LISP?

SuperCollider is in zekere zin te goed. Het klinkt allemaal prachtig, en de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Maar op mij werkt dat juist ontmoedigend. Alles is daar al verkend, geregeld en uitgeplozen. Niet mijn ding dus.

Maar dat heeft toch niks te maken met het "ding" waar je aan werkt? Een idee dat je hebt om de eigenschappen daarvan te ontdekken en ten gehore te brengen, bijvoorbeeld. Dat heeft toch weinig van doen met de omgeving, taal e.d. die als tool gebruikt? Dat is alleen maar om het idee in de praktijk vorm te geven en het verder te verkennen en uit te pluizen?

Zo'n tool met meer mogelijkheden zal sneller een resultaat geven, dat staat je wellicht tegen en wellicht zou je het liefst de tools allemaal zelf wil bouwen. Maar het voordeel van zo'n bestaande tool met veel mogelijkheden is dat je snel resultaten krijgt en omdat tijd altijd een beperkende factor is je daardoor zeer waarschijnlijk uiteindelijk meer kennis opdoet over het idee en meer diepgang krijgt in je begrip daarover.

Nee - ik kijk de tutorials wel nog uit, maar het is mij al duidelijk dat SuperCollider voor mij een veel te gelikt en voorgekookt programma is. SuperCollider is in zekere zin te goed. Het klinkt allemaal prachtig, en de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Maar op mij werkt dat juist ontmoedigend. Alles is daar al verkend, geregeld en uitgeplozen. Niet mijn ding dus.
Sorry maar daar kan ik me echt helemaal niet in vinden of überhaupt begrijpen. Er is vrijwel niks gelikt of voorgekookt aan SuperCollider. Als het gelikt klinkt is het omdat de persoon die het gebruikt weet wat 'ie doet en het gelikt wil laten klinken. Een sinus oscillator is gewoon dat, andere oscillatoren, filters, er is heel erg weinig wat opzettelijk zo gemaakt is om 'mooi' te klinken, het is juist veel meer wetenschappelijk en 'eerlijk' in die zin.

Niks staat vast, SuperCollider blinkt daar juist in uit vergeleken met zo veel andere opties en ja ook vergeleken met iets als Sonic Pi en Csound. Je krijgt een programmeertaal en een DSP engine, de rest is geheel aan jou.

Ja, als je een synth oproept zonder enige argumenten vult 'ie het zelf in, maar dat is user error als je dat als voorgekookt beschouwd. Ja, er bestaan ook DSP blokken, uGens die herbruikbaar en patchbaar zijn. Compleet optioneel maar extreem handig als je zelf DSP gaar schrijven om je eigen blokken code makkelijk te kunnen hergebruiken.

Kies wat je wilt natuurlijk, maar als dit je argumenten zijn voor die keuze raad ik je aan het echt nog wat beter te bekijken, of we hebben gewoon een compleet andere definitie van gelikt of voorgekookt. Het klinkt in mijn oren dat SuperCollider juist goed past bij waar je over schrijft, maar kan natuurlijk niet in je hoofd kijken :)

Wonderlijk hoe men hier meent te weten wat ik leuk zou moeten vinden. Verder met tutorials kijken maar weer. Wie weet ga ik er de lol dan wel van inzien. ;)

Laatst gewijzigd:
Wonderlijk hoe men hier meent te weten wat ik leuk zou moeten vinden...
Wat wonderlijk is, is dat je ontzettend veel vraagt hier, maar overal wel wat van vind, vooral dat je heel veel onzinnig en onnodig vind, en zo’n beetje alle goedbedoelde adviezen in de wind slaat, terwijl mensen je heel serieus proberen te helpen. Daar is een mooi Nederlands woord voor: stronteigenwijs :D

Haha! Goed gezien! En dat is ook net mooie van een hobby. Je kan net doen wat je zelf wil. Overigens heb ik wel heel veel gehad aan jullie commentaren en adviezen, in die zin ze me hebben geholpen om duidelijk te krijgen wat ik zelf wil. Waarvoor dank.

