Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

allo!

heb nu eindelijk een laptop-shortlist van 2 laptops waarvan ik er 1 wil kopen:

de toshiba satellite M30-742 of de Acer Travelmate 4001 .... qua specs lijken ze mekaar niet zeer te ontlopen, allebei een dedicated grafische kaart, 15.4" widescreen TFT's, allebei net onder de 3kg plus ongeveer dezelfde afmetingen.......wat wel sterk verschilt: de prijs..... de acer kost zo rond de 1200 euro, de toshiba rond de 1560 euro....

wat zou jij kiezen en waarom? aub geen "dit merk is beter dan het andere merk" discussie, maar misschien heb ik wat in de specs over het hoofd gezien waarom de ene beter geschikt is voor (mobiel) audio werk dan de andere? wil er gewoon een firewire soundcard aanhangen, plus een midi/usb controller, die niet echt aan dikke vette multitrack harddiskrecording, maar wel veel met plugins....... ga er niet mee in de trein of in het park werken, maar gewoon thuis op de bank of aan tafel..

kom maar op!

Olaf

ik heb nu een amd athlon xp1800 + met 512 mb ram en creamware soundcard. ook is deze pc gelijk mijn internetbak...

gebrek aan luxe :duivels:

nu wil ik er een 2e harde schijf bij hangen omdat ik ruimte te kort ga komen en zo mijn audiofiles apart ga zetten...

ik zie 2 mogelijkheden: intern of extern:

voordeel intern:
- geen usb aansluiting noodzakelijk (moet dan hub aanschaffen)
- snelheid???
- stabilitiet??
- prijs

voordeel extern:
- is overal mee naar toe nemen, hoef ik geen cd's te branden als ik bij iemand anders ben
- geen irq conflicten met creamware kaart

kan iemand mij meer info geven over stabiliteit en snelheid tussen intern en extern. ook gebruik ik de kaart dan voor het recorden...

Origineel geplaatst door Croaton
voordeel intern:
- snelheid???
- stabilitiet??
- prijs

voordeel extern:
- is overal mee naar toe nemen, hoef ik geen cd's te branden als ik bij iemand anders ben

kan iemand mij meer info geven over stabiliteit en snelheid tussen intern en extern. ook gebruik ik de kaart dan voor het recorden...

Ik zou in principe voor intern gaan. Is een stuk goedkoper. In de meeste gevallen een stuk sneller. IRQ lijkt me niet van toepassing, want je IDE-controller heeft al een IRQ, dus dan zou je er nu ook al last van moeten hebben.

Als je eventueel toch voor extern gaat, zou ik voor Firewire kiezen (of in ieder geval minstens USB 2.0) USB 1.1 is in ieder geval geen optie, dat is veel en veel te traag. Gezien de 'leeftijd' van je computer is de kans groot dat de standaard USB controller USB 1.1 is, dus heb je sowieso een nieuwe USB controller nodig. In dat geval kan je beter gelijk voor firewire gaan, want zoals het er nu naar uit ziet gaat dat de nieuwe standaard worden in audioland.

Het enige voordeel wat ik bij extern zie is dat het portable is. Als je dat niet veel gebruikt zou ik voor intern kiezen.

Origineel geplaatst door Croaton
ik heb nu een amd athlon xp1800 + met 512 mb ram en creamware soundcard. ook is deze pc gelijk mijn internetbak...

gebrek aan luxe :duivels:

nu wil ik er een 2e harde schijf bij hangen omdat ik ruimte te kort ga komen en zo mijn audiofiles apart ga zetten...

ik zie 2 mogelijkheden: intern of extern:

voordeel intern:
- snelheid???
- stabilitiet??
- prijs

voordeel extern:

Kep zelf een externe WD USB harde schijf.....maar die gebruik ik voor back-ups.....een externe HD is idd een stuk langzamer,bij grotere audiofiles kun je dat gaan merken ben ik bang....vooral als je er ook op gaat recorden...ik heb nu ook wel eens rare probleempjes (vertraging) met bijv. het afspelen van mp3's of het bewerken van fotootjes die op de externe hd staan....
Op mn oude pc (met usb 1) was ie erg traag,nu met usb 2 is ie al stukken sneller...

Duur hoeft het niet te zijn...ik zag van de week een 250gb USB HD voor 129 euro...

