Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Slipperman
wat hier staat is weldegenlijk nuttig eigenlijk...

wat ik me overigens afvraag is waarom zou je in godsnaam updates en dergelijk gaan uitvoeren als de boel naar behoren werkt? Dat is iets wat mij als beheerder even uit het oog springt...

Updates van Windows zijn nodig voor je security. Natuurlijk moet je dan wel in een netwerk zitten of aan het internet hangen, anders hoeft dat niet. Updates van goed draaiende hardware en software heb je niet nodig.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Bericht door een moderator:
Hoe goed bedoelt dit alles ook is, lees nog even het doel van deze thread:
- In deze thread al je vragen (+ antwoorden) over welke configuratie je pc of laptop moet hebben voor audio toepassingen. Zie al een boel antwoorden staan, nu de vragen nog..........:eureka:

Sorry dat ik het zeg, het is natuurlijk een beetje een naive vraag: welke configuratie een PC of laptop moet hebben voor audio toepassingen.

Ik vind de antwoorden van mijn voorgangers helemaal niet gek. Je kan geen eenduiding antwoord op die vraag geven, elke PC configuratie is uniek met plussen en minnen, en factor software en drivers is minstens zo belangrijk!

En daarbij, een expliciet antwoord vandaag kan morgen alweer zijn waarde verloren hebben.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Ik vraag me echt af waarom sommige mensen steeds willens nillens beginnen over bepaalde types moederbordjes die
werden ontworpen om te GAMEN. Nforce is specifiek ontwikkeld voor gaming. Dat kan je in zoveel reviews op het net lezen.Wat je nodig hebt is een "workstation" platform.
Dit is een muziekforum, en rekenkracht zal me (in principe) worst wezen. STABILITEIT is een primordiale vereiste. Ik heb niks aan 64 bit processors en alienware mobo's met flashy kleurtjes en lichtjes als heel de handel voorturend crashed.

Ehm, Rekenkracht zal je een worst wezen terwijl je een zeer cpu belastende applicatiesoort op je pc wilt draaien. Vreemd.
Dat je je pc stabiel wilt hebben is nogal normaal hoor, ongeacht of je hem gebruikt voor muziek productie. Als ik een word document typ is het ook vrij irritant als mijn computer elke 2 minuten crasht.....

Nforce is ontworpen met gaming in het achterhoofd. Er werd tevens een audioengine ontwikkeld die zo min mogelijk de cpu zou belasten in tegenstelling tot andere oplossingen. Wat dat verder met gaming te maken heeft weet ik echt niet.
Er zijn zat stabiele en betrouwbare Nforce moederborden op de markt. Dat jij ze niet wilt verkopen is jou goed recht. Dat je alleen met Intel werkt zegt meer over het onderzoek wat je in deze richting hebt gedaan.....of in ieder geval dat je onderzoek gedateerd is.

Tot slot nog even iets over XP SP2.
SP-2 is een security beveiligingspack die ABSOLUUT niet nodig is op een muziek PC. Immers, een muziek PC is een muziek PC en geen internetbak. Verder is het geweten dat SP2 voor heelwat problemen kan zorgen en dat het onwaarschijnlijk vierkant draait.
Zolang SP2 niet gevrijwaard is van de grote problemen - er zijn hele server-farms plat gegaan na installatie van SP2!!! en vele universiteiten hebben massaal gereageerd bij Microschoft ivm de grote problemen SP2 - kan je beter de installatie van het bewuste servicepack achterwege laten en wachten tot die behoorlijk functioneert.

En dat is weer eens het bewijs van onkunde. Als een zogenaamd professionele organisatie besluit Service packs te installeren zonder dit uitvoerig te testen in een representatieve testomgeving dan ben je goed bezig.
Ik draai SP2 sinds deze final beschikbaar is op mijn muziek pc en heb 0,0 problemen!!!!

Een muziek pc is in de meest ideale situatie een muziek pc en geen internetbak, ben ik met je eens. Maar de meeste mensen hebben nu eenmaal geen budget om even 2 dikke pc's te kopen dus is het meer een kwestie van behelpen.
Wat je edan eventueel kunt doen is dual booten. Dan kun je in ieder geval je applicaties gescheiden houden en zo maximale performance uit je audioboot tweaken.

Dan kun je voor de software die internet nodig hebben om te registeren altijd toch het product netjes registeren.

Kan verder alleen als tip geven om een service pack altijd als geintegreerde clean install uit te rollen. Upgrades naar SP's leveren geef ik toe vaak problemen op. Dus ff SP slipstreamen in de CD files. Nieuwe ceedeetjes branden en klaar.

Doen of niet doen?