Wonderlijk hoe men hier meent te weten wat ik leuk zou moeten vinden. Verder met tutorials kijken maar weer. Wie weet ga ik er de lol dan wel van inzien. ;)

Je schrijft enorm veel en post al bijna een decennia lang, als je niet denkt dat je daar een goed idee uit kunt halen wat iemand leuk vind weet ik niet wat ik je moet zeggen. Mensen, die vaak ook nog eens dezelfde paden als jou hebben bezocht proberen je gewoon vriendelijk te helpen in je avontuur. Als ik dan lees dat je SuperCollider afschrijft om de omgekeerde reden waar het eigenlijk goed voor is (niet gelikt of voorgekookt) en je juist daar naar op zoek bent, dan help ik graag omdat het zonde zou zijn als je om die redenen zoiets moois uitsluit wat ja, in mijn mening, goed past bij je zoektochten, tutorials en als ik naar je modulaire synth kijk die je de laatste jaren hebt opgebouwd (Zeker voor die Cold Mac gaan als je 'em nog niet hebt!). Daar is niks wonderlijks aan, dat is inlevingsvermogen en dezelfde dingen leuk vinden. Beetje een van de redenen waarom mensen elkaar opzoeken op fora.

Maar dan krijg ik zo'n onvriendelijk berichtje en merk ik dat de inhoud weer compleet word genegeerd en de moeite voor niks was. Mij zie je niet meer in dit topic.

Laatst gewijzigd:
Nee - ik kijk de tutorials wel nog uit, maar het is mij al duidelijk dat SuperCollider voor mij een veel te gelikt en voorgekookt programma is. SuperCollider is in zekere zin te goed. Het klinkt allemaal prachtig, en de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Maar op mij werkt dat juist ontmoedigend. Alles is daar al verkend, geregeld en uitgeplozen. Niet mijn ding dus.

Waar ik het wel mee eens ben is dat het belangrijk is om vlieguren te maken. Vandaar dat ik mij uitgebreid oriënteer voordat ik ergens heel veel tijd in ga steken. En die oriëntatie is nu bijna klaar. Ten slotte vind ik de theorie inderdaad leuker dan de praktijk. Maar zelfs dan maakt het uit welke tools je kiest.
Uiteraard prima, maar iedere tool is in feite een raamwerk waarbinnen er mogelijkheden en onmogelijkheden zijn, als je kijkt naar wat je dan daarmee kan is dat enorm veel. Maar hoeft dat niet te zijn. De vrijheid komt na de vlieguren, wat zoek je dan precies in een tool? Dat is iets wat ik niet helemaal begrijp en wel erg nieuwsgierig naar. En hoe vertaald zich dat naar de projecten die je wil bouwen.

Juist een goed uitgebalanceerde omgeving die werkt zoals een supercollider of max msp en programmeertalen als python en C++ is dat er een goede tool staat en als je die beheerst de mogelijkheden om je projecten en ideeën te verwezenlijken juist enorm vergroot worden. Hoe groot of klein ze ook zijn.

De tools waarmee ik ga werken gaan vrijwel zeker worden:

Knutselen: zo nu en dan wat elektronica projectjes.
Hardware: Mijn eigen modular, Mother32, en misschien nog een Korg MS20 mini (maar die heb ik nog niet).
Software: FAUST, Csound, PureData, Nyquist, Sonic Pi, Synth Craft, C, C++.
Incidenteel nog wat andere dingetjes.

Er zijn dus wel degelijk tools die mij wel bevallen.

Maar voor nagenoeg alles wat ik maar zou kunnen bedenken heeft SuperCollider al kant en klare oplossingen. Voor iemand met muzikaal talent is dat natuurlijk prachtig, maar dat heb ik niet. Als iets in SuperCollider in een handomdraai gedaan kan worden is dat voor mij nu juist een minpunt, want dan kan ik er mijn creativiteit niet meer in kwijt om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb er weinig lol in om dingen te leren of te gebruiken die door anderen bedacht zijn.

ah je hebt dus nu toch een moog Mother 32 erbij..

Bela doet veel met jou bovengenoemde talen

Screenshot 2026-07-20 at 18.05.59.png
Screenshot 2026-07-20 at 18.06.10.png
Screenshot 2026-07-20 at 18.06.17.png

Laatst gewijzigd:
ah je hebt dus nu toch een moog Mother 32 erbij..

