Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door fuse
En je kan wel leuk beweren dat ik zomaar iets uit m'n duim zuig. Maar niets is minder waar. En dan heeft het ook geen zin om inhoudelijke argumenten proberen af te doen als leuk bedachte theorieen. (....)
Naast het feit dat dit toevallig het vakgebeid is waar ik op ben afgestudeerd ben ik ook nog eens 10 jaar bezig om aktief alle ontwikkelingen op computergebied bij te houden. En op professioneel gebied ook nog eens zat ervaring heb en MCSE'er ben. Kun je wel degelijk stellen dat ik wel een onderscheid tussen workstations, servers en DAW's kan maken.
En dat heeft niets met arrogant zijn te maken.

Hahaha, dus het feit dat jij een MCSE diploma bij 'n pak cornflakes hebt gekregen, geeft je het idee dat je standaard meer verstand hebt van IT zaken dan andere mensen, wiens achtergrond je helemaal niet kent?
Grapjurk... 8o)

Als hoog opgeven over jezelf zo'n belangrijk onderdeel van jouw modus van discussie is, dan wens ik je nog een gezegende tijd toe. Maar ik heb er niet zo'n trek in, dus ik haak af.
Ik gebruik liever informatie die onderbouwd wordt door objectieve benchmarks (je kent ze wel... die "staafdiagrammetjes om op te geilen").

Nog een prettige dag verder! :okdan:

Als je inhoudelijk niets te zeggen meer hebt dan gooi je het toch maar weer op de persoonlijke toer?
Als jij besluit dat je zelf een PC wilt samenstellen omdat je denkt dat je voor jezelf een beter systeem kan bouwen OK. Maar denk niet dat je na wat uitzoekwerk her en der ineens heer en meester bent over alles wat met PC's te maken heeft. En ik weet idd ook niet wat jouw achtergrond is. Wel dat je het daar niet over wilt hebben. Iets wat ik niet snap want ik zelf ben ik helemaal niet beroerd om aan te geven wat mijn achtergrond is. Sterker nog ik ben fier op mijn achtergrond, want daar heb ik voor gewerkt en dus verdiend.
En het neemt nog niet weg dat je constant mij als incompetent te bestempelen. Want me dunkt dat ik toch wel kan bewijzen dat wel degelijk competent genoeg ben om dit soort zaken grondig te behandelen.

Als jij na mijn opmerking dat raptors niet zalig maakt er metteen op in hakt door mij herhaaldelijk denigrerend te bejegenen dan zeg dat meer over jouw dan over mij. Terwijl je zelf in een andere draadje uitgebreid post hoezeer je daar een hekel aan hebt.
Dan zou ik eerder zeggen dat je bezig bent een persoonlijke vete jegens mij te beslechten.
Dat is iets waar ik voor bedank en terwille van de sfeer op het forum zou ik je ook willen verzoeken om op te houden mij persoonlijk aan te vallen als ik iets posts waar je het niet mee eens bent. Zet mij in je ignore list of stuur me een PB. Maar hou het gewoon gezellig.

En over die onderdelen die je PC sneller maken. Als je een hobby systeem voor thuis bouwt heeft het gebruik van duurdere versnellende onderdelen eerder een prettigheidswaarde dan een economische meerwaarde. Of een opschepwaarde. Komt nog eens bij dat als je die duurdere onderdelen koopt je vaak meebetaalt aan de afroming van de nieuwste artikelen. En als je dan bekijkt dat de IT wereld zo gruwlijk snel blijft vernieuwen (in kleine stapjes) dan lijkt het me zeer onverstandig om te denken dat je PC kan samenstellen die een tijdje mee kan. Want op het moment als jij software wilt gaan gebruiken wat eigenlijk te zwaar is voor het systeem wat je hebt ga je eigenlijk al mank.

Als je een systeem gebruikt voor je dagelijkse werk waarvoor je per uur betaald wordt dan heeft zoiets wel systeem. Want in de 3 jaar afschrijftijd dat je zo'n ding gebruikt heeft alle tijdsbesparing wel degelijk winst en verdien je die investering dubbel en dwars terug.
Komt nog eens bij dat als je mee moet groeien met de software die dat moment op de markt komt dat je wel degelijk rekening moet houden met de verhoogde eisen. Want als een klant verwacht dat je met de nieuwste software werkt dan moet je daar immers ook moeite voor doen. En desnoods een 2e testsystem gebruiken waarop je die nieuwe software eerst kan evalueren voor ze in te zetten.