Origineel geplaatst door Jedee
hoe zit het met een dual processor machine ??

in hoeverre heeft dat voordelen??

maar kan ik beter een een dual bak bouwen met 2x 2ghz of een een enkele amd64 bit op 3 ghz???

het lijkt me dat als je er dubbel geheugen in doet bij een dual proc bak dat je wel goed uit de voeten kan.....

wie weet raad??

ik denk dat de software ook geoptimaliseerd moetzijn voor dual processor? 2 CPU is in ieder geval niet 2 x zo snel als een enkele processor. En het lijkt mij vreselijk duur, een machine met dual processor.... ik weet niet wat je budget is.... wat had je in gedachten?

Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Ik snap persoonlijk niet echt waarom je voor een Pentium-M kiest als audio laptop. Het is als het goed is voor een audio laptop belangrijk dat deze goed presteerd en dat hij mobiel is. Hoelang de accu meegaat is toch veel minder belangrijk?

Dan zou ik dus gewoon een desktopreplacement P4 laptop pakken. Of een Athlon64 laptop.....ook lekker rap.
Een berg geheugen erin en gaan.

Deze cpu's zijn namelijk goedkoper dan Pentium-M's en presteren beter.

Just a thought.....

Origineel geplaatst door olafmol
allo!

heb nu eindelijk een laptop-shortlist van 2 laptops waarvan ik er 1 wil kopen:

de toshiba satellite M30-742 of de Acer Travelmate 4001 .... qua specs lijken ze mekaar niet zeer te ontlopen, allebei een dedicated grafische kaart, 15.4" widescreen TFT's, allebei net onder de 3kg plus ongeveer dezelfde afmetingen.......wat wel sterk verschilt: de prijs..... de acer kost zo rond de 1200 euro, de toshiba rond de 1560 euro....

wat zou jij kiezen en waarom? aub geen "dit merk is beter dan het andere merk" discussie, maar misschien heb ik wat in de specs over het hoofd gezien waarom de ene beter geschikt is voor (mobiel) audio werk dan de andere? wil er gewoon een firewire soundcard aanhangen, plus een midi/usb controller, die niet echt aan dikke vette multitrack harddiskrecording, maar wel veel met plugins....... ga er niet mee in de trein of in het park werken, maar gewoon thuis op de bank of aan tafel..

kom maar op!

Olaf

Re: Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Re: Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik snap persoonlijk niet echt waarom je voor een Pentium-M kiest als audio laptop. Het is als het goed is voor een audio laptop belangrijk dat deze goed presteerd en dat hij mobiel is. Hoelang de accu meegaat is toch veel minder belangrijk?

Dan zou ik dus gewoon een desktopreplacement P4 laptop pakken. Of een Athlon64 laptop.....ook lekker rap.
Een berg geheugen erin en gaan.

Deze cpu's zijn namelijk goedkoper dan Pentium-M's en presteren beter.

Just a thought.....

is niet mijn vraag....ik ga tussen deze 2 kiezen..dus niet met alternatieven aankomen aub :)

Re: Re: Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Re: Re: Re: toshiba satellite M30 of acer travelmate 4001?

Origineel geplaatst door olafmol
is niet mijn vraag....ik ga tussen deze 2 kiezen..dus niet met alternatieven aankomen aub :)

Afgezien van het feit dat ik het vreemd vindt dat je goed advies negeert (ik heb zelf een Pentium-M laptop) is dat moeilijk te antwoorden.

Ik ken echter 2 mensen die bij Toshiba zweren....waarom? Deze mensen hebben al zeer veel laptops gehad voor zowel werk als prive en Toshiba bleek veruit de meest betrouwbare.
Verder goede kwaliteit LCD scherm en relatief goede batterij opbrengst. Anderzijds is de Acer veel aantrekkelijker geprijst en ik heb zelf het vermoeden dat de kwaliteit van beiden elkaar echt niet zoveel zal ontlopen.

Waar ik wel even op zou letten: Welke firewire chips gebruiken beide modellen. Er zijn wat geruchten over problemen met firewire geluidskaarten en bepaalde typen firewire controllers. Lijkt me nogal een belangrijk punt.

Verder hou ik mijn mond maar weer dan :erm:

@OlafMol
Toshiba is echt de beste qua duurzaamheid als je het apparaat overal naar toe sleurt. Die kun je af en toe wel eens laten stuiteren zonder al teveel narigheid. Maar het prijsverschil is wel erg veel als je laptoppie toch veel thuis staat. Mij ongaat het nodig zijn van een laptop thuis. Maar goed het is uw beslissing. ;)

@double CPU
Ben er mee eens dat je wel erg veel moet betalen voor 50 a 60% meer performance.
Bieden alternatieven als powercore, UAD, Creamware of outboard gear niet meer?