Ja - ik wilde in elk geval één Moog synth hebben. De Minitaur vind ik ook lekker klinken, maar ik kan nauwelijks keyboard spelen dus veel zin heeft dat niet....

@the tall lad

Ik heb SuperCollider al eens eerder bekeken en toen leek het me onnodig ingewikkeld, maar inmiddels kijk ik een reeks tutorials over SuperCollider om het programma nog een tweede kans te geven en heb ik er ook een praktisch boek over gekocht:

https://academic.oup.com/book/55790

Omdat het een veel gebruikt programma is wil ik er hoe dan ook het een en ander over weten. Maar het zal zeker geen favoriet van me worden. Net als een DAW heeft ook SuperCollider een overkill aan mogelijkheden, en is het een reeds ver uitontwikkeld product. Leuk voor wie al een muziekstuk in zijn hoofd heeft en een manier zoekt om dat zo efficiënt mogelijk te produceren. Hobby als werk. En prestaties als criterium. Maar dat is juist niet wat ik zoek. Mogelijk dan anderen wat aan je adviezen hebben, maar bij mij ben je aan het verkeerde adres. Ik ben op zoek naar verrassingen en avontuur. Niet naar een geheel verzorgde reis of opleiding. Aangezien dat kwartje bij jou maar niet wil vallen blijf je de plank misslaan. Je gedraagt je als een ouder die zijn kinderen niet gunt hun eigen avontuurlijke weg te kiezen. Zij moeten kopieën van jouzelf worden waar meneer dan later trots op kan zijn. :P
Grappig hoe je ervanuit gaat dat supercollider niet voor verassingen kan zorgen .

Synthdefs en pdefs , het automeren van eender welke parameter , zelf je mixing bus maken en de send effects modularen at audio rate in eender welke pattern .

En. Begin aub niet over ouderschap , echt kerel 😂

Als je veel verrassingen wilt en het zelf wilt moeten uitzoeken, moet je vooral ongeschikte talen kiezen. Want in geschikte talen is het al gedaan. Omdat ze geschikt zijn. Maar goed, ik denk dat de kern van het probleem hier is dat wij denken: voorgekauwd = een kitcar pakket kopen. Zelf uitvogelen = zelf een auto ontwerpen en bouwen. En jij zit op het niveau zelf uitvogelen = mettalurgie studeren tot je zelf staal kan gieten om zo aan een eigen motorblok te beginnen. Als je op een dergelijk basisniveau van nul wil beginnen, zou ik dus vooral niét gaan zoeken naar een taal die ook maar enigszins op audio is toegepast want dan zit die al 5 stappen verder dan waar jij wil werken. Niet dat ik daarom zeg dat je met Assembler aan de slag moet, maar ik zou dan naar iets heel generiek kijken.

Of, als je je niet te veel wil verliezen in de programmeerkant maar wel in het algoritmische van geluidscreatie, zou ik eens heel goed naar Kyma kijken. Ik denk dat Kyma in software min of meer doet/kan doen wat jij met je hardware modular wilt doen.

Wel beetje duur.. is gewoon iets met CLAP proberen niet interessant genoeg als plugin? Stuk interessanter dan een vst3 lijkt me

@Nicolas 2000 Het is zoeken naar de juiste balans. Het moet een uitdaging zijn om de betreffende taal te leren en om ermee te werken, maar ook weer niet zo moeilijk dat het voor mij ondoenlijk wordt. En het liefst heb ik het ook nog open source en gratis. Zo kom ik op de eerder genoemd talen uit.

Kyma ziet er op zich ook heel interessant uit, maar de benodigde hardware om dat te kunnen gebruiken loopt - dacht ik - flink in de papieren.

@Nicolas 2000 Het is zoeken naar de juiste balans. Het moet een uitdaging zijn om de betreffende taal te leren en om ermee te werken, maar ook weer niet zo moeilijk dat het voor mij ondoenlijk wordt. En het liefst heb ik het ook nog open source en gratis. Zo kom ik op de eerder genoemd talen uit.

