M-VAVE FM-1 (Ali-express DX7)

Ik keek net even op eBay en Google, maar de YS-100s die ik zo snel zie zijn meer dan $300. Dat je ze voor €80 kocht zal ook alweer een flink tijdje geleden zijn.

Ook problemen met caps die YSen..
Ik heb de YS100 en YS200 ook nog ergens bij iemand staan geloof ik. Het zijn best leuke synths maar je kunt niet op het apparaat zelf editen.. en ze zijn een beetje groot voor in de rugzak ja.. :D

Ik keek net even op eBay en Google, maar de YS-100s die ik zo snel zie zijn meer dan $300. Dat je ze voor €80 kocht zal ook alweer een flink tijdje geleden zijn.
Zie je regelmatig hoor.. en wordt ook niet echt op geboden. Yamaha YS100 digitale synthesizer (m2410200626) — Synthesizers — Marktplaats

Naast de (extreme) draagbaarheid, hielpen deze zaken mij besluiten om de M-Vave FM-1 te bestellen:
- De batterij is oplaadbaar, dus niet telkens andere batterijen kopen.
- Alle parameters van de presets zijn op het toestel editeerbaar.
- Je kan de banken (32 presets per bank) van de DX7 laden. Daarvan zijn er honderden op het internet te vinden.
- De (vele) demo's op YT zien er veelbelovend uit :)
- Voor die prijs kan het moeilijk mis gaan.
- Ik heb nog nooit met een FM-synth gewerkt, dus zo leer ik weer iets bij.

De ARP, effecten en sequencer zijn mooi meegenomen, maar voor mij niet echt belangrijk.

De handleiding is héél beknopt, maar in de uitgebreide handleiding van de DX7 staat elke term (eg r1, egr2, ..) veel gedetailleerder uitgelegd.

Een DX7 is nergens zonder FX.. maar het blijft jammer dat de FX in dit bakkie mono zijn.. had em zoveel completer gemaakt.

In de link hieronder kun je alle DX7 geluiden vinden van alle cartridges die ooit zijn uitgebracht..
Maar het allerleukste is natuurlijk FM ontdekken.. Het is een super allrounder.. maar verwacht geen analoge warmte.. een analoog effect kan wel wonderen doen.. Boss Super Chorus bv.. maar dat maakt alles lekkerder. Een kale Juno 6/60 is ook nergens zonder de interne chorus.. :)

In de tweede bank (alpha 2) kwam ik in bovenstaande verzameling cartridges ooit 'n geluid tegen wat ik vroeger ontzettend gaaf vond. Preset heet metalls II.
Ergens vanaf 0:07 in de track hieronder te horen.. Vage geluidjes, daar is FM goed in.

Ik heb zelf altijd nog 'n zwak voor die ouwe bruine bak. :luv: Ik kocht em in 2012 voor het eerst.. toen nog 150 euro ofzo.. In mijn jeugd veel gezien bij anderen en op gespeeld.. maar nooit gehad.
Toen ik em eindelijk kocht, in zeer korte tijd de track hieronder ermee gemaakt.. al dacht ik dat het arpeggiootje achter de baslijn iets analoogs was.. en een gesampelde piano.. Tevens mijn eerste allereerste saxofoon opname ooit... :o:

Crap.. die genadeloze mp3 compressie in de link hierboven.. ;{ ff geupload.. :okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik hou het wel bij mijn TwistFM voorlopig. Ook niet ideaal voor de koffer, maar ik hoef niet per se een FM synth mee op vakantie :)

Op de TE OP1 zit ook FM. Een radio.. dat is dan wél weer leuk om mee te hebben en van te sampelen op vakantie.. :D

Gratis dexed klinkt ook als een DX7 .. 6op fm synthesis klinkt gewoon nogal snel als... 6op fm synthesis.

Op mijn iPhone heb ik M2DX.
Alleen zijn de lettertjes (te) klein op dat scherm, en je kan de presets niet live (terwijl je speelt) editeren.
Maar je kan er wel moeiteloos een aantal DX7-banken inladen (tegelijkertijd) :)

Laatst gewijzigd:
Gratis dexed klinkt ook als een DX7 .. 6op fm synthesis klinkt gewoon nogal snel als... 6op fm synthesis.
Ik had Dexed al genoemd in dit topic.. Zelf ook gebruikt, prima. Ondanks dat ik meer dan 10-15 synths met FM heb. Maar dan zou je ook de essentie van VA synths kunnen ontkennen tegenover VSTs. Of een Polyend Tracker mini terwijl je gewoon gratis en voor niks met Renoise kunt rommelen.. al ga ik op dit FM bakkie waarschijnlijk nooit krijgen wat op deze groovebox wel lukt. :)

Ik heb geen problemen om met een computer te werken maar soms zoek je iets compacts. Dan is dit bakkie leuk, accu aan boord en zelfs nog 'n klein speakertje.
Er is kennelijk interesse in dit formaat. Kijk maar eens naar die Roland Aira compact bakkies.. of de Volca's en die Behringer mini synths..

