Pc specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door Unic
ik gebruik een AMD 3500+ op dat mobo. en heb 1 gig geheugen. 2 x 512
straks up te graden naar een AMD 4800 dualcore bijv;) scheelt nu in de kosten misschien.

:biertje:
Dualcore bevalt mij erg goed dus dat is zeker de moeite waard! :)

Ik luister nu naar "A Sitars Crown".... :halleluja

Geacht synthvolk,

Na jaren op een crappy kaartje trakjes te hebben gemaakt, wordt het nu toch tijd voor wat nieuws. Ik heb een acer aspire 5025 gekocht, prima laptop met de volgende specs:

AMD Turion™ 64 ML-37 processor (1MB L2 cache, 2.0 GHz, 400MHz), Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2, 15.4TFT WXGA Acer CrystalBrite, 1024MB RAM (2x512), 100GB HDD, DVD Dual double layer (tray), LiIon, 56K modem, Wired Gigabit Lan & Wireless 802.11b/g, no FDD, 256MB ATI X700, 6-in-1 card reader

Wel nu, ik wil een nieuwe geluidskaart/audio-interface. Ik heb me (uiteraard) geprobeerd via de zoekfunctie te redden, maar dat schoot niet echt op. Ik wil de interface gaan gebruiken om:

*Mijn sax/zang/synths/bas op te nemen.
*Met lage (lees: speelbare) latency vsti's zoals de b4II, elektrik piano en absynth kunnen bespelen.

Op de laptop zit firewire en usb, maar uit de verscheidene posts hierover op het forum kon ik niet echt opmaken of er nu daadwerkelijk écht merkbaar verschil in prestaties zit tussen deze twee.
Mijn budget ligt tussen de 200-250 euro. Ik gebruik de cme uf6 als controller, mocht dat nog enigzins uitmaken.

Origineel geplaatst door Noóne
....Wel nu, ik wil een nieuwe geluidskaart/audio-interface. Ik heb me (uiteraard) geprobeerd via de zoekfunctie te redden, maar dat schoot niet echt op. Ik wil de interface gaan gebruiken om:

*Mijn sax/zang/synths/bas op te nemen.
*Met lage (lees: speelbare) latency vsti's zoals de b4II, elektrik piano en absynth kunnen bespelen.

Op de laptop zit firewire en usb, maar uit de verscheidene posts hierover op het forum kon ik niet echt opmaken of er nu daadwerkelijk écht merkbaar verschil in prestaties zit tussen deze twee.
Mijn budget ligt tussen de 200-250 euro. Ik gebruik de cme uf6 als controller, mocht dat nog enigzins uitmaken.

Ik zou zeker gaan voor firewire. Ik heb met zowel USB als firewire producten gewerkt van onderandere M-Audio, en mijn ervaring is dat firewire echt veel minder issues heeft dan USB heeft/kan hebben.

Hmmm.. je budged zit tussen de 200 en 250 euro. Je wilt zang opnemen en ook een MIDI I/O is zo te zien van belang, aangezien je het een en ander aan softsynths wilt kunnen inspelen. Ik kan zo even niets bedenken eigenlijk wat je voor dat geld kunt krijgen, wat aan beide voldoet. De goedkoopste van M-Audio met alles wat je nodig hebt is de M-Audio 410 Firewire, maar die kost zo'n 350 tot 400 euro. Je zou 2e hands opzoek kunnen gaan naar een EMU 1616, welke werkt met Cardbus (pcmcia), ik heb laatst eentje voor 280 Euro verkocht, misschien kom je er ergens eentje tegen voor nog ietsje minder. Een prima geluidskaart met erg goede Mic pre-amps! Ik heb niet genoeg ervaring met de pre-amps van M-Audio om daar over te oordelen.

Hmm.. not very helpfull I suppose.. :erm:
Naja.. succes met je keuze!!

Origineel geplaatst door Marando
MIDI I/O

bedankt voor je reply, maar ik heb helaas vergeten te melden dat ik hier al een m-audio uno heb liggen, voor de midi. iemand ervaring met de fast track pro van m-audio?

Een vraagje: Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn pc niet snel genoeg meer is voor wat ik er op dit moment mee wil doen. Ik heb er toen ook al vragen over gesteld in deze thread.

Ik heb dus een aantal midi apparaten, die via een Motu 24 I/O op mijn pc zijn aangesloten. 24 kanalen op 24/96 kwaliteit.
Ik gebruik de mixer in Cubase SX 2 voor volume en eq.

