Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
voor een geluidskaart raad ik je aan een motu 828mkII of traveller te kopen of de rme multiface met pci kaart.
rme is iets duurder.

anders zit je met een rme kaartje die adat heeft en moet je weer ad/da conveters kopen.
dan ben je zeker meer als 4500€ kwijt voor een system.
een beetje ad/da converter is duurder dan een fireface en die 1200€ kost.

moederboard, gigabyte or INTEL

ram, van GeIL of dat ander exotische merk dat angeduit werd als snelste ram ter wereld op toms hardware.
minstens 2 giga, 1 gig is NET niet genoeg. logic 5 vreet bij mij al heel snel 200mb met een paar samples en vstjes.
kortom een hele simple track.

de rest boeit niet zo veel, muziek programmas zijn meestal niet van 3d afhankelijk.
dus je hoef geen nvidia 10000gti turbo.

die verhalen van powersuplies, is leuk voor al tie kapot gaat en je een nieuwe zoek.
ik heb 4 hd's waarvan 1 scsi met adaptec controller en 2 dvd branders erin.
plus enkele uv tubes en ventilator met lichtjes.
en het loopt al iets meer als 2 jaar zo op een 300 watt psu.
ik heb 2 weken geleden een nieuwe ventilator erin gesoldeerd.
365d 24/7 nonstop, af en toe een reset.soms staat hij gewoon 30 dagen aan zonder reset.

Origineel geplaatst door Natural_Demon
ik weet waar ik over praat, mijn neef is systeem beheerder op de hoge school in heerlen/sittard.
mijn oom uit kerkrade is miljoenair geworden met pc's in de jaren 80, terwijl hij daarnaast gewoon overdag bij de coca cola werkte in herzogenrath. de ex van mijn moeder was thuis in de eletronica wereld en mijn eerste pc was een 8088 met 56k en 25 mb hd.
ik heb heb zelf een tijd lang bij toyota op de it afdeling gewerkt in keulen, in de tijd toen toyota er de eerste f1 auto bouwde.

edit, ik vergat te melden, ik heb ook aan de digitale snelweg van nederland gewerkt in mijn tijd bij siemens.
ik heb zo wat iedere telecom centrale zuid nederland gezien.

als je 5000€ vooor een system uitgeeft, koopt dan proliant. want deze zijn echt beter op iedere put als een gewoon pctje.

Hahaha, prachtig verhaal. De humor spat er vanaf! :halleluja
Je maakt een grapje... toch?

Bericht door een moderator:
Maargoed, ontopic als ik u mag blieven.

Origineel geplaatst door dione
psies...en bedankt voor je antwoord op die andere (niet nader te noemen) site...daar hebben we tenminste wat aan...

Het advies op de niet nader te noemen softsynthforum site kan ik idd. mee leven, in detail stond op de vorige 3 pagina's van het niet nader te noemen synthforum al een configuratie van mij en Quifster die hier vrij dicht op aansluit.
Is niet heel erg veel leeswerk, hoor, Dione... ;)

Twee belangrijke punten waar ik verschil met het advies van Fuse:

-De Raptor vs. anders schijf in RAID / NCQ / SATA2 discussie, waar we het vooral eens zijn dat we het oneens zijn, zeg maar. Ik de Raptor een echte aanrader, ook in de praktijk. Op tweakers.net is recentelijk weer een uitgebreide review van de Raptor geplaatst, ter info.

-Het geheugen advies, ik las tot m'n grote schrik iets over CAS 4 geheugen etc. etc.
In principe zal je gaan voor geheugen op een zo laag mogelijke CAS latency (in de praktijk CAS 2), op de bussnelheid die je moederbord/chipset ondersteunt. Op dit moment is dat voor Nforce chipsets DDR-400 geheugen (letwel: niet DDR2 geheugen), ook wel aangeduid als PC-3200 (naar JEDEC spec).
Wil je gaan overclocken dan kan je nog steeds uitwijken naar geheugen met een hogere spec (vaak niet offieel JEDEC-specs, maar een indicatief getal), maar zodra je hierdoor in de hogere CAS latencies terecht komt schiet je jezelf in je voet. Wil je niet gaan overclocken dan kies je gewoon merkgeheugen dat aan de specs voldoet (PC3200 CAS2, en let ook op het ondersteunen van 1T command rate door het geheugen).

