machinedrum bassdrum

olaf

Ouwe rot
ik wil verschillende bassdrum in CSound gaan maken. nu weet ik dat je op een machinedrum allerlei leuke modulaties kan toepassen op een kick. ik heb er alleen geen. kan iemand mij vertellen welke modulaties dit zijn (en hoe ze werken). dan kan ik deze gaan nabootsen en uitbreiden in CSound. wat gebeurd er bijvoorbeeld met de pitch?

veel dank!!

ooh ja, en als er ook informatie is over toms en snares dan hoor ik het ook graag.

Ik heb een Md dus ik help heel graag, maar ik snap de vraag niet helemaal.
Tja, de Md kan eigenlijk alles.
Het gaafste is dat ie per step helemaal kan veranderen qua cut off, delay, filtering (eq) ,tuning, panning, etc.
Alle feautures die je gewend bent van een synth kan ie toepassen op elke step. dat is geweldig.
Dit geldt voor alle 16 stemmen per pattern/kit.

Ik hoop dat dit helpt.
Pb me anders even.

Kokos

Origineel geplaatst door Kokos
Tja, de Md kan eigenlijk alles.
Het gaafste is dat ie per step helemaal kan veranderen qua cut off, delay, filtering (eq) ,tuning, panning, etc.
Alle feautures die je gewend bent van een synth kan ie toepassen op elke step. dat is geweldig.
Dit geldt voor alle 16 stemmen per pattern/kit.

Ik hoop dat dit helpt.
Pb me anders even.

Kokos

Is het voordeel hiervan nu dat je dit kunt stepsequencen of het feit dat het mogelijk is? Met een Rs7000 bijvoorbeeld kun je ook gewoon dit soort zaken recorden in een sequence.

Ik vroeg me al eerder af wat nu precies het unieke is aan deze functionaliteit van de machinedrum.

Ik heb overigens ook eens een reaktor 4 drummachine ensemble gezien die dit soort zaken kon. Kan hem nu alleen niet meer vinden :(

wel, even uit m'n hoofd:

_per part 8 synthese parameters: pitch, decay, en 6 parameters afhankelijk van de gekozen 'machine' en sound +

_16 parameters die alle 'machines' gemeen hebben: amplitude modulation (freq&depth), 1-band EQ(freq&level), filter (freq,width&res), sample rate reduction, volume, pan, delay send, reverb send, en de laatste vier weet k ff niet van buiten +

_globale effecten: delay, reverb, compressor, EQ +

_met 'parameter locks' kunnen voor elke step bovenstaande parameters (niet de globale effecten zelf, enkel de sends) vastgelegd worden +

_de MD heeft 16 LFO's die naar elk van de parameters geroute kunnen worden, en LFO's kunnen elkaar moduleren. freakiness gegarandeerd.

ik kan voor je wel de specifieke BD parameters noteren (er zijn meerdere bassdrums met verschillende parameters, by the way) maar waarschijnlijk wordt je wijzer van de MD manual die je op de elektron site kan downloaden

Je kunt met de machinedrum niet alleen realtime parameter veranderingen direct opnemen in de sequencer, maar je hebt ook zogenaamde step locks: houdt bijvoorbeeld step 5 (met daarop bv een kick) ingedrukt en verander nu de parameters in het edit menu van het gebruikte kick geluid; Terwijl de sequencer doorloopt hoor je de veranderingen die je nu in het edit menu toepast. De geprogrammeerde kicks op bv step 1, 9 en 13 blijven ongewijzigd. Als je nagaat dat de gemiddelde synth (of: machine, zoals Elektron ze zelf noemt) ongeveer 20-24 editbare prameters telt en je 16 tracks hebt waarin je verschillende synths kunt laden, dan kun je inzien dat deze step locks een enorme potentie hebben als het gaat om dynamiek. Bovendien hen je per track 2 lfo's die wederom per step naar alle parameters kunnen verwijzen, inclusief elkaar en allemaal gesynchroniseerd.
Het komt erop neer dat de Machinedrum qua mogelijkheden (binnen de grenzen van zijn "eigen" geluid) praktisch onbeperkt is voor het maken van unieke nieuwe geluiden en vooral ritmes

Het gaat weer jeuken mensen. Iemand een MD te koop voor een leuk prijsje? (Geen 975 zoals die nu in het aanbod staat!) Vond hem al geweldig klinken en dit soort zaken motiveren je weer om met de knip te zweaaien.

