Suno moet lappen…

rubbah

Ongewassen Lid
Niet echt synth nieuws, dacht dat in in gewoon nieuws zat.

Las dit in een interview van de week met een hoogleraar:

Haroon Sheikh maakt zich zorgen over de snelheid waarmee het bedrijfsleven AI binnenhaalt op basis van buitenlandse modellen. “Zo krijgen AI-modellenmakers alle middelen en geheimen in handen om die bedrijven weg te concurreren. Als de hele financiële sector OpenAI gebruikt, weet OpenAI straks beter hoe de financiële wereld werkt dan banken of verzekeraars zelf. Dat is een enorm gevaar. Zelfs Amerikaanse techbedrijven maken zich hier zorgen over.”

Vervang 'financiele sector' door 'muzieksector' en het klopt vast ook. Goed dat er zoals tegen Suno, bedrijven zijn die zich verzetten, alhoewel het achteraf al te laat is.

Maar een gevaar voor wie? Voor de gevestigde instellingen of de consument? Ik geloof niet dat ik het zo heel erg zou vinden als er een alternatief of serieuze concurrentie zou onstaan voor de huidige financiële grootmachten, mits uiteraard ook hier regulering, toezicht en handhaving voor geldt zodat ze niet teveel kunnen cowboyen.

Gevaar voor t gepeupel. Niet om meteen in complotten te denken, maar die ene procent wordt steeds rijker, terwijl alles onder de 10 procent wordt uitgeknepen. Eén keer raden wie alle ai platformen in handen hebben; die 1% wankers, en die gaan veel voordeel krijgen met al die data.

De concurrenten van de grootmachten zulke. Ook ai gebruiken, dus hun digitale wandel is dan ook al bekend.

Wat mij op korte termijn zorgen baart, is dat bedrijven lekker met ai dingetjes gaan lopen bouwen, geen idee of t veilig is, en daarmee de poorten open gooien voor hackers. Met alle gevolgen van dien.

Aan @Harry S. z’n comment had ik nog niet eens aan gedacht. Maargoed, kunnen ai’s, al die regels code onthouden om daarmee een soort rapportage aan de beheerders door te geven? Lijkt me lastig in die code brei, maar t zou kunnen.

Alternatieven voor gevestigde instellingen ontstaan voortdurend (ING => Bunq, iTunes => Spotify). Zolang er keuze is, niks aan de hand met gezonde concurrentie. Maar die wordt ongezond als de concurrent eerst alles heeft gejat bij de beconcureerde (ook al is die zo dom geweest de dief als een paard van Troje binnen te halen). De kans is groot dat daardoor de keuze steeds kleiner wordt en de macht van de enkeling steeds groter, zie Musk.

Dus Suno heeft gepikt van iemand om mijn eigen werk een cover van te maken?
Ik zal NOG een voorbeeld geven en dan moet jij mij eens uitleggen van wie dat er gepikt is, van mij ja maar ik geef daar toestemming voor door het te uploaden, als je naar de originele track hoort dan hoor je heel goed dat de melodieën van mij zijn, wat ik gespeeld heb op mijn keyboard, alsook de akkoorden progressies. Soms kan hij beginnen improviseren, maar dat ligt in kader van wat ik gespeeld heb.

Let wel op want de originele versie is niet gemastered en klinkt dus HEEL stil, zet uw volume een PAK lager wanneer je de Suno cover hoort.

Dus zeg mij dan eens van wie er gepikt is, want het gebruikt mijn melodie en akkoordenprogressie

Originele track gemaakt met Yamaha PSR E283

Suno AI Cover

Ik zeg u nu al dat binnen de 5 jaar VEEL producers overschakelen. Ze maken eerst zelf iets en laten dan Suno, of wat er dan ook is, daar een cover van maken wat hun melodieën behoud maar er een andere invulling aan geeft. Dit word een nieuwe manier om eigen muziek te maken.

Die prompt bullshit gaat eruit, want daar zijn toch alleen maar legale problemen mee, maar op deze manier kan je niks zeggen, want het gebruikt wat je zelf gemaakt hebt. Ik geef het vijf jaar en dan is AI muziek generatie weer wat beter en dan gaan er veel producers zijn die op deze manier dingen gaan maken.

Je maakt nog altijd in eerste instantie wel zelf iets dat Suno dan weer gebruikt om een cover van te maken.