Qua kast ligt het ook erg aan je persoonlijke smaak. Coolermaster Stacker kasten staan erg goed bekend en zien er netjes uit, maar zijn aardig groot, zelfs voor een towercase. Ik heb zelf een 4 units grote rackmount kast van Antec, maar die zien er altijd minder gelikt uit en zijn werkelijk loeizwaar (siderails verplicht...). Wel heerlijk stil trouwens.

Origineel geplaatst door Hanz
Het advies op de niet nader te noemen softsynthforum site kan ik idd. mee leven, in detail stond op de vorige 3 pagina's van het niet nader te noemen synthforum al een configuratie van mij en Quifster die hier vrij dicht op aansluit.
Is niet heel erg veel leeswerk, hoor, Dione... ;)

weet ik,heb ik ook gelezen Hanzzzzz....;) ..alleen jij had het over probleempjes die je had met je systeempje,hoe is dat nu ?

Probleempjes met m'n huidige systeem?
Nou ja, je hebt altijd wat aanloopdingetjes, natuurlijk (welke driver wel / niet, welke bios instelling wel/niet, overclocken tot hoever?) maar eigenlijk draai ik gewoon vlekkeloos. Het enige probleem waar ik serieus mee heb gestoeid (ik hoop inmiddels verleden tijd) is m'n bluetooth desktop.

En de rest zijn, tja, gewoon kansloze tweakersneigingen, ik ben een beetje aan het voltmodden geweest met m'n videokaart, need the powerrrrrr... ;)
Maar geloof me, niets waar je voor een audio-pc iets mee te maken krijgt.

Zolang je maar 1 ding onthoudt: geen games spelen? Dan een leuke low-end fanless videokaart kopen.
Mijn onderbuikgevoel zegt iets over het niet mixen van ATI en nVidia, dus houd je videokaart ook maar op een nVidia, een fanless 6600 of 7600 is een leuke optie. Scheelt een bom duiten en een berg herrie...

Maar Dione, er zijn nu een aantal mogelijke componenten voorgesteld... zijn er nog specifieke dingen die je hierin mist?
Maak anders even een configuratie / checklistje met spul waarover je hebt beslist of nog twijfelt... :)

Over die Raptors : ik heb dr inderdaad ook veel goede dingen over gelezen....aangezien de HD's erg belangrijk zijn is dat niet iets waar je op moet bezuinigen vind ik....alleen de vraag is natuurlijk hoe lang ze goed blijven functioneren...

De grootte of de looks van de kast is niet zo belangrijk,als ie maar stil is...

Games spelen doe ik niet,mn collega ook niet...(voor Spider Solitaire heb ik geen extreme videokaart nodig)...

alleen de vraag is natuurlijk hoe lang ze goed blijven functioneren...

Tja, betrouwbaarheid bij alle pc-componenten is belangrijk maar er valt relatief weinig over te zeggen.
En bij een HD telt dat natuurlijk helemaal mee...
Afgezien van je eigen ervaringen (Seagate komt er bij mij persoonlijk nooooit meer in) kan je 'objectief' naar 2 dingen kijken.

1) De MTBF geeft je een indicatie (maar geen garantie) hoe lang je schijf zonder problemen zal werken bij een 'normaal gebruikspatroon'.
Opvallend is dat een tijdje geleden sommige schijffabrikanten aan het knoeien waren met de definitie van 'normaal gebruikspatroon' en vonden dat je een consumenten schijf niet langer dan een bepaalde tijd achtereen zou mogen inzetten (de zgn. 'duty cycle'), het was in de praktijk vooral iets vaags met garantie. Wel even op letten, dus.
Ik vraag me af of men hiermee in de praktijk trouwens poot aan de grond zou kunnen krijgen ivm Nederlands consumentenrecht.

Wil je lachen, dan moet je even onderstaand artikel doorspitten en proberen te begrijpen.
Maar iets zegt me dat je liever bezig bent met muziek maken... ;)
-> http://www.digit-life.com/articles/storagereliability/

2) De site www.storagereview.com houdt gebruikers-gegevens met betrekking tot betrouwbaarheid van specifieke types schijven bij (reliability survey). Op die manier heb je in ieder geval een indruk, al zal de laatste generatie schijven er natuurlijk niet meteen bijstaan.

