Newbie vraag

Ferrarist

Nieuwkomer
Hallo,

Ik heb het hele internet afgeschuimd naar een MIDI aansluitschema voor wat ik wil, maar kan het niet vinden. Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen.

Eerst de componenten die ik heb.
- Roland D2 Groovebox (met MIDI IN en MIDI OUT maar geen MIDI THRU (wel SOFT THRU, maar volgens mij moet ik dat niet gebruiken)
- Roland EM-30 Keyboard (met MIDI IN en MIDI OUT)
- Externe geluidskaart M-audio audiophile USB (MET 1 MIDI in en 1 MIDI OUT) aangesloten op mijn laptop via USB
- Laptop met Cubase VST en verschillende VST plug-ins

Wat ik wil is met het keyboard de VST plugins aansturen en met de drumcomputer de drumpartijen inspelen. Hoe moet ik dat aansluiten? Heb ik dan een midi-merger nodig?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de tijd die je voor me neemt,
Rob

Bedankt voor de links, threads, enz. Ik heb anderhalf uur zitten lezen en NOG ben ik er niet helemaal uit.

Ik wil namelijk mijn laptop ook gebruiken om wat ik speel op te nemen, dus niet alleen als sequencer. Of ga ik dan echt te ver?

Ik dacht aan het volgende:

Midi Out van het keyboard naar de Midi In van de geluidskaart, Midi Out van de geluidskaart naar Midi In van de Groovebox. Audio L/R uit van Groovebox naar Audio L/R in op de geluidskaart.

Zo kan ik met het keyboard zowel de VST plugins (bijv. Halion) als de Groovebox aansturen. In Cubase VST selecteer ik dan voor de Groovebox een audio track en voor de plugins MIDI tracks in de mixer. Enige vraag die ik dan nog heb is of ik de hele handel dan wel gesynchroniseerd krijg?

Thanks,
Rob

Origineel geplaatst door Ferrarist
Enige vraag die ik dan nog heb is of ik de hele handel dan wel gesynchroniseerd krijg?

Simpelste oplossing is meer midi in en outs kopen, en dan je zaakie parallel aansluiten, b.v. usb 2 x2 midi box, of voor de toekomst een 4x4 midi box.

Als je een ketting maakt, wat jij doet volgens mij, dan is de kans groot dat er iets blijft hangen ergens. Ik weet dat mijn MC505 geen midi clock door de soft-thru door geeft, zal die Roland bak van jou ook wel niet doen???

midi 1x1 is verkeerde zuinigheid!

Maar dan kan ik de geluiden uit mijn Groovebox toch niet gebruiken? Daar zitten een hele hoop geluiden van o.a. de MC505 in die wil ik toch graag gebruiken.

Maar dan kan ik de geluiden uit mijn Groovebox toch niet gebruiken? Daar zitten een hele hoop geluiden van o.a. de MC505 in die wil ik toch graag gebruiken.

Je moet denk ik een keuze maken:

Is Cubase het centrum van je setup, met de VST-i's, of die Roland?

Als Cubase het centrum is, dan sluit je de boel parallel aan (zoals eerder gemeld, dus met een 2x2 mdi box). Met Cubase bepaal je wanneer wat geluid maakt. Het keyboard kan je dan gebruiken om alles te bespelen, VSTí's, Groovebox. Het keyboard van de groovebox kan je ook gebruiken om te spelen.

Als die groovebox de sequencer is, dan zou je 2x2 midi interface (2 midi-in voor de PC) moeten hebben EN een midi splitter, de midi out van het keyboard vertakt in 2, eentje naar Cubase, eentje naar de Groovebox. Dit splitten kan volgens mij ook met wat tools (hubi loopback device?, Midi yoke? wie weet dit???) op een PC en een 2x2 midi interface. Een midi splitter is denk ik niet goedkoop.

