LISP?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Zijn er hier nog mensen die met LISP werken? En zo ja - hoe zijn de ervaringen?

Kun je niet beter je eigen taal maken? ;)

Heb 'ns zitten spelen met de versie die hoorde bij AutoCAD, maar niet echt een actieve herinnering aan overgehouden.

Zoals anderen op dit forum worstelen met GAS, worstel ik met het intomen van mijn grenzeloze nieuwsgierigheid. Er is aan programmeertalen gewoon veel te veel interessants, en daar komen ook ieder jaar nog nieuwe talen bij...

Wat Disharmonic al eens met autolisp in AutoCad heeft zitten stoeien. Datzelfde heb ik in BricsCad gedaan.
Maar bleek dat LISP niet mijn ding is. Gaf ook geen toegevoegde waarde voor mijn tekenwerk.
Momenteel probeer ik mij te ontwikkelen in Python. Dat helpt mij bij de invoer van constructies in de rekensoftware die ik gebruik.

Ja - Python werkt heel gemakkelijk. Een wereld van verschil met bijvoorbeeld C++.

Uit eerdere draadjes proef ik dat je eigenlijk op zoek bent naar twee dingen? Een manier waarop je zelf gemakkelijk iets kan maken voor experimenten op het gebied audio. En daarnaast een manier waarop je dit gemakkelijk kunt delen met anderen, in de vorm van een plugin, een applicatie die kunt draaien in een webbrowser, etc. M'n suggestie van hierboven, een eigen taal ontwikkelen, is dan wellicht geen gek idee. Je kunt zelf precies vormgeven hoe het werkt qua syntax e.d., commando's bedenken die passen in jouw wijze van werken, etc. Voor jezelf geeft dat het grote voordeel dat je een basis hebt die het schrijven van een programma voor een idee dat je wil proberen veel gemakkelijker maakt, de elementen in de taal zijn klaar voor gebruik zoals jij dat wil, zonder dat je die benodigde elementen steeds weer in een andere taal moet schrijven. Voor een ander is het gemakkelijk om het ook uit te proberen, je geeft het programma en dat is het. Een interpreter op basis van een control table oid. hoeft niet zo heel moeilijk zijn om te maken. En een interpreter heeft hier z'n voordelen. Voor de gebruiker die hiermee gemakkelijk aan de slag kan, het werkt wat interactiever, maar ook om meerdere platforms te kunnen bereiken. Schrijf één keer de interpreter voor een platform en ook op dat platform draait alle software die je schrijft in jouw taal. Het kan er enigszins uitzien als bv. Sonic Pi, maar dan precies met de syntax, structuur, commando's en mogelijkheden zoals jij dat wenst.

Oei - daar acht ik mijzelf toch echt niet toe in staat. Ik worstel al met C++, laat staan als ik zelf een programmeertaal zou moeten ontwerpen. Handiger lijkt mij om met bestaande hogere talen te werken die mij wel liggen, zoals FAUST, Csound, PureData, etc.

Eén ding ben ik nog aan het uitzoeken en dat is webaudio, dat zou in principe door iedereen te gebruiken moeten zijn. Maar daar lijk ik ook weer op vast te lopen want als ik zulke apps offline met een browser open werkt bij mij de audio niet. Zelfs niet in een local host. Als dat zo'n gedoe geeft om webaudio offline aan de praat te krijgen is dat voor de verspreiding van mijn werk ook geen oplossing.

Dus het beste lijkt mij om gewoon verder te gaan met FAUST, Csound, PureData, etc. En geen verdere tijd meer te verdoen aan het uitproberen van steeds weer andere talen en software.

Ik heb Python nog nooit voor audio gebruikt, maar voor beeld en video heb ik er al vrolijke dingen mee gedaan, zo ook voor geavanceerde macro's voor taken die ik veel te vaak moet doen. En ik kan mijn programma's delen met de wereld als EXE die niet eens geïnstalleerd hoeft te worden, indien zo gewenst. Ik heb geen enkele zin meer om naar oudere talen te gaan sinds ik met Python aan de slag gegaan ben. Maar goed, voor audio is er mogelijk veel geschikter spul tenzij er heel sterke audio libraries voor python zijn. Een mooie GUI maken is ook niet echt de sterkste kant van Python.

Oei - daar acht ik mijzelf toch echt niet toe in staat. Ik worstel al met C++, laat staan als ik zelf een programmeertaal zou moeten ontwerpen.

Je draait het niet op een achternamiddag even in elkaar, maar het is ook niet zo heel ingewikkeld. Vroegere BASIC-interpreters bijvoorbeeld waren niet zo heel complex en een dergelijk stramien kun je volgen. Je hebt de vrijheid om een onderliggende taal te kiezen dat geschikt is hiervoor en voor jou gemakkelijk is om in te programmeren, dat hoeft zeker niet per se C++ te zijn.

Ik heb wat uitgeprobeerd met python en audio.
Er is nog veel te doen om er echt iets goed van te maken.

Python is een prettige taal, maar voor audio denk ik toch wat minder geschikt. Ik kon er niet veel bruikbaars over vinden.

Dan is denk ik puredata toch een mooie tool.
Vooral als je de plugdata versie gebruikt!
Met plugdata kan je ook plug-ins genereren.

Inderdaad.

Waarom via web? Ik hou meer van local!

Het was ook mijn bedoeling om zulke webaudio apps dan offline te gebruiken, zodat iedereen met een browser daarmee aan de slag kon. Maar daar zitten - helaas! - toch weer meer haken en ogen aan dan ik dacht. En daarmee komt het voordeel van webaudio al weer grotendeels te vervallen.

Ik wil mijn apps/plugins niet op het web laten draaien, want dan moet ik daarvoor ofwel een eigen website onderhouden ofwel ben ik afhankelijk van andermans site waarop mijn apps dan draaien. Mijn idee is een web app die de gebruiker offline als standalone op zijn eigen bureaublad kan zetten en dan van daaraf in zijn browser kan draaien. Die app zou dan bijvoorbeeld ook nog moeten werken als het internet eruit ligt.

Is dit wat ik zoek?

Edit: Lijkt erop dat je dan naast je app ook nog een online website moet hebben. Dus dat is het ook niet.

Laatst gewijzigd:
ik weet wel dat je met python beter gui kan maken met pywebview. pywebview | pywebview

-Cross platform
-two-way JavaScript <->python communication

bundler friendly
Easily integrate with popular bundlers like pyinstaller, nuitka, and py2app, streamlining the packaging and distribution of your applications.

Nu nog beter audio ondersteuning!

Laatst gewijzigd:
Zoals anderen op dit forum worstelen met GAS, worstel ik met het intomen van mijn grenzeloze nieuwsgierigheid. Er is aan programmeertalen gewoon veel te veel interessants, en daar komen ook ieder jaar nog nieuwe talen bij...

Zo had ik je interesse naar andere talen nooit opgevat, mooie...!

Programming language acquisition syndrome.... PLAS :D

(sorry, terug naar de topic)

Back