Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik weet niet welke geluids kaart ik moet kiezen..
Ik zit te twijfelen tussen een M audio Audiophile 2496 of een Terratec Phase 22..
Budget is zo'n 70-100 euro..

De ene persoon raadt me een Phase 22 aan omdat de 2496 verkeerde aansluitingen zou hebben
Van de andere hoor ik dat ik een 2496 nodig heb omdat de Phase 22 veel problemen geeft ofzo..
Als sequencer gebruik ik FL Studio 6.0.3

Ik heb een Novation KS-Rack en een keyboard met midi, waar ik dus de dingen mee inspeel. Dat keyboard zit aangesloten op een usb midi controller.. De KS wil ik dus op de geluidskaart aansluiten, net als de audio output ervan.

Nu zit de KS en keyboard op dezelfde midi interface, en kan ik de KS dus nog niet als controller gebruiken.

Iemand idee welke ik moet kopen?

Thx

Laatst gewijzigd:
De schaalbaarheid van dual-core cpu's valt over te twisten. En kan zijn dat AMD daar goed mee bezig is. Lijkt mij niets mis mee.
Alleen zit je dan nog met windows wat hier niet echt helemaal geschikt voor is.
Als je naar OSX kijkt dan doet die op dat vlak het stukken beter. Maar dat zal op Intel hardware wellicht dan wel niet meer helemaal opgaan. Of ook Intel optimaliseert dat. Nja, eigenlijk niet belangrijk (hier).

Maar een ander aspect van dual-core is dat je profijt kan hebben speciaal voor DAW als je gebruikt maakt van kaarten/IO die stiekem toch CPU tijd nodig hebben. En dan ook nog op vaste tijden. (sample rate)
En als je 2 paralle CPU processen hebt is de kans dat er eentje op tijd bij is veel groter dan dat die ene CPU het te druk heeft met iets anders. Maar dat betekend dan dat het wel heel erg afhankelijk is van hoe de drivers voor die hardware geschreven zijn.
En ik weet niet of hier mensen zijn met dual-cpu's en of die voor hun gevoel ook ervaren dat die 2e cpu toch veel invloed heeft. Qua gebruikers gemak denk ik wel, want ik werk graag met multicore servers omdat die altijd wel lekker snel reageren en ook veel stabieler zijn.

Qua kloksnelheden vs cache is wat moeilijker. Zowieso beinvloed kloksnelheden de FPU(s) van de processor dus is het wel aannemelijk dat dit een positieve invloed heeft. Maar kloksnelheden en kosten zijn niet echt lineair. Dus de afweging tussen 10% vs 100 of 200€ meer maakt het al snel relatief. Warmteontwikkeling heeft hier een ondergeschikte rol aan want met een goede stille koeler moet dat geen probleem zijn. Het geld wat je uitspaart aan minder 'top of the bill' componenten kun je aan goede koeling en een stabiele voeding uitgeven. Die hebben een directe link met de stabiliteit van je computer.
Cache is wat moeilijker. Want ook al gebruikt je CPU iets van 98% je cache dan nog is maar de vraag of het verschil tussen 512 of 1mb merkbaar is.
Voor veel stromen voor HD(s) gebruik je DMA dus heb je helemaal geen cache nodig. Maar als je veel met FX werkt dan kan het gunstig zijn dat je cache veel sporen kan bufferen. En sporen zijn streams dus een MMU met read ahead optimalisaties kan daar wel eens gunstig bij zijn en optimaal gebruik maken van memory bursts.