Volgende vraag is: wie heeft de masterclock? Groovebox (dus de eigen sequencer gebruiken, en Cubase loopt mee als slave), of de Groovebox als module gebruiken (slave, geen sequencer), Andere optie is Cubase als master, Groovebox als slave, met eigen sequencer. Dan kan je patronen triggeren via Cubase. (als ik het goed heb, ik werk niet op die manier met de MC505).

Laatst gewijzigd:
misschien maak ik het te moeilijk, daarom een voorbeeld uit de praktijk, met MC505 als master sequencer, 8 sporen.

keyboard out --> MC505 in
MC505 out --> PC in
PC out --> X
keyboard in --> X

Conclusie, 1 richting verkeer, midi commando's uit de PC, b.v. filter tweaks etc. kan je niet opnemen in je sequencer. Keyboard werkt alleen als midi controller.

MC505 is sequencer, stel dat je op de PC alleen 2 VST-i's wil draaien (soort V-stack opstelling).

Setup MC505
Midi kanaal 10 = drum = intern
Midi k. 1 = interne geluiden
Midi k. 2 = intern
Midi k. 3 = intern
Midi k. 4 = intern
Midi k. 5 = intern
Midi k. 6 = extern, b.v. Halion
Midi k. 7 = extern, b.v. FM7

PC, Halion = midi k. 6, FM7 = midi k. 7

ik blijf erbij.. MIDI belooft veel.. maar is hoop werk om te doorgronden en eer je het werkend hebt zoals JIJ het wil... pfff hopelijk komt er echt es keer iets simpeler

Thanks Raabje!!!

Ik wil Cubase de master sequencer laten zijn en met het keyboard de VSTi's en de groovebox aansturen.

Dan wordt het dus (qua midi):
- Keyboard Out naar Pc In
- Pc Out naar Groovebox In
- Groovebox out naar (niets)
- Keyboard In naar (niets)
Toch??? Of heb ik dat verkeerd?
(Ik zie nog niet waarom ik dan een 2x2 midi interface nodig heb)

Dan heb je ook de audio nog, die ik op zou willen nemen (daar gaat het tenslotte om :engel:). Hoe doe ik dat dan? Ik heb 2 geluidskaarten in de PC (een interne (16-bits/48khz) en de externe audiophile (24-bits/96khz)). Ik kan natuurlijk het geluid van de VSTi's routen naar de interne geluidskaart, deze samen met de audio uit van de groovebox aansluiten op een analoge mixer en dan die weer aansluiten op de audio in van de audiophile, maar zou dat ook werken? In theorie moet dat kunnen, maar is dat in de praktijk haalbaar?

Learning all the time :okdan:

Origineel geplaatst door Riezz73
ik blijf erbij.. MIDI belooft veel.. maar is hoop werk om te doorgronden en eer je het werkend hebt zoals JIJ het wil... pfff hopelijk komt er echt es keer iets simpeler

Midi blijft shite, punt. Er zou toch een alternatief komen? M-lan of zoiets..??

Je krijgt de boel nu wel aan de praat, maar het kost veel moeite en/of geld. Maar, met geld bespaar je een hoop moeite! Als je echt wat wilt moet je die euro-tjes uit je zak schudden.... }:| Bovenstaand probleem los je dan zo op.

Aanvulling: ik vind dat de basis van je setup goed moet zijn, je midi interface, je snoeren, je pluggen, stekkers, etc. je moet als je een goed idee krijgt gewoon wat kabels los kunnen trekken en een nieuwe routing kunnen maken zonder naar een winkel te moeten fietsen om wat te halen, dus thuis een berg van die handel hebben liggen. Het is verder prima om op een hi-fi setje af te mixen, of een oud keyboard gebruiken als midi controller etc. Dat komt later wel. Ik heb toen ik begon nog lopen klooien met RCA-Y pluggen om 2 synths te kunnen mixen, ik was te beroerd om een mixer-tje te kopen, dat soort ellende wil ik anderen besparen. :smeris:

Laatst gewijzigd:
Toch??? Of heb ik dat verkeerd?
(Ik zie nog niet waarom ik dan een 2x2 midi interface nodig heb)

Dan heb je ook de audio nog, die ik op zou willen nemen (daar gaat het tenslotte om :engel:). Hoe doe ik dat dan?