Dit trekt mijn pc allemaal wel, totdat ik meer dan 4 plugins ga gebruiken, dan loopt de cpu power meter in Cubase op naar 90% en blijft daar staan. Alles kraakt dus en sommige tracks lopen zelfs helemaal vast.

Nu mocht ik gister van een kennis een nieuwe pc die hij gekocht had, uitproberen om te kijken of Cubase daarop wel strak draait. Het is een Pentium 4 met een 3 Ghz Dualcore processor, 1024 mb werkgeheugen en alles erop en eraan. Niet specifiek geschikt voor muziek, dat snap ik, maar ik zou toch verwachten dat hij op zn minst IETS sneller zou zijn dan mijn veel tragere pc, maar dat is dus niet zo.

Kan iemand mij vertellen wat je in godsnaam voor een pc nodig hebt om te doen wat ik wil? Bestaan die wel? Ik heb het grootste gedeelte van deze thread gelezen en ken alle trucs, tracks freezen en bussen gebruiken ed.

Origineel geplaatst door The Unholy
Een vraagje: Ik zit al een tijdje met het probleem dat mijn pc niet snel genoeg meer is voor wat ik er op dit moment mee wil doen. Ik heb er toen ook al vragen over gesteld in deze thread.

Ik heb dus een aantal midi apparaten, die via een Motu 24 I/O op mijn pc zijn aangesloten. 24 kanalen op 24/96 kwaliteit.
Ik gebruik de mixer in Cubase SX 2 voor volume en eq.

Dit trekt mijn pc allemaal wel, totdat ik meer dan 4 plugins ga gebruiken, dan loopt de cpu power meter in Cubase op naar 90% en blijft daar staan. Alles kraakt dus en sommige tracks lopen zelfs helemaal vast.

Nu mocht ik gister van een kennis een nieuwe pc die hij gekocht had, uitproberen om te kijken of Cubase daarop wel strak draait. Het is een Pentium 4 met een 3 Ghz Dualcore processor, 1024 mb werkgeheugen en alles erop en eraan. Niet specifiek geschikt voor muziek, dat snap ik, maar ik zou toch verwachten dat hij op zn minst IETS sneller zou zijn dan mijn veel tragere pc, maar dat is dus niet zo.

Kan iemand mij vertellen wat je in godsnaam voor een pc nodig hebt om te doen wat ik wil? Bestaan die wel? Ik heb het grootste gedeelte van deze thread gelezen en ken alle trucs, tracks freezen en bussen gebruiken ed.

nou, met zo'n p4 dual core systeem moet je toch wel een aardig eindje komen. Je draait toch niet op 96khz? want daar klinkt het een beetje naar.

om mijn dual core draai ik trouwens met gemak 10 korg legacy's , 3 absynths en 9 waves plugins tegelijk, dus ik weet niet wat jij doet, maar daar is iets goed mis.

Origineel geplaatst door quifster
nou, met zo'n p4 dual core systeem moet je toch wel een aardig eindje komen. Je draait toch niet op 96khz? want daar klinkt het een beetje naar.

om mijn dual core draai ik trouwens met gemak 10 korg legacy's , 3 absynths en 9 waves plugins tegelijk, dus ik weet niet wat jij doet, maar daar is iets goed mis.

Ik draai wel op 96 khz... Dat zou toch moeten kunnen?

Ik zie wel net dat SX 2 nog niet optimaal werkt met dualcore, dan moet je SX 3 weer kopen..

Origineel geplaatst door The Unholy
Ik draai wel op 96 khz... Dat zou toch moeten kunnen?

Ik zie wel net dat SX 2 nog niet optimaal werkt met dualcore, dan moet je SX 3 weer kopen..

voila,

daar is je antwoord.
96 khz met plugins wil niet. dan kun je inderdaad maar een paar gebruiken, cpu op 96 khz is dermate hoog dat het onacceptabel is. Dus 48 khz is een mooi alternatief. En inderdaad, sx3.1 heeft pas dual core ondersteuning.

96khz kan wel, maar dat kost gewoon 2x zoveel rekenkracht
Heb wel een aantal keren uitgeprobeert hoor en het is even wennen.
Maar met een DSP kaart erbij valt het dan wel weer mee want die helpt je CPU te besparen. Maar die moet ook 2x zo hard lopen.

Op zich hoef je niet perse op 96khz te werken. Als je heel pietje psies bent misschien wel, maar dan kom je er eigenlijk niet meer onderuit om qua cpu gebruik vals te gaan spelen. Of je moet weer een poosje w88 todat de cpu's nog en nog sneller worden.