En tsja, die harde schijf blijft natuurlijk een kwestie van hoe je er tegenaan kijk.
Stel je pakt 4x een
40gb schijf. Kost je ruim 200 euro. 100 euro minder dan de 'gewraakte' Raptor. En 4x raid0 is dan qua prestaties ook nog gemakkelijk sneller dan een enkele schijf. Wat je overigens wel CPU kost. Maar op het moment dat je tig kanalen aan het opnemen bent ga je nog niet echt plugins gebruiken.
Qua geluidsnivo is de huidige gemiddelde schijf relatief stil en zal het monteren via rubbers hem navenant onhoorbaar maken. En je zou er voor kunnen kiezen om de binnenkant van je kast geluiddempende te kunnen behandelen.
Maar dan nog vraag ik me af of zo'n snelle HD een bottleneck voor je systeem. Want volgens mij is dat absoluut niet zo. Want dat je sneller kan booten zal mij echt jeuken. Maar het gemiddelde project wat ik in cubase gebruik heeft 50% CPU en minder dan 10% HD nodig.
En ik heb ook wel eens bij iemand gezien die gewoon nog een ultra DMA66 Pata schijf had die iets van 60 kanalen had die meter ook niet boven de 50% uit kwam. Dus als ik dat even doorschaal naar een SATA(II) schijf en je uitgaat van een avg snelheid van dat ding moet hij pas naar meer dan 100 kanalen het echt moeilijk gaan krijgen. Iets waar je trouwens 5 jaar geleden nog niet eens aan durfde te denken op een SCSI raid station na.
Maar dan lijkt het me fijner om gewoon voor 2 losse HD's te gaan waarbij je een systeemschijf gebruikt en een dataschijf. En je dus makkelijker kan backup of upgraden zonder dat je het gevaar loopt om met ghost informatie weg te mikken. Want de levensduur van menige harde schijf is maar net afhankelijk of die serie al dan niet goed of niet is ontworpen. Niet voor niets dat de Deskstart modellen van IBM later Hitachi ook wel Deathstar werden genoemd.
Zelf heb ik de afgelopen paar jaar elke keer wel een HD kunnen vervangen omdat ze kapot gingen. Met een uitzonderlijk geval dat ik een mobiele HD had die er niet echt tegen fysiek geweld kon. Maar goed, het was ook een ouwetje. Daar komt wel weer een upgrade stap aan zodat de boel kan worden doorgeschoven. Want hoe je het ook wend of keert. Om de een of andere manier blijf je altijd wel dingen vinden aan je computer die je wilt verbeteren upgraden of uitbreiden. Al was het alleen al omdat die verdomde software zo fokking vaak vernieuwd wordt.

Fuse, wat een verhaal, man! :D

Verder noem je een aantal relevante punten, waar je terecht zegt: het blijft een kwestie van afwachten wat de impact is (je kan er over redeneren, maar ik zie liever benchmarks) en verder blijft het een kwestie van keuze.

Het nut van multiprocessing / hyperthreading / multicore zal de komende tijd sterk toenemen, valt te verwachten.
Dit is vooral een kwestie van optimalisatie van de software op dit soort processor architectuur.
Omdat de heren processorfabrikanten hebben besloten dat multicore 'the way to go' is, twijfel ik er niet aan dat dit die optimalisatie vanzelf zal volgen. Vaak is het niet eens een kwestie van opnieuw ontwikkelen, maar het toepassen van nieuwe compilers die hiervoor zijn ingericht (maar dat is pas ècht OT hier).

Op zich zouden we nog kunnen discuzeuren over waar je het beste extra geld (zeg €100) aan kunt uitgeven;
1) -Een snellere CPU
2) -Meer / duurder geheugen
3)-Een snellere HD
4)-Iets anders

Persoonlijk neem ik geen risico bij m'n volgende bak, en ga gewoon voor de bovenste 3... :D
En dan is punt 4 bij mij een goede behuizing, een goede voeding (stiller en betrouwbaarder, waardoor 'n stabieler systeem) en goeie koeling (noiseless 120mm fans en passief gekoelde componenten bijv.)

Wat betreft het (extreme voorbeeld) verhaal van 4x een schijf in RAID0 vs. de Raptor vrees ik toch echt dat je m'n eerdere post over het hoofd hebt gezien. Voor de zekerheid even een herhaling van het plaatje.
Is er iets aan deze grafiek wat onduidelijk is, wellicht?

WD1500VsWD740RAID.png

N.a.v. dit plaatje: er komt binnenkort nog een uitgebreid artikel in storagereview waarin de performance van diverse schijven in RAID worden afgewogen tegen single drive setups. Afwachten maar...

Trouwens, een projectschijf met 4 schijven in RAID0 (eigenlijk AID0, want er is niks "redundant" aan) lijkt me niet zo'n fijne keuze.... 4x zoveel kans op een fatale crash waarbij je alles kwijtraakt. Een grotere kast met een duurdere voeding. Meer herrie. Geen tot weinig betere performance.
En waarom eigenlijk? Omdat je nou eenmaal (uit principe, lijkt wel) een hekel aan de Raptor hebt?
Ik vind het nogal onrealistisch en gezocht allemaal.
Zou je zo'n setup eerlijk waar echt aan iemand willen adviseren?

Laatst gewijzigd:
wat is dat nou voor neptest is gewoon vergelijk tussen wd schijven , daar staat geen normaal raid syteem tussen.
doe gewoon een normale hdtach test .

of kijk ik weer verkeerd:)

HDTach is niet zaligmakend. Er zijn meer benchmarks op de wereld. ;)

Wil je meer vergelijkingsmateriaal, dan zal je even moeten wachten op het artikel van StorageReview.
Ik post wel een linkje zodra ik het zie verschijnen...