O.k, dus Cubase wordt het centrum, sequencer + master midi clock

Als die Groovebox draaiknoppen en buttons heeft die midi commando's uitzenden, dan kan je die mooi gebruiken voor allerlei functies (met transformers ombouwen, b.v. knop stuurt CC78, en je wilt voor iets CC7, dan vertaal je dat).

Ik weet niet wat de D2 allemaal uitstuurt (het apparaat ziet er een beetje knullig uit.. no offense.. :engel: ), en wat dat keyboard aan boord heeft, misschien is er overlap en heb je inderdaad die groovebox niet nodig. Maar als die knoppen wat uitsturen zou ik dat willen gebruiken --> hoe meer midi controllers hoe beter is mijn motto.

Een mixer heb je denk ik (nog) niet nodig, alleen die Audiophile. Die interne geluidkaart is shite, uitschakelen. Geluid uit de groovebox op de ingangen van de Audiophile. Met de software mixer van de Audiophile (hoort bij de driver) mix je dat met wat Cubase zelf produceert. Mijn m-audio delta-44 heeft een monitor optie om direct, zonder vertraging, te laten horen wat er in komt.

O.k, tot zover... Je bent bezig met een track, laat de D2 meelopen met Cubase, op een gegeven moment wil je er een track van maken. Dan maak je audio opnames van de D2, spoor voor spoor, of een gehele mix van alle sporen. Als dit gelukt is zetje de die D2 uit, of je mute hem, of, en gebruik je de opname als audio track. Dit mix je met de rest.

Opname gewoon op 44.1 khz, bespaart je een hoop ellende met de eindmix --> renderen van 96 khz naar 44.1, met ruis etc.. 24bit kan je wel doen, heb je wat meer diepte in je opname (headroom?), kan handig zijn tijdens het mixen. Als die laptop niet super is zou ik het gewoon in 16 bit doen, kleinere files, en minder CPU power nodig als je effecten gebruikt op je audio tracks.

** Ik vergeet, je hebt al 1x1 midi. Koop dan als compromis nog een 1x1 midi interface (USB?), die zijn goedkoper, en dan heb je er in totaal 2 in , 2 out. (dus geen lange termijn investering....)

Laatst gewijzigd:
:halleluja Raab :halleluja,

Je wil niet weten hoe blij ik met je antwoord ben. Ik heb de thread uitgeprint en in een gouden lijst gehangen. Onwijs bedankt. ;) :mega:

't Is me helemaal duidelijk. M'n flaptop komt deze week terug uit reparatie. 't Is een Acer (1357 LMi AMD 3000+, 40GB HD, 512MB intern), 27 maart dit jaar gekocht. Zat er 2 weken geleden ineens een onwijze balk door m'n scherm. Bel ik op om te vragen naar garantie, krijg ik te horen, "mijnheer we geven maar acht dagen garantie op beeldschermen". "Die zijn niet goed bij hun hoofd!, dacht ik nog en dat blijkt, want ik belde dynabyte waar ik de laptop kocht en zij regelden zelfs dat de laptop (een week later, dat wel) werd opgehaald. Deze week komt hij terug en kan ik mooi van het weekend gaan spelen. Ik koop wel meteen een 4x4 MIDI interface, want ik heb zo'n idee dat het hier allemaal niet bij blijft. Je hebt gelijk wat die roland d2 betreft, ziet er wat simpel uit, maar er zit een onwijze berg aan geluiden in en deze setup is om te kijken of ik een beetje feeling voor het maken van muziek heb. Als dat zo is, wordt m'n volgende aanschaf een Roland JV-8080 of soortgelijke "dikkke" bak, oh nee een goede analoge mixer :D.

:okdan:
Rob

Back