:D

Origineel geplaatst door divi

_globale effecten: delay, reverb, compressor, EQ +

Hmmm...delay en reverb globaal ok....maar EQ en compressor ook? Da's toch een gemiste kans. Compressie per kanaal was natuurlijk super geweest om lekkere bassen te maken. Zeker als je eventueel zou kunnen sidechainen naar een andere track.

Dat soort truukjes verwacht ik toch wel een beetje in apparaten van deze prijsklasse.

Origineel geplaatst door ricercar
Je kunt met de machinedrum niet alleen realtime parameter veranderingen direct opnemen in de sequencer, maar je hebt ook zogenaamde step locks: houdt bijvoorbeeld step 5 (met daarop bv een kick) ingedrukt en verander nu de parameters in het edit menu van het gebruikte kick geluid; Terwijl de sequencer doorloopt hoor je de veranderingen die je nu in het edit menu toepast. De geprogrammeerde kicks op bv step 1, 9 en 13 blijven ongewijzigd. Als je nagaat dat de gemiddelde synth (of: machine, zoals Elektron ze zelf noemt) ongeveer 20-24 editbare prameters telt en je 16 tracks hebt waarin je verschillende synths kunt laden, dan kun je inzien dat deze step locks een enorme potentie hebben als het gaat om dynamiek. Bovendien hen je per track 2 lfo's die wederom per step naar alle parameters kunnen verwijzen, inclusief elkaar en allemaal gesynchroniseerd.
Het komt erop neer dat de Machinedrum qua mogelijkheden (binnen de grenzen van zijn "eigen" geluid) praktisch onbeperkt is voor het maken van unieke nieuwe geluiden en vooral ritmes
één lfo per track hé, 16 in totaal. de lfo van een track kan desgewenst naar andere tracks geroute worden.

het vervelende

het vervelende

het vervellende aan rs 7000 in samenwerkingmet de MD is dat je in de md echt vetten patterns en songs kan maken maar als je de song of pattrn in de yamaha op neemt dan zijn je parameter locks niet mee gezonden
weet iemand daar een op lossing voor omdat je ander altijd naar edit moet om per stap alle cc door te geven

Re: het vervelende

Re: het vervelende

Origineel geplaatst door JEFReak
het vervellende aan rs 7000 in samenwerkingmet de MD is dat je in de md echt vetten patterns en songs kan maken maar als je de song of pattrn in de yamaha op neemt dan zijn je parameter locks niet mee gezonden
weet iemand daar een op lossing voor omdat je ander altijd naar edit moet om per stap alle cc door te geven

De Rs7000 heeft geen parameter locks. Het is volgens mij een unieke feature voor de MD dus denk niet dat je daar een alternatief voor kunt vinden.

de enige oplossing is om de patterns van je MD te triggeren met note-on's, check de manual hoe dat precies moet.
maar is het natuurlijk wel oldskool hè, zo nu een fill-in, nu een variation ...
tum tum toem toem tetoom beboem boem tjik b-beboem tjik :dj:

of je maakt een song op je MD van de zelfde lengte als je track op de pc, en laat hem gewoon meelopen in sync. het karakter van de MD wordt ook grotendeels bepaald door de sequencer, imho, dus die ga ik niet rap gaan omzeilen met een andere sequencer.

Re: Re: het vervelende

Re: Re: het vervelende

Origineel geplaatst door Acidfever
De Rs7000 heeft geen parameter locks. Het is volgens mij een unieke feature voor de MD dus denk niet dat je daar een alternatief voor kunt vinden.

