Amiga

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Even een apart topic over de Amiga. Zijn er al leden die een nieuwe versie (of emulatie) van de de Amiga software hebben uitgeprobeerd? En kan dat ook op een gewone Windows of Linux desktop computer draaien? Ik ben daar niet goed in thuis, maar het lijkt mij wel leuk...

Ah - dus dat is op een Windows computer te doen. En kun je dan ook die oude muziek progjes nog gebruiken?

Sure, heb de a1200 en daarvoor a500 jarenlang gebruikt. A1200 staat hier nog steeds, naast de pc. En als iets niet helemaal goed werkt, mail je Toni Wilen, de maintainer van winuae even.
Heb zelf ook nog wat getest, zoals de laatste versie van Bars n Pipes. Moet gewoon werken.

Ik heb hier gewoon nog een originele A500 aangesloten staan. Voor games, niet voor muziek. Als je wil checken of het iets voor je is, zou ik inderdaad wel met emulatie beginnen.

Heb net de Amiga emulatie op mijn Windows laptop geïnstalleerd, maar dan loop ik vast op:

Untitled.png

Zijn dat de oorspronkelijke schijfjes waar het programma op stond?
Rom files was de software die was geïnstalleerd op de amiga. Populairste zijn o.a. 1.3 of 2.0. Deze is nog niet "vrij van rechten " dus zou je ergens moeten downloaden of kopen.
Je kunt de officiële roms kopen op:
Amigaforever
Of ergens zoeken innde donkere krochten van het grote internet.
De rom bestanden moet je vervolgens opalaan in een mapje van winuae.

Het is mij niet duidelijk wat ik dan zou moeten kopen om de bekende audio progjes op een Amiga emulatie onder Windows (of eventueel Linux) te kunnen draaien...

Ik draai amiga emulatie op steamdeck/steam machine met emudeck. Das een hele verzameling emulators voor ouwe consoles, waaronder de amiga. Maar emudeck is volgens mij heel specifiek voor steamOS.

Tis even geleden dat ik het allemaal uitgezocht heb maar voor Amiga was inderdaad het grootste punt werkende kickstart rom files (volgens mij vergelijkbaar met de BIOS files die je nodig hebt voor emulatie met andere consoles) bij elkaar zoeken zodat t allemaal werkte.
Ik heb er volgens mi destijdsj niet voor betaald en het een en ander bij elkaar zitten schrapen via shady websites. Ook lang niet al mn amiga roms werken, maar wel degene waar ik om geef.

Dat gezegd hebbende, ga ik wel even kijken ook naar dat amiga forever want ik vind het helemaal niet erg om te betalen voor ouwe zooi als t maar kwaliteit is. Ik wist van t bestaan niet eens af :D

Fun little fact - ik heb eergisteren nog lemmings en rodland zitten spelen in die emulator.

Ik volg dit topic verder wel even, want zeker die amiga emulatie kan wel wat gestroomlijnder hier... By far degene met de meeste 'dooie roms' in emudeck.

Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in de audio software die op de Amiga draaide. Niet in de spelletjes. Ik zal vandaag ook nog even verder zoeken of er legale gratis alternatieven zijn...

Deze emulators zitten in mijn Linux Mint repositories, maar die vereisen allebei aanvullende ROM-files:

amiga.png

Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in de audio software die op de Amiga draaide. Niet in de spelletjes. Ik zal vandaag ook nog even verder zoeken of er legale gratis alternatieven zijn...
Er zijn zo ver ik weet geen legale gratis alternatieven. Er zit nog steeds een copyright op de originele kickstart roms. De roms heb je nodig voor alle software, ook trackers.

Je kunt op google zoeken naar free amiga kickstart oid maar dan kom je gauw uit op torrent sites etc.

Protracker etc. kun je vervolgens gratis ergens vandaan plukken.

Back