Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door olafmol
nog een vraagje: is het verschil tussen een centrino 1.5 en 1.6GHz erg groot? voor mij is CPU peformance nl erg belangrijk omdat ik veel met plugins werk en de UAD natuurlijk niet op een laptop kan (en ik geen magma ga kopen ;)

Als je een laptop wilt en je wilt om één of andere reden per se een Pentium M, dan zou ik in ieder geval voor de Dothan versie gaan. Die presteert een stuk beter dan de oude (ben de naam even kwijt). Het verschil tussen een 1.5 en een 1.6 is (1.6 - 1.5) / 1.5 = 6,6% Er vanuit gaande dat het om dezelfde core gaat. Dat scheelt dus niet zo heel veel.

Origineel geplaatst door DJ41
Een Celeron heeft minder cache dan een "gewone" pentium. Daarom zou ik geen Celeron kopen...

Wie heeft het hier over Celerons kopen? Je hebt wel gelijk hoor, maar dit komt een beetje uit de lucht vallen zo.

Origineel geplaatst door SoLiS
Als je een laptop wilt en je wilt om één of andere reden per se een Pentium M, dan zou ik in ieder geval voor de Dothan versie gaan. Die presteert een stuk beter dan de oude (ben de naam even kwijt). Het verschil tussen een 1.5 en een 1.6 is (1.6 - 1.5) / 1.5 = 6,6% Er vanuit gaande dat het om dezelfde core gaat. Dat scheelt dus niet zo heel veel.

ja dothan is idd goede optie..maar is 6.6% verschil niet wat kort door de bocht gerekend? als je ervan uitgaat dat een 1.5 centrino ongeveer net zo performt als een 2.4GHz pentium dan zou een 1.6 centrino toch nog behoorlijk wat stapjes hoger moeten liggen?

Origineel geplaatst door olafmol
ja dothan is idd goede optie..maar is 6.6% verschil niet wat kort door de bocht gerekend? als je ervan uitgaat dat een 1.5 centrino ongeveer net zo performt als een 2.4GHz pentium dan zou een 1.6 centrino toch nog behoorlijk wat stapjes hoger moeten liggen?

Ja maar het verschil tussen 2 dezelfde Pentium M's van dezlfde core, zal dan maximaal 6,6% zijn, dat heeft niets met Pentium 4's te maken. Real Life zal het nog iets minder uitmaken omdat je niet alleen afhankelijk bent van de clockspeed van de processors, maar ook van de FSB, geheugen, enz. In de praktijk zal het waarschijnlijk iets van 5% schelen, echt niet meer.

PS de processors heten Pentium M. Centrino is de naam van het mobile concept, bestaande uit processor, moederbord, wifi.

oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

graag had ik reactie willen hebben van, nee je kan beter dit of dat nemen want..........

midi tower met 5 koelers die 21DB still zijn
zalman zm400b-aps ( 400W combinad power 380W)
Asus P4c800-e Deluxe P4 Moederbord
Intel pentium 4 ( 3,2ghz prescott)
zalman cnps 7000b-ac koeling (25db)
Matrox: Parhelia 512 of Millennium P750 videokaart
3 kinston ddr sdram 512mb
2 Western Digital Caviar 120gb

er wordt zeer vaak gezegd dat koeling en voeding zeer belangrijk zijn dus wilde graag weten of dit goed zit in bovenstaande.

totaalprijs van deze kast zou zijn rondt de 1400 euro ( zonder beelschermen )

Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Origineel geplaatst door bass-molecules
graag had ik reactie willen hebben van, nee je kan beter dit of dat nemen want..........

er wordt zeer vaak gezegd dat koeling en voeding zeer belangrijk zijn dus wilde graag weten of dit goed zit in bovenstaande.

Geheugen in setjes van 2 reepjes tbv dual channel. Liever 2 grotere reepjes, dan 3 kleinere dus.

Wat betreft voeding heeft de Antec TruePower serie de voorkeur wat mij betreft. Ben nog geen ATX voeding tegengekomen die ook tot op volle belasting zo stabiel blijft op alle voedingslijnen. Is trouwens ook belachelijk stil voor een aktief gekoelde voeding.

Als je triplehead wil gaan kijken koop de je P750, voor dualhead de P650. Scheelt toch weer centjes. Triplehead kan overigens alleen met 3 schermen met gelijke specificaties en volgens mij gaan 2 schermen dan analoog en niet over DVI.