Ik kan via mijn werk goed koop een Hewlett packerd P ZD7340 scoren met de volgende specs:
P4 3Ghz
512 mb intern
4200rpm 60 Gig hd
17" monitor
4xUSB 2.0

Nu is mijn vraag of deze laptop geschikt is om muziek mee te maken. Het meest werk ik met midi, maar af en toe gebruik ik reason of gebruik ik wat audio tracks in cubase.

Nu heeft deze laptop een hd met 4200 rpm. Ik weet dat dit wat traag is voor audio toepasingen. Laterkan ik altijd nog een snellere externe USB 2.0 hd aanschafen en deze voor audio sporen gebruiken.

Is de HP nu wel verstandig om aan te schaffen? Ik kan erg weinig rewiews vinden op het net.

Gr Remo

Origineel geplaatst door extremo
Doen of niet doen?

Nu heeft deze laptop een hd met 4200 rpm. Ik weet dat dit wat traag is voor audio toepasingen. Laterkan ik altijd nog een snellere externe USB 2.0 hd aanschafen en deze voor audio sporen gebruiken.

Ik wil mijn vingers niet branden aan een advies, ik weet wel dat de harddisk bij de huidige generatie computers nu vaak de bottlenek is, en die draaien nu standaard op 7200 rpm. Om dat op te lossen zijn er constructies als RAID bedacht (brrr....), en SATA schijven met 15.000 rpm.

Met 4200 rpm maakt je je het wel lastig denk ik, als je veel audiotracks gelijktijdig laat lopen. Maar ik heb geen flauw idee hoeveel tracks :confused: dat werkelijk zouden kunnen zijn!! En of je goede opnames kan maken... misschien werkt het prima...??

Je zou uit moeten zoeken wat de data doorvoorsnelheid is bij een externe USB 2.0 harddisk, als die hoog genoeg is zou het een prima oplossing zijn. Ik vermoed wel dat een on board harddisk controller (SATA/IDE maakt in de praktijk NOG niet veel uit) dichter bij het vuur zit en sneller zal zijn dan USB.

Typ eens ZD7340 op google en je ziet dat het een noteboek is. (details zie hier http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06a/22797-186289-316149-316149-316149-9682345.html)
Volgens mij zijn er helemaal geen 4200 rpm schijven voor desktops. (tenzij je die zelf hobby'ed)

Maar voor alleen midi en incidenteel eens een audiospoortje lijkt me dit niet verkeerd.
En sinds de laptops qua prijs wat gunstiger geworden zijn is het wat aantrekkelijker geworden om voor een laptop te gaan. Die dingen hebben een voordeel en een nadeel. En als je daar bewust van bent lijkt me de keuze niet moeilijk.
HP heb ik zelf geen ervaring mee en ken ook niet zo mensen die dat wel hebben. Denk wel dat je mag rekenen dat het een nette computer is want HP verkoopt over het algemeen wat duurdere hardware. Het is in ieder geval geen cheapo merkje.

Maar kwam ook deze pagina tegen waar een wat uitgebreider vergelijk staat tussen verschillende notebooks.
http://www.kieskeurig.nl/nl/product...rm&qcode=notebook&q2=[merk]=HP&pcode=notebook

Origineel geplaatst door fuse
Typ eens ZD7340 op google en je ziet dat het een noteboek is. (details zie hier http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/ho/WF06a/22797-186289-316149-316149-316149-9682345.html)
Volgens mij zijn er helemaal geen 4200 rpm schijven voor desktops. (tenzij je die zelf hobby'ed)

Wie heeft het over desktops?? ikke niet.. Ik werd eigenlijk wel nieuwsgierig hoe dat nu zit met notebooks, ik heb (kort) gekeken op 2 hardware sites, en ik zie geen notebook/laptop HD's die sneller gaan dan 5400 rpm. 4200 rpm zal wel standaard zijn op dit moment?

Als je een beetje zoekt vind je nog wel ergens een 4200rpm schij voor je desktop....maar ja..wie wil die nu?

Het laptop specs voor geschikte audio setup is zeker een interessante kwestie.

Ik gebruik nu mijn Pentium-M 1.5 Ghz en dara kun je best wat mee. Maar tiz niet de ideale bak voor audio....maar ja....mijn werkgever heeft deze aan mij gegeven dus waarom zou ik klagen?