Om op je vraag terug te komen, de Raptors ADFD's hebben qua betrouwbaarheid specs die vergelijkbaar zijn met andere enterprise-schijven (dus hoger dan veel consumenten-schijven); een 24/7 duty cycle, MTBF van 1.2 miljoen uur en 5 jaar garantie.

DD2 is idd niet goed nee. Alleen CL2 vind ik ook weer zo overdreven trouwens.
Zowieso het hele gedoe met al die extra duurdere versies vind ik zwaar overtrokken.
Je zit alleen maar met marginale verschillen van een paar procenten te kloten of een verdubbeling of meer van de prijs.
Dat is toch helemaal niet aan de orde?

Je wilt gewoon een stabiel en prettig werkend systeem.
Dus goede kwaliteit van hardware die zich bewezen heeft.
Maar laat je niet naaien door dingen te kopen die toch niet gebruikt.
Over een half jaar is het allemaal veel sneller voor dezelfde prijs.
Koop je dan een nieuw onderdeel als je denkt dat nodig te hebben wanneer het jouw uitkomt.

En zowieso als je je er je brood mee moet verdienen wordt het ineens heel anders natuurlijk.
Dan krijg je zaken zoals ik vandaag weer meegemaakt hebt dat een Aix server van anderhalve ton met een gemirrorde SCSI schijven niet eens wil booten omdat de journalling entries van het filesysteem corrupt zijn geraakt. Dan gaat die teller ineens heel erg hard lopen.

volgens mij, als je al bij windows blijft.

kun je beter een pc kopen van hp, dell, packard bell of zoiets.

mischien een andere voeding erin en wat betere fans en je geluidskaartje, is volgens mij beter dan self een sytems in elkaar knutselen.
het windows is voor dat system geoptimaliseerd, met huis eigen drivers.

na al die onzin threads van jou gelezen te hebben (waarvan ik me echt niet kan voorstellen dat dit je echte mening is, vergeet niet dat er misschien mensen zijn die je geloven, dus echt aardig is het niet) zou ik graag van jou willen weten welke dell machine ik erbij kan bestellen die dezelfde specs als die ik net gekocht heb. Ik heb namelijk behoefte aan een 2e systeem die net zo snel is als die ik nu heb, en blijkbaar kan het bij jou voor de helft van de prijs.

graag type en prijs van dell (ik heb namelijk enthousiast gezocht om er 1 bij te bestellen, maar kon niets vinden :( )

oh ja de specs:
amd x2 4400 (dat is een dual core , staat vast wel in 1 van die computer idee's van jou uitgelegd)
2 gig ram
1 terrabyte aan harddiskruimte met raptors als main schijven.
grafische kaart maakt niet uit.

ik ben benieuwd, want dat gaat me geld schelen dan :)

(ps. het aanraden van een gigabyte board (over tweakers boarden gesproken) is misschien ook niet zo heel verstandig trouwens, gezien de behoorlijke hoeveelheid kennis die je nodig hebt om gigabyte boarden megastabiel te krijgen)

Origineel geplaatst door fuse
DD2 is idd niet goed nee. Alleen CL2 vind ik ook weer zo overdreven trouwens.
Zowieso het hele gedoe met al die extra duurdere versies vind ik zwaar overtrokken.
Je zit alleen maar met marginale verschillen van een paar procenten te kloten of een verdubbeling of meer van de prijs.

Ummm... Fuse, waarom is je advies op 'dat andere forum' dan eigenlijk:

En 2 latjes 1Gb PC4200 CL4 merkgeheugen lijkt me ook niet verkeerd.

Even gekeken, PC4200CL4 is een gekende DDR2 memory spec (wat dus nevernooit gaat werken op een AMD nForce4 bordje) òf in het geval van DDR zo'n extra dure versie, die je overtrokken vindt (want alleen te gebruiken op mega-overclocked instellingen).

Ter indicatie: Corsair TWINX2048-3200C2 kost ongeveer 190 euro voor 2 GB -> http://tweakers.net/pricewatch/109016.
PC-4200 DDR geheugen is lastig te krijgen in NL, maar kost ongeveer het dubbele (OCZ Platinum, GEIL).

