maar het zegt verder weinig relevants over de mens of zijn brein behalve dat het fysiek soms meer kan hebben dan je misschien zou denken. Het is zo'n verhaal dat te pas en te onpas uit de kast wordt getrokken in de pseudowetenschap als soort bewijs dat er meer tussen hemel en aarde ('we gebruiken maar 10% van onze hersenen!' is een populaire) zou zijn ofzo.

Laatst gewijzigd:
Nou ja, makkelijk? Het heeft de mens meer dan 100.000 jaar gekost om zoiets als AI te scheppen.

Maar ik stop ermee. De discussie wordt ook te filosofisch wat hier sowieso tot een slotje leidt. En er gaat me ook te veel tijd in zitten, zonder dat er iets te lezen valt wat in dergelijke discussies niet al eerder langs gekomen is.
Ha, 100.000? Peanuts, typisch mens om te denken dat dat veel tijd is. :D

Dit is best een interresant filosofische discussie.
Mag je inderdaad eerst gaan beantwoorden wat 'zelfbewustzijn' is (of wanneer wij dat zo gaan noemen).

Emerging property van neurale netwerken? Of iets van een 'ziel' (of wat er op lijkt). Die discussie is onmogelijk inhoudelijk te voeren omdat de fundamenten waarop de discussie gevoerd word fundamenteel incompatibel zijn (net als discussies over religie vs wetenschap etc).

Ikzelf neig altijd een beetje naar die kille wetenschappelijke verklaringen, maar zelfs als je de gevoelsmatige argumenten weg laat en focussed op een discussie over de emergente eigenschappen van neurale netwerken kan je je nog afvragen op welk punt zelfbewustzijn ontstaat. Is een worm zelfbewust? Een kat? Een baby? Waar ligt de grens... En wat is de rol van de (of je) sensoren... Mensen kunnen een klein beetje zien, horen, voelen, ruiken, proeven... Wat is de rol van onze (stiekum best beperkte) zintuigen hierin...

Geinige discussie, maar wel grotendeels filosofisch
Maar hoe lang is het nog alleen filosofisch?

De basis is er, nu nog verfijnen en opschalen... Misschien hoeft het niets eens op siliconen te draaien:

Laatst gewijzigd:
Yes: dank u Nap voor deze geweldige vraag.

Een korte samenvatting van dit intens complexe vraagstuk over AI en bewustzijn.

Varkens kunnen niet vliegen omdat.
1. Ze te zwaar zijn
2. Ze hebben geen vleugels
3. Ze de licentie niet kunnen betalen

Als je wil weten of AI gevoel of emotie heeft ? (ik deed het nog niet)
Dan vraag je of AI een lekkere tranentrekker kan genereren zoals de Zangeres Zonder Naam het kon.
De vraag is dan of je aan een zakdoek genoeg hebt of dat je een keukenrol nodig hebt.

Het anwoord is dan. : U kunt kiezen uit twee opties de zakdoek of de keukenrol.😪😥

Yes: dank u Nap voor deze geweldige vraag.

Een korte samenvatting van dit intens complexe vraagstuk over AI en bewustzijn.

Varkens kunnen niet vliegen omdat.
1. Ze te zwaar zijn
2. Ze hebben geen vleugels
3. Ze de licentie niet kunnen betalen

Volgens mij is het antwoord 2.

Als je wil weten of AI gevoel of emotie heeft ? (ik deed het nog niet)
Dan vraag je of AI een lekkere tranentrekker kan genereren zoals de Zangeres Zonder Naam het kon.
De vraag is dan of je aan een zakdoek genoeg hebt of dat je een keukenrol nodig hebt.

Het anwoord is dan. : U kunt kiezen uit twee opties de zakdoek of de keukenrol.😪😥

Als ik alle Zangeres Zonder Naam nummers door elkaar hussel en van alle stukjes een nieuw nummer maak, heb ik dan hetzelfde gevoel er ingelegd als zij?

Dank aan Nap voor de interessante links. De ontwikkelingen blijken toch nog weer sneller te gaan dan ik al dacht. Maar de gelovigen in de menselijke superioriteit zul je er niet door overtuigen, want die zullen nog wel even blijven vluchten in getouwtrek over definities of desnoods in flauwe grappen en overdrijvingen om de harde feiten maar niet onder ogen te hoeven zien. Hun illusies zijn immuun voor deugdelijke argumentatie of onderzoeksresultaten. Enkel door de technische ontwikkelingen zelf zal de illusie dat echte AI niet kan bestaat uiteindelijk te belachelijk en onpraktisch worden om nog langer te kunnen handhaven. Dat is hoe zulke zaken in de praktijk worden beslist, discussies erover - zo blijkt keer op keer - hebben weinig zin omdat maar een enkeling bereid is om onbevooroordeeld op zoek te gaan naar de waarheid ongeacht hoe plezierig of afschuwelijk die dan ook mag uitpakken.

Varkens kunnen niet vliegen, en de mens evenmin. En machines zwaarder dan lucht kunnen niet opstijgen. Dus vliegtuigen zijn onmogelijk. Dan kun je lang of kort argumenteren over impulsbehoud, lift en aerodynamica maar alleen het feitelijke bestaan van vliegtuigen zal mensen overtuigen die de grenzen van hun eigen voorstellingsvermogen voor de wetten der natuur houden. En dat maakt discussies als hierboven ook zo frustrerend en onproductief.

Als ik alle Zangeres Zonder Naam nummers door elkaar hussel en van alle stukjes een nieuw nummer maak, heb ik dan hetzelfde gevoel er ingelegd als zij?
Waarschijnlijk meer zelfs, enfin.. dit topic vind ik :gaap:

Laatste actie van mij in deze thread :D nog effe quoten en linken:

"Furthermore, we contend that this mathematical limitation reflects a deeper philosophical boundary. Drawing upon Immanuel Kant’s distinction between analytic and synthetic judgements (12), we argue that current GenAI is fundamentally an analytic engine. It excels at analysing, recombining, and interpolating the vast patterns contained within its human-generated training data. It cannot, however, generate synthetic knowledge–truly novel concepts, laws, or truths that are not simply derivative of its input."

On the Limits of Self-Improving in Large Language Models: The Singularity Is Not Near Without Symbolic Model Synthesis

"Furthermore, we contend that this mathematical limitation reflects a deeper philosophical boundary. Drawing upon Immanuel Kant’s distinction between analytic and synthetic judgements (12), we argue that current GenAI is fundamentally an analytic engine. It excels at analysing, recombining, and interpolating the vast patterns contained within its human-generated training data. It cannot, however, generate synthetic knowledge–truly novel concepts, laws, or truths that are not simply derivative of its input."
Ja dat had ik in leken taal al uitgelegd.
Dat neemt niet weg dat er altijd het potentieel blijft. Wellicht maken varkens een evolutionaire stap en leren ze een vliegtuig te bouwen.
Ondanks dat varkens uiterst intelligent zijn maken ze nog niet gebruik van tools.
Koeien tonen daarin meer potentie. Hoewel er maar 1 koe in de wereld is die dat doet.

Back