Waar is mijn laag in mijn mix???Hulp!!

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Hallo helpende synthliefhebbers,

Ik heb een probleempje.

Het volgende:

Gister een track afgemaakt (die ik ook graag door jullie wil laten beoordelen en hoe ik dat ga doen is weer een andere vraag...)

Dus ik afmixen, ik was redelijk tevreden omdat ik niet kan afmixen...afijn wavelab neemt het hele spulletje op maar...

Waar is al het laag gebleven? Als ik de sequencer laat lopen hoort de hele straat de kick en de bass
maar het wav je laat het maar heel zachtjes horen.....

Ik gebruik mijn monitor uitgangen o mijn Spirit SX mixer...
Kick en Bass gaan door de subgroep outs naar de Compounder compressor en van de compounder terug naar
kanaal 18/19(stereo)

Subgroep staan NIET sub to mix. lijkt mij toch niet verkeerd allemaal....

Maar waar is mijn bass? ik kan het wel de kick en bass harder zetten of de rest zachter maar hoe kan je dan afmixen?
de balans is dan totaal zoek.....

Kan het aan de monitor outs liggen of doe ik iets fundamenteels fout?

Gaarne een helpende hand.

Vrede op aarde....

Je moet natuurlijk wel MASTER OUT van je mengtafel horen EN sturen naar Wavelab...

Als je iets anders afluistert dan wat je opneemt klopt er iets niet denk ik...

Master-out gaat nu naar mijn versterker....is Monitor out niet het zelfde signaal als master?

Kan ik die conclusie trekken? Waar zijn MONITOR outs dan voor? om te monitoren... maar wat?

Origineel geplaatst door Alex Omega
Master-out gaat nu naar mijn versterker....is Monitor out niet het zelfde signaal als master?

Kan ik die conclusie trekken? Waar zijn MONITOR outs dan voor? om te monitoren... maar wat?

pff nou geen moeilijke vragen stellen he ...

Eeeh tja ik gebruik een koptelefoon om te mixen en mijn master out gaat naar mn computer...
ik gebruik monitor out eigenlijk niet....

Om maar met de deur in huis te vallen: ik heb geen antwoord...

maar niet getreurd; ik heb wel wat vragen die misschien voor je van belang zijn:

- om wat voor muziek gaat het?
- wat bedoel je met 'de rest' dus buiten kick&bas, wat voor geluiden bevat de rest zoal?

'Ik gebruik mijn monitor uitgangen o mijn Spirit SX mixer...'
- waarvoor? opnemen van de mix? (een monitoruitgang is geen mixuitgang!)

-hoe heb je kick en bas gemaakt? Waar komen ze uit? machines? computer?
bijv:

kick - tr909 - spirit ch1
bass - juno106 - spirit ch2
beide naar sub -> compounder -> spirit ch18/19
en stuur je dan ch1 en 2 met 18/19 naar je eindmix? (zo ja, is niet altijd een goed idee, dan kunnen ze elkaar in de weg zitten/opheffen/versterken)
- waarom mix je kick&bas stereo uit? (mono kan beter zijn in een eindmix)

- wat voor geluidskaart heb je?

tenslotte: probeer eens de kick en de bass afzonderlijk in wavelab op te nemen, zodat ze net zo klinken zoals je het bedoeld hebt/zoals je ze met de sequencer afspeelt
voor de oefening: zowel in stereo als in mono!
probeer het daarna eens met de rest te mixen (in de computer dus - wavelab: audio montage)

oh ja...

'omdat ik niet kan afmixen...'
al doende leert men hè !? :geslaagd:

Ik kan natuurlijk die monitor uits naar mijn versterker gooien en master naar mijn PC en kijken wat er gebeurd!

Is de bass weg dan ligt het daar aan...

Bass je hebt me nu al geholpen!

gister avond te veel van dit :peukie: .....

@cecil:

Bass komt uit mijn waldorf Q, kicks zijn 909 sample's

voor de rest strings, pluck sounds en pizzicato's

en een (oh oh) een hoover achtige saw...

Ik dacht stereo is altijd beter....

mijn kaart is een m-audio delta 410...

trouwens als ik af ga mixen doe ik dat altijd in 1x zeg maar alls tegelijk, niet handig?