Kortom, ik begrijp je punt niet helemaal. PC3200CL2 geheugen is vrij mainstream tegenwoordig, maar je moet er wel eventjes op letten bij het uitzoeken. Het belang van CL2 in je systeem performance is trouwens niet subtiel, maar ja, daarvoor moet je wel weer even in de benchmarks duiken... ;)

Overigens, bovenstaande terzijde, wat je beter niet kunt doen tegenwoordig, qua memory, is het volproppen van alle 4 de memory bankjes. Zorg dat je gewoon bij aanschaf van een nieuwe PC dus een (matched) pair geheugen, dus 2 DIMMs, koopt - minimaal 2 GB. Nu beknibbelen en later bijkopen is jezelf in je voet schieten qua memory performance.

Laatst gewijzigd:
Hanz, ik denk niet dat je m'n punt helemaal begrijpt.
DDR2 had ik niet goed gezien. Maar om nou metteen helemaal je te verdiepen in die technische onzindetails mag jij misschien wel leuk vinden maar vraag me zeer af of dit wel relevant is.

Als ik al een punt wil maken is het dat je onderdelen moet gebruiken die betrouwbaar zijn en qua prijs/prestatie een beetje normale verhouding hebben. En als over een jaar blijkt dat je Kontakt 4Gb geheugen nodig heeft wil je niet dat er 2 reepjes bijprikken je erachter komt dat het hele mobo niet meer boot is altijd nog stukken belangrijker dan dat het 3% langzamer wordt.
Tegen die tijd koop je dan bijv een 5500+ socket 939 met 2Mb L2 cache voor een prikkie (zijn dan budget cpu's geworden) en hef je het zo weer op als je CPU te kort komt.

En als je dan al kosten moet maken om je winst te drukken investeer dan in goede software of goede analoge apparatuur of zo. Daar bereik je uiteindelijk veel meer dan die paar procentjes snelleren kompjoeter.

Dus... eerst maakt het in detail uit welk spul je koopt, en moet de vraagsteller daarvoor zelfs op een ander forum de specs opvragen... maar even later zijn de *correcte* specs voor een nieuwe pc 'technische onzindetails'?
Nee, OK, dat ik je even goed begrijp... :D

Mijn punt is: koop gewoon nu een degelijke pc, probeer alleen niet nu iets goedkoper uit te zijn en dan later gedeeltelijk te upgraden. Meestal loop je dan toch weer tegen gemieter aan, of zijn je oude componenten tot bottleneck geworden.

Tegen die tijd koop je dan bijv een 5500+ socket 939 met 2Mb L2 cache voor een prikkie (zijn dan budget cpu's geworden) en hef je het zo weer op als je CPU te kort komt.

En dat bedoel ik dus precies. Socket 939 gaat eruit, wordt nu allemaal AM2. Knappe jongen als jij ooit een S939 5500+ op de kop zou kunnen tikken... :D
Kortom, door zulke dingen op te schrijven 'help' je iemand die geen interesse heeft in 'technische onzindetails' van de wal in de sloot. Denkt-ie later gemakkelijk te kunnen upgraden, en komt erachter dat het zoals gewoonlijk weer eens niet kan, of niet zonder de performance van je systeem onderuit te halen.
Houd jezelf toch niet voor de gek, beloofde "future upgrades" van fabrikanten zijn in de praktijk 90% gebakken lucht.
Zal ik anders nog een mooi liedje over MLAN voor je zingen, Fuse? ;)

Maargoed, nog wat anders...
De discussie over wat 'nodig' is, daar komen we hier toch noooooit uit. Ook op de Commodore 64 kon je erg gave muziek maken. Maar we leven niet meer in 1986, dus als je *nu* een computer uitzoekt, dan kies je iets ergens tussen de ondergrens van 'budget' en de bovengrens van 'wat heb ik nodig om voorlopig niet tegen beperkingen op te lopen'.
De precieze afweging daarvan kan alleen de koper voor zichzelf uitmaken.

Persoonlijk kan ik me, af en toe, wel verdrietig maken over het gemak waarmee *in het algemeen* compleet verkeerd advies in forums wordt neergeplempt. Je zal als advies-vragende-persoon maar blind vertrouwen op de 'wijze raad' van iemand die je compleet het bos instuurt... als de goedgelovige koper thuiskomt met de verkeerde spullen, dan heeft-ie op dat moment gewoon dus vette pech...