Desktop replacement P4 laptop of zelfs Athlon 64 laptop is natuurlijk veel sneller maar die kun je niet echt goed op accu gebruiken (vandaar ook desktop replacement)....dus die hangen bijna constant aan de stroomvoorziening.

pc compleet

pc compleet

hallo

ben nu bezig met de het in mekaar zetten van me pc en zou hierbij graag wat hulp kunnen gebruiken

als alles mee zit ga ik binnenkort beginnen met een opleiding bij sae college en wil daarom ook thuis een flinke bak hebben staan om goed uit de voeten te kunnen en zodoende niet de hele tijd op school hoeft te zitten

tot nu toe heb ik alleen de kast gekocht zie plaatje
xblade_bk1.jpg
mooi he :) en een ASUS P4P800-E Deluxe moederboard

verder wil ik een intel p4 3,2ghz erbij proppen en om te beginnen en 1024 mb (2x 512)werkgeheugen lijkt mij voorlopig voldoende

2x 80gb harde schijven (wat zijn de betere hd op het moment? )

een triplehead videokaart zodat ik 3 monitors kan gebruiken (een goeie vond ik voor rond 350,- iemand die goedkoper weet? )

en een goed werkende geluidskaart van ongeveer 250/300,- (wat is aan te raden voor deze prijs klasse? )

nou ben ik helemaal niet thuis in computers en denk dat er hier genoeg mensen zijn die dat wel zijn

alvast bedankt voor enige tips

Grtz Champ

Neem nou bijvoorbeeld Sweetwater, een bedrijf dat in de USA al meer dan 20 jaar toonaangevend is op gebied van professionele audio applicaties, studio inrichtingen enzovoort.
http://www.sweetwater.com/store/category/c859
Zoek zelf maar uit en kijk wat zij aanbieden op gebied van audio-pc's. Besluit dan maar zelf.

http://www.devx.com/Intel/Article/15702/0/page/1

http://www.barrys-rigs-n-reviews.com/tech/soho2/buildsoho2_pg1.htm
Heel begrijpelijk dat een bepaald bedrijf voor Intel kiest en hieraan vast houdt wegens goede ervaringen, maar dat is zeker geen bewijs dat alternatieven slecht zijn. Ik denk dat het niet lang duurt voordat de AMD64 audio pc's verschijnen bij dit soort bedrijven. Dat gaat inderdaad even duren, omdat ze vaak even de kat uit de boom kijken en pas komen met dit soort oplossingen als de stabiliteit zich heeft bewezen.

Intel D875PZB “Bonanza” i875P Pentium 4 Motherboard
Anyone who has read reviews of this mobo knows it may not be the absolute fastest or most over-clockable, nor does it have the biggest bundle of extras like other boards in its league. But when it comes to “strictly business” rock-solid reliability and unquestionable stability, the six-layer D875PZB with its black PCB and a big-honkin’ aluminum heat sink on the 875P Northbridge chip, wins hands down every time. I purchased the OEM version because it has a three-year warranty and no on-board audio (which I don't particularly care for), where the Retail version has on-board audio and only
a one-year warranty.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1675322,00.asp
Dit is inderdaad een goed, satbiel moederbord wat geschikt is voor audio-pc's. Zo zijn er nog meer van.

Processor
Whenever we've built inexpensive gaming machines in the past, we've had to choose between a Pentium 4 that wasn't exactly top-of-the-line and an Athlon XP.
The best CPUs for gaming, by a long shot, come from AMD's Athlon 64 line.

http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1150198,00.asp
Hier staat dat de AMD64 het beste game-platform is. Dat zegt niet dat het ongeschikt is voor muziek pc's. De reden dat het zo goed is om te gamen is een reeks van eigenschappen van de processor, die toevallig ook nog eens goed van pas komen bij audio-toepassingen: korte pipeline, lage latency, snelle fp processing.

High-End DAW: Core Plumbing
Here, our choices are pretty conservative, the reason being we don't need screaming performance, but we do need rock-solid stability to keep this system's down-time to an absolute minimum.
Lets first talk about why we chose an Intel processor.You could build an AMD-based DAW rig, but many audio hardware makers explicitly recommend Intel-based hardware, particularly for the system chipset.
Die chipset is inderdaad een goede reden om Intel te kiezen. Maar laat daar nu juist de laatste tijd een enorme verbetering in zitten bij de AMD chipsets, zoals de nForce van nVidia.

Via South bridges are generally pretty good, but have had some known issues in the past. And because your PCI and FireWire components live or die depending on the South bridge's performance, we decided to go Intel for this system. True, nVidia's nForce 2 chipset has a powerful audio processor with three DSP engines built into it, but the problem here is that you're still very limited as to the number of simultaneous inputs and outputs, and the nForce 2's audio horsepower is marketed more for what it can do in your living room (Dolby Digital real-time encoding, etc.) than what it could do for a home studio. As for the nForce 2 South Bridge's latency performance, that's something we're still investigating.
De nForce Soundstorm is een onderdeel van sommige nVidia chipsets. Dit is inderdaad voor geluid en dan speciaal voor home entertainment, niet geschikt voor professionele audio toepassingen. Dat zegt natuurlijk helemaal niets over hoe de nForce chipsets presteren met audio in het algemeen en die doen het over het algemeen heel goed zelfs.