Monomachine
en die wilik*D

Origineel geplaatst door praecox
de enige oplossing is om de patterns van je MD te triggeren met note-on's, check de manual hoe dat precies moet.
maar is het natuurlijk wel oldskool hè, zo nu een fill-in, nu een variation ...
tum tum toem toem tetoom beboem boem tjik b-beboem tjik :dj:

of je maakt een song op je MD van de zelfde lengte als je track op de pc, en laat hem gewoon meelopen in sync. het karakter van de MD wordt ook grotendeels bepaald door de sequencer, imho, dus die ga ik niet rap gaan omzeilen met een andere sequencer.
juist. de MD laten sequencen door een andere sequencer lijkt mij zeer onnatuurlijk. en je kan idd onmogelijk de parameter locks over MIDI zenden. het is niet in standaard MIDI om te zetten, heeft iets te maken met te kleine bandwidth van MIDI. is één en ander over te lezen op de elektron yahoo mailing list.

Re: Re: Re: het vervelende

Re: Re: Re: het vervelende

Origineel geplaatst door JEFReak
Monomachine
en die wilik*D

ik weet niet of die de pattern locks overneemt ...
maar das trouwens waanzin, laat gewoon de een de ander syncen en hopla freaken maar.

de pattern locks op de mono machine zijn zo mogelijks nog cooler, je kan ook locks zetten waar er geen noten zijn, dus v.b. de beïnvloeding van FM operatoren variëren over een noot ...

Origineel geplaatst door Kokos

sorry voor de onduidelijkheid. het gaat mij er dus om om inspiratie op te doen om van daaruit apartere dingen te gaan doen. de vraag moet eigenlijk zijn: wat zijn de parameters die je kan veranderen per sound? ik neem aan dat er bijvoorbeeld een envelop in zit waarmee je bijvoorbeeld de pitch kan buigen. dat soort dingen. ik kan me herinneren dat je (afhankelijk van welke van de 4 de machinedrumsynths die je gebruikt) meestal toch wel zo'n 4 a 8 paramters hebt om de sound te veranderen (naast de globale effecten die je eroverheen kan gooien, maar die interesseren me even niet zo).

bedankt voor de reacties. ik zal wat resultaten posten :-)

Het makkelijkst is om zelf even de manual te checken..zie hier:

http://www.machinedrum.com/files/Elektron_SPS-1_users_manual_112.pdf

In Appendix A staan de machines met hun eigen "synthese" parameters beschreven. Alle parameters kunnen via midi gestuurd worden en in de interne sequencer gelinked worden aan een lfo. Los van deze parameters heb je per machine nog een zg. "routing" menu en een "effect" menu. In totaal heb je per machine dus zo'n 8 (verschilt per machine; sommige hebben er maar één, de meeste machines hebben er acht) synth parameters, 8 effect parameters en 8 routing parameters: totaal maximaal 24 editbare parameters per track dus. In totaal heb je 16 tracks.....Maar check die manual eens zou ik zeggen:)

Ricercar

Origineel geplaatst door ricercar
Het makkelijkst is om zelf even de manual te checken..zie hier:

http://www.machinedrum.com/files/Elektron_SPS-1_users_manual_112.pdf

In Appendix A staan de machines met hun eigen "synthese" parameters beschreven. Alle parameters kunnen via midi gestuurd worden en in de interne sequencer gelinked worden aan een lfo. Los van deze parameters heb je per machine nog een zg. "routing" menu en een "effect" menu. In totaal heb je per machine dus zo'n 8 (verschilt per machine; sommige hebben er maar één, de meeste machines hebben er acht) synth parameters, 8 effect parameters en 8 routing parameters: totaal maximaal 24 editbare parameters per track dus. In totaal heb je 16 tracks.....Maar check die manual eens zou ik zeggen:)

Ricercar
het lijkt wel of er een echo in deze thread zit...

Back