Welke geluidskaart moet ik opeten?

Welke geluidskaart moet ik opeten?

- Hey iedereen

Ik wordt nu even knettergek van mijn onboard audio meug dus raadpleeg ik jullie even.
Ookal heb ik een vette pc dan nog kraakt FLS als een pak koekjes.
"Ja dan knal je de buffer toch omhoog?" hoor ik jullie denken.
Is mogelijk, maar als ik dan een toets op m'n midi controller aansla kan ik boodschapjes doen,
een kopje koffie drinken met mijn buuf, en als ik dan tegen een uurtje of 4 weer thuis kom hoor
ik de aangeslagen toon pas.

Dus... Welke betaalbare kaart van <€300 met asio kan ik het beste halen.
Externe volume draaiknopjes voor op de mijn bureau zijn wel handig. Kep geen hard synths of
andere apparatuur. Ik hoef geen digitale uitgang o.i.d. Het mag best basic zijn. Dus geen
surround 18.4. Liefst geen creative. Dat merk staat op een zwart lijstje bij mij aangezien die
troep na 3 maanden al vuilnisbak-rijp is.

bvd.
kick-ass forum btw.

Als je geld wil besparen kun je allereerst proberen of dat het installeren van ASIO drivers voldoende is. Wunscher's Asio4All is een gratis driver die meestal wel werkt.

Wat geluidskaart betreft: er zijn hier veel mogelijkheden. Vooral aangezien je niet erg specifieke eisen stelt. Check de zoekfunctie van het forum eens. Dikke kans dat over een bepaalde kaart al veel geschreven is.

Het wordt overigens niet op prijs gesteld als je zulke algemene vragen stelt waarmee je duidelijk laat zien dat je niet veel moeite hebt gedaan. Er staan inmiddels al zijn zo'n 500.000 berichten op het synthforum waardoor het stellen van steeds maar weer dezelfde vragen de leesbaarheid van het forum ondergraaft.

groeten

Ricercar

Ik heb zeer goede ervaringen met de M-audio Audiophile 2496. Nu bij Feedback voor €99. Bijzonder goede kaart met alleen dat wat je nodig hebt. (en uiteraard ASIO). Heeft wel s/pdif in en uit maar da's voor jouw niet echt nodig begrijp ik?

Draaiknopjes? Evolution UC33e. 9 faders, 24 draaiknoppen, 11 buttons. Allemaal assignable. €249

Dit gebruik ik thuis naar alle tevredenheid. Er zijn natuurlijk nog tig andere opties... Heel goed dat je geen creative wil!!

:okdan:

Origineel geplaatst door meesha74
Ik heb zeer goede ervaringen met de M-audio Audiophile 2496. Nu bij Feedback voor €99. Bijzonder goede kaart met alleen dat wat je nodig hebt. (en uiteraard ASIO). Heeft wel s/pdif in en uit maar da's voor jouw niet echt nodig begrijp ik?

Draaiknopjes? Evolution UC33e. 9 faders, 24 draaiknoppen, 11 buttons. Allemaal assignable. €249

Dit gebruik ik thuis naar alle tevredenheid. Er zijn natuurlijk nog tig andere opties... Heel goed dat je geen creative wil!!

:okdan:

voor dat geld heb je behringer gemotoriseerde faders...

overigens er zit boven een zoek functie in het menu. de vraag welke geluidskaart is al behoorlijk vaak gesteld inde geschiedenis van het forum. Ik zou zeggen gebruik de zoek eens door >>> HIERZO <<< te klikken en dan eens lezen wat je vind...

overigens die maudio en audiotrak kaarten zijn behoorlijk goed voor het geld :)

[EDIT] Sorry voor dit antwoord. Toen ik op de verzendknop drukte stond me antwoord opeens in deze thread die op dat moment juist was samengevoegd met de losse thread... Dus vergeet het zoek gedeelte ;) [/EDIT]

Origineel geplaatst door ricercar
Het wordt overigens niet op prijs gesteld als je zulke algemene vragen stelt waarmee je duidelijk laat zien dat je niet veel moeite hebt gedaan. Er staan inmiddels al zijn zo'n 500.000 berichten op het synthforum waardoor het stellen van steeds maar weer dezelfde vragen de leesbaarheid van het forum ondergraaft.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Nu is het geval dat ik met een 56K modempje zit en het bijna
minuuten duurt voordat ik een topic geopend heb. Mijn excuus, ik had het even moeten
vermelden. :biertje:

Inmiddels heeft de admin mijn thread al gedragt en dropped naar een ander stuk forum.

