Amiga

Aan de Mac ga ik niet beginnen. Ik heb er pas een dun boekje over gekocht om er althans iets vanaf te weten, maar daar blijft het ook bij.
Toch is een vintage Mac helemaal geen gek idee. De oudere versies kunnen prima zonder internetverbinding, de productivity software is gestroomlijnd en van hoge kwaliteit en stabiel, en de onderliggende architectuur is gebaseerd op Unix waar je de werking al van kent uit Linux. Als je prettig no-nonsense old school wilt computeren is dat een veel prettigere reis dan teruggrijpen naar de oertijd van digitale media. Macs zijn ook al van oudsher in professionele muziekstudio's te vinden.

@Knop Dank, maar ik heb het met kickstart ROMs van het internet al geprobeerd. Daar zat het probleem niet. In allerhande gedoe om zaken aan de praat te krijgen heb ik zelf ook geen zin. Ik zoek meer naar een manier van werken met eenvoudige en overzichtelijke middelen. Een ander zou wellicht teruggrijpen naar een akoestische gitaar of piano, maar maar met mijn motoriek wordt dat niets. Ik moet het hebben van denkwerk.

Toch is een vintage Mac helemaal geen gek idee. De oudere versies kunnen prima zonder internetverbinding, de productivity software is gestroomlijnd en van hoge kwaliteit en stabiel, en de onderliggende architectuur is gebaseerd op Unix waar je de werking al van kent uit Linux. Als je prettig no-nonsense old school wilt computeren is dat een veel prettigere reis dan teruggrijpen naar de oertijd van digitale media. Macs zijn ook al van oudsher in professionele muziekstudio's te vinden.

Is er dan een Mac met een zelfde iconische status als de Amiga?

De Mac zelf absoluut ja, Amiga heeft daar ook een beetje mee lopen spieken met muizen en vensters en dat soort dingen. De mythe gaat zelfs dat Amiga Corporation (nog voor de overname door Commodore) voor de naam Amiga koos zodat ze vóór Apple in het telefoonboek zouden staan. Voor specifieke modellen weet ik niet, er zijn er zo vreselijk veel van. Maar als je er daadwerkelijk ook dingen mee wilt gaan doen met enige kwaliteit van leven en modern comfort zou ik ergens kijken rond de G3/G4 era Power Macs. Dat waren toen wel echt de kwijlbakken en must-haves in de creatieve sector.

Effen wat plaatjes bekeken, maar dat gaat niet lukken. Ik kan er hier niet nog een desktop computer bij hebben.

@Knop Dank, maar ik heb het met kickstart ROMs van het internet al geprobeerd. Daar zat het probleem niet. In allerhande gedoe om zaken aan de praat te krijgen heb ik zelf ook geen zin. Ik zoek meer naar een manier van werken met eenvoudige en overzichtelijke middelen. Een ander zou wellicht teruggrijpen naar een akoestische gitaar of piano, maar maar met mijn motoriek wordt dat niets. Ik moet het hebben van denkwerk.
Je mag me anders wel een pb sturen, het draaiend en werkend krijgen moet niet zo lastig zijn!

Mbt kickstart rom bestanden, komt ook goed, desnoods geef ik je een rom file van mn eigen actieve licentie

Lijkt me best grappig om eens te zien, zo'n 21ste eeuwse Amiga. Ik ben van Amiga 500 (Kickstart 1.2 versie nog) naar PC gegaan (ik wilde de A1200, maar toen ging Commodore failliet en kwam het er niet meer van, later wel eentje cadeau gekregen ooit maar toen was dat hoofdstuk wel al afgesloten voor mij) en daarna naar Mac, voor games naar consoles. Mijn originele Amiga's heb ik bij de laatste verhuizing 12 jaar geleden in laten slapen omdat ze daarvoor ook al dik 10 jaar werkeloos in een doos op zolder hadden gestaan.
Ik kreeg een 1200 + Cyberstorm in 1999, dacht wat heb ik hier nog aan. Dat ging voor net zoveel weer weg. :( als ik dat toen wist..haha.

De Amiga scene is springlevend, ook zonder de influencers! Het is oprecht indrukwekkend om te zien hoe je stock a500 in bijna een daily driver verandert met een 50 euro accelerator. Wil je je ervaring van vroeger, dan doet ie dat ook, zonder accelerator. Want het is gewoon de amiga chipset met zn losse chips. Ook staat de softwareontwikkeling niet stil, kijk maar op Aminet. Qua audio/music tools gaat alles ook lekker door

Amiga power!

Back