Tjsa, investeren in duurdere hardware zonder het echt daadwerkelijk te gebruiken ben ik zelf vanaf gestapt. En dat kan m'n portomonee goed voelen moet ik zeggen. En zowieso dat ik software ook erg belangrijk vind en die is nou eenmaal ook niet gratis. En nu merk ik dat m'n processor af en toe begint te haperen terwijl de rest vrolijk mee dartelt. En dat dus met een UAD erbij nog.
Dus zou ik zeggen dat de CPU in mijn geval aan een upgrade nodig is. Maar ik vertik het nog wel om meer dan 800 euro voor zo'n ding uit te geven. Want een tandje lager scheelt dus 300 euro en qua snelheid ga je er 2 a 3% of zo op achteruit.

En nog wat, je kan het niet laten om een beetje kleuterleidster taal te gebruiken Hanz. Ik ben niet blind maar kan ook niet alles onthouden. Dus als je gewoon normaal taalgebruik blijft hanteren zonder Jip en Janneke te doen vind ik het veel prettiger.

Is dat jouw manier om toe te geven dat je het bij het verkeerde eind had? Tikje onsportief, vind ik.
Nou ja, spijtig dat je je aangevallen voelt. Neem een :biertje:

Dit alles is met een jaartje toch al weer zwaar achterhaald. Jullie kunnen je tijd beter besteden met muziek maken :D

Auw! Die zit! :o:

*Hanz gaat maar verder met orgelspelen op z'n 30 jaar oude Eminent.

Nee dat is het niet Hanz.
Maar ik ben het met Turtel eens dat niet alle benchmarks zaligmakend zijn. Want ik vraag me af wat een software stripset zou doen in een soortgelijke opstelling. Want dan heb je toch weer andere randwaarden.
Jammer dat je niet in de winkel die hardware kan uitproberen met je eigen op maakt gemaakte testen. Dat zou het beste zijn. Maar wat dat betreft heb ik die obsessie van sneller, beter, best niet zo. Ik wil liever waar voor m'n geld. En toch als ik zo de meeste vragen zie en volg dan merk ik ook wel dat het merendeel van de mensen het hier wel mee eens is en hun hobby enigsinds betaalbaar willen houden.
En de echte professionals kopen natuurlijk gewoon een Mac. Vandaar dat die twee draadjes ook apart zijn gehouden zeker. ;)

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Dit alles is met een jaartje toch al weer zwaar achterhaald. Jullie kunnen je tijd beter besteden met muziek maken :D

je hebt helemaal gelijk , altijd dat gezeur:)

Goede audio laptop gekocht ?

Goede audio laptop gekocht ?

Hallo forummers,

Al een hele tijd loop ik met het idee een laptop aan te schaffen voor Cubase SX3 en Ableton Live.

Nu heb ik een Toshiba M40X-251 gekocht.
Is deze aankoop goed geweest ?

Korte specs:

Intel Centrino 2Ghz / 533
512mb
100gB 5400 RPM

http://www.backoffice.be/shop/kelkoonl.asp?artid=1080590&lang=nl

Graag jullie reactie op deze aankoop... ik heb niet zoveel verstand van laptops.

Welke firewire kaart is een optie, gebruik alleen VST's...
Er moet een monitor aansluiting opzitten en evt. mic in met phantoom-voeding.

Alvast bedankt vor de tips!

Gr Henri

ik zou nog een latje van 512 mb ram bij steken.

alleen jammer dat je geen 7200 rpm hdd hebt. voor ableton maakt dat wel een verschil uit heb ik wel ergens gelezen. maar voor laptops is dat al wat moeilijker te vinden. voor derest wel ok :D

Je zou ook deze er in kunnen stoppen. Dan gebruik je het kaartje als je alleen wilt afspelen en het boxje als je meer wilt.. Maar ja het kost wel ... wat

Voor de liefhebbers.
In de Interface van januari staat een PC performance test met allerlei verschillende speciale audio systemen.
Wel grappig vond ik dat het snelste systeem een opgefokt beestje van ong 7 ruggen was.
En ik vraag me nou sterk af of het een verkapte reclame voor feedback was want die verkopen die knapen.

Windows XP SP2

Windows XP SP2

Bij mijn huidige installatie van MS Windows XP heb ik bewust ervoor gekozen om géén SP2 te installeren, omdat ik uit verschillende hoeken hoorde dat SP2 vreemde/ongewenste neveneffecten op een "muziekpc" zou vertonen.

Echter, nou begin ik hoe langer hoe meer nut te zien in de windows updates, en overweeg het dus om SP2 toch te installeren. Weet iemand misschien hoe het nou echt zit met SP2 en een computer die grotendeels bedoeld is voor geluidsbewerking en productie?

Werkt prima hoor..

Werkt prima hoor..

op mijn amd athlon64 3500+...:okdan: Geen problemen met softsynths of cubase..:mega:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back