5 fans is niet perse nodig. Kijk liever naar de grootte van de fans. Liever een kast met een 12cm in- en outtake dan 4 80mm fans. Er zijn verschillende kasten die iig 12cm intake hebben met een dubbele 80mm outtake, maar zo uit m'n hoofd zijn er ook een paar kasten die daadwerkelijk 12cm in- en uit hebben. Waarom? Grotere fan heeft op lagere toeren een grotere luchtverplaatsing dan een kleinere fan.
Een andere tip, koop dan fans die een variabele snelheid hebben via zo'n potmeterje. Bijvoorbeeld van Enermax. Dan kan je lekker eenvoudig wat experimenteren met de temp. van je systeem tov de herrie. en als het in de zomer dan wat warmer zou worden zou je ze net ffies iets harder kunnen zetten.

Let bij je geheugen ook even op de latency. Cas2 is lekker, maar ga iig niet hoger dan 2,5. Cas3 geheugen geeft tov cas2 een aardig verschil. Kingston HyperX is goed, maar bijvoorbeeld ook de pc3200 cas2 reepjes van GeiL, OCZ en Corsair zijn prima. Kijk goed naar de prijs.

Gebaseerd op wat heb je gekozen voor P4?

Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Origineel geplaatst door n0_key
Geheugen in setjes van 2 reepjes tbv dual channel. Liever 2 grotere reepjes, dan 3 kleinere dus.

bedoelje dan dat ik niks aan 3 die heb ? en dat ik dus of 2x 512 of 4x 512 moet nemen. ja of 1024, 2 of 4 keer, maar ja da's wel erg duur.

Wat betreft voeding heeft de Antec TruePower serie de voorkeur wat mij betreft. Ben nog geen ATX voeding tegengekomen die ook tot op volle belasting zo stabiel blijft op alle voedingslijnen. Is trouwens ook belachelijk stil voor een aktief gekoelde voeding.

en is het zeker verstandig om voor de 550W te gaan ?

Let bij je geheugen ook even op de latency. Cas2 is lekker, maar ga iig niet hoger dan 2,5. Cas3 geheugen geeft tov cas2 een aardig verschil. Kingston HyperX is goed, maar bijvoorbeeld ook de pc3200 cas2 reepjes van GeiL, OCZ en Corsair zijn prima. Kijk goed naar de prijs.

dan bedoel je dus deze ?

Gebaseerd op wat heb je gekozen voor P4?

hierop :D

Origineel geplaatst door acidfever
Intel als je geen pc ervaring hebt....AMD als je wel pc ervaring hebt.

toch beter als je pc3200 ipv 2700 of maakt dat weinig uit?

en wat betekent CL2? (zag dit staan bij crosiar geheugen)

zijn die ati radeon video kaarten een beetje goed en bij welke kun je gebruik maken van 2, 3 of 4 monitors

of kun je beter voor matrox of ander merk gaan

Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Origineel geplaatst door acidfever
Intel als je geen pc ervaring hebt....AMD als je wel pc ervaring hebt.

Dat is dus een opmerking die helemaal nergens op slaat. Zonder degelijke onderbouwing al helemaal niet.

Het zijn allebei CPU's en het maakt geen ene ruk uit welke van de twee je gebruikt, ze doen precies hetzelfde.
Alleen ze passen niet in hetzelfde voetje (meer).

@champ
CL2 betekend CAS latency 2 en het is niet meer dan een aanduiding hoe snel het geheugen is. Het is sneller dan CL2,5 en CL3. Maar dan een verschil in een aantal percentages. Voor overclockers blijkbaar heel erg belangrijk om die paar procenten meer performance uit te persen. Voor de 'gewone' gebruikers van secundair belang.

Re: Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Re: Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Origineel geplaatst door fuse

Dat is dus een opmerking die helemaal nergens op slaat. Zonder degelijke onderbouwing al helemaal niet.

Het zijn allebei CPU's en het maakt geen ene ruk uit welke van de twee je gebruikt, ze doen precies hetzelfde.

@champ
CL2 betekend CAS latency 2 en het is niet meer dan een aanduiding hoe snel het geheugen is. Het is sneller dan CL2,5 en CL3. Maar dan een verschil in een aantal percentages. Voor overclockers blijkbaar heel erg belangrijk om die paar procenten meer performance uit te persen. Voor de 'gewone' gebruikers van secundair belang.

Gast doe nou niet zo moeilijk en laat sommige dingen zoals ze zijn (En ja ik had beter even kunnen beargumenteren!)
Ik heb deze opmerking zo geplaatst omdat het gewoon zo is dat een AMD cpu gevoeliger is voor user abuse (zoals ze dat zo mooi noemen als je koeler je core naar de ^#$#@ helpt).