Oke, dus jullie zeggen dat er eigenlijk nog geen pc´s bestaan die dat aankunnen. Ik heb idd. mijn tracks al op 48 khz gedraaid, en dat werkt goed, maar ik heb wel het idee dat ik het verschil hoor in kwaliteit.

Ik zit nu dus te twijfelen of ik zo'n zelfde huis-tuin-en keuken pc moet kopen met dualcore processor, of er eentje moet laten maken speciaal voor muziek. Ik heb al een offerte laten maken maar het komt erop neer dat ik dan meer betaal, voor minder opties zeg maar. En als ik dan nog steeds niet op 96 khz kan draaien, dan heeft het sowieso geen zin.

En Cubase SX 3 werkt met dualcore, maar dan kun je dus nog niet alles op 96 khz draaien? Ik zit er wel over te denken om een upgrade te kopen, maar dan moet ik er wel iets mee opschieten..

Let wel, je kunt prima *recorden* op 24/96 - daarvoor heb je ook zo'n mooie MOTU converter.
Alleen bergen softsynths draaien op 96 KHz vreet gewoon teveel processor power.
Oplossing... meer hardware synths kopen... ;)

*Hanz rent snel deze thread uit...

Origineel geplaatst door Hanz
Let wel, je kunt prima *recorden* op 24/96 - daarvoor heb je ook zo'n mooie MOTU converter.
Alleen bergen softsynths draaien op 96 KHz vreet gewoon teveel processor power.
Oplossing... meer hardware synths kopen... ;)

[size]*Hanz rent snel deze thread uit...[/size]

Ik gebruik ook haast alleen hardware synths, en ook zoveel mogelijk de effecten uit die hardware synths, maar mijn Nord Lead heeft zelf geen effecten, en soms wil je ook welleens een compressortje en wat distortion gebruiken...

Nou, je zou toch eens kunnen overwegen wat een upgrade naar 3.1 voor je doet.
4 plugins op 96 klinkt me nou toch ook weer niet dramatisch in de oren, maar het ligt er natuurlijk aan welke plugins je wilt gebruiken. Reverb hakt er natuurlijk stevig in, maar kijk anders eens in het rond naar minder hongerige plugs.
En anders, als niets anders helpt, wat Fuse zegt: DSP processor kaarten helpt natuurlijk ook. UAD of Powercore, zulk spul.

Oke, jullie allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb nu mijn eigen pc op 48 khz draaien en dat gaat perfect. Misschien is zo'n Powercore kaart wel een betere investering dan een nieuwe computer..

Qua DSP kaarten vergis je niet in de meerprijs die losse FX plugins kosten die alleen op die hardware werken. Dat kan hard aantikken.

Origineel geplaatst door fuse
Qua DSP kaarten vergis je niet in de meerprijs die losse FX plugins kosten die alleen op die hardware werken. Dat kan hard aantikken.

Ja dat zal wel. Maar je krijgt er meestal toch een hele zooi plugins bij?

Ik wil sowieso nog een keer zo'n Virus Powercore vst hebben, die kan ik dan ook gelijk draaien...

Virus plugin zit er niet bij en die plugin kost 400 voor een single instance.
Voor 3 extra instances hebbie nog een upgrade van 250 nodig.
Oftwel een hardware tweedehansie is nog goeiekoper.

Dus een kaart van 1100 is nog wel te doen, maar de winst voor TC zit nog altijd in die extra plugins. Net zoals inktcardridges bij printers zeg maar.

Nog een vraagje betreffende laptop specs

Nog een vraagje betreffende laptop specs

Ik ben net terug van twee weekjes welverdiende rust in de zon in het zuiden van europa. :mexico: Mijn laptop en X-station gingen ook mee. Echt een aanrader! Ten eerste is het heerlijk om een beetje te pingelen zonder afleiding van telefoon en internet, maar de verbaasde gezichten van voorbijgangers zijn ook onbetaalbaar! ;)
Nu ben ik eerst drie dagen bezig geweest om Cubase aan de praat te krijgen, die laptop is niet een van de nieuwste, maar uiteindelijk werkte het wel redelijk. Ik heb onder andere de Speedstep funktie van de P3 m (1Ghz btw) uit moeten zetten in de bios om verschrikkelijk gekraak uit m'n X-station te kunnen elimineren. Daarbij heb ik XP getweaked, aparte kaalgeplukte account aangemaakt, windows apps prio aangepast en swapfile op 600MB vast gezet.

