LISP?

Is dit wat ik zoek?

Edit: Lijkt erop dat je dan naast je app ook nog een online website moet hebben. Dus dat is het ook niet.
Een misschien leuk alternatief is Max MSP met RNBO daar kan je ook interactieve websites/tools etc mee maken. En is een stuk laagdrempeliger dan C++ leren.

Zit niet in mijn Linux repositories, en installeren via de Terminal vraagt mij om een andere versie van Python te installeren dan ik nu heb, wat ik maar liever niet doe want dat kan de goede werking van de Python die ik nu heb verstoren. Ik kan het dus helaas ook niet uitproberen...
Als je met Python werkt is het handig om altijd virtual environments te gebruiken. Op die manier kan je per project aangeven welke interpreter versie je wilt gebruiken en welke packages je installeert.

Als je met Python werkt is het handig om altijd virtual environments te gebruiken. Op die manier kan je per project aangeven welke interpreter versie je wilt gebruiken en welke packages je installeert.

Dank, maar het liefst hou ik het bij de programma's die in de repositories zitten. Hoe meer je bij Linux Mint programma's van daarbuiten installeert hoe groter het gevaar dat dit de werking van je eerder geïnstalleerde programma's verstoort. Mogelijk dat je dat dan weer met virtual environments kunt voorkomen, maar dan moet ik mij daar ook weer in verdiepen. Dat is het mij niet waard. Als er ooit handige audio DSP opties voor Python komen dan zullen die na verloop van tijd ook wel in de Linux Mint repositories worden opgenomen. Dat bekijk ik dan wel.

Dank, maar het liefst hou ik het bij de programma's die in de repositories zitten. Hoe meer je bij Linux Mint programma's van daarbuiten installeert hoe groter het gevaar dat dit de werking van je eerder geïnstalleerde programma's verstoort. Mogelijk dat je dat dan weer met virtual environments kunt voorkomen, maar dan moet ik mij daar ook weer in verdiepen.
Het enige wat er misschien mis kan gaan als je via virtual environments meerdere interpreters wilt gebruiken is dat je per ongeluk je default interpreter van je OS op de verkeerde hebt staan, maar dat is makkelijk te corrigeren. De 'venv' module is al onderdeel van elke Python 3 interpreter, dus je hebt het al op je systeem 😀

Je kunt per project een virtual environment maken en per venv selecteer je welke interpreter je wilt bv 3.10 voor venv A en 3.12 voor venv B. Als je dan venv A activeert kan je programmas draaien die 3.10 vereisen. Als je met pip install Python packages installeert in een venv, is de versie daarvan ook weer specifiek per venv.

Is me veel te veel gedoe. Zodra het met Python audio eenvoudiger werken is komt het wel in de repositories. Dan zal ik wel weer eens kijken.

Maar wat wilde jij eigenlijk doen met Lisp? Ik vindt de geschiedenis en ontwikkeling van computers talen wel interessant. Maar een oude taal heeft natuurlijk wel zijn functies gehad. Naar het nu toe brengen kan cool zijn. Maar je kunt toch beter kijken naar talen die een grote aanhang heeft en een dynamisch communie heeft! Daar vindt je veel meer oplossingen!

LISP vind ik vooral interessant omdat het sterk verschilt van C en aanverwante talen. Of je er voor de productie van geluiden of muziek iets aan hebt weet ik niet. Dat geldt overigens ook voor Prolog wat ik eveneens grappig vind om iets van te weten.

Overigens zit ik nu deze tutorials te kijken:

Ik vind C++ nog steeds een lelijke taal, maar door het kijken van tutorials begrijp ik er gaandeweg wel steeds meer van.

Ik heb met LISP en Prolog op dit moment geen andere plannen dan dat ik er iets vanaf wil weten, gewoon nieuwsgierigheid dus.

Al bij al heb ik de geschiedenis vanaf het begin gevolgd. Respectivelijk begonnen met electronica, digitale techniek, microprocessors, Assembler, basic
Dat om er een gevoel van makkellijk werken aan over te houden. De z.g. `feeling`.

Je zou ook modules voor VCVrack kunnen maken, wel C++ maar makkelijker dan VSTs of webaudio en je hebt met een een klein publiek van mensen die je module kan terugvinden op de website.

LISP vind ik vooral interessant omdat het sterk verschilt van C en aanverwante talen. Of je er voor de productie van geluiden of muziek iets aan hebt weet ik niet. Dat geldt overigens ook voor Prolog wat ik eveneens grappig vind om iets van te weten.

Overigens zit ik nu deze tutorials te kijken:

Ik vind C++ nog steeds een lelijke taal, maar door het kijken van tutorials begrijp ik er gaandeweg wel steeds meer van.

Ik heb/had veel ervaring met C. En heb begin jaren '90 de overstap naar C++ geprobeerd. Maar ik heb er nooit door kunnen komen.
Veel code die ik onder ogen kreeg vond ik lelijk en onleesbaar.
In C++ is nette leesbare code schrijven en goed documenteren nog belangrijker dan in C.

Hobby lisper hier. Het is imho de meest flexibele programmeertaal die ik ben tegengekomen, voornamelijk vanwege de macros (vooral common lisp), waarmee je eigenlijk voor alles een DSL kan maken. Lees b.v. "On Lisp" of "Let Over Lambda".
Het heeft garbage collection (zoals java) waardoor het wat onvoorspelbaar lijkt voor tijdgevoelige toepassingen zoals audio, maar met zorgvuldig programmeren kan je vergelijkbare of betere perfomance krijgen als C of C++
Het is alleen zoeken naar de juiste libraries, of ze zelf maken.

Wat is een goed inleidend boek voor iemand zoals ik die nog niets van LISP weet (maar wel vertrouw is met Python e.d.)?

En als het om muziek gaat wat gebruikt jij dan? Wat heeft voor jou de “feeling”
Als het om willekeur / random tonen gaat waar soms toevallig wat leuks tussen zit, daar gebruik ik digitale techniek voor een eigen knutselwerkje voor midi.
Vanaf het begin gebruik ik dezelfde oude Cubase soms om alleen te kwantiseren van midi of wel strak te trekken in het ritme. Meer niet.
En de computer om het af te werken de laatste keer met Pinacle-film-editeren. Om stukjes uit te kiezen.
En dan net als Proghead Sonic-Pi voor geexperimenteer `t liefst alleen met midi. Synth`s en samplers voor geluid allerlij dingen alleen een computer als de sampler me er toe dwingt. Kleine hulp programmaatjes. Verder alleen hardware life.

Back