Maar in al je posts heb je nog nooit aan kunnen geven wat op een DAW de meerwaarde van een snellere harde schijf zou kunnen zijn. Hoeveel kanalen je wilt gaan gebruiken.
En als je dus hardware gaan kopen zonder uberhaupt te weten wat denkt nodig te hebben.
Daar helpt geen enkele staafdiagram van zoveel I/O per seconde je bij hoor. Eerder een benchmark test van bijv nuendo, cubase of logic.
Want vooralsnog denk ik niet dat jij ooit een raptor volledig zal benutten behalve dan je windows sneller te booten. En als je daar 75 euro meer voor wilt betalen swa.

Re: WASAPI (windows vista audio)

Re: WASAPI (windows vista audio)

Origineel geplaatst door CosmicDreamer
Is daar al iemand mee bezig ?

Al die bedrijven die drivers ontwikkelen voor windows die krijgen al die Vista beta's van microsoft om daar evt nieuwe drivers voor te schrijven. En er zullen dan ook in de loop van de tijd er mondjes maat nieuwe 1.0 versies voor Vista verschijnen.
Maar zolang het nog niet officieel gereleased heeft, heeft het eigenlijk geen zin denk ik zelf.
Je kunt wel voor de lol die beta's zelf installeren en testen hoe het werkt.
Maar als je geen zin in gezeik hebt of wat Niff aankaart extreme hardware eisen dan kijk je voorlopig nog de kat uit de boom. En als alle kinderziektes verholpen zijn en je hebt de drivers voor je hardware zonder (al teveel) bugs dan lijkt de overstap zinnig.
En let anders ook even op dat bij de introductie van Vista je windows 2000 niet meer gesupport zal gaan worden en je dus evt moet upgraden naar een nieuwere windows versie.

Het verhaal met PCI-e staat hier eigenlijk een beetje los van.
Vreemd genoeg zijn er nog bitter weinig audiokaarten voor PCI-e. En waarschijnlijk is de markt op dat gebied wat trager dan de mainstream PC onderdelen markt. Maar voorlopig kun je je audiokaart nog gewoon PCI houden omdat je toch nog mobo's hebt met PCI sloten erin.
En desnoods koop je een van de laatste mobo's die beide ondersteund om zo lang mogelijk je bestaande geluidskaart te blijven gebruiken.
Een andere mogelijkheid is om USB2/Firewire te gebruiken om onafhankelijk te blijven van die sloten. In theorie is dit een hele mooie oplossing maar in de praktijk heb ik zelf en met mij vele anderen niet altijd even positieve ervaringen met firwire aansluitingen voor geluidskaarten. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een elegante oplossing is, maar met een kanttekening erbij.

Re: Re: WASAPI (windows vista audio)

Een andere mogelijkheid is om USB2/Firewire te gebruiken om onafhankelijk te blijven van die sloten. In theorie is dit een hele mooie oplossing maar in de praktijk heb ik zelf en met mij vele anderen niet altijd even positieve ervaringen met firwire aansluitingen voor geluidskaarten.
Wat zijn deze zogenaamde kanttekeningen in de praktijk?

Welke PC voldoet?

Welke PC voldoet?

Hallo beste forumleden,
sinds een aantal jaren werk ik met een MAC en Protools,echter.....maar helaas moet ik bekennen dat ik met deze setup in het hoekje van "niet-compatable" zit tov Windows bestuurde systemen.
Omdat ik dit wil doorbreken ben ik van plan om een PC met Cubase (SX?) aan te schaffen om voortaan makkelijker bestanden uit te wisselen.
Nou ben ik geen PC-nerd of IT-er, dus nu de vraag welk systeem voor mij voldoet uitgaande van de volgende setup:
-Cubase SX
-PCI geluidskaart(M-Audio bijv.) 4in/out, midi in/out,spdif

uiteraard met de nodige plugins en/of VST-insruments.
Heb inmiddels gekeken bij DELL computers en uitgaande dat Cubase adviseerd met een systeem van 2.8GhzP4 met 1024Mb denk ik dat er al een PC is voor ongeveer 750 Euro met een ATA 250Gb(7200) schijf.
Gezien de goede reputatie van DELL zou mijn keuze daar op vallen.
Als ik ga "shoppen" voor zg. audio-PC's kom ik uit op ongeveer 1300 Euro, wat welke qua processor en schijf overeenkomt.
OK, zo'n PC heeft dan een stillere kast e.d. maar dat rechtvaardigd voor mij niet die veel hogere aanschafprijs.
Graag jullie visie hierover.

Wat bedoel je met niet compatible?