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met een paar VST's in Cubase. Als ik iets leuks gepield had, mixdown naar WAV en importeren in een audio track. Toen kwam het probleem naar voren wat ik tijdens mijn vakantie niet op heb kunnen lossen. Steeds als er een stukje audio afgespeeld werd, begon die specifieke sample te haperen. De VST's die nog actief waren bleven overigens vrolijk doorspelen.
Het haperen ging min of meer gelijk met het knipperen van de HD LED op mijn laptop. Ik heb dus nu een idee wat het probleem is en wat een oplossing zou kunnen zijn, maar misschien heeft iemand ook een soortgelijke situatie gehad.
Er zit maar 256 MB in en de laptop draait op XP prof. Samen met Cubase (plus VST's en aardig wat samples) is het geheugen snel vol. Dat wordt swappen voor Cubase, omdat de harde schijf niet echt snel is in die laptop (5400 RPM) zal dat wel die haperingen veroorzaken.

Dus:
  • Eerste oplossing zou zijn om het geheugen uit te breiden. Er kan max 1 GB in, en dat kost tegenwoordig geen drol meer.
  • Ik ben er achter gekomen dat dit alleen gebeurd met het afspelen van audio tracks. samples uit een softsampler hebben geen last van deze haperingen. Is het dan wel een probleem met geheugen? Als Cubase zijn audiotracks niet in het RAM cached, maar direct afspeelt, blijf ik met 1GB dit probleem ook hebben, toch?
  • Vanaf het moment dat ik Speedstep uitgezet had en de prio in Windows naar background applications ingesteld had, draait Winamp bijvoorbeeld ook behoorlijk ruk. Hier ervaar ik precies dezelfde haperingen als met audiotracks in Cubase. Is het dan toch een configuratie probleem?
Heeft iemand een idee in welke hoek ik het zou moeten zoeken? Over twee maanden ga ik weer op vakantie en wil ik weer dit setje meenemen. Zou echter wel leuk zijn als het nu wel goed werkt. ;)

Vanuit hier een vraag van een enorme computer specs. noob...
Ik heb een tijd terug dus een pc in elkaar laten zetten en het nieuwste van het nieuwste destijds erin laten gooien..
Afijn, werkt allemaal nog steeds prima hier in mijn home studiootje, hij trekt het allemaal nog prima.. Alleen ben ik momenteel dus aan het denken om er een laptop bij te kopen om eventueel onderweg ook wat ideetjes neer te kunnen zetten, en deze later thuis in de studio uit te kunnen werken... Nu wou ik dus vragen wat ik uberhaupt het beste kan doen..? Gewoon een kant en klare laptop ergens halen, of is het ook mogelijk om (net als destijds bij mijn pc) een laptop te fixen met allemaal losse componenten erin die ik er graag in zou willen? Is zo'n kant en klaren laptop (zoals je die bij bijvoorbeeld een dixons o.i.d. kan halen) wel geschikt om muziek op te maken, of kan ik dan toch echt beter gaan voor een laptop met spul erin wat ik erin zou willen..
Ook wou ik vragen wat een beetje gangbaar is voor een laptop waar ik Cubase Sx op wil gaan draaien en een aantal Vst'tjes? Ik heb totaal geen verstand van wat momenteel een beetje gangbaar is op gebied van pc's, en al helemaal niet van laptops aangezien dit mijn eerste laptop zou gaan worden..

Heeft iemand wat tips voor me??

Hoi Dj Ruffryder,

Opzich kan je bijna geen fout maken als je zou kiezen voor een laptop met de intel core duo processor. Dit is echt een geweldig goed presterende processor die geen moeite heeft met Cubase SX en wat VSTi'tjes. Nou hangt het er natuurlijk vanaf welke vsti's je gebruikt.

1GB geheugen is toch wel minimaal aan te raden, evenals een 7200rpm notebook harddiskje. Heb anderhalf jaar mogen genieten van een notebook met 7200rpm harddisk, en dat merk je! Firewire poort kan ook handig zijn, mocht je een firewire audio interface willen gebruiken, wat opzich beter is dan een USB audio interface.

Tja, kan eigenlijk niet veel mis gaan denk ik. Ohja, de core duo is niet een 64bit processor, houd hier rekening mee. Wil je perse 64bit, wat ik me wel kan voorstellen, als je toekomst gericht koopt, dan zou ik even wachten op de intel Core 2 Duo laptops.. (zijn wel wat duurder..)

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back