De P4's met heatspreader hebben dit probleem gewoon niet. Verder vereist een Intel gewoon minder getweak om het stabiel lekker te laten draaien. Een AMD loopt uiteindelijk net zo stabiel en net zo snel als een P4, ben ik met je eens. Maar het is voor een leek gewoon makkelijker om voor de P4 te gaan.

Verder moet ik (als absolute AMD fan) gewoon toegeven dat Intel, met uitzondering van de soundstorm functionaliteit in de nforce chipsets, gewoon de betere chipset heeft gemaakt. De 865 en 875 chipsets zijn gewoon hele goede chipsets en de nieuwe 925 is ook heel erg sterk.

Bij de Nforce chipsets is het toch vaak wat uitproberen van de Udp drivers voordat je een lekker werkende combi vindt.

Gebaseerd op deze feiten heb ik dus gezegd dat een leek beter een P4 cpu kan nemen.

Dit is overigens gebaseerd op zowel internet berichtgeving als 6 jaar ervaring in de ICT wereld. Verder is computerhardware een grote hobby van me.

Maar goed.....zoals ik destijds al zei: het is een keuze.

Ikzelf zou voor de Athlon64 gaan maar dat is dan niet per definitie het beste advies richting een andere gebruiker.
De uitspraak "Ze doen precies hetzelfde" is overigens behoorlijk kortzichtig als je gaat kijken naar de architectuur van beide cpu's. Maar goed.....dat is weer een heel ander verhaal. ;)

hay guis.

ik wil een andere geluidskaart welke is aan te bevelen?

ik heb nu een audigo.

mischien een leuke tip.

het kan helpen om je computer met de randapparatuur te aarden , als je last van brommen heb.

greetz Turtel :doei:

Origineel geplaatst door turtel
hay guis.

ik wil een andere geluidskaart welke is aan te bevelen?

ik heb nu een audigo.

mischien een leuke tip.

het kan helpen om je computer met de randapparatuur te aarden , als je last van brommen heb.

greetz Turtel :doei:

Ik heb zelf 2 oorzaken voor brommen/hum gezien.

1 = slecht geaarde computer. Zorg ervoor dat je computer een geaard stopcontact ter beschikking heeft.

de tweede is denk ik toch wel een redelijk vaak voorkomende. Dat is de aardelus. Een erg vervelend en veel voorkomend verschijnsel. Een goed begin is proberen al ke apparatuur dezelfde (geaarde) groep te zetten.

Soms helpt dat niet en kun je eventueel een kabel maken die de aarde ontkoppelt. Heb wel eens een artikel gezien in de Sound-On-Sound daarover. Je kunt ook vrij eenvoudig zoeken op "Ground-Loop".

Dit is wat ik weleens heb gezien...kan het fout hebben maar hoop dat het helpt!

Wat voor kast had je precies in gedachten?

5 koelers hoeft niet hoor en 5 van 21dB ga je zeker wel horen. Dit zijn wel leuke casefans: Papst Fan 8412NGL(E) 8x8cm, 1500rpm. Deze zijn echt stil. Als je er 3 van hebt (2 intake, 1 outtake, je voeding is meestal ook outtake), zal je er erg weinig van horen en heb je toch wat airflow in je kast. In sommige kasten kan je de harddisks zo monteren dat de intakes direct over je schijven blazen, dat vinden ze wel prettig. Let ook niet altijd op het aantal dB wat er bij koelers staat vermeld, het verschilt erg per fabrikant hoe dit gemeten wordt en is vaak niet echt een goede aanduiding van het lawaai.

Voor de rest ziet het er wel aardig uit. Alleen dat geheugen is inderdaad niet handig bij een P4. Die is erg geheugenbandbreedtehongerig, dus dan is dual-channel wel noodzakelijk. Dus of 2 reepjes van 512, of 2 van 1025. CAS (latency) is bij de P4 niet zo heel erg van belang voor de performance, maar het kan inderdaad een paar procentjes uitmaken in theorie.