Wil je enkel bestanden van Mac naar Windows overzetten?
Dan voldoet elke gare bak denk ik

Wil je gaan recorden en sequencen dan zou ik zeker geen Dell nemen.
Neem dan een bak met alleen Intel en Asus onderdelen

Vergeet Firewire! Ik werk al anderhalf jaar op een edirol ua-1000 USB-2 geluidskaart, en dat bolt werkelijk als een trein. Heeft al op verschillende toestellen gehangen, en nooit problemen gegeven. Aanrader!

hier is een hele uitgebreide topic over hoor...

zijn al meer dan 900 - al dan niet zinvolle - reacties op gepost zelfs...

HIER

Origineel geplaatst door Septic
Wat bedoel je met niet compatible?

Wil je enkel bestanden van Mac naar Windows overzetten?
Dan voldoet elke gare bak denk ik

Wil je gaan recorden en sequencen dan zou ik zeker geen Dell nemen.
Neem dan een bak met alleen Intel en Asus onderdelen

Ik bedoel dat ik mijn protoolsbestanden niet mee kan nemen om elders in Cubase te importeren,
dus een complete "song" incl. automation, plugins , enz.

De meeste mensen werken op een een PC met Cubase(SX) en aangezien ik steeds vaker daardoor tegen een muur aanloop voel ik me genoodzaakt om me op het wankele Windowsplatform te gaan begeven(wat mij als MAC gebruiker tegen de haren strijkt).

Origineel geplaatst door GeeEs
hier is een hele uitgebreide topic over hoor...

zijn al meer dan 900 - al dan niet zinvolle - reacties op gepost zelfs...

HIER

OK, dat is een goede hint, maar ik zie er ook vaak topics bijstaan die al wat verouderd zijn naar mijn mening.
Ik zou graag een up-to-date voorlichting ontvangen.

Ik ziet dat meer als hun probleem dan het jouwe...

Mac is toch nog steeds de norm voor proaudio

mja, dat is nu één probleem, een ander probleem vind ik toch ook dat men dikwijls discusieert over welke drivers van microsoft of voor chipsets nu het meeste ge optimaliseerd zijn.

Je hoort altijd zulke tegenstrijdige berichten. Ik vind dat ze maar eens werk moeten maken van heel dat datapad op te schonen en een gemeenschappelijk "model" ontwikkelen voor mensen die eigenlijk zoals ik, aleen maar "gebruiker" zijn van pro muziek software en niet zozeer "msdn junkie" of windows kenner :)

heb daar een hele tirade over geblogt, of het relevant is is iets anders, voor mij komt het alvast zo over....

Ik heb zo'n beetje de indruk dat men in windows vista nog meer van die "confort services" gaat moeten uitschakelen enzo...

Origineel geplaatst door bassmaster
OK, dat is een goede hint, maar ik zie er ook vaak topics bijstaan die al wat verouderd zijn naar mijn mening.
Ik zou graag een up-to-date voorlichting ontvangen.

Deze topic loopt nog steeds... en er wordt hevig gediscussieerd over jou vragen...
Ben het allernieuwste (PC) moederbord ook al tegengekomen in die topic. Up to date is tie dus zeker wel... (desnoods sla je de eerste 400 posts over ;) )

En dat MAC de norm voor Proaudio is vind ik persoonlijk een erg vage kreet. Lees maar eens goed in die topic.. want dat schijnt nogal persoonlijk te liggen. Ik gebruik zelf een PC. OK, ben geen Proaudio engineer ofzo, maar vind het prima werken.

(Mijn mening... : MAC was vroeger vast beter, maar tegenwoordig alleen maar duurder)

Daar heb je ook wel weer een punt, echter....om "samen" aan een project te kunnen werken is een stuk uitwisselbaarheid wel makkelijk toch?
Die MAC werkt al bijna 6 jaar werkelijk probleemloos met terwijl dit toch ook maar een 350Mhz-bakkie is!
Wat mij ook aanspreekt is de hoeveelheid VST plugins die er (vaak gratis) te krijgen is.
Ik draai zelden meer dan 16 tot 18 kanalen audio en dan zou je toch denken dat een beetje PC dat toch wel moet trekken??