Kyma ziet er op zich ook heel interessant uit, maar de benodigde hardware om dat te kunnen gebruiken loopt - dacht ik - flink in de papieren.
Wat is te moeilijk? Of wat ervaar je als te moeilijk? Veel is toch een kwestie van even doorbijten tot het kwartje valt. Die lijst met software is al zo breed dat het al veel verschillende leer curves bevat. Het is al heel veel om alles op leuk bruikbaar niveau te leren.

Wel beetje duur.. is gewoon iets met CLAP proberen niet interessant genoeg als plugin? Stuk interessanter dan een vst3 lijkt me

Inderdaad, voor plugins hebben LV2 en CLAP mijn voorkeur.

Wat is te moeilijk? Of wat ervaar je als te moeilijk? Veel is toch een kwestie van even doorbijten tot het kwartje valt. Die lijst met software is al zo breed dat het al veel verschillende leer curves bevat. Het is al heel veel om alles op leuk bruikbaar niveau te leren.

Ja - dat vrees ik ook. Het is nu al zo dat ik blij ben als blijkt dat een zekere taal me om de een of andere reden niet bevalt, want dan hoef daar verder niet al te veel tijd in te steken. Hoe een mens het zichzelf moeilijk kan maken... :(

Je schrijft enorm veel en post al bijna een decennia lang, als je niet denkt dat je daar een goed idee uit kunt halen wat iemand leuk vind weet ik niet wat ik je moet zeggen. Mensen, die vaak ook nog eens dezelfde paden als jou hebben bezocht proberen je gewoon vriendelijk te helpen in je avontuur. Als ik dan lees dat je SuperCollider afschrijft om de omgekeerde reden waar het eigenlijk goed voor is (niet gelikt of voorgekookt) en je juist daar naar op zoek bent, dan help ik graag omdat het zonde zou zijn als je om die redenen zoiets moois uitsluit wat ja, in mijn mening, goed past bij je zoektochten, tutorials en als ik naar je modulaire synth kijk die je de laatste jaren hebt opgebouwd (Zeker voor die Cold Mac gaan als je 'em nog niet hebt!). Daar is niks wonderlijks aan, dat is inlevingsvermogen en dezelfde dingen leuk vinden. Beetje een van de redenen waarom mensen elkaar opzoeken op fora.

Maar dan krijg ik zo'n onvriendelijk berichtje en merk ik dat de inhoud weer compleet word genegeerd en de moeite voor niks was. Mij zie je niet meer in dit topic.
Dit dus !

Proghead is een kind dat gewoon doodleuk met verf wil kladderen , advies negeren van degenen die het hem all hebben voorgedaan en goede raad proberen te geven word in de wind geslagen ‘

Er is niks maar dan ook niks afgelekt aan supercollider , dat is gewoon pure confirmation bias .je snapt er helemaal geen jota van , klieder gewoon maar wat verder .

De tools waarmee ik ga werken gaan vrijwel zeker worden:

Knutselen: zo nu en dan wat elektronica projectjes.
Hardware: Mijn eigen modular, Mother32, en misschien nog een Korg MS20 mini (maar die heb ik nog niet).
Software: FAUST, Csound, PureData, Nyquist, Sonic Pi, Synth Craft, C, C++.
Incidenteel nog wat andere dingetjes.

Er zijn dus wel degelijk tools die mij wel bevallen.

Maar voor nagenoeg alles wat ik maar zou kunnen bedenken heeft SuperCollider al kant en klare oplossingen. Voor iemand met muzikaal talent is dat natuurlijk prachtig, maar dat heb ik niet. Als iets in SuperCollider in een handomdraai gedaan kan worden is dat voor mij nu juist een minpunt, want dan kan ik er mijn creativiteit niet meer in kwijt om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb er weinig lol in om dingen te leren of te gebruiken die door anderen bedacht zijn.
Dan kan je ook faust , csound en pure data schrappen , want die zitten tjokvol met algoritmes , opcodes ,objects die door anderen zijn geschreven , maw:classes .

Reaktor is een van de weinige programma’s waar je zo low level kan gaan en een approximatie van een sinus kan generen in core , enkel en alleen met mem , bitwise, logic modules !

Back