Na wat asio drivers te hebben geprobeerd moest ik alleen harder huilen, kraak! piiieeeep,
Poooeeeaa, en meer van dat scheurde door mijn speakers. Wel goed afgesteld, geen resultaat.
Dus... een soundkaartje maar.
Goed, ga ik nu op soundkaartjacht. Bedankt voor de tips. Ik laat binnenkort weten wat het
geworden is en of ik mijn vreugde slash frustraties over de hardware kan delen met jullie.

Laatst gewijzigd:
mischien kan iemand me helpen

mischien kan iemand me helpen

heb de laatste tijd weinig tijd voor muziek maken. zit er dus aan te denken om mijn studio te gaan verkopen en een deel van dat geld te gebruiken om een muziek pc te bouwen. om toch nog wel met muziek bezig te kunnen zijn als ik daar tijd en zin in heb. maar wilde dus wat dingen weten aangezien ik niet echt veel op dit gebied weet. wat ik wel weet is dat het een pc moet zijn waar ik een paar jaar mee vooruit kan en ik programma's ga gebruiken waarvan ik denk, daar kan ik wel wat mee.

ik weet dus er weinig van en hoop dat jullie me wat tips kunnen geven voor het evenueel bouwen van deze computer. wat ik heb lopen denken is, dat het verstandig is om te kijken wat wil je gaan doen en welke programma's enz wil ik gebruiken, en vanuit daar een pc bouwen. is dit logisch gedacht ??

ik wil gaan gebruiken:

Albino2
motu machfive
pc powercore element
access virus powercore
Matrox Millennium P750 videokaart
ESI Juli@ geluidskaart ( deze heb ik nu in mijn allround pc al, en ben er best teverde over )
Cubase SL

wat ik dus wil weten:

welke/wat moederboard + prosessor kan ik het best gebruiken
welke/wat voeding
welke/wat koeling
aan hoeveel werkgeheugen moet ik denken
1 grote harde schijf of 2 a 3 wat kleinere ( heb gehoord dat een paar kleiner beter is ?? )

wat gaat me zo'n computer ongeveer kosten en dan heb ik het even niet over de programma's, want dat weet ik.

zou graag wat tips enz willen horen en wat me het ongeveer gaat kosten. kan ik alles eens op een rijdje zetten en eens kijken of ik dit haalbaar voor me is.

nou maak me eens gek :D

Re: mischien kan iemand me helpen

Re: mischien kan iemand me helpen

Origineel geplaatst door bass-molecules
wat ik dus wil weten:

welke/wat voeding
welke/wat koeling
1 grote harde schijf of 2 a 3 wat kleinere ( heb gehoord dat een paar kleiner beter is ?? )

wat gaat me zo'n computer ongeveer kosten en dan heb ik het even niet over de programma's, want dat weet ik.

zou graag wat tips enz willen horen en wat me het ongeveer gaat kosten. kan ik alles eens op een rijdje zetten en eens kijken of ik dit haalbaar voor me is.

Moederbord altijd A-Merk kiezen....Asus, DFI, Abit of iets in die richting. Cpu: Lekker snel, maar niet de snelste (i.v.m. hoge kosten van duurste modellen). Intel als je geen pc ervaring hebt....AMD als je wel pc ervaring hebt.

Er zijn behoorlijk veel goede voedingen....daar betaal je wel veel meer voor....zou voor iets als Enermax gaan (niet per definitie de beste maar wel makkelijk te vinden en er zijn stille modellen beschikbaar). Een slechte voeding vergroot de kans op een instabiel systeem (door verkeerde voltage enzo).

Koeling is lastig....ben zelf fan van Zalman koelers....deze zijn relatief stil en koelen goed.

Geheugen: Zoveel als je kunt betalen en neem in godsnaam A-Merk geheugen. Als je veel met samples werkt is geheugen altijd goed maar ook voor audiotracks en Vstí's kun je gewoon heel goed veel geheugen gebruiken.

2 harde schijven van 60 of 80 Gigabyte nemen. 7200 toeren per minuut of meer. Neem bijvoorbeeld Western Digital.....overal verkrijgbaar en volgens gebruikers weinig problemen. Serial-Ata is ook niet onverstandig!