Origineel geplaatst door bassmaster
....
Ik draai zelden meer dan 16 tot 18 kanalen audio en dan zou je toch denken dat een beetje PC dat toch wel moet trekken??....

zekerweten.... met gemak!
(uitgaande van de huidige snelheden/mogelijkheden)

1) Geen Dell nemen...
2) Voor een audio PC ben je geen 1300 euro kwijt als je hem laat samenstellen naar jouw wensen...
3) Voor de software ben je wel veel geld kwijt...net als de geluidskaart...
4) Lekker bij Mac blijven dus...;)

Origineel geplaatst door dione
1) Geen Dell nemen...
2) Voor een audio PC ben je geen 1300 euro kwijt als je hem laat samenstellen naar jouw wensen...
3) Voor de software ben je wel veel geld kwijt...net als de geluidskaart...
4) Lekker bij Mac blijven dus...;)

Hier zit wel een kern van waarheid in ja!

Denk idd ook dat je voor je software en geluidskaart bijna net zoveel kwijt bent als de rest van je PC.
€1300,- is idd belachelijk duur voor Mobo/schijven/processor en geugen. dat moet voor de helft al lukken imo.

Origineel geplaatst door GeeEs
Hier zit wel een kern van waarheid in ja!

Denk idd ook dat je voor je software en geluidskaart bijna net zoveel kwijt bent als de rest van je PC.
€1300,- is idd belachelijk duur voor Mobo/schijven/processor en geugen. dat moet voor de helft al lukken imo.

maar dan heb je een crappy bak met continu asio overloads etc

ben na jaren overgestapt van pc naar mac omdat je op de pc maar blijft tunen en tweaken en uiteindelijk werkt het net niet.
(zeker als je veel randapparatuur, midispullen en controllers hebt) Ga je met maar een paar synth ed werken dan gaat het nog wel.

als je aan moeberborden met via chipset ed gaat beginnen word je niet vrolijk. En daar begint het al; je moet diverse forums afstruinen om fixes en workaround te vinden om alle spulletjes een beetje met elkaar te laten werken.

Al die bedrijven die drivers ontwikkelen voor windows die krijgen al die Vista beta's van microsoft om daar evt nieuwe drivers voor te schrijven. En er zullen dan ook in de loop van de tijd er mondjes maat nieuwe 1.0 versies voor Vista verschijnen.
Maar zolang het nog niet officieel gereleased heeft, heeft het eigenlijk geen zin denk ik zelf.
Je kunt wel voor de lol die beta's zelf installeren en testen hoe het werkt.
Maar als je geen zin in gezeik hebt of wat Niff aankaart extreme hardware eisen dan kijk je voorlopig nog de kat uit de boom. En als alle kinderziektes verholpen zijn en je hebt de drivers voor je hardware zonder (al teveel) bugs dan lijkt de overstap zinnig.
En let anders ook even op dat bij de introductie van Vista je windows 2000 niet meer gesupport zal gaan worden en je dus evt moet upgraden naar een nieuwere windows versie.

Het verhaal met PCI-e staat hier eigenlijk een beetje los van.
Vreemd genoeg zijn er nog bitter weinig audiokaarten voor PCI-e. En waarschijnlijk is de markt op dat gebied wat trager dan de mainstream PC onderdelen markt. Maar voorlopig kun je je audiokaart nog gewoon PCI houden omdat je toch nog mobo's hebt met PCI sloten erin.
En desnoods koop je een van de laatste mobo's die beide ondersteund om zo lang mogelijk je bestaande geluidskaart te blijven gebruiken.
Een andere mogelijkheid is om USB2/Firewire te gebruiken om onafhankelijk te blijven van die sloten. In theorie is dit een hele mooie oplossing maar in de praktijk heb ik zelf en met mij vele anderen niet altijd even positieve ervaringen met firwire
aansluitingen voor geluidskaarten. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een elegante oplossing is, maar met een kanttekening erbij.

in de sound on sound stond iets over dat pci-x klote is voor audiocards!
en dat de meeste grote soundcard boys eerst nog g1 pci-x kaarten gaan maken

Voordat het forum weer een thread krijgt van welles en nietus, PC of Mac, Analoog of Digitaal nog even dit

Ik werk al jaren met plezier met een PC, maar deze kost dan ook telkens rond de 1300 en 1500 euro.
Je hebt dan een goed moederbord, goede geheugenchips, fatsoenlijke VGA etc.
Laat ik op maat maken naar mijn wensen. Draait rete stabiel.

Vergelijk dat met een Apple G5, dit is een fantastische machine. Kost 2000 euro (zonder scherm)
Dus, Is een PC toch goedkoper, en maar compatible.

Je gebruikt een computer om muziek te maken, durf dan ook geld uit te geven........

Je kan ook kijken naar een PC van 700 euro of een Mac mini.
Ik vergelijk dat met muziek maken met een MC-303 of een Yamaha DJX. (Er komt sowieso geluid uit 8o) )

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back