Re: Re: Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Origineel geplaatst door Acidfever
De P4's met heatspreader hebben dit probleem gewoon niet.
AMD64's hebben ook een heatspreader. De eerdere AMD's hadden dit inderdaad niet en dan moest je heel voorzichtig zijn met het monteren van de heatsink, maar dat speelt tegenwoordig een stuk minder dus.
Het assembleren van een compleet systeem zou ik sowieso door iemand laten doen die daar wat verstand van heeft. Als je er zelf niet zoveel verstand van hebt en je hebt ook niemand in je directe omgeving, kan je het bij de betere computerzaak ook vaak tegen een gering bedrag laten doen.

en wat wil u hiermee zeggen ?

ik heb al aan gegeven dat in nul verstand heb van computers. een maat van me gaat de computer bouwen. ik wil dus gewoon een computer waar ik een lange tijd ongestort mee vooruit kan. boeit me verder niet of pentium of een AMD is. wat ik hier en daar lees op het ineternet is dat AMD best lastig kan zijn, en dat wil ik dus niet, heb geen zin om, om de zoveel tijd die maat van me te bellen omdat m'n computer lastig doet.

mijn keuze voor een pentium is puur gebasserd, op het feit dat ik hier en daar op het internet nog al verschillende mening zie over AMD ( ook goede hoor) lees, ik nu een pentium 4 1,7 ghz "hoeren sloep" gebruik voor alles, internet, zo nu en dan met wat muziek programmatje pielen enz. en deze computer staat eigenlijk altijd aan en hij heeft me tot vandaag nog nooit in de steek gelaten ( knock on wood ).

maar fuse: was is jouw mening dan over pentium vs AMD en wat raad je aan voor nOOb als ik ?? en wat gebruik je zelf ?

@Acidfever

Chill dude ;)

Maar dat iemand een beslissing neemt omdat jij hier een opmerking maakt heeft wel degelijk een soort verantwoordelijkheid voor jouw. Niet dat die persoon alles als zoete koek moet slikken. Dus dat van mij ook niet.
Ik heb geen zin om te horen 'nou nog bedankt voor je goeie advies, NOT!'.

De gemiddelde gebruiker koop zo'n ding kant en klaar in elkaar gezet door de computerboer.
Het enige tweaken wat er gebeurd is er een geluidskaart in rammen, hem onder het buro schuiven, aansluiten en aanzetten. En als het 'kreng' het dan niet doet terug naar de winkel. Gelijk dat aan een ander bepaald merk waarover het hier verboden is te posten. ;)

En dus maakt het geen een bal uit wat er eigenlijk inzit. En dan hoef je nog niet eens druk te maken wat de verschillen zijn tussen CPU a en b tenzij je hem wilt gaan overclocken. De prijs en prestatie daar gaat het om. Instabiliteit vang je immers op dmv een goed moederbord.

Origineel geplaatst door champ
toch beter als je pc3200 ipv 2700 of maakt dat weinig uit?

wat is het verschil tussen deze twee ??

ga wat is het toch lekker om deze tread te hebben, wilde altijd al zoveel dingen hier over weten, maar durfde niet want dat was computer gerelateerd, dus verboden. ook al is het 100% puur voor een muziek PC. bedankt moderators :okdan:

Re: Re: Re: Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

Re: Re: Re: Re: Re: Re: oke als het gaat gebeuren zou dit het worden

@Acidfever

Chill dude ;)

Maar dat iemand een beslissing neemt omdat jij hier een opmerking maakt heeft wel degelijk een soort verantwoordelijkheid voor jouw. Niet dat die persoon alles als zoete koek moet slikken. Dus dat van mij ook niet.
Ik heb geen zin om te horen 'nou nog bedankt voor je goeie advies, NOT!'.

De gemiddelde gebruiker koop zo'n ding kant en klaar in elkaar gezet door de computerboer.
Het enige tweaken wat er gebeurd is er een geluidskaart in rammen, hem onder het buro schuiven, aansluiten en aanzetten. En als het 'kreng' het dan niet doet terug naar de winkel. Gelijk dat aan een ander bepaald merk waarover het hier verboden is te posten. ;)

En dus maakt het geen een bal uit wat er eigenlijk inzit. En dan hoef je nog niet eens druk te maken wat de verschillen zijn tussen CPU a en b tenzij je hem wilt gaan overclocken. De prijs en prestatie daar gaat het om. Instabiliteit vang je immers op dmv een goed moederbord.

Door die veranwoording raad ik dus deze gebruiker met weinig pc ervaring aan om een Intel gebaseerde pc te kopen. Dat is precies wat ik bedoelde. ;)

Als je het hebt over de normale P4 vs de 32 bit athlon is de prijs/kwaliteit verhouding tegenwoordig nagenoeg hetzelfde.

Instabiliteit vang je echter helaas niet alleen op met je moederbord, ook de voeding en je geheugen spelen hier een grote rol.

En wat veel mensen ook vaak vergeten zit de stabiliteit van je systeem ook voor een groot deel in je stuurprogramma's en de gebruikte software. Als het zo simpel was dan waren en een stuk minder problemen met computers!

Verders......no flame intended! 8D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back