Kortom, het is jammer, maar toch geldt ook hier: "if you want it done right, do it yourself" (of zorg in ieder geval dat je er genoeg van af komt te weten, als toekomstig koper). Of win in ieder geval bij meerdere kenners advies in, en vertrouw niet blind op het advies van 1 'guru'.
Of koop gewoon een Proliant, tenminste, zoiets las ik hier ergens.... :D

Laatst gewijzigd:
Alsof Dione zich trouwens druk zou maken over 2 (of meer) nerds. Die is eigenwijs genoeg om te doen wat hem goed zint. Die is zeker niet gek.

En zowieso, als het je lukt om een PC zelf in elkaar te zetten hoeft nog niet te betekenen dat je de uberguru bent die de rest uit kan gaan zitten maken voor wannabe's. Niet iedere ICT'er heeft ook echt verstand van computers. Dat is een vak wat je niet zomaar eventje leert door een paar avondjes te googlen.
Samen met de nodige ervaring die leert welke theoretische kennis en de praktijk die soms toch anders uitpakt geeft in ieder geval al heel wat meer overzicht over het grote plaatje en kan gebruikt worden om indien nodig ook die technische details tot op de bit uit te vozen.
Je zet toch ook geen audio engineer achter een SSL tafel als die fris van een AES cursus komt of thuis z'n Mackie 1604 van binnen en buiten kent om een beoogde miljoenenproduktie te mixen? (Je zou soms van wel denken trouwens.)

En een beetje gezonde scepsis is nooit weg. Alle adviezen die je hier krijgt hoeven per definitie niet waar te zijn en daar hoef je mensen ook niet op af te rekenen perse. Blijkt maar weer dat er iig genoeg mensen zijn die maar wat graag hun visie op het geheel willen geven. Volgens mij wordt niemand daar slechter van en heeft op z'n minst nog een bepaalde amusementswaarde.
En als je al wat langer hier rondhangt dan weet je wel zo'n beetje hoe die vork in de steel zit.

En neem nou bijvoorbeeld dat mLan verhaal.
Loop daar regelmatig over te tieren en te schelden. Neemt niet weg dat ik er zelf gewoon mee kan werken en m'n ding mee kan doen. Ideaal is anders maar als ik even uitreken hoeveel 2 RME AES kaarten en 2 MY16-AES bordjes mij gaan kosten dan vind ik een 2e MY16-mLan wellicht nog niet eens zo'n slecht idee. (alleen de levertijd is des Yamaha's)
En me dunkt dat het al menigeen heeft afgeschrikt om aan dat mLan avontuur te beginnen. Dat puur om mensen de ervaring te laten delen van hoe het nou echt werkt. Dat niet om de schoolmeester of zo uit te hangen. Mensen willen ervaringen horen het liefste. Meningen en theorie zijn dan vaak minder belangrijk.
Daarom is zo'n CL2 verhaal ook zaaddodend want wat je eigenlijk wil weten is of het je meer kontakt stemmen of meer VST FX oplevert. Zelfde geldt voor Raptors, videokaarten en wat al niet meer. Praktijk, praktijk, praktijk. (en dan pas de rest)

Hahaha, prachtig verhaal. De humor spat er vanaf! :halleluja
Je maakt een grapje... toch?

Bericht door een moderator:
Maargoed, ontopic als ik u mag blieven.

neee, dus

AMD A64 X2 4400 BOX 463,40€
500 GB SATA2 16M MX 252,90€ x 2
512 MB DDR(400) KINGSTON 38,50 € x 4
ASUS A8R32-MVP 182,40 €
XFX GF6 6500 TURBO 256 49,40 €
---------------------------------
1355€

En een beetje gezonde scepsis is nooit weg. Alle adviezen die je hier krijgt hoeven per definitie niet waar te zijn en daar hoef je mensen ook niet op af te rekenen perse. Blijkt maar weer dat er iig genoeg mensen zijn die maar wat graag hun visie op het geheel willen geven. Volgens mij wordt niemand daar slechter van en heeft op z'n minst nog een bepaalde amusementswaarde.
En als je al wat langer hier rondhangt dan weet je wel zo'n beetje hoe die vork in de steel zit.