Beste Fuse, ik denk dat het stilaan duidelijk is dat AMD, Via, KT en al dat soort hardware ontegensprekelijk de 1ste keuze moet zijn als het op het bouwen van een game computer neerkomt. Dit is Synthforum, en hier hebben we geen boodschap aan gamecomputers.
Dit heeft wederom helemaal niets met gamecomputers te maken. Dat is je eigen associatie. Er zijn echt een heleboel gamers die Intel systemen hebben en dat zegt toch ook niet dat Intel ongeschikt is voor audio?

Tot slot wil ik nogmaals aanhalen dat ik niet beweer dat AMD niet werkt als het op DAW aankomt, maar je loopt hoe dan ook een veel groter risico op problemen. Een risico dat ik niet wil nemen als ik 2000 euro ga uitgeven aan een computer die bedoeld is als AUDIO WORKSTATION.
Dat risico valt erg mee. Ik denk zelfs dat het risico nagenoeg gelijk (AMD vs Intel) als je maar op bepaalde zaken let, zoals goed geheugen, goede voeding, a-merk moederbord, enz.
Intel heeft ook een aantal nadelen als het op audio aankomt:
Ze worden erg warm, zeker de nieuwste modellen. Dit moet allemaal gekoeld worden en dat maakt geluid.
Er zijn veel problemen met de hyperthreading functie van de P4's icm audio software.

Ook in de eigenste SF thread over diverse gebruikers platformen zijn de P4 config's ontegensprekelijk in de meerderheid.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=36575&perpage=20&pagenumber=1
Dat geloof ik best. Intel is lange tijd favoriet geweest in audioland. Die naam hebben ze nog steeds. Dat zegt niet dat er geen goede alternatieven zijn.

vraagje:

Hoewel ik per definitie :r op kasten met bordeelverlichting vraag ik me serieus af of dergelijke verlichting al dan niet storing kan veroorzaken, zoals ruis-ellende e.d. Mijns inziens kunnen alle "extraatjes" in je kast een bron zijn van gebrom, of heb ik het mis ?

@ champ: Maxtor had een mooie triplehead-kaart in het assortiment voor een nette prijs, maar ik kan hem zo snel niet meer vinden in de tweakers-pricewatch

Origineel geplaatst door gemmetje

@ champ: Maxtor had een mooie triplehead-kaart in het assortiment voor een nette prijs, maar ik kan hem zo snel niet meer vinden in de tweakers-pricewatch

was dat toevallig de matrox Parhelia 128mb

Origineel geplaatst door champ
hij is 64mb wat mij een beetje matig lijkt

Het hangt er vanaf wat je ermee wil doen. Voor het draaien van een seq-programma, vst-tjes op een ander scherm en een software-mixer op je derde scherm is het ruim voldoende. Voor gamen zal het waarschijnlijk (weet ik niet zeker, ben niet thuis in games) niet voldoende zijn.

en as ik een combinatie wil waarbij ik zowel audio als beeld wil gaan bewerken

bijvoorbeeld als ik een video clip zou willen maken

Origineel geplaatst door SoLiS
Dat geloof ik best. Intel is lange tijd favoriet geweest in audioland. Die naam hebben ze nog steeds. Dat zegt niet dat er geen goede alternatieven zijn.

Ter bevestiging van bovenstaande: ik heb een AMD 64bit 3000+ processor, MSI top moederbord, top geheugen (GEIL,
}:| ), 2 x 160GB harddisk, en dit systeem draait als een ZONNETJE, perfect!. En goede low-noise kast (Antec) met goede stabiele voeding. Gewoon een simpel 2D video kaartje is voldoende. AMD is de beste bang for your buck!

Het zit hem veel meer in de software tweaks, je moet XP onder de duim houden en alles wat automatisch wordt uitgevoerd uitschakelen.

op http://www.musicxp.net/ staat wat je allemaal moet doen om het zo strak mogelijk te houden, en deze link is voor de pro's: http://www.avielsegal.com/index.html

en de Black Viper, serieus mannetje: http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

of deze: http://streamworksaudio.com/contents.php?id=38

ga zo maar door, het is allemaal al lang uitgezocht

hoe zit het met een dual processor machine ??

in hoeverre heeft dat voordelen??

ik wil namelijk een 2e pc gaan bouwen met een kvm switch

maar kan ik beter een een dual bak bouwen met 2x 2ghz of een een enkele amd64 bit op 3 ghz???

het lijkt me dat als je er dubbel geheugen in doet bij een dual proc bak dat je wel goed uit de voeten kan.....

wie weet raad??

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back