Wat ik wel ironisch vind is dat ik altijd moet horen hoe zij van anderen stelen maar als puntje bij paaltje komt klinkt iets dat met suno gemaakt is nooit goed genoeg. Dus die andere maken ook slechte muziek dan? Ahja, want ze rippen van die.

En weet ge nog wat ironisch is? Ik heb het probleem dat meer dan de helft van mijn tracks geflagged worden als alreeds bestaand wanneer ik ze upload naar Suno om een cover van te maken en dan werkt het spel niet!
Wat helpt is dan de intro en outro verwijderen van de track en dan gaat het opeens. Dit toont mij aan dat de intro/outro waarschijnlijk een beetje lijkt op iets dat al bestaat, wat soms het geval is bij arranger keyboards.
Wel als dat zo is dan zegt Suno: NO Game! En dan zit ge daar schoon, dan kunt ge de intro en outro verwijderen en dat uploaden wat ook niet ideaal is.

Maar die mannen pikken alles precies, maar ik kan mijn eigen tracks nog niet volledig uploaden omdat de intro een beetje waarschijnlijk op iets trekt dat bestaat.

Dus Suno heeft gepikt van iemand om mijn eigen werk een cover van te maken?
Ik zal NOG een voorbeeld geven en dan moet jij mij eens uitleggen van wie dat er gepikt is, van mij ja maar ik geef daar toestemming voor door het te uploaden, als je naar de originele track hoort dan hoor je heel goed dat de melodieën van mij zijn, wat ik gespeeld heb op mijn keyboard, alsook de akkoorden progressies. Soms kan hij beginnen improviseren, maar dat ligt in kader van wat ik gespeeld heb.

Let wel op want de originele versie is niet gemastered en klinkt dus HEEL stil, zet uw volume een PAK lager wanneer je de Suno cover hoort.

Dus zeg mij dan eens van wie er gepikt is, want het gebruikt mijn melodie en akkoordenprogressie

Originele track gemaakt met Yamaha PSR E283

Suno AI Cover

ja ik hoor de overeenkomsten ja. Maar als jij er toestemming voor geeft is dat dus geen probleem. Blijkbaar hebben ze een lekkere database aangelegd, met spul dat toch niet was goedgekeurd…

Als je shit jat van bestaande artiesten (waar vaak een groot label achter zit) dan moetnje toestemming hebben, en erna geld afdragen aan de artiest of t label.

Als jij, of ik, als bedroom producer iets upload, dan denk ik dat er in de voorwaarden staat( heb ze niet gelezen, ga ik ook niet doen) dat je van je rechten afziet, dus is t spul dat je uploadt gewoon van hun. Net als Facebook deed met foto’s; foto uploaden naar ons platform; dan is ie van ons, en mogen we ermee doen wat we willen, desnoods gebruiken in reclames. Sta je daar dan, of je foto, in je bikini, in een ad ;)

Maargoed je snapt de vergelijking wel denk ik

ja ik hoor de overeenkomsten ja. Maar als jij er toestemming voor geeft is dat dus geen probleem. Blijkbaar hebben ze een lekkere database aangelegd, met spul dat toch niet was goedgekeurd…

Als je shit jat van bestaande artiesten (waar vaak een groot label achter zit) dan moetnje toestemming hebben, en erna geld afdragen aan de artiest of t label.

Als jij, of ik, als bedroom producer iets upload, dan denk ik dat er in de voorwaarden staat( heb ze niet gelezen, ga ik ook niet doen) dat je van je rechten afziet, dus is t spul dat je uploadt gewoon van hun. Net als Facebook deed met foto’s; foto uploaden naar ons platform; dan is ie van ons, en mogen we ermee doen wat we willen, desnoods gebruiken in reclames. Sta je daar dan, of je foto, in je bikini, in een ad ;)

Maargoed je snapt de vergelijking wel denk ik
Ja want ik heb mijn hoofd al zovaak in reclame gezien. En het staat duidelijk in de licence agreement dat alles dat je met suno maakt JOUW eigendom is, en dus niet van hun.

Ja want ik heb mijn hoofd al zovaak in reclame gezien. En het staat duidelijk in de licence agreement dat alles dat je met suno maakt JOUW eigendom is, en dus niet van hun.
Het ging ff om t principe.

Maar als je iets met suno maakt, dat al niet van hun is, is t dus niet van jou, zo blijkt. Dus uitkijken met die handel. Voor je het weet komen ze achter je aan jonguh 🤣

Back