Om eerlijk te zijn roep je de reacties van hans en soms van anderen ook wel een beetje over je af denk ik. Als je je waagt aan uitspraken over onderdelen loop je de kans dat die uitspraken tegen de loep worden gehouden kwa feitelijk juist zijn.
Het verstandigste in dit soort zaken is als je het fout hebt om dat gewoon toe tegeven, of er gewoon niet op te reageren. Anders krijg je inderdaad een op feiten gebaseerde discussie die eigenlijk tot niets lijdt.

wat je eigenlijk wil weten is of het je meer kontakt stemmen of meer VST FX oplevert. Zelfde geldt voor Raptors, videokaarten en wat al niet meer. Praktijk, praktijk, praktijk. (en dan pas de rest)

op zich ben ik met je eens dat dit interessant is, alleen dat was niet de hoofdvraag van dione. ik heb er wel wat hele korte gebruikers ervaringen bij gezet, maar dione vroeg toch echt om de specs van een systeem.

Wat betreft jouw mening over performance van raptors en videokaarten, tsja, voor jou maakt het duidelijk niet zoveel uit. Voor mijzelf heb ik duidelijk de mening dat als ik een nieuw systeem koop dat ik nauwelijks tot geen concessies doe. Ik vind dat een ieder dat voor zichzelf moet uitmaken. In mijn geval is de computer het hart van mijn studio. Ik heb daar veel geld voor over. Een ander koopt misschien liever een mpc2500 met alle toeters en bellen. Ook niks mis mee. Het is maar net wat je er voor over hebt en mee doet.

ach, je hoeft de lat helemaal niet zo hoog te leggen.

mijn track recorder werkt met 5400 schijven en hij is in menig studio te vinden.
hij speelt er 4 af terwijl hij op 2 andere opneemt.

bij snel en vell ram en goed chipset kan ik me iets voorstellen.

maar ja, ieder het zijne.

TM.JPG

62 processen? Doe es anti-spyware draaien? :D
(tip: dat leuke paarse aapje is er niet alleen om je paswoorden te helpen herinneren...)

Dat boodschappenlijstje dat je postte is nogal ongedetailleerd en onvolledig.
Lijkt me niet dat je daar veel aan hebt, wellicht heb je nog zin om 't even wat aan te vullen tot een bruikbaar geheel?

ja, ik open voor iedere pagina een nieuw venster, ik heb een gemiddeld van 30 i.e's open + adobe reader is een vaste klant, mediaplayer ook nog wel, peer guardian, emule, + de messengers.
niks te veel of the weinig , geen virus scanner, geen firewall

ach, je hoeft de lat helemaal niet zo hoog te leggen.

mijn track recorder werkt met 5400 schijven en hij is in menig studio te vinden.
hij speelt er 4 af terwijl hij op 2 andere opneemt.

ja, maar dat is toch geen vergelijk. In mijn systeem heb ik 20 inputs realtime aan sporen gekoppeld. Dat werkt dus echt niet met dat soort specs zoals jij ze opgeeft.

AMD A64 X2 4400 BOX 463,40€
500 GB SATA2 16M MX 252,90€ x 2
512 MB DDR(400) KINGSTON 38,50 € x 4
ASUS A8R32-MVP 182,40 €
XFX GF6 6500 TURBO 256 49,40 €
---------------------------------
1355€

leuk lijstje, maar dit kan je toch niet serieus menen. Er zit geen kast omheen? geen voeding, geen dvd speler om zaken te installen, geen lownoise fan replacements en ga zo maar door. 1355 klinkt leuk , maar dan heb je dus nog geen pc. Daar komt wel wat meer bijkijken. Wat jij post is een simpel upgrade setje waarbij je concessies doet. Op zich prima, maar maak hem dan wel compleet. Het moederbord wat je gekozen hebt is trouwens een waarbij de pci bus niet als al te best bekend staat (niet onbelangrijk voor als je geluidskaart op pci gebaseerd is)

Dat boodschappenlijstje dat je postte is nogal ongedetailleerd en onvolledig.
Lijkt me niet dat je daar veel aan hebt, wellicht heb je nog zin om 't even wat aan te vullen tot een bruikbaar geheel? [/B]

vertell maar, wat zijn je wensen?
kijk ik wel ff wat ik voor je doen.

verzend kosten zijn 11€ voor een kilo, dus ik kan boodschappen voor jullie doen.

bronnen zijn
app informatica
en
pcbox

ff worldlingo.com

Het moederbord wat je gekozen hebt is trouwens een waarbij de pci bus niet als al te best bekend staat (niet onbelangrijk voor als je geluidskaart op pci gebaseerd is

ik koos gewoon de duurste uit, was ff snel copy en paste actie.

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back