Een nieuwe trend, mede dankzij AI 'vibe coding', is een plotselinge bloei van nieuwe, door gebruikers gemaakte custom firmwares voor bestaande producten. Er is inmiddels al een uitgebreide discussie over ontstaan in de M-Vave FM-1 draad, omdat dat echt een hotspot is, maar ook andere producten zijn al aan de beurt.
Er is genoeg over te vinden, en er komt nog veel meer aan!
www.gearnews.com
Deze draad leek me handig om te bespreken wat er nieuw is op dit gebied. Eventuele voor- en nadelen en ethische overwegingen misschien nog? Voor de inhoudelijke en technische discussies over de verschillende firmwares per apparaat zelf etc. is het waarschijnlijk handiger het in een eigen draad van het betreffende product te houden, zeker gezien de grote hoeveelheid op dit moment.
- Elektron - Octatrack met USB audio out? Een Model:Cycles met Syntakt modellen aan boord? Ja, dat is er.
- Roland - Er is een nieuwe OS voor de SP-404 MK2 met verbeterde TR-sequencer.
- Moog - Iemand heeft MPE in de Moog One firmware weten te krijgen, al is het nog early days.
- Ik vergeet er vast nog meer, want het is BOOMING
Er is genoeg over te vinden, en er komt nog veel meer aan!
Custom Firmware: Elektron Pushes Back, Modders Keep Flashing
Custom firmware for Elektron, Roland, Akai, and more: what's inside, what Elektron says, and what to know before flashing. Don't skip this one.
Deze draad leek me handig om te bespreken wat er nieuw is op dit gebied. Eventuele voor- en nadelen en ethische overwegingen misschien nog? Voor de inhoudelijke en technische discussies over de verschillende firmwares per apparaat zelf etc. is het waarschijnlijk handiger het in een eigen draad van het betreffende product te houden, zeker gezien de grote hoeveelheid op dit moment.