Origineel geplaatst door bass-molecules
wat ik dus wil weten:

welke/wat voeding
welke/wat koeling

Waar ik mee zou beginnen is een goede kast + goede voeding. Wat je kan doen is bijvoorbeeld een Antec kast kopen inclusief voeding kopen. Dat zijn goedde kasten en daar zitten erg goede voedingen in.
Je kan eventueel wat stille Papst casefans erbij zetten voor de goede airflow. Als je de stilste varianten neemt zal je niet horen.

Werkgeheugen zou ik in ieder geval een goed merk kiezen en dan denk ik dat je aan 1GB wel genoeg hebt. Kan je later altijd uitbreiden.

Kwa harde schijf kan je inderdaad meerdere schijven nemen. Dit hoeft echter niet. Ik heb persoonlijk nog nooit problemen gehad met alles vanaf 1 schijf draaien. Je kan eventueel wel de schijf in 2 partities opdelen, zodat je een aparte partitie voor je audio-data hebt, maar dat hoeft niet per se. 3 schijven lijkt me sowieso overdreven. Haal je alleen maar extra problemen mee in huis, zoals extra warmte en extra geluid. Ik heb wel goede ervaringen met Seagate Barracuda's. Die zijn snel en stil en niet duur. Waar ik in ieder geval voor zou gaan is 7200 RPM, SATA en minimaal 8MB cache.

En dan moederbord en processor.....Dat is heel persoonlijk. Koop in ieder geval een moederbord van een goed merk (Ik koop zelf altijd ASUS) met goede chipset. Bij AMD zou ik voor een nVidia chipset gaan en bij Intel voor een Intel chipset.
Wat aan te bevelen is, is een moederbord te kiezen met een passief gekoelde northbridge. Als die namelijk gekoeld zijn door een fan, is dat vaak zo'n klein 4cm fannetje en die maken vaak een irritant hoog geluid.
Processors komen tegenwoordig eigenlijk altijd in een box inclusief koeler. Deze zijn vaak helemaal niet slecht, maar ook zeker niet de stilste modellen. Zalman is wel een goed merk als het op koeling en stilte aankomt, maar er zijn er nog veel meer. Voor goede koeling in je kast moet er sowieso een goede airflow in je kast zijn. Let daarop, want het helpt ook bijvoorbeeld bij de levensduur van je harde schijf.

Wat gaat zoiets kosten? Ligt helemaal aan je voorkeuren. Als je echt het allersnelste wil, gaat dat heel wat kosten. Als je iets lager gaat zitten, scheelt dat al een hoop. Je wilt natuurlijk wel wat performance en je wilt er ook een tijdje meer vooruit kunnen. Als je voor AMD kiest, neem dan in ieder geval een AMD64 en dan minimaal een 3000+ of zo. Bij Intel een p4 van minimaal 3Ghz. Je kan gewoon eens kijken bij een computer webshop (bijvoorbeeld Informatique of Alternate) wat de verschillende keuzes kosten.

Succes!

Origineel geplaatst door fuse
@OlafMol
Toshiba is echt de beste qua duurzaamheid als je het apparaat overal naar toe sleurt. Die kun je af en toe wel eens laten stuiteren zonder al teveel narigheid. Maar het prijsverschil is wel erg veel als je laptoppie toch veel thuis staat. Mij ongaat het nodig zijn van een laptop thuis. Maar goed het is uw beslissing. ;)

tja.....mijn vriendin zingt, ik wil de laptop evt ook gaan gebruiken met djdecks, er komen vaak muziekvrienden langs, en ik ga ook vaak jammen bij mensen, ik wil ook wel es in bed of op de bank gewoon lopen klooien met muziekproggies, dus vandaar een laptop, met zo'n gewone kast sleept dat niet zo makkelijk ;)

ik denk trouwens wel dat ik voor de Acer ga, heb es nagevraagd bij wat mensen die in de harde waren zitten, schijnt dat de QC van Acer en toshiba niet meer zover uit mekaar ligt tegenwoordig..en het is wel een heel prijsverschil idd..

nog een vraagje: is het verschil tussen een centrino 1.5 en 1.6GHz erg groot? voor mij is CPU peformance nl erg belangrijk omdat ik veel met plugins werk en de UAD natuurlijk niet op een laptop kan (en ik geen magma ga kopen ;)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back