Laatst gewijzigd:
Hij wordt verzonden vanuit een EU land volgens mij. Ik heb al meerdere Ali spullen gekocht, allen zonder btw en invoer.
Is duidelijk toch buiten de EU verzonden.. kreeg net een bericht dat hij is ingeklaard.
Ik heb heel veel via Ali gekocht wat binnen de EU werd verzonden. Dat werd ook binnen een week geleverd.
Ook wel vanuit China.. maar er komen wellicht nog een paar tientjes bij..

1784546378073.png

Is duidelijk toch buiten de EU verzonden.. kreeg net een bericht dat hij is ingeklaard.
Ik heb heel veel via Ali gekocht wat binnen de EU werd verzonden. Dat werd ook binnen een week geleverd.
Ook wel vanuit China.. maar er komen wellicht nog een paar tientjes bij..

Bekijk bijlage 3875119
Als het is ingeklaard zonder dat je daarvoor moest bijbetalen, zullen er geen extra kosten zijn -denk/hoop ik-.
Ik heb op 17/7 besteld, en er staat nu dat het binnen 8 dagen verstuurd wordt, met geschatte aankomst op 1 aug. Spannend :P

Ik zie dat er expleciet vermeld wordt dat de BTW er bij zit. Geen idee welke rechten dat verder verstrekt. Geschatte invoerkosten zijn als meerprijs in het totaal wat je betaald doorberekend. Dan heb je nog inklaringskosten. Een vast bedrag.

Ik heb aardig wat Movingheads uit China ingevoerd. Ook vanaf Alibaba. Dan kreeg ik altijd van het vervoersbedrijf vooraf een melding van de extra kosten. Vaak met een overzicht ook waarin totaal niet gespecificeerd was wat ik precies betaalde (BTW, Invoerrechten).. Dan kun je wel op je kop gaan staan als dit pakketje aankomt en beweren dat je al BTW hebt betaald (volgens Ali) maar je krijgt je pakketje dan gewoon niet. Maar ik hoop natuurlijk dat het gewoon doorberekend is allemaal. Dan betaal je alleen inklaring.

Edit.. mijn ervaring met invoeren en inklaren waren in Nederland. ;)

Laatst gewijzigd:
Ik zie dat er expleciet vermeld wordt dat de BTW er bij zit. Geen idee welke rechten dat verder verstrekt. Geschatte invoerkosten zijn als meerprijs in het totaal wat je betaald doorberekend. Dan heb je nog inklaringskosten. Een vast bedrag.

Ik heb aardig wat Movingheads uit China ingevoerd. Ook vanaf Alibaba. Dan kreeg ik altijd van het vervoersbedrijf vooraf een melding van de extra kosten. Vaak met een overzicht ook waarin totaal niet gespecificeerd was wat ik precies betaalde (BTW, Invoerrechten).. Dan kun je wel op je kop gaan staan als dit pakketje aankomt en beweren dat je al BTW hebt betaald (volgens Ali) maar je krijgt je pakketje dan gewoon niet. Maar ik hoop natuurlijk dat het gewoon doorberekend is allemaal. Dan betaal je alleen inklaring.

Edit.. mijn ervaring met invoeren en inklaren waren in Nederland. ;)
Inderdaad, “btw inbegrepen” staat er. En er zijn iets meer dan €3 “invoerkosten” aangerekend bij de aankoop, dus ik ben benieuwd wat er bij de inklaring in België gaat gebeuren.

Ik kan nu toch iets meer over betaalde BTW vinden. Er wordt idd vermeld dat er iets van BTW geheven zou zijn, al blijft het een vage opsomming..

1784552404520.png

Ik kan nu toch iets meer over betaalde BTW vinden. Er wordt idd vermeld dat er iets van BTW geheven zou zijn, al blijft het een vage opsomming..

Bekijk bijlage 3875126
Krijg je hier nu (met btw-nummer) btw terug? Dat zou dan 15,81 euro moeten zijn, geen 12,62.

En invoerrechten op synths is nog altijd 0 euro, die is niet veranderd (alleen boven de 150 euro kan dat bij muziekinstrumenten tot 4 procent van de totaalprijs oplopen). Alleen die 3 euro per zending komt er nu bij. Dan is 16,25 wel erg veel meer. Ben benieuwd. Uiteindleijk reken je af bij de bezorger.

Wel boeiend dat Ali net een megaboete heeft gekregen voor de verkoop van ondeugdelijk spul. Heb ook wel eens een usb-hub opgeblazen met Alibende. Voor mij niks meer uit China met een stekker eraan (incl audiokabels).

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back