Origineel geplaatst door Cecil

'Ik gebruik mijn monitor uitgangen o mijn Spirit SX mixer...'
- waarvoor? opnemen van de mix? (een monitoruitgang is geen mixuitgang!)

Ik ben nieuwsgierig, is er een verschil in geluidskwaliteit tussen Mix uit en monitor uit?? Ik kan me dat niet voorstellen.. maar als iemand dat technisch kan onderbouwen? Ander circuit in de mixer?, b.v. mindere componenten o.i.d....??

Raabje, weet jij het? weet ik het?

Maarrrrrr als ik thuis ben vanavond zal ik die monitor outs en Master outs ff omwisselen en luisteren wat er gebeurd.

Omwisselen hoeft niet eens persee, gebruik gewoon dezelfde uitgang die naar de versterker gaat, en stuur dat signaal naar je pc, dan hoor je wel even nix, maar na het opnemen kan je alles weer terug zetten, dan weet je zeker dat alles hetzelfde is, en kijk ook of je op je versterker niet de bass op 10 hebt staan, de versterker moet altijd "clean"zijn dus bass en treble op de middenpositie....dus ook geen dolbi of loudness aanzetten, anders lijkt je track vet te zijn, maar komt dat enkel door je versterker en niet door je muziek...

@djconflict: ja dat is een optie idd...
ik heb trouwens een studioversterker en geen hifi versterker dus daar ligt het niet aan, wat er kut in gaat komt er niet vet uit...

@Metatron:

Ja dat dacht ik ook, maar ik heb altijd ruzie met mixers. vandaar mijn vraag. maar die kabels is een goeie die ga ik ook om wisselen....

Ik wou i.i.g. iedereen alvast bedanken voor jullie hulp!

Waarom route je je sub mix niet naar je master mix? En stuur je je master mix naar de PC om op te nemen.
Trouwens, de monitor uitgangen die je gebruikt dienen wel degelijk om af te luisteren en niet om je mix naar je pc te sturen.
@bass: het gebruik van een koptelefoon komt op hetzelfde neer, want dit is hetzelfde signaal. Als je een koptelefoon inplugt, dan wordt de monitor out uitgeschakeld.

Nog een klein detail! het kan een typfout zijn, maar je zegt kanaal 18 & 19 komt het signaal terug binnen. Maar op de Spirit SX is 17 & 18 een stereo kanaal en 19 & 20!!! Als je 18 & 19 gebruikt ga je ook rare dingen krijgen natuurlijk.

Zorg er ook voor dat alle pfl's en afl's uitstaan (zie lampje pfl/afl) Anders monitor je idd iets anders dan wat je opneemt.
Als die allemaal uitstaan, dan kan je verder kiezen wat je monitort "mix" "sub" of "2tk". Om "mix" te monitoren moet je er dus voor zorgen dat de "2tk" switch uit is en de switch daarboben (mix/sub) ook!

Laatst gewijzigd:
DJ Stimpy is de held van deze maand!!!!!!!!

ik ga nu af mixen en dan horen jullie straks het resultaat!

Wat was nu eigenlijk de oorzaak van het probleem?

Heh... waarschijnlijk apparatuur aansluiten na het drinken van een paar biertjes :biertje: :D ... tenminste, ik herken dat er in. Dat kan ook wel aan mij liggen trouwens.

-C-

Origineel geplaatst door DJ Stimpy

Wat was nu eigenlijk de oorzaak van het probleem?

de pfl's en afl's stonden idd aan.... :o:

Origineel geplaatst door C738
Heh... waarschijnlijk apparatuur aansluiten na het drinken van een paar biertjes :biertje: :D ... tenminste, ik herken dat er in. Dat kan ook wel aan mij liggen trouwens.

-C-

Tja, dat heeft er wel mee te maken maar het was om precies te zijneen vredestoeter :peukie:

Nu blijf ik van die mixer af! m.u.v. de schuiven en e.q. dan.....

Ik ben weer blij!

@DJ Stimpy:

ik heb de uitgangen nu zoals jij zegt aan gesloten trouwens....dus
mastermix naar de pc en monitors naar mijn PMC